Kázal P. ThMgr. Jan Hrudík, farář ve
Strání
Drazí poutníci, dnešní evangelium k nám hovoří naléhavou řečí, která
plyne z nekonečné Boží štědrosti, z té nesmírné Boží něhy, kdy v těch
největších bolestech, v nejtěžší chvíli života je zde přítomna matka
bolesti Mater Dolorosa. A je nám darována jako nesmírný dar Boží
lásky, aby i nadále provázela naše kroky. Vždyť kdo lépe dokáže
pochopit lidské srdce než ta, která bolest i tu skrytou dokáže
vytušit, než právě matka? A o to více ta, která se stala snoubenkou
Ducha svatého, která byla otevřená právě pro jeho působení od
samotného zvěstování. Ona dokáže v síle této moci kráčet těžkou
cestou, přes tu hlubokou bolest srdce, až právě na Golgotu. Maria.
Přichází ujistit své děti, že i nadále nad nimi bdí a nepřestává je
milovat.
Přicházíme
jako poutníci, jako putující lid Boží, abychom své starosti i svoji
bolest mohli předat právě Marii. Kolik jenom starostí každý z nás
neseme. Starosti o své děti, o své vnuky, o novou generaci, která
mnohdy, jak můžeme vidět kolem sebe, se spíše odklání od Božích zásad
a chce si kráčet nějakou svojí životní cestou. A tak se otevírá jiným
věcem a to působí bolest v naší duši. Přicházíme s důvěrou, která má
své opodstatnění právě v tom biblickém textu, který teď dozněl: „Synu,
hle, tvá matka. A od té chvíle si ji ten učedník vzal k sobě.“ Od
chvíle, kdy jsme poznali dobrotu Marie, jsme ji vzali i my pod svou
ochranu, i my jsme ji přijali za svou. Celé minulé generace by mohly
vyprávět o tom, jak právě všechny ty skryté modlitby našeho srdce
nevycházely nadarmo. A možná i to dnešní setkání vypovídá o tom, že
k ní chceme znovu a znovu klást naději v její pomoc. Když svým
duchovním pohledem můžeme vidět tu, před kterou klečíme, ke které
vztahujeme své ruce, která zná bolest a dokáže lidské srdce velice
dobře pochopit, otevírá náš lidský zrak a tak dává aspoň tušit smysl
lidské bolesti.
Vzpomeňme na Marii sedmibolestnou, která má na klíně svého i Božího
Syna. Zde můžeme vidět dvojí pohled. Ten první se mi naskytnul ve
chvíli, kdy jsem minulý rok stál před Pietou v chrámu svatého Petra
v Římě. Něčím zvláštním přitahuje toto impozantní dílo stovky
fotografů, kteří se předhání, aby mohli co nejlépe, z různých pozic,
toto dílo vyfotit, aby si to zvěčnili na nějaký citlivý materiál,
který si mohou vzít domů a jako jakýsi zvěčněný úlovek přivézt do
svých domovů a pochlubit se, co se jim podařilo vyfotit. Možná je to
právě svou krásou a pokorou Mariina pohledu. To může být první pohled,
vidět to jako umělecké dílo. A ten druhý pohled je právě v tom, že
vede k duchovnímu pohledu. V pokorném obsahu tohoto skvostného
díla, ve kterém můžeme jenom na chvilku tušit přetaženost lidské
tragédie, se prolíná tragédie lidské bolesti z celých dějin lidstva.
Veškeré lidské utrpení, beznaděje a umírání. Můžeme vidět i tu
přetaženost, kdy Syn Boží umírá z lásky k nám. Ano, drazí, tak jsme
byli každý osobně pro něho nesmírně vzácný.
My máme jednu úžasnou výhodu, že v tom nejdůležitějším okamžiku tam
stojí Maria, žena s probodeným srdcem. Tak se naplňuje starobylé
proroctví, které kdysi dávno vyslovil Simeon této tehdy mladé dívce:
„Tvým srdcem pronikne meč bolesti“. I tenkráte drží dítě Ježíše ve
svém náručí. A právě tento pohled dává odvahu znovu povstat, vykročit
v síle Boží moci. Díky soucítění bolestné Matky můžeme znovu zakusit
útěchu, posilu, kterou člověk někdy ztratí a je málo jenom říci, že to
nějak přejde. Ale pohled Marie, ve kterém je bolest i naděje, dává
člověku novou odvahu. A najednou vidíme, že všechno má svůj účel.
Dokonce bolest, umírání i smrt. To je lekce, kterou nás učí právě
sedmibolestná. Mnozí si jasněji uvědomují, jak se právě v té bolesti
rodí i život ducha. Někdo musí vzít tu těžkost porodu, aby mohl na
svět přijít nový člověk a někdo musí za to zaplatit a zaplatit i za
jiné. Za obrácení, za nalezení cesty víry pro mnohé lidi, pro svého
syna, dceru, přítele. Ale i za to vlastní obrácení. A slzy jsou
nejednou tím světlem, skrze něž člověk může prohlédnou. Může vidět
Boha přesnějším pohledem, který tam je. Kdo neprožil křest bolesti,
nemůže těmto věcem rozumět. To obilné zrníčko v nás potřebuje nějakou
závlahu, aby potom mohlo přinést užitek. Tak i naše duše potřebuje
závlahu naší slzy, která je slzou pokání, slzou, ve které si
uvědomíme, za jakou cenu jsme byli vykoupeni. Slzu, která dává znovu
vzrůst odvaze a novému životu, který nám Pán s velkou láskou znovu
nabízí. A tak může toto všechno v nás dozrát.
Mnohdy si to člověk přizná, když na něj dolehne tíha kříže a komu se
s tím můžeme svěřit než právě tomu, kdo nám rozumí. Je to Syn boží, je
to Maria, která s ním nese tíhu umírání, tíhu vykoupení. A jestli se
člověk hned v té první fázi neuzavře a dokáže jít kousek dál,
nezapomíná, že Maria jde s Ježíšem až ke hrobu. Můžeme zakusit, proč
nám ten kříž někdy Bůh sešle a můžeme zakusit, že nás nenechává
samotné. Uvědomme si tu Boží pedagogiku. Ani Maria nezůstane samotná.
Slyší: „To je tvůj syn“. Ani my nezůstáváme osamoceni, protože
slyšíme: „Synu, dcero, hle, tvá matka“. Přizvěme tedy znovu Marii do
našeho života a přinesme jí bolest, kdy se naše děti, vnukové a třeba
i my začínáme vzdalovat Božím věcem a prožíváme trýzeň, strach a
nejistotu. Toto všechno jí přinesme a vložme do jejího náručí, abychom
mohli říci: Maria, vezmi mě na svůj klín, pofoukej mé rány, povzbuď
mě, buď mi nablízku, ujmi se mě ty, která velice dobře rozumíš
člověku, ty, která jsi plná milosti, ty, která rozumíš i bolesti,
abychom ti mohli odevzdat naši bolest a mohli jsme zakusit útěchu, se
kterou k nám účinně přicházíš. Amen.