P. ThMgr. Miroslav Slełdziński
MIC, dřívější farář v Brumově
Drazí bratři a sestry, dozvěděl jsem
se, že jste v posledních měsících probírali ctnosti Panny Marie. Já
bych to tentokrát přerušil a hovořil o něčem jiném. Mimochodem je
dobře, že o ctnostech Panny Marie hovoříte, neboť jsou velmi důležité
a neměli bychom je v našem životě podceňovat. V dnešním čtení jsme
slyšeli kromě jiného slova: „Od nynějška nikoho neposuzujeme podle
lidských měřítek a třeba, že jsme Krista kdysi posuzovali podle
lidských měřítek, teď už to neděláme. Když se tedy někdo stal
křesťanem, je to nové stvoření. To staré pominulo, nové nastoupilo“.
Ale platí to jenom tehdy, když se někdo skutečně stal křesťanem. A
v evangeliu dále čteme: „Ať vaše řeč je ano – ano, ne – ne. Co je nad
to, je od zlého“. Vyvstává otázka, jestli to co děláme, jak myslíme,
jaké jsou naše postoje, jestli je to v souladu s Božím slovem, s Boží
vůlí, nebo ne. Zde však nemůžeme být nejistí.
Vrátil bych se ještě k výzvám Panny
Marie, které zazněly v roce 1917 ve Fatimě, když Panna Maria vyzvala
lidi a celou církev, aby zasvětili své životy Neposkvrněnému srdci
Panny Marie. Aby srdce každého z nás taky bylo čisté. Nebude už
neposkvrněné, ale čisté, toužící po čistotě, po životě bez hříchu. A
jak si jistě pamatujeme, Panna Maria řekla, že když se zasvěcení,
odevzdání se jí, zanedbá, tak potom budou lidé bezbranní, nebudou
chráněni Boží milostí a dokonce přímo řekla, že Rusko rozšíří na celý
svět bludné učení, za které bude lidstvo platit vysokou cenu. A
bohužel v dosavadních dějinách ještě nezaplatilo. Máme pořád blíž
k odporu vůči Bohu, vůči víře, máme blíž k vzdorovitosti, než
k přijetí Boží vůle v pokoře a ve víře. Víra je vlastně přijetí toho,
co má pro nás připravené Bůh, je to přijetí Boží lásky, Boží pravdy.
Jak víme, události následovaly po sobě
dost rychle a pokračování trvá dodnes. Už v roce 1920 bylo v Rusku
zavedeno přerušení těhotenství ještě před narozením a to bylo ještě
před tím velkým návalem komunismu do světa. V roce 1933 byly potraty
schváleny v Německu a potom se rozšířil komunismus, ateistická a
gnostická ideologie, která popírala Boží existenci. Komunismus a
všechny, jak říkáme, bezbožné systémy nejsou přímo bezbožné, protože
popírají jenom biblického Boha. Ani komunisté nebyli čistě ateisté,
ale gnostici, což znamená, že měli mezi sebou různé vyvolávače duchů,
čaroděje. O tom se dnes
ještě běžně neví, ale tak to je. Dodnes ještě politici používají
služby těchto lidí. Je to tzv. gnóma, tajemná věda, která chce ukrást
boží tajemství, tak aby Bůh nevěděl, což se samozřejmě nikdy nestane.
Po druhé světové válce, koncem padesátých a šedesátých let máme co
dočinění s takzvanou revolucí morální, mravní a sexuální. Dodnes ještě
slyšíme, a já jsem si také dlouho myslel, že to bylo jak říkají lidé,
že to nejhorší k nám přichází ze západu. Přichází ze západu, ale možná
nevíme všichni, že ta zkaženost se na západ dostala z východu.
Osvobození od božích přikázání zavedly na západ tajné východní služby,
které podporovalo Rusko. Tam se infiltrovalo dlouhé roky v masmédiích,
v televizi různé vlivné prostředí lidí, kteří měli vliv na veřejné
mínění. Až dnes vychází na povrch, jak to bylo všechno promyšlené. To
člověk stojí a diví se. Vlastně se jedná o to, aby východní lidé
záviděli svobodu, která je na západě. Takže ta zkaženost ze západu se
odrazila a vrátila se opět na východ a teď už je celý svět zaplavený
mentalitou, v které žijeme a možná ji už často považujeme za
samozřejmost. A jedná se pořád o to samé, aby člověk nebyl schopen se
odevzdat Bohu. Proto je tak velký tlak na rodinu, na čistotu srdce, na
sexualitu. To už zavedli i od školky kazit děti, aby mladý člověk
nebyl schopen zatoužit po čistotě, po jiném světě, který už v dětství
připraví takzvaní pokrokoví lidé. A perspektiva zasvěcení, odevzdání
se Pánu Bohu a Panně Marii se stále vzdaluje. Na západě už to je. Lidé
jsou takovým způsobem života unaveni, zničeni, zraněni a hledají za
každou cenu nějaké řešení tohoto problému. Například, aby se nám
psychicky trochu ulevilo, zavedeme takové zákony, které řeknou, že
dnes už rodina není to, co v minulosti. Že stát bude stejně podporovat
a zvýhodňovat páry nesezdané, abychom se lépe cítili. Všichni tak
žijí, tak je to asi v pořádku, nic zlého se neděje. A přece člověk
trpí, protože neví s čím je šťastný a spokojený, protože cynismus –
pohrdání Bohem, z nás nikdy neudělá šťastné lidi.
Drazí, je to ta stejná ideologie,
která začala v roce 1917, když lidé neposlechli ve Fatimě Pannu Marii.
Dnes je stejná, akorát má nové tváře. Na jedné straně stejné ničení
lidí a na straně druhé v nás média celého světa vyvolávají vlny
různého druhu pohoršování se z katolické církve, že se stalo to či
ono. Nikdy nám však dopodrobna neřeknou co, protože je třeba vědět, co
se konkrétně stalo. Co kdo udělal, třeba nějaké zlo, to se neříká.
Říká se, že tak pronásledovali, tak zneužívali a tam něco dělali a
průměrný divák se jen diví. Na jedné straně nás ničí ideologicky a na
druhé straně vyvolávají pohoršení o církvi. Proč? Proto, aby nám
totálně vytlačili z hlavy jakýkoliv vztah k Bohu. Abychom byli totálně
přesvědčeni o tom, že už nikdo na světě s Bohem, s boží pravdou, se
svátostí, s normálním zdravým životem nemá vůbec nic společného. To je
to, co probíhá v dnešním světě.
Drazí, musíme vědět, že to uměle
vyvolávané pohoršení nás oslabuje. Oslabuje naši vůli, naši chuť
následovat Krista. Člověk se cítí ohrožený, má dojem, že je
nenormální, že všichni kolem úplně jinak žijí, smýšlejí a já jsem
jediný, který ještě chce mít něco společného s Pánem Bohem. Dokonce
mají někteří lidé i výčitky svědomí, že ještě chodí do kostela nebo,
že se modlí. Nebo když v rodině řekne svůj názor nějaká babička, tak
se předem omluví: Víte, já jsem nemoderní, ale … No, když jsi
nemoderní, to už ani neříkej to ale. Pravda Boží není ani moderní ani
nemoderní. Ona je, ona trvá a bude trvat. A podle této pravdy, podle
toho ano – ano, ne – ne, budeme souzeni. My nemůžeme pořád žít
v komplexech, že jsme nemoderní. To by znamenalo, že peklo je
nejmodernější a nebe je totálně nemoderní. A opak je pravdou. Zde
vidíme, že od našeho zasvěcení Pánu Bohu a srdci Panny Marie velmi
mnoho záleží. V podstatě všechno. Od toho se bude vyvíjet to, co bude
následovat dál. A proto se nevzdávejme. Neklesejme pod tlakem, který
se kolem nás stupňuje. Ti ideologové, kteří ty různé ideologické,
společenské, sexuální ideje a revoluce vyvolávali, spáchali
sebevraždu. Mnozí z nich to sami neunesli. A proto to není cesta,
kterou se chceme ubírat. V tom není naše budoucnost.
Dalším nebezpečím je takové
znaturalizování Boha. Bůh přestává být pro současného člověka Bohem,
stává se záležitostí folklóru, zvykem. Dnes už nepřistupujeme
s patřičnou úctou v postoji adorace, sníženosti. Dnes se už málo a
dokonce i v kostele kleká na kolena. To nám všechno připomíná současný
svatý Otec Benedikt XVI. Bohu díky, že to dělá. Zase se mu „moderní
kněží“ posmívají, co to dělá, kde nás chce vrátit. K Bohu nás chce
vrátit. Obnovuje správnou náboženskou úctu, vrací nás k Bohu. A o tom
všem k nám mluví Panna Maria při každém mariánském zjevení, které se
dosud konají na naší zemi. „Obraťte se! Neposuzujte svět a lidi jenom
podle lidských měřítek.“
Dnes se v mnohých společenstvích říká:
Spíš se lečte než obracejte. Mohl bych vyjmenovat několik jmen, ale
někteří by byli pohoršeni, co to vykládám. Já vím co vykládám.
Bohužel. Lečte se spíš než obracejte. Choďte k doktorovi, než smiřujte
se s Bohem. Ale přece, když je člověk zraněný v rovině duchovní, musí
se vrátit k Bohu a ne vycházet z falešných předpokladů, že má jakési
psychické poruchy. Ty jsou následkem nesmíření s Bohem, následkem
hříchů, které se tahají celá léta a člověk už neunese to zdůvodňování
proč žije, jak žije a potom vznikají psychické poruchy. Že někdy je
třeba zavolat někoho, kdo se nad tím člověkem pomodlí a možná udělá i
exorcismus, než ho léčit léky, je daleko víc. A dnes nás svět vede
k tomu, abychom Boha považovali za cosi neskutečného, neautentického,
abychom víru a život z víry považovali za něco, co patří do minulosti,
co nám nic nedává, co už není záživné, co nepotřebujeme. A toto je
boj. Musíme si to pořád uvědomovat. Nemůžeme se skrýt někde ve své
soukromé nábožnosti. To je třeba dělat. My se musíme, jak říká Ježíš,
v tichosti svého srdce modlit a na druhé straně musíme být svědky
Božího světa, Boží pravdy. Člověk bez božího řádu se rozpadává do
stavu skepticismu a duchovní anarchie. Hrozně trpí, nevidí žádnou
budoucnost. Tím trpí zvlášť mladí lidé, protože jim nikdo nic neříká o
boží lásce. Slyší jen o tom, co je možné zažít, co je možné získat
skrze různé výkyvy.
Klanějme se tedy Panně Marii a prosme
ji o náš duchovní návrat k Bohu, o naše obrácení, abychom byli
skutečně před Bohem stále ve stavu adorace. A být ve stavu adorace
může být člověk celý den, nemusí být ani pořád v kostele, může všechno
dělat ve stavu adorace před Bohem i doma, v práci, na dovolené.
„Hospodin je milosrdný a milostivý. Veleb duše má Hospodina a vše co
je ve mně, veleb jeho svaté jméno.“ Amen