Čtvrté pravidlo

Čti s ohledem na historické
a kulturní pozadí vzniku Bible

Bible vznikala za dávných časů a v kulturním prostředí, které je pro většinu z nás jen málo známé. A tak ve své snaze odkrýt význam textu, který svými slovy zaznamenával pisatel, potřebujeme se naučit jeho dílo číst tak, jak by ho četli jeho současníci. Musíme se svojí poučenou představivostí přenést zpět do dob Mojžíše, Šalomouna nebo Pavla.

Ale jak na to Pro většinu čtenářů Bible to bude znamenat otevřít komentáře, číst vysvětlivky a podobné pomůcky. Tyto nám mohou pomoci nahlédnout do kulturního a historického kontextu jednotlivých knih Bible.

V Bibli je například často náš Pán znázorňován jako ten, který se vznáší v oblacích (Ž 18,7-15, 104,3; Nah 1,3). Z komentářů se můžeme dozvědět, že izraelští sousedé často zobrazovali boha Baala ženoucího se do bitvy právě na oblačném válečném voze. Pohlédneme-li na biblický obraz ve světle starověkého Blízkého Východu, můžeme vidět, že Boží oblak je vozem, na němž On jde bojovat. Když pak ještě přidáme novozákonní obraz Ježíše, opět jedoucího v oblacích (Mt 24,30; Zj 1,7), můžeme pochopit, že nejde o běloučké, načechrané obláčky, ale o bouřkový mrak, na kterém Pán přichází soudit. Kromě toho zde je ještě jeden význam: Izraelité, uctívající nepravého boha, se mají navrátit a klanět se tomu pravému jezdci v oblacích, Pánu.

Ale co s takovými texty jako například 23. žalm Je vůbec možné porozumět ilustraci pastýře aniž bychom vstoupili do starověku Co dělá pastýř, to přece víme. Ochraňuje, vede a stará se o své ovce.

Odpověď je ano i ne. Pastýři v časech biblických byli právě takovými pastýři jako ti dnešní. Avšak dokud nemáme na mysli význam obrazu pastýře v oblasti Blízkého Východu příslušného období, určitý aspekt onoho žalmu nám zde uniká. Velcí blízkovýchodní králové se často nazývali „pastýři“ svého lidu. Čteme-li tento žalm ve světle jeho starobylého pozadí, objevujeme důležitou nauku tohoto známého textu: Pán je královský pastýř.