Čtvrté
pravidlo
Čti
s ohledem na historické
a kulturní pozadí vzniku Bible
Bible
vznikala za dávných časů a v kulturním prostředí, které je pro většinu
z nás jen málo známé. A tak ve své snaze odkrýt význam textu,
který svými slovy zaznamenával pisatel, potřebujeme se naučit jeho
dílo číst tak, jak by ho četli jeho současníci. Musíme se svojí
poučenou představivostí přenést zpět do dob Mojžíše, Šalomouna
nebo Pavla.
Ale
jak na to Pro většinu čtenářů Bible to bude znamenat otevřít
komentáře, číst vysvětlivky a podobné pomůcky. Tyto nám mohou
pomoci nahlédnout do kulturního a historického kontextu jednotlivých
knih Bible.
V
Bibli je například často náš Pán znázorňován jako ten, který
se vznáší v oblacích (Ž
18,7-15, 104,3; Nah 1,3). Z komentářů se můžeme dozvědět, že
izraelští sousedé často zobrazovali boha Baala ženoucího se do
bitvy právě na oblačném válečném voze. Pohlédneme-li na biblický
obraz ve světle starověkého Blízkého Východu, můžeme vidět, že
Boží oblak je vozem, na němž On jde bojovat. Když pak ještě přidáme
novozákonní obraz Ježíše, opět jedoucího v oblacích (Mt 24,30;
Zj 1,7), můžeme pochopit, že nejde o běloučké, načechrané obláčky,
ale o bouřkový mrak, na kterém Pán přichází soudit. Kromě toho
zde je ještě jeden význam: Izraelité, uctívající nepravého boha,
se mají navrátit a klanět se tomu pravému jezdci v oblacích, Pánu.
Ale
co s takovými texty jako například 23. žalm Je vůbec možné
porozumět ilustraci pastýře aniž bychom vstoupili do starověku Co dělá
pastýř, to přece víme. Ochraňuje, vede a stará se o své ovce.
Odpověď
je ano i ne. Pastýři v časech biblických byli právě takovými pastýři
jako ti dnešní. Avšak dokud nemáme na mysli význam obrazu pastýře
v oblasti Blízkého Východu příslušného období, určitý aspekt
onoho žalmu nám zde uniká. Velcí blízkovýchodní králové se často
nazývali „pastýři“ svého lidu. Čteme-li tento žalm ve světle
jeho starobylého pozadí, objevujeme důležitou nauku tohoto známého
textu: Pán je královský pastýř.