4. 3. Sv. Kazimíra
Narodil se 5. 10. 1458 jako syn
polského a litevského krále Kazimíra IV. Měl se stát uherským
králem (1471), ale dal přednost životu v ústraní. Vynikal křesťanskými
ctnostmi, zejména čistotou a dobrotou k chudým. Byl velkým
ctitelem eucharistie a Panny Marie. Žil ve Vilně v Litvě, tam také
4. 3. 1484 zemřel na tuberkulózu a byl pohřben v katedrále. V roce
1521 byl prohlášen za svatého.
7. 3. Sv. Perpetuy a Felicity,
mučednic (památka)
V roce 203 bylo v Kartágu zatčeno
pět katechumenů. Ve vězení byli pokřtěni a dosáhli mučednické
koruny (7. 3.). Mezi nimi byly dvě ženy. Jedna z nich, Perpetua,
zapisovala události ve vězení až do dne před jejich smrtí. Byla
to mladá žena z patricijské rodiny, doma měla několikaměsíční
dítě. Felicita byla otrokyně, ve vězení se jí dva dny před její
smrtí narodila holčička. Úcta k nim se brzy rozšířila nejen v
Africe, ale i v ostatním křesťanském světě. Nad jejich hroby
byla postavena bazilika a jejich jména jsou uváděna v mešním římském
kánonu.
8. 3. Sv. Jana z Boha, řeholníka
Narodil se v Portugalsku v roce
1495. Do svých 42 let vystřídal mnoho zaměstnání: byl pastýřem,
vojákem, pouličním prodavačem a nakonec knihkupcem v Granadě na
jihu Španělska. Když slyšel kázat bl. Jana z Avily, změnil své
chování a způsob života tak okázale, že ho zavřeli jako blázna.
Poznal kruté prostředí tehdejších lazaretů, a rozhodl se zasvětit
zbytek svého života zcela péči o nemocné. Dbal na to, aby se v
nemocnici, kterou založil, jednalo s nemocnými podle hygienických zásad,
se skutečnými znalostmi, a především s opravdovou láskou.
Postupně se k němu přidávali další obětaví muži, a tak vznikl
řád milosrdných bratří. Zemřel 8. 3. 1550 v Granadě. V roce
1690 byl prohlášen za svatého a později za patrona všech
nemocnic.
9. 3. Sv. Františky Římské,
řeholnice
Narodila se v Římě roku 1384 a
pocházela z patricijské rodiny de Buscis. Už jako malé děvče toužila
po řeholním životě, ale na přání rodičů se provdala za
Lorenza de' Ponziani. Měla tři děti, z nichž dvě v útlém věku
zemřely. S láskou pečovala o domácnost a v těžkých dobách,
které tehdy Řím prožíval, dávala příklad krajní obětavosti a
statečnosti. Podporovala chudé, nemocné a opuštěné a za tím účelem
také založila ženské řeholní společenství na způsob III. řádu
sv. Benedikta (1425). Když ovdověla (1436), přestěhovala se do
tohoto kláštera a stala se v něm představenou. Tam také zemřela
9. 3. 1440 a byla pohřbena v kostele Santa Maria Nuova nad zříceninami
starořímského fóra. Za svatou byla prohlášena v roce 1608.
10. 3. Sv. Jana Ogilvie, kněze
a mučedníka
Narodil se roku 1579 v urozené kalvínské
rodině v Banffshire ve Skotsku. Byl poslán na studie do Evropy
(1593) a v sedmnácti letech se stal katolíkem. Studoval v Douai,
Lovani, Řezně, Olomouci a v Brně, kde vstoupil do jezuitského
noviciátu (1599). Po několikaletém pobytu v štýrském Grazu a ve
Vídni dokončil v Olomouci studium teologie (1609-1610). Potom byl
poslán do Paříže a tam vysvěcen na kněze (1610). Vrátil se do
vlasti (1613) a působil tajně jako misionář v Edinburghu, Londýně
a v Glasgowě. Byl však vyzrazen a strávil čtyři měsíce ve vězení.
Když ani po několikerém mučení a vyslýchání nevyzradil jména
skotských katolíků, byl odsouzen "pro pobuřování" a
10. 3. 1615 veřejně oběšen. V roce 1976 byl prohlášen za svatého.
17. 3. Sv. Patrika, biskupa
Narodil se kolem roku 385 v Británii.
Když mu bylo 16 let, unesli ho piráti a prodali v Irsku sedlákovi.
Tam šest roků pásl ovce, potom se mu podařilo utéci a vrátit se
k rodičům. Vystudoval v Galii, stal se knězem, po návratu do Británie
byl vysvěcen na biskupa a spolu s několika druhy odešel jako misionář
znovu do Irska (432). Dokázal přizpůsobit svůj apoštolát podmínkám
této země, takže obrátil na křesťanství velkou část
obyvatelstva. A i když se to neobešlo bez nesnází, přece nebylo třeba
prolévat mučednickou krev. Založil mnoho klášterů a zřídil
pevnou církevní organizační strukturu. Armagh u Belfastu se stal
prvním biskupským sídlem (kolem roku 444). Na sklonku života
napsal autobiografické dílo "Vyznání". Zemřel 17. 3.
461 poblíž severoirského města Downu a jeho hrob se stal ihned
poutním místem.
18. 3. Sv. Cyrila Jeruzalémského,
biskupa a učitele církve
Narodil se z křesťanských rodičů
kolem roku 315 v Jeruzalémě. Stal se tam biskupem (348), třikrát
byl od ariánů vypovězen do vyhnanství a strávil tam celkem asi 16
let. O jeho pastorační činnosti svědčí promluvy, kterými připravoval
katechumeny na přijetí křtu. Jeho "Katecheze" jsou důležitým
svědectvím o víře a liturgii té doby. V roce 381 se zúčastnil třetího
všeobecného církevního sněmu (I. konstantinopolského). Zemřel
18. 3. 386 v Jeruzalémě. Za učitele církve byl prohlášen roku
1893.
19. 3. Sv.
Josefa, Snoubence Panny Marie (slavnost)
Zmiňují se o něm jenom evangelisté
Matouš a Lukáš při líčení Ježíšova dětství, ostatní zprávy
jsou apokryfní a nelze je brát vážně. Jeho svátek se začal
slavit nejprve na Východě (asi v 9. století), od 10. století se
objevuje v kalendářích na Západě, v Římě se slaví od roku
1479, v roce 1621 byl zaveden v celé církvi. Roku 1654 byl připočten
k českým patronům.
23. 3. Sv. Turibia z Mongroveja,
biskupa
Narodil se roku 1538 ve Španělsku.
Vystudoval práva v Salamance a stal se, třebaže byl dosud laik, předsedou
inkvizičního tribunálu v Granadě. V roce 1580 odejel v hodnosti
arcibiskupa do Limy v Peru. Cítil s domorodými Indiány, učil se
jejich jazykům a chránil je před přehmaty Španělů. Svolal
celkem 12 synod, aby byli kněží co nejlépe připraveni na svou
odpovědnou práci. Zvláště 3. sněm v Limě (1582-83) měl základní
význam pro celou Latinskou Ameriku. Většinu času strávil na
vizitačních cestách po své diecézi, při poslední zemřel 23. 3.
1606 v Santiagu de Miraflores v malé kapli uprostřed domorodců. V následujícím
roce bylo jeho tělo převezeno do Limy a roku 1726 byl prohlášen za
svatého.
25. 3. Zvěstování
Páně (slavnost)
Dnešní slavnost připomíná den,
kdy byl anděl poslán k Panně Marii a zvěstoval jí, že se má stát
matkou Mesiáše, Syna Božího.
Ústředním bodem oslavy je
tajemství vtělení věčného Slova, počátek naší spásy. Proto
v těsné blízkosti Velikonoc prosíme, aby se na nás projevila síla
vykoupení (srv. modlitba po přijímání). Na Východě se tento svátek
slavil už kolem roku 550, v Římě byl zaveden v 7. století