Šesté
pravidlo
Zkušenost
je třeba vykládat ve světle Písma,
ne Písmo ve světle zkušenosti
Až
příliš často překrucujeme smysl Písma tím, že ho necháváme utvářet
svou vlastní zkušeností, spíše než naopak.
Jedním
ze způsobů, jak si necháváme svou zkušeností ovlivňovat porozumění
Písma, je vkládání svých vlastních myšlenek. Mnoho věřících
si na podporu svých myšlenek najdou biblický úryvek, který vyjmou z
kontextu a argumentují jím – bez ohledu na to, co učí celá Bible
(tím porušují sedmé pravidlo).
Když
se například pro sdílení svého náboženského přesvědčení
dostanu do nepohodlné situace, mohu si vystavět výmluvu pro ne-evangelizování
právě na textech o Boží lásce. Mohu pak citovat 13.kapitolu 1.listu
Korinťanům a spoustu dalších úryvků, abych dokázal, že Bůh a láska
jsou téměř synonyma. Dále mohu uvažovat takto: „Je-li Bůh láska,
jak by mohl někoho odsoudit “ Touto cestou se mohu „usnadnit“ zvěstování
Pána Ježíše tím, že vynechám jasné učení týkající se hříchu,
soudu a pekla.
Dalším
nebezpečím pro porozumění Písmu je zkreslení na základě našich
kulturních daností. Může se totiž stát, že z Bible podvědomě učiníme
západní, dokonce i americký text, když do ní budeme vkládat významy,
které nám přijdou díky naší výchově samozřejmé. Kapitalismus
ani socialismus jako takový není v žádném případě předmětem učení
Bible.
Ale
jak američtí pravicoví křesťané, tak i zastánci teologie
osvobození v Latinské Americe, Bibli použijí na prosazení svých
programů. Lékem na taková pokřivená chápání je ukázat na
biblické texty, které myšlenky kapitalismu i socialismu podkopávají.
Naše pozitivní zkušenost s kapitalismem a negativní se socialismem nás
nesmí vést k tomu, abychom první systém označili za biblický a ten
druhý naopak za nebiblický (autor je Američan, pozn. překl.)
Pravděpodobně
jedna z nejaktuálnějších otázek v evangelikálních kruzích se týká
toho, zda jsou dary Ducha jako např. proroctví a modlitba v jazycích
udělovány í v dnešní době. Argumenty na obou stranách této
diskuse se častěji než na biblické učení odvolávají na lidské
zkušenosti. Pokud se někdo v jazycích modlí, bude mít sklon věřit
tomu, že Bible jeho zkušenost dosvědčuje. Pozoruje-li však na druhé
straně někdo jiný, že užívání charismat způsobuje v bohoslužbě
zmatek, bude se pravděpodobně snažit nalézt důkaz o tom, že užívání
duchovních darů v dnešní církvi je neopodstatněné.