1. 5. Sv. Josefa, Dělníka
Sv. Josef pracoval jako nazaretský
tesař pro Ježíše a v jeho důvěrné blízkosti. Jeho dílna vrhá
nové světlo na důstojnost práce. Člověk se v práci nejen
realizuje, ale je to zároveň i služba bližnímu, společnosti, a tím
i Kristu. Už od Lva XIII. se papežové snaží obrátit pozornost křesťanského
světa k chápání tohoto hlubšího smyslu lidské práce. První máj,
slavený v dnešním světě jako Den práce, je proto od roku 1955
postaven pod ochranu sv. Josefa.
2. 5. Sv. Atanáše, biskupa a učitele
církve (památka)
Narodil se kolem roku 295 v
Alexandrii v Egyptě. Doprovázel jako jáhen svého biskupa na
nicejském koncilu (325). Když se sám stal alexandrijským
patriarchou (328), statečně a vytrvale hájil víru v Kristovo božství,
jak bylo definováno v Niceji, proti stoupencům alexandrijského kněze,
bludaře Aria. Ani šikanování ze strany císaře, ani ustrašenost
ostatních biskupů, ani několikrát opakované vyhnanství nezlomilo
jeho odhodlání. Využíval nuceného pobytu mimo diecézi (celkem
asi 20 let) k písemnému vysvětlování a šíření pravé víry.
Podporoval rozvoj mnišství a sepsal "Život sv. opata Antonína".
Zemřel 2. 5. 373 v Alexandrii.
3. 5. Sv. Filipa a
Jakuba, apoštolů (svátek)
Filip pocházel z Betsaidy a patřil
mezi učedníky Jana Křtitele. Byl jedním z prvních, kdo šli za Ježíšem
(Jan 1,43-44). Získal ihned Natanaela, pozdějšího apoštola
Bartoloměje, a přivedl ho k Ježíšovi (Jan 1,45-46), byl při
nasycení zástupů z pěti chlebů (Jan 6,5.7). Na něho se obrátili
pohanští poutníci, když chtěli vidět Mistra (Jan 12,21). Žádal
Krista, aby apoštolům ukázal nebeského Otce (Jan 14,8). Synoptická
evangelia a Skutky apoštolů uvádějí pouze jeho jméno v seznamu
apoštolů. Další zprávy o jeho životě nejsou věrohodné.
Jakub, syn Alfeův, je rovněž jedním
z apoštolů (Mt 10,3; Mk 3,18; Lk 6,15; Sk 1,13). Předpokládá se,
že je totožný s Jakubem, "bratrem Páně" (srv. Mt 13,55;
27,56; Mk 6,3; 15,40), prvním představeným křesťanské obce v
Jeruzalémě (Sk 12,17; 15,7.13; 21,18; Gal 1,19; 2,9.12), autorem
jedné z epištol (Jak 1,1), o němž Josephus Flavius píše, že byl
roku 62 ukamenován na popud židovského velekněze Annáše II.
(Ant. 20,9,1). Tuto možnost však nelze bezpečně prokázat.
Slavení dnešního svátku souvisí
s posvěcením římské baziliky Dvanácti apoštolů.
6. 5. Sv. Jana Sarkandra, kněze a
mučedníka
Narodil se 20. 12. 1576 ve Skočově
v těšínském Slezsku. Studoval filozofii v Olomouci a v Praze
(1597-1603), teologii ve štýrském Grazu (1604-1606). Potom uzavřel
manželskou smlouvu (3. 9. 1606) ve Velkém Meziříčí, ale už po
roce (22. 12. 1607), zřejmě jako vdovec, přijal nižší svěcení
a v roce 1609 byl v Brně vysvěcen na kněze. Působil v duchovní
správě na různých místech, naposled jako farář v Holešově. Za
stavovského povstání byl obviněn z velezrady, zatčen a v olomouckém
vězení vyslýchán útrpným právem, přičemž ho soudci nutili k
prozrazení zpovědního tajemství. Zemřel na následky trojího mučení
17. 3. 1620 v Olomouci, kde je i pochován. Pius IX. ho prohlásil za
blahoslaveného (3. 11. 1859), oslavy blahořečení se konaly 6. 5.
1860. 21. 5. 1995 byl prohlášen za svatého.
8. 5. Panny Marie, Prostřednice všech
milostí
Panna Maria, od věčnosti předurčená
za Matku Božího Slova, spolupracovala jedinečným způsobem při
Spasitelově díle na obnově nadpřirozeného života v lidských duších
a stala se v řádu milosti naší matkou. Toto Mariino mateřství
trvá nepřetržitě v plánu milosti až do věčného zakončení spásy
všech vyvolených. Ve své mateřské lásce pečuje o bratry svého
Syna, kteří ještě putují v mnoha nebezpečích a nesnázích.
Proto je vzývána v církvi jako přímluvkyně, pomocnice, zachránkyně
a prostřednice. Tato slova je však třeba chápat tak, že nic neubírají
ani nepřidávají důstojnosti a účinnosti jediného prostředníka,
Krista. (Srv. II. vat. sněm, Konst. o církvi, č. 61-62.) Dnešní
památka se začala slavit v Belgii (1921) z podnětu kardinála
Merciera a odtud se rozšířila i do některých jiných zemí.
12. 5. Sv. Nerea a Achillea, mučedníků
Nereus a Achilleus byli římskými
vojáky pravděpodobně v době císaře Diokleciána. Protože se
stali křesťany, byli popraveni mečem (kolem roku 304). V místě,
kde byli pohřbeni, na Ardeatinské cestě v Římě, stojí bazilika
nesoucí jejich jména.
12. 5. Sv. Pankráce, mučedníka
Pankrác zemřel mučednickou smrtí
pravděpodobně za Diokleciánova pronásledování křesťanů (kolem
roku 304). Podle zpráv z legendy mu bylo teprve 14 let. Nad jeho
hrobem na Via Aurelia v Římě byla zbudována bazilika.
14. 5. Sv. Matěje,
apoštola (svátek)
Byl zvolen za apoštola místo Jidáše.
Podle vyprávění o této volbě (Sk 1,15-26) chodil s apoštoly po
celou dobu od počátku až do Ježíšova nanebevstoupení. O jeho
dalším životě nemáme věrohodných zpráv. Jeho ostatky jsou
uchovávány v benediktinském klášterním kostele v Trevíru (Trier)
v Německu a v bazilice S. Maria Maggiore v Římě.
16. 5. Sv. Jana
Nepomuckého, kněze a mučedníka (svátek)
Narodil se kolem poloviny 14. století
v Pomuku (později Nepomuku) v Čechách. V letech 1369-1380 byl veřejným
notářem a zároveň pracoval v úřadě generálních vikářů. Po
vysvěcení na kněze byl farářem u sv. Havla (1380-1390) a kanovníkem
kapituly u sv. Jiljí (1382-1389) a na Vyšehradě (1389-1393).
Arcibiskup Jan z Jenštejna ho jmenoval svým generálním vikářem
(1389-1393). Když vyvrcholilo napětí mezi králem Václavem IV. a
arcibiskupem, stál na straně arcibiskupa a hájil svobodu a nezávislost
církve na králově vůli, zatímco král se snažil ovládnout církev
a získat na svou stranu část vyššího duchovenstva. Byl podroben
výslechu a mučení za osobní účasti krále. Jeho tělo bylo 20.
3. 1393 vhozeno do Vltavy, potom prozatímně pohřbeno, a později
(snad 1396) přeneseno k pohřbení do katedrály. V následujících
letech se mluvilo o další příčině jeho mučednické smrti, že
totiž nechtěl porušit zpovědní tajemství. V roce 1721 byl prohlášen
za blahoslaveného a 19. 3. 1729 za svatého.
18. 5. Sv. Jana I., papeže a mučedníka
Pocházel z Toskánska a stal se
papežem v roce 523, kdy Itálii ovládal gótský král Theodorich.
Ten stál na straně ariánů a chtěl se jich zastat i u císaře
Justina I. Proto poslal do Konstantinopole výpravu, kterou musel vést
papež jako králův legát. S výsledkem jednání však nebyl
spokojen a dal papeže po návratu o hladu držet ve vězení v Ravenně,
až tam 18. 5. 526 zemřel.
20. 5. Sv. Klementa Marie Hofbauera,
kněze (památka)
Narodil se 26. 12. 1751 v Tasovicích
u Znojma jako syn českého řezníka Dvořáka. Vyučil se pekařem,
ale z touhy po kněžství začal studovat. Několikrát putoval do Říma,
vstoupil tam do kongregace redemptoristů a byl vysvěcen na kněze
(1785). V letech 1787-1808 působil ve Varšavě a založil tam první
klášter redemptoristů severně od Alp. Když Napoleon po dobytí
Varšavy zakázal všechna řeholní společenství, přesídlil
"apoštol Varšavy" do Vídně. Jako kazatel, duchovní správce
a zpovědník měl značný vliv na všechny vrstvy obyvatelstva.
Protože nechtěl přijmout zásady tehdy módního osvícenského
josefinismu, podle nichž se měla církev stát nástrojem v rukou
panovníka, byl dán pod policejní dohled. Na sklonku života dosáhl
souhlasu k působení redemptoristů na rakouském území (20. 4.
1820). Sám se však toho dne nedožil, zemřel 15. 3. 1820. Jeho tělo
bylo později (1862) přeneseno do kostela Panny Marie Na Nábřeží
a v roce 1909 byl prohlášen za svatého.
20. 5. Sv. Bernardina Sienského, kněze
Narodil se roku 1380 v Massa
Marittima u Sieny ve střední Itálii. Po studiích církevního práva
a po uzdravení z nemoci, kterou byl postižen při ošetřování
nemocných morem (1400), vstoupil do františkánského řádu (1402).
Stal se knězem (1404), vynikajícím lidovým kazatelem a šiřitelem
úcty k Jménu Ježíš. Nemluvil o pohromách zvěstujících konec
světa, jak bylo tehdy zvykem, nýbrž o Ježíši Kristu a jeho božské
lásce. Několikrát byl nařčen z bludařství, ale pokaždé byla
uznána jeho nevina. Jako řádový představený (1438-1442) se účastnil
všeobecného sněmu ve Florencii. Zemřel 20. 5. 1444 v Aquile a už
v roce 1450 byl prohlášen za svatého.
25. 5. Sv. Bedy Ctihodného, kněze
a učitele církve
Beda Ctihodný se narodil kolem roku
673 na území benediktinského kláštera ve Wearmouthu v severní
Anglii. V sedmi letech byl do tohoto kláštera dán na vychování,
krátce nato přešel do nově založeného kláštera v Jarrowě. Tam
se stal v devatenácti letech jáhnem. Učil v klášterní škole a
začal s profesionální svědomitostí psát dějiny církve v
Anglii; dokončil je v roce 731. Po vysvěcení na kněze (703) psal
po vzoru starých církevních Otců komentáře k Písmu svatému.
Jak sám napsal, jeho radostí bylo studovat, vyučovat a psát. Zemřel
26. 5. 735. V roce 1899 byl prohlášen za učitele církve.
25. 5. Sv. Řehoře VII., papeže
Sv. Řehoř - narodil se kolem roku
1028 v Toskánsku, jmenoval se Hildebrand a až do roku 1048 žil jako
benediktinský mnich. Potom se stal rádcem papežů reformátorů a
po zvolení za papeže (1073) pokračoval v jejich díle. Bojoval
proti svatokupectví, nekázni duchovenstva a laické investituře. Císař
Jindřich IV. se nechtěl zříci práva jmenovat biskupy a opaty, dal
zvolit vzdoropapeže (1080) a obsadil Řím (1084). Papež se uchýlil
do Salerna, kde 25. 5. 1085 zemřel a byl pohřben.
25. 5. Sv. Marie Magdalény de'
Pazzi, panny
Marie Magdaléna de' Pazzi se
narodila roku 1566 ve Florencii. Vstoupila do kláštera karmelitek
(1582) a v roce 1584 složila slavné sliby. Od té doby procházela
mnoha bolestnými očistnými zkouškami a dosáhla vysokého stupně
mystického života. Měla různá vidění, při nichž hlasitě
promlouvala, a její spolusestry sebraly několik svazků zpráv o těchto
extázích. Vytrvale prosila za obnovu církve a ukazovala sestrám
cestu k dokonalosti. Zemřela 25. 5. 1607 ve Florencii a v roce 1669
byla prohlášena za svatou.
26. 5. Sv. Filipa Neriho, kněze
(památka)
Narodil se 21. 7. 1515 ve Florencii
jako syn notáře. Kolem roku 1536 přešel do Říma, založil tam
společnost pro pomoc chudým a nemocným "Oratorium Boží lásky",
věnoval velkou péči mladým lidem. V roce 1551 přijal kněžské
svěcení a usiloval o náboženskou obnovu Říma novými pastoračními
metodami. Spolu s několika dalšími světskými kněžími začali
bydlet společně (1564) a v roce 1575 dosáhli papežského schválení
jako kongregace oratoriánů. Zemřel 25. 5. 1595 a roku 1622 byl
prohlášen za svatého.
27. 5. Sv. Augustina z Canterbury,
biskupa
Byl benediktinem v opatství sv. Ondřeje
v Římě. Papež Řehoř Veliký ho poslal, aby spolu s dalšími čtyřiceti
mnichy hlásal evangelium v Anglii (597). Cestou byl ve Francii vysvěcen
na biskupa. Kentský král Ethelbert mu postoupil poblíž Canterbury
pahorek s pozemky na stavbu opatství a katedrály a přijal křest. Z
prvních křesťanských století se tam do té doby udrželo křesťanství
jen v hornatých oblastech Skotska a Walesu. Položil tedy základy
organizační struktury církve v Anglii a podle pokynů papeže dbal
při šíření křesťanství místních zvyklostí. Podařilo se mu
získat velkou část obyvatelstva a vychovat domácí kněze. Zemřel
26. 5. kolem roku 605.
30. 5. Sv. Zdislavy
Narodila se kolem roku 1220 v Křižanově
na Moravě a stala se manželkou Havla z Lemberka v Podještědí.
Podporovala stavbu dominikánských klášterů v Jablonném a v
Turnově. Proslula dobročinnou láskou k chudině a péčí o vlastní
děti. Zemřela na začátku roku 1252 a byla pochována v klášterním
kostele v Jablonném v Podještědí. Za blahoslavenou byla prohlášena
v roce 1907 a za svatou 21. 5. 1995.
31. 5. Navštívení
Panny Marie(svátek)
Dnešní svátek věnuje pozornost
setkání matky Mesiáše s matkou jeho Předchůdce (Lk 1,39-56).
Tuto událost připomíná liturgie v době adventní přípravy na
slavnost Narození Páně. Sv. Bonaventura složil rýmované oficium
(1286), které se pak slavilo ve františkánském řádu 2. července.
V Čechách se tento svátek slavil poprvé 28. 4. 1387. Zavedl ho
arcibiskup Jan z Jenštejna (1386) a složil pro něj vlastní latinské
texty. Na jeho naléhání rozšířil papež Urban VI. slavení
tohoto svátku pro celou církev (1389) a stanovil pro něj den 2. července.
Při úpravě kalendáře podle ustanovení II. vatikánského sněmu
(1969) bylo přihlédnuto k přání Jana z Jenštejna, aby se tento
svátek slavil v době mezi Zvěstováním Páně a Narozením Jana Křtitele.
Zároveň jím vrcholí měsíc květen, věnovaný v lidové zbožnosti
úctě Panny Marie.
Pohyblivé svátky připadající
na květen/červen:
Neděle po Seslání
Ducha svatého: Nejsvětější Trojice (slavnost)
Čtvrtek po Nejsvětější
Trojici: Těla a krve Páně (slavnost)
Pátek po 2. neděli
po Seslání Ducha svatého: Nejsvětějšího Srdce Ježíšova
(slavnost)
Sobota po 2. neděli
po Seslání Ducha svatého: Neposkvrněného Srdce Panny Marie
Hlasatelem úcty k Neposkvrněnému
Srdci Panny Marie byl už sv. Jan Eudes (zemřel 1680). Liturgickou
oslavu dovolil Pius VII. (1800-1823) a Pius XII. po zasvěcení celého
lidstva tomuto Neposkvrněnému Srdci (31. 10. 1942) rozhodl, aby se
od roku 1944 tento svátek slavil v celé církvi 22. srpna. Dnešní
den byl vybrán proto, že bezprostředně následuje po slavnosti
Nejsvětějšího Srdce Ježíšova. Pod symbolem Srdce prokazuje církev
úctu k lásce Ježíšovy Matky k Bohu a jejímu Synu a zároveň k
její mateřské lásce k celému lidstvu.