Kázal P. ThMgr.
Jerzy Cymanowski MIC, administrátor v Nedašově
Bratři a sestry, prožíváme listopad. Je to čas, kdy více než jindy
myslíme na duše našich zemřelých. Není to tak dlouho, jen dva týdny,
co jsme navštěvovali hroby svých drahých a slavili slavnost Všech
svatých, těch, kteří jsou v nebi.
Vraťme se v myšlenkách k této slavnosti a udělejme si výlet do očistce
a do nebe. Včera mi jeden kluk řekl, že nevěří v peklo. Peklo ale
existuje. Dnes se jím však nebudeme zajímat. To není náš směr. Naše
naděje je v nebi. Náš cíl je v nebi, u našeho Otce, Ježíše Krista a
Panny Marie. Můžeme zavřít oči, abychom se snáze přenesli mezi naše
přátele, tam, kam chceme také jednou dojít. Nejprve půjdeme do
očistce. Zde potkáváme duše, které ještě nejsou dokonalé, kterým ještě
chybí dokonalá láska a za které se modlíme. Jak procházíme tímto
předsálím nebe, přicházíme k nebeské bráně a vstupujeme do úžasného
nebe, do úžasné radosti. A tam se setkáváme s mnoha známými, s našimi
patrony, s apoštoly a se všemi svatými. Náš průvodce, vedoucí nás
tímto výletem, nám říká větu ze zjevení svatého Jana: „Pojď dál, ukážu
ti nevěstu beránkovu.“ Jsme vedeni dál, doprostřed nebe a tam,
v blízkosti Boží, musíme padnou na kolena, protože před námi stojí
úžasná bytost, taková jakou jsme doposud nikdy neviděli. Je to Matka
Boží. Víme, že Panna Maria je jako jediná z lidí v nebi i se svým
tělem. Pochopitelně, že i svatí, které jsme doposud potkali se také
radují, ale jejich těla tam nejsou. Ta čekají na vzkříšení v den
soudu, v den poslední.
Když
se setkáváme s Matkou Boží tváří v tvář. Její oslavení se stává
dokonalým, protože je tam celá její bytost. Skutečným důvodem její
krásy je, že nikdy nebyla poskvrněna sebemenším stínem hříchu. Její
sláva v nebi je nepředstavitelná. Je to pro nás důležité, protože ona
je pro nás vzorem slávy. Ona je tou nejvýš oslavenou z lidských
bytostí. Ona je vzorem církve. Ona je v nebi se svým oslaveným tělem.
Víme, že i my i všichni ostatní, kteří dojdeme do nebe, budeme jednou
při vzkříšení mít oslavená těla. Maria je pro nás velmi důležitá,
protože nám ukazuje naději, že nejen naše duše, ale i naše tělo bude
vzkříšeno. Ukazuje, že tam, kde je ona, budeme jednou také my. Jaká je
tedy ta její sláva? Myslím si, že když přemýšlíme nad slávou, naše
myšlenky jsou hodně zdeformované. Představíme si totiž jen lidskou
slávu. Představíme si slávu slavných lidí, jako jsou politici, herci,
zpěváci. Lidská sláva spočívá ve velikosti známosti slavného člověka
mezi lidmi a pak také ve velikosti jeho práce a díla, které je mezi
lidmi chváleno a uznáváno. Většinou to tak bývá. Můžeme říct, že i
tyto dva předpoklady lidské slávy má Panna Maria. Vždyť, kdo je
v lidských dějinách slavnější než ona? Kolik lidí ji zná. Kolik lidi
se k ní utíká. Kolik lidí za ní denně přichází se svými prosbami.
Kolik chrámů a katedrál je právě jí věnováno a zasvěceno. Kolik obrazů
se snaží zachytit její krásu. Myslím si, že i ta nejkrásnější žena
světa jí musí závidět. Ano, lidskou slávu ona má. Sama říká
v Magnificat: „Od této chvíle mně budou blahoslavit všechna pokolení“.
A to všechno je nic proti té slávě, kterou má od Boha.
Lidská sláva přichází na člověka zvenčí. Všimněme si čím vynikají
lidé, o kterých se říká, že jsou slavní. Mají třeba krásné drahé šaty.
Mají spoustu vnějších věcí. Auta, krásné domy a lidé je chválí. Ale
člověk, který je mezi lidmi chválený může být klidně darebák. A takoví
jsou. Jsou slavní, mají spoustu vnějších krás, ozdob, ale uvnitř je
špína a prázdnota. U Panny Marie je to něco naprosto jiného. Ta sláva
vnější, lidská je nepatrný odlesk toho, co přichází zevnitř. A to je
krása Boží. Ta je v nitru člověka. A pokud se odráží navenek tak právě
tím, že vyzařuje zevnitř. Malíři, kteří malují svaté, sochaři, kteří
se snaží vytesat z kamene sochy svatého, tak mu malují nebo
přidělávají nějakou svatozář. My víme, že žádná žárovka za hlavou
svatého nesvítí, ale umělci tím chtějí zdůraznit, že i z obličeje
světce září něco z nitra.
Říká
se, že oko je okno do duše. Možná jste potkali spoustu krásných lidí,
krásných žen, ale když jste se podívali do jejich očí, nebylo tam nic
krásného, cítili jste vnitřní prázdnotu a možná i hřích. U svatých je
tomu naopak. Oni třeba nejsou moc krásní, ale ta vnitřní záře, Boží
sláva, dává tomu člověku nadpozemskou krásu, i když třeba z lidských
měřítek ten člověk moc krásy nepobral, jak se lidově říká. A právě to
je ta krása, která se zračí v bytosti Panny Marie. Všimněte si, že na
obrazech s postavou Panny Marie je častokrát namalovaná svatozář kolem
celého jejího těla. Nejen kolem hlavy. A to je úžasné. Vyjadřuje to
oslavení jejího těla a krásy, která předčí ostatní svaté.
Neusilujeme o slávu vnější. Nechtějme, aby lidé o nás mnoho mluvili.
Buďme jako ona. Zapomenuta kdesi v Nazaretu. V městě, které dějiny
vůbec neznají. Mnoho se o ní nepíše, dokonce ani v Písmu svatém ne,
ale tím víc je úžasná její krása vnitřní, krása Boží. Ona je zrcadlem,
jehož odleskem je vnitřní krása. Je měsícem, který odráží paprsky
slunce, kterým je Bůh, její Syn Ježíš Kristus. Ona, která dokázala
naslouchat a rozjímat nad slovy andělovými, která dokázala přemýšlet
nad tím, co prožívala se svým synem, je nám obrovským příkladem a
vzorem, je naší přímluvkyní, na kterou se můžeme dívat, když toužíme
po slávě, kterou má ona. Kéž pohrdáme slávou lidí, kéž si
v každodenním životě dokážeme nic nedělat z toho, co si o nás myslí
lidé. Lidé často mají strach. Kolik zla to způsobí, když se člověk
začne chovat tak, jak si přejí druzí. Aby se jim vyrovnal, aby ho
nepomluvili. A tak vlastně hledáme slávu lidí. Nenasloucháme tomu, co
nám říká Bůh, ale hledáme jen to, co po nás chtějí lidé. Svatý je ten,
kdo se toho dokáže vymanit. Svatý je ten, kdo si o sobě nechá říkat,
že je blázen. Matka Boží se jistě vymykala. To je krásné vymykání se.
Kéž bychom se i my vymykali právě tím, že nasloucháme Bohu, že hledáme
jeho slávu. Do nebe totiž nedojde nikdo, kdo se nechá strhnout
světskou slávou, ale ten, kdo se dokáže vyřadit z davu a dokáže
následovat Boží slovo. Hledejme tedy slávu Boží. Amen.