2.
2. Uvedení Páně do chrámu (svátek)
V
Jeruzalémě se dnešní svátek slavil už v 5. století, v Římě
od 7. století pod názvem Setkání. Od 10. století se objevuje v
liturgických knihách na Západě název Očišťování Panny
Marie. Nynější název znovu připomíná, že je to především
svátek Páně.Připomínáme si jím obětování Ježíše
v Jeruzalémském chrámě, při kterém starý Simeon a prorokyně
Anna poznali v Ježíši "Světlo k osvícení národů" -
Mesiáše (Lk 2,22-38). Mojžíšův zákon totiž předepisoval, že
každý mužský prvorozenec musí být zasvěcen Bohu. Panna Maria
a Josef s dítětem Ježíšem splnili tento předepsaný úkon a
setkali se při tom se starcem Simeonem a prorokyní Annou (podle
toho se též svátek ve východní církvi nazývá Hypapanté -
setkání). Lidový název Hromnice vznikl kvůli
svěcení svíček "hromniček", které se rozsvěcely i při
modlitbě za ochranu při bouřce.
3.
2. Sv. Blažeje, biskupa a mučedníka
Blažej
byl ve 4. století biskupem v Sebaste v Arménii (dnešní Sivas v
Turecku). Za císaře Licinia byl kolem roku 316 krutě umučen.
Jeho úcta se rozšířila po celé církvi, ale něco bližšího o
jeho životě známe jen z pozdních legendárních zpráv.
3.
2. Sv. Ansgara, biskupa
Ansgar
se narodil kolem roku 801 poblíž Corbie v Galii a vstoupil tam do
benediktinského kláštera. Od roku 823 působil jako učitel v klášterní
škole v Korvey. V roce 826 byl poslán do Dánska, aby tam hlásal
křesťanství. Většího úspěchu však dosáhl ve Švédsku
(830). Stal se prvním biskupem v Hamburku (831), později
arcibiskupem v Brémách (847) a papežským legátem pro Skandinávii.
Zemřel v Brémách roku 865.
5.
2. Sv. Agáty, panny a mučednice (památka)
Pocházela
z Catanie na Sicílii. Tam také kolem roku 250 dosáhla mučednické
koruny. Úcta k ní se rychle rozšířila a její jméno bylo zařazeno
do mešního římského kánonu.
6.
2. Sv. Pavla Mikiho a druhů, mučedníků (památka)
Do
Japonska přinesl křesťanství sv. František Xaverský (15. 8.
1549). Půl století mohli žít křesťané svobodně a v roce
1596, kdy začalo jejich pronásledování, bylo jich už více než
300 tisíc. První mučedníci byli ukřižováni 5. 2. 1597 v
Nagasaki. Nejproslulejší z nich, Pavel Miki, se narodil v japonské
rodině (okolo roku 1564), vstoupil k jezuitům a úspěšně hlásal
evangelium svým krajanům. Spolu s ním podstoupili mučednickou
smrt další 2 japonští jezuité, 6 španělských misionářů a
17 japonských laiků (tři z nich byli dosud chlapci - 12, 13 a 14
let). V roce 1862 byli tito prvomučedníci Dálného Východu prohlášeni
za svaté.
8.
2. Sv. Jeronýma Emilianiho
Narodil
se roku 1486 v patricijské rodině v Benátkách. Když se v pětadvaceti
letech jako voják dostal do zajetí, rozhodl se skoncovat s
dosavadním dobrodružným životem a dát se do služeb sirotků,
chudých a nemocných. Založil řeholní společnost věnující se
soustavně této péči. Jejich prvním sídlem byla Somasca u
Bergama v severní Itálii. Při ošetřování nemocných se
nakazil morem a zemřel 8. 2. 1537 v Somasce. V roce 1767 byl prohlášen
za svatého a v roce 1928 za patrona sirotků a opuštěné mládeže.
10.
2. Sv. Scholastiky, panny (památka)
Narodila
se v Nursii (Norcia) ve střední Itálii kolem roku 480. Následovala
svého bratra sv. Benedikta a vstoupila do kláštera na úpatí
Monte Cassina. Tam také zemřela kolem roku 547.
11.
2. Panny Marie Lurdské
11.
února 1858 spatřila čtrnáctiletá Bernadetta Soubirousová ve
skalní jeskyni "de Massabielle" poblíž Lurd (Lourdes)
ve Francii Pannu Marii. Zjevení se opakovalo do 16. července ještě
sedmnáctkrát. K jeskyni, v níž vytryskl pramen vody, přichází
od té doby velké množství poutníků, mezi nimi velký počet
postižených nejrůznějšími neduhy. Církevně uznaných zázračných
uzdravení za sto let (do roku 1959) bylo 58, ale úlevu přinesla
tato pouť mnohem většímu počtu lidí. Výzva Matky Boží k pokání
probudila v církvi hlubší zájem o modlitbu a službu lásky a
podnítila péči o trpící a nemocné. Slavení dnešní památky
povolil papež Lev XIII. (1891) a sv. Pius X. ji rozšířil na
celou církev (1907).
17.
2. Sv. Alexia a druhů, řeholníků
Sedm
florentských obchodníků se rozhodlo (v 1. polovině 13. století)
odejít do ústraní na Monte Senario (severně od Florencie) a žít
v chudobě a pokání. Jejich cílem bylo žít svatě a přivádět
všechny na cestu k svatosti. Založili řád servitů (služebníků
Panny Marie). Nejstarší z nich, Alessio Falconieri, se dožil
definitivního potvrzení řádu (1304) a zemřel 17. 2. 1310 ve věku
asi 110 let. Za svaté byli prohlášeni v roce 1725.
21.
2. Sv. Petra Damianiho, biskupa a učitele církve
Narodil
se roku 1007 v Ravenně. Po studiích začal učit, ale brzy odešel
do společenství poustevníků ve Fonte Avellana u Gubbia (1035).
Stal se tam převorem a velmi přispěl k prohloubení řeholního
života. V roce 1057 byl jmenován kardinálem a biskupem v Ostii.
Ve službách u papežského dvora uplatnil své velké nadání a
horlitelskou snahu zbavit církev všeho, co ji morálně ohrožovalo.
Po roce 1063 se vrátil do kláštera, ale i potom konal časté
cesty jako papežský legát. Při návratu z jedné z nich zemřel
ve Faenze roku 1072.
22.
2. Stolce svatého Petra, apoštola (svátek)
Biskupský
stolec v katedrále je symbolem učitelského, kněžského a pastýřského
poslání. Také Petrův stolec připomíná jeho postavení v církvi.
Dnešní svátek se slavil v Římě už od 4. století.
23.
2. Sv. Polykarpa, biskupa a mučedníka (památka)
Byl
posledním z apoštolských žáků. Snad sám svatý apoštol Jan
ho ustanovil biskupem ve Smyrně. Jako mluvčí maloasijských církevních
obcí jednal v Římě s papežem Anicetem o době slavení
Velikonoc. Zemřel ve Smyrně 23. 2. po roce 155, bylo mu 86 let.
Byl zaživa upálen na hranici.