Sedmé
pravidlo
Stále
sleduj celek biblické zvěsti
(celou radu Písma)
Biblický
úryvek bychom nikdy neměli číst odděleně od celého Písma. Zatímco
Bůh je tím definitivním Autorem celku, do Bible přispívalo mnoho
lidských autorů. Ačkoliv Bible je sbírkou mnoha knih, je to zároveň
také Kniha jedna. Ač nám vypráví mnoho příběhů, všechny spolu
tvoří Příběh jediný.
Z
tohoto pravidla plyne několik důležitých závěrů. Zaprvé: nikdy
bychom neměli založit nauku či morální poučení Písma na málo známém
či nejasném úryvku. Ty nejdůležitější myšlenky jsou v Bibli vždy
uvedeny více než jednou. Pokud nás text poučuje o čemsi, co zní
tajemně, sám je obtížně pochopitelný a navíc nenacházíme jiný
text, který by náš závěr podpořil, nesmíme mu přikládat přílišnou
závažnost.
Za
druhé: pokud jedna pasáž (A) zdánlivě říká něco, co je v jasném
rozporu s jiným místem (B), musíme ji (A) vykládat se zřetelem k B.
Jinými slovy – význam obtížnějšího textu je nutno odvodit tak,
aby tento byl ve shodě s tím, co praví Písmo jako celek.
Vloni
jsem byl požádán, abych v oblíbeném rozhlasovém pořadu diskutoval
na téma Kristova návratu. Ve studiu se mnou byl jeden učitel, který
právě dopsal rozvláčnou knihu, v níž dokazoval, že Ježíš měl
přijít znovu v roce 1994.
Ta
diskuse by se nebyla uskutečnila, pokud by on se svými příznivci použil
tuto radu. Ano, měli po ruce všemožné komplikované matematické důkazy
založené na podivných výkladech Písma, které je přivedly k přesvědčení,
že se Kristus má opravdu v roce 1994 vrátit na zem. Ale zdravé učení
Písma jednoduše jejich argumenty vyvrací. Pohlédněme na Mk
13,32:“O onom dni ani hodině neví nikdo.“ Tento verš by měl stačit
na to, aby zastavil všechno manipulování.
Abychom
mohli uchopit celou Boží zprávu, musíme studovat témata a analogie,
které se táhnou od Geneze až po knihu Zjevení. Potom při čtení
jakékoli pasáže budeme schopni určit její místo v rozvíjejících
se dějinách spásy.
Toto
pravidlo je zvlášť důležité při četbě textů starozákonních.
Nakonec i sám Kristus nám říká, že celý Starý Zákon, nejen mesiánská
proroctví, vyhlížejí Jeho příchod (Lk 24,25-27.44). Přečtěme si
prvních 11 veršů ze 4.kapitoly Markova evangelia, kde je popisováno
Ježíšovo pokušení na poušti. Máme-li při četbě na mysli smysl
celého Písma, můžeme zaznamenat v údaji o 40 dní a 40 nocí trvajícího
pobytu Ježíše, Syna Božího na poušti, určitá znamení. Ta mohou
odkazovat na 40tileté putování izraelitů pouští. Ale toto srovnání
jde ještě dále. Izraelci byli totiž pokoušeni ve stejných
oblastech jako Ježíš: (1) hlad a žízeň, (2) zkoušení Boha a (3)
uctívání falešných bohů. A tak Ježíš ukazuje, že On jako Syn
Boží, je poslušný v tom, v čem Izraelci poslušnost neosvědčili.
Na pokušení Ježíš reagoval tím, že citoval z Deuteronomia, právě
toho textu, který byl obsahem Mojžíšova kázání na konci 40-tiletého
putování.
Čteme-li
Písmo s ohledem na jeho celý význam, jsme nejen ochráněni před
mylnými závěry, ale navíc získáme i hlubší pohled do Božího
Slova.
Závěr