Svatá Tvář
v Manopellu (2) - Renzo Allegri
V
minulém čísle jsme se poprvé seznámili s obdivuhodnou
relikvií: transparentním obrazem Svaté Tváře na velejemném
závoji, který je přechováván v chrámě otců kapucínů
v Manopellu. Dnes přinášíme k tomuto tématu článek
významného italského publicisty Renza Allegriho.
Toto je
pravá Kristova tvář v okamžiku zmrtvýchvstání
Tato
relikvie není příliš známá. Ale co se týká její
historie, je mimořádná. V poslední době
se objevilo několik knih, které se pokoušejí tuto
historii rekonstruovat.
Prokázalo
se, že z historického hlediska byl obraz této Ježíšovy tváře
známý od prvních století křesťanství. Evangelisté
a první církevní Otcové hovoří ve svých zápisech
o „plátnech“, k nimž patří rubáš (vestis) a rouška
(sudarium), do kterých bylo zabaleno Ježíšovo tělo, které
zůstaly po zmrtvýchvstání nedotčené v hrobě
a které převzali apoštolové. Tato „plátna“ uchovávali
s velkou úctou, protože je pokládali za „důkazy o Ježíšově
zmrtvýchvstání“, na kterých se „otiskl obraz Spasitele“, a
jejich přítomnost byla zaznamenána nejdříve
v Jeruzalémě, pak v Menfi v Egyptě a
nakonec v Turecku.
Na počátku
osmého století, když v Konstantinopoli řádili
obrazoborci, bylo nebezpečí, že tyto relikvie budou
zničeny, a proto byly ukryty. Sudarium s Ježíšovou tváří
bylo posláno do Říma. Žárlivě je opatrovali ve Vatikánu.
Když v roce 1204 upadla moc Byzance, papež usoudil, že tuto
relikvii je možno pokládat za vlastnictví Vatikánu, a začala
být vystavována k veřejné úctě.
Počínaje
třináctým stoletím bylo sudarium „Volto Santo“ v Římě
velice slavné. Přitahovalo poutníky ze všech stran. Přicházeli
i králové a císařové, aby ho uctili. Nosilo se v
procesí a bylo vystaveno v chrámu Svatého Petra při větších
slavnostech. O těchto výstavech píše také Dante a Petrarca.
Všude si žádali jeho kopii a v Římě vzniklo bratrstvo
specializovaných malířů, kteří vytvářeli věrné
kopie „Svaté Tváře“. Kolem roku 1500 se Volto
Santo z Říma ztratilo. Snad bylo ukradeno, není to
jisté. A právě v této době se začalo
mluvit o tom, že se nachází v Manopellu. Po-dle starého dokumentu
přišlo do města roku 1506, tedy právě před 500
roky, a bylo opatrováno v kostele bratří kapucínů,
který se stal „svatyní Svaté Tváře“. U obyvatel
Abruzza získalo rychle velkou úctu, jak to dokazují stovky votivních
tabulek, kterou jsou uloženy v muzeu vedle kostela, ale známost o
tom, stejně jako úcta se omezila jen na tuto oblast.
Teprve v posledních třiceti letech se stalo něco,
co způsobilo, že se vody hnuly a zájem se začal
rychle šířit.
A zde
se cítím nucen udělat malou zmínku, která se týká mne
samotného. Zjistil jsem totiž při své poslední návštěvě
v Manopella, že i já vstupuji do události rozšiřování zájmu
o tuto svatou relikvii.
V
roce 1978, když jsem trávil dovolenou na přilehlém
adriatickém pobřeží, slyšel jsem vyprávět o Svaté Tváři.
Zašel jsem do Manopello, byl jsem nesmírně zaujat historií
této relikvie a napsal jsem článek do velmi čteného týdeníku,
kde pracuji jako zvláštní reportér. Článek vzbudil velký
zájem. Převzaly ho četné noviny a jedna švýcarská
publikace v německém jazyku. Kopie této publikace skončila
v jednom ženském trapistickém klášteře v Německu.
Článek četla mladá řeholnice sestra Blandina
Paschalis Schloemer. Byla velkou ctitelkou Turínského plátna, a když
slyšela, že se asi jedná o pravou Kristovu podobu, vyvolalo to její
nesmírnou zvědavost. Znovu a znovu četla článek
a dospěla k této úvaze: „Jestliže relikvie v Manopellu
skutečně představuje Kristovu tvář, musí být shodná
s tváří na Turínském plátně.“ Vzala jednu černobílou
reprodukci roušky a připevnila si ji ve své cele na zeď.
Vedle ní umístila podobu z Turínského plátna a den co den je
pozorovala. Toto pozorování nebylo jen plodem zvědavosti,
ale také modlitby a rozjímání. Hledala tvář svého
Pána. Bylo to hledání plné lásky a sestra tím byla stále více
uchvácena. Sestra Blandina začala zaznamenávat podobnosti a
shody obou obrazů. Napsala do Manopella a vyžádala si větší
fotografii Svaté Tváře v barvách. Nyní byly podobnosti ještě zřejmější.
„Začala
jsem obrazy poměřovat a dělat porovnání
proporcí,“ vyprávěla mi sestra Blandina. „Zjistila
jsem, že délka a šířka mají stejné rozměry.
Morfologický index je u obou obrazů shodný. Zaměřila
jsem se na podlitiny, na modřiny a rány na čele,
na nose, na sraženiny krve v hlubokých vrstvách kůže
a zjistila jsme, že mají stejnou pozici jak na sindonu, tak na roušce
z Manopella. Zhotovila jsem diapozitivy obou obrazů,
položila na sebe a zjistila jsem, že se dokonale shodují.“
První
významný vědec, který se doslechl o bádání sestry
Blandiny a začal se zajímat o „Svatou Tvář“,
byl Pater Hein-rich Pfeiffer, jezuita a docent dějin křesťanského
umění na Gregorianě v Římě a současně
člen papežské komise pro kulturní církevní statky. Provedl
podrobné historické zkoumání, prošetřil historii
roušky z Manopella a dokázal, že byla známá a uctívána od prvních
dob Církve.
Další
vědec, který se začal zabývat tímto případem, je profesor
Pater Andreas Resch, redemptorista, který má za sebou velkou kariéru
vědce a univerzitního profesora. Je zakladatelem vědeckého
institutu „Imago Mundi“, který má sídlo v Insbrucku a je to
nejprestižnější výzkumná laboratoř
pro fenomény z hraničních vědeckých oblastí.
Když
prof. Resch prověřil práci, kterou vykonala sestra Blandina,
odebral se do Manopella, kde provedl přímo na místě pečlivá
šetření vzácné relikvie. Pak zpracoval získaná data v počítači
a srovnal je s daty o Turínském plátně. Závěry,
ke kterým dospěl v seriózním vědeckém
výzkumu, jsou ohromující. Shrnul mi je v těchto bodech:
„Za
prvé: mezi Turínským plátnem a rouškou z Manopella existuje
stoprocentní shoda, podobnosti nejsou dílem náhody.
Za
druhé: tvář na sindonu a na roušce patří
stejné osobě.
Za třetí:
žádný z těchto obrazů nebyl vytvořen
lidskou rukou.
Za čtvrté:
jejich vytvoření jako by naznačovalo určitý
fotochemický proces.
Za páté:
vznik těchto obrazů a jejich shodu není možno lidsky nijak
vysvětlit.“
To
jsou závěry, které vyvolávají nadšení. A jsou to závěry
jisté a bezpečné, nevývratné, a dokumentují skutečnost,
která není z tohoto světa. Mohli bychom také říct,
že nyní máme jistotu: „Svatá Tvář“ v Manopellu
je pravá fotografie Ježíše Krista v okamžiku zmrtvýchvstání.
Je to dar, který spolu s Turínským plátnem chtěl Ježíš
Kristus zanechat lidstvu.
Pramen:
www.renzoallegri.risorse.com