Kázal P. ThMgr. Ing. Pavel
Šupol, kaplan ve Zlíně u sv. Jakuba
Milí bratři a sestry, říkal jsem si, že bychom si mohli něco říct o
modlitbě růžence, čím pro nás je. Každý růženec dobře zná, je mu tak
nějak blízký. Tento měsíc je zasvěcený právě modlitbě růžence, jsme
vybídnuti k jeho modlitbě. Jde o modlitbu s Marií a k Marii. Je to
starobylá modlitba, protože ta první část je vyňata z evangelia a
neopakuje nic jiného než pozdrav, kterým Marii poctil anděl a Alžběta
a druhá část je připojena církví a prosí Marii o její mocnou přímluvu
u Boha. Romano Guardini se ve své knize O modlitbě zamýšlí nad
skutečností, že Marii vyhledávali s prosbou o její modlitby již její
současníci a zde můžeme hledat pramen modliteb k Bohu skrze Marii.
Když Maria po Nanebevstoupení svého syna žila u Jana, jistě ji věřící
vyhledávali a tázali se na Ježíše, vždyť byla jediná, která mohla
svědčit o třiceti letech jeho života, přestože zmínky o tom nemáme.
Jeho dětství, jeho mládí, to Maria všechno prožila s ním. I na ni
sestoupil Duch svatý a naučil ji chápat tajemství tohoto života. A
nelze si představit, že by k ní lidé nepřicházeli se svými starostmi a
nesvěřovali se do její modlitby. Vždyť viděli, jak hluboce byla
spojena se svým Synem. Jistě ji mnozí říkali: Vzpomeň si na mne ve své
modlitbě. A tak to zůstalo i nadále. I my k ní můžeme s důvěrou
přicházet stejně, jako lidé v její době, protože nám všem byla dána
za matku, když stála pod křížem.V mnoha našich životních situacích,
jsme ji poznali jako potěšení zarmoucených, pomocnici křesťanů, matku
dobré rady a mohli bychom přidávat všechny nám známé tituly, které jí
právem přísluší a možná bychom dodali i takový, který známe jen my,
protože tak nějak zapůsobila v našem životě. Já osobně ji vnímám jako
tvůrkyni pokoje a průvodkyni při hledání povolání. Růženec jsem začal
objevovat velice mladý, když nám otec Adam, který nás učil
náboženství, řekl: Už teď se modlete za své budoucí povolání. Pro mě
to znamenalo modlit se za mou budoucí ženu. Chtěl jsem se ženit, takže
jsem si řekl, musím si vymodlit, aby byla krásná, abychom měli alespoň
čtyři děti, když jsme byli doma čtyři, abychom si postavili dům, aby
to všechno klapalo. A tak postupně jsem začínal s Otčenášem, pak jsem
přidal i Zdrávasy, za chvíli to byl desátek a pak to přešlo až
k růženci, řekl bych, že sice ne moc kvalitní, soustředěné modlitby,
ale přesto byla. A pořád jsem si říkal, že je lepší nějaká modlitba
než žádná. Pak jsem si ověřil, jak mě růženec držel právě na zkouškách
na vysoké škole v Brně, kde jsme do druhého ročníku postoupili pouze
čtyři z třiceti a když jsem šel na zkoušku a ještě k tomu věděl, že
mám za sebou pouze učňák a ne žádné gymnázium, byl jsem hodně nervózní
jak ta zkouška dopadne. To jsem vždycky žmoulal desátek a můžu říct,
že opravdu ta modlitba za moc nestála. Ale několikrát se mi stalo, že
se mě spolužáci mezi zkouškou ptali, jak to, že jsem tak klidný. Proto
jsem řekl, že pro mě je Maria tvůrkyní pokoje. Přestože nervy byly
veliké, tak jsme věděl, že jsem pro to udělal maximum a teď jsem to
odevzdal skrze ni Bohu a svěřil se do jejích rukou. Držel jsem ten
růženec v kapse v ruce a věděl jsem proč. A pak taky jsem Marii prosil
ať mi dá poznat, kde mě chce Pán Bůh mít, když už jsem pochopil, že
bych se mohl o to začat modlit a ne mu pořád vnucovat, že bych chtěl
takovou a takovou ženu, tak zase to byl růženec.
Jsem
přesvědčený, že každý z nás, kdo bere do rukou růženec, by mohl teď
tady stoupnout a vydat svědectví o účinnosti této modlitby. A tak není
divu, že i dějiny světa jsou protkány touto zkušeností. Když je v 16.
stol. křesťanský svět ohrožen tureckou invazí, dochází k rozhodující
bitvě u Lepanta. Právě tehdy papež Pius V vyzval všechny, kteří
nemohou jít bojovat, ať se modlí růženec a těmto modlitbám je
přičítáno vítězství. Proto je slaven svátek Panny Marie Růžencové.
Další velký papež Lev XIII. hned ve své první encyklice Supremi
Apostolatus Offitio z roku 1883 nařizuje, aby byla Panna Maria
oslavována jako Svatá Královna růžence v celém měsíci říjnu. Dokonce
bychom mohli říct, že těmito fatimskými poutěmi plníme jeho přání již
tehdy vyřčené. Přál si, aby tam, kde je to možné a legální, místní
společenství růžence konala vnější procesí ulicemi jako projev
náboženské úcty k Panně Marii. A papež Pius XI. V roce 1937 ve své
encyklice Ingravescentibus Malis vidí růženec
nejenom jako prostředek, kterým se bojuje proti zlu, ale věnuje
pozornost také jeho pozitivnímu významu. „Skrze růženec se rozvíjí
evangelní ctnosti, podporuje se růst katolické víry a naše myšlenky se
povznáší k věčné vlasti. Je to modlitba velmi užitečná pro dobu, ve
které je vidět u mnoha věřících jakousi nechuť a nezájem o věci
duchovní a rovněž o katolickou nauku. Pokud v modlitbě růžence
rozjímáme o životě Krista, nutně nás to musí vést k touze chtít láskou
splatit lásku.“
Mohli
bychom pokračovat dál ve výčtu všech dober, která nám modlitba růžence
nabízí. Zmíním již jen poslední důležitou skutečnost, aby naše
modlitba růžence byla účinná. Nesmíme Marii uctívat jako bohyni. Ona
je vyvolená, blízká Bohu, ale ne jako bohyně, která žije v blaženosti
své povznesenosti, nýbrž vším, čím je, je z milosti Kristovy. Křesťan
si může být jistý její láskou. To znamená, že člověk může do její
lásky přinést veškerou svou bídu, i tu zcela skrytou a němou, což je
zcela nedocenitelné. Proto k ní trpící a potřební neustále vysílají
své prosby, aby pomohla. Maria ale nepomáhá svou vlastní mocí, protože
ani ona, ani světci nejsou nějakými pobočnými instancemi vedle Boha,
které by působily z vlastní vůle a moci, oni za nás u Boha jen prosí.
Proto oprávněně hovoříme o růženci, že je modlitbou kristologickou,
směřující ke Kristu, jenž je ve středu růžence, a tedy i ve středu
rozjímání.
A tak se máme právě
skrze tuto modlitbu učit o rozjímání života Krista a takto se nechat
proměňovat. Růženec je rozjímání o dvaceti zásadních okamžicích
Ježíšova života, které prožívá také jeho Matka. S růžencem můžeme
rozjímat o Kristově životě a o nejzávažnějších momentech v životě jeho
Matky. Je to skvělé rodinné album. Střídá se v něm radost s utrpením a
končí nádherným oslňujícím světlem: vzkříšením. Otevírejme tedy často
toto rodinné album Panny Marie a uvažujme o velkých okamžicích jejího
života! Amen.