Kázal P. ThMgr. František Antonín
Dostál, novokněz, kaplan v Kloboukách
Milovaní bratři a sestry, doufám, že
jste dobře poslouchali první čtení. Vyprávělo se tam o králi
Nabuchodonosorovi a jeho zvláštním snu, kterému nerozuměl. Možná si
říkáte, jak vůbec tento příběh, toto starozákonní čtení, souvisí
s Pannou Marií. Když budete trpěliví a podaří se mi to, tak vám to
řeknu.
Dostáváme se do doby, asi kolem roku
606 před Kristem, kdy byli židé králem Nabuchodonosorem vyhnáni a
odvlečeni do zajetí. Král měl sen a jeho vykladači nedokázali tento
sen vyložit. A přichází Daniel, který dává králi výklad. Při popisu
králova snu jsme slyšeli o kamenu. Ten bez přičinění lidské ruky
vrazil do sochy. Jedná se o proroctví, a proto se můžeme ptát, na koho
toto proroctví ukazuje. Tím kamenem je Ježíš. On sám říká: „Jsem kámen
úhelný“. „Kdo padne na tento kámen, roztříští se a na koho on padne,
toho rozdrtí.“ Kámen, který udeřil do sochy, se stal velikou horou,
která naplnila celou zemi. Tou horou je Ježíšovo evangelium, jeho
radostná zvěst. A my jsme svědky toho, jak se rozšiřuje do celé zemi.
Dále se ve snu mluvilo o hoře, ze
které se ten kámen uvolnil. Tou horou je právě Matka Boží, Panna
Maria. Ona totiž svou svatostí převyšuje všechny lidi. Jako vysoká
hora ční nade všechny hory a pahorky. A z této hory, z této Panny, se
bez jakéhokoliv přičinění lidské ruky narodil Ježíš. V tomto proroctví
se tedy mluví o rodičce Boží, o jejím mateřství a neposkvrněném
panenství. Můžeme ho tedy vnímat jako proroctví v pravdě mariánské.
Kterýsi duchovní autor napsal, že kde
je Ježíš, tam je také Maria a kde je Maria, tam je také Ježíš. A tak
vidíme, že i v tomto starozákonním proroctví to platí doslova. Mluví
se v něm o Ježíši jako o kamenu, který roztříští sochu a mluví se tam
o Marii, jako o hoře, ze které ten kámen padl. A v evangeliu jsme
slyšeli jistě známé proměnění vína v Káně Galilejské. Ten zázrak se
stal právě na přímluvu Panny Marie. To ona říká těm služebníkům:
„Udělejte všechno, co vám řekne“. A je krásné a dobře, že i zde, kolem
Ježíšova oltáře, se scházíme s Pannou Marií.
Víme, že Kristus ustanovil Nejsvětější
svátost, abychom se sytili jeho chlebem pro náš věčný život, abychom
nezemřeli. Je to pramen a zdroj života církve. Víme, že každá řeka,
každý potůček má někde pramen. Z něho vyvěrá voda a roztéká se po
zemi. Je to malý potůček, velký potok a nakonec řeka. A kdyby ten
zdroj vyschl, tak by celá řeka zanikla. I eucharistie má svůj zdroj a
počátek. Při poslední večeři Kristus ustanovil Nejsvětější svátost,
která se rozlévá dějinami a dnes už můžeme vidět, že je to opravdu
velká a mohutná řeka. A z této nevysychající řeky čerpáme posilu pro
každodenní život a s velkou důvěrou přicházíme k oltáři, protože víme,
že jsme lidé slabí a bez Boží pomoci mnoho nedosáhneme.
Prosme při této mši svaté také za naše
nemocné, ať se na nich projeví velikost Boží, aby na přímluvu Panny
Marie došli svého uzdravení. Prosme, abychom jednou, ve spojení
s Pannou Marií, chválili našeho dobrého Boha v nebi. Amen