Svatá Tvář
v Manopellu (1) - Gisela
Ermmel
Existují
tři artefakty, pro jejichž vznik nemáme vědecké
vysvětlení: Tilma Panny Marie Guadalupské, Turínské plátno
a Obraz Svaté Tváře v Manopellu.
Pokud
jde o tento třetí případ, jedná se o velejemný závoj, na
kterém je zobrazena svatá Tvář. Obraz má rozměry 17 x
24 cm a představuje Kristovu tvář.
Tento
obraz má zcela záhadné vlastnosti, které vyvolávají bezradnost u všech,
kdo ho mohli dosud zkoumat. Není ani namalovaný, ani utkaný, což
potvrdila i mikroskopická vyšetření. Ani na vláknech,
ani mezi nimi není možno objevit sebemenší stopu barevné látky, a
to ani při extrémním zvětšení nebo při testu pomoci
UV záření nebo jinými výzkumnými metodami. Neexistuje
žádná materiálně sdělitelná barevná látka, která
by mohla vznik obrazu vysvětlit. Celý velejemný závoj
je jakoby opar, a přece podává zcela zřetelný
obraz mužské tváře. Máme zde co do činění
s barvami bez jakéhokoliv přechodu. Barvy se střídají
zcela bez jakéhokoliv odstupňování tmavého a světlého
tónu, stejně tak stojí vedle sebe jednotlivé barvy.
Nikde není možno zjistit jakýkoliv tah štětcem. I
kdyby se barvy nanášely tím nejjemnějším štětcem,
musely by tyto tahy být nějak patrné a byly by viditelné
jak na vláknech osnovy, tak na příčných vláknech. Nic
takového na obraze není.
Je
obraz utkaný? Pak by musela být jednotlivá vlákna předem
nabarvena barvami bez přechodu a tónového odstupňování.
To je však zcela nemyslitelné. Ale je tu ještě něco fantastičtějšího.
Obraz se nachází pouze na vláknech osnovy. Je absolutně nepředstavitelné,
jak tento obraz mohl vzniknout: zcela bez gradací postupující barevný
řetězec je zachycený pouze na vláknech osnovy a nikoliv
na příčných vláknech, bez materiálu, který by byl
nositelem zabarvení. Vědci ani nemají tušení, jak
samotný tento materiál, jemný jako dech, mohl vůbec
vzniknout.
K tomu
přistupuje okolnost, že obraz je naprosto průhledný. Renzo
Allegri, který o tomto obrazu psal v listu „Hlasy z Maria Laach“,
dosvědčuje, že přečetl text z knihy, kterou mu kapucín
Antonelli za obrazem držel. Tato absolutní průhlednost závoje
je ve všech částech stejná, všechna vlákna si zachovávají
průhlednost jako u skla.
Proti
materiálním barvám obrazu mluví také okolnost, že nikde není možno
pozorovat na vláknech kapilární vzlínání. Kdyby vlákna do sebe
nasála barvu, byla by průzračnost materiálu znemožněna.
Další
ohromující skutečností je dia-efekt obrazu. Barevný obraz je možno
stejně vidět na líci i na rubu závoje, tak je jemný a průzračný.
Dodnes je vlastně neznámo, která strana obrazu je líc a
která rub. Obraz mužské tváře je zcela identický až
na to, že jednou je orientován napravo a jednou nalevo. Kdyby byl
obraz namalován, musel by vykazovat určitý barevný rozdíl.
Obraz byl extrémně zvětšen a nebylo možno zjistit sebemenší
rozdíl anebo odchylku.
Když
byl závoj osvětlen ultrafialovým světlem, obraz zcela zmizel a vlákna
zůstala bílá. Podobně se materiál chová, jestliže je za ním
lampa nebo okno. Obraz zmizí a vidíme pouze bílý závoj jemný jako
dech.
Již před
rokem 1978 provedli vědci experiment a ozářili
obraz tzv. Woodovým světlem. Je to filtrované UV světlo
vyvolávající fluorescenci, která umožňuje rozlišit čisté
přirozené a umělé substance. Pokud svítilo na rám, vyvolalo
intenzivní barvu a světelnou sílu, ale závoj reagoval,
jako by šlo o absolutní prázdnotu.
Žádnému
umělci se nepodařilo obraz imitovat. Předně
nebylo možno vůbec vyrobit stejně jemný
materiál a žádnými barvami nebylo možno na kopii dosáhnout podobného
obrazu jako na originálu.
Umělci
a vědci dodnes nenašli pro vznik obrazu pražádné vysvětlení
a Církev o něm nevyslovila žádný oficiální soud. Renzo
Allegri napsal: „Jak je možné předat tak jemnému závoji
zřetelný obraz, zůstává tajemstvím.“
Dále
bylo zjištěno, že tvář ze závoje je možno srovnat s tváří
na Turínském plátně, takže obě si odpovídají
do nejmenších podrobností. Rozdíl je jen v tom, že na obrazu z
Manopella nejsou vidět žádné rány na čele
ani krvácení, ale na stejných místech jako na sindonu je možno
zjistit krevní sraženiny. Tato okolnost přivádí
badatele k názoru, že obraz představuje Kristovu tvář
v okamžiku zmrtvýchvstání, jako to dokazuje sestra Blandina
Paschalis z řádu trapistů: „Rysy obličeje jsou extrémně
jemné, světlé a transparentní tak, jak si představujeme
oslavené Ježíšovo tělo.“