Kázal P. ThMgr. Miroslav Strnad, farář ve Slavičíně

V loretánských litaniích nalézáme invokaci: Panno nejmoudřejší. Pohled na Marii v této invokaci nás zve, abychom přemýšleli nad moudrostí. Nad moudrostí nejen Mariinou, ale v prvé řadě nad moudrostí Boží. A potom také nad modrostí člověka jako takového. Dnešní svět mluví spíš o vědění. Vědět, znamená mít určité znalosti, vědomosti. Někdy se oceňují lidé, kterým se přezdívá chodící encyklopedie, tedy lidé, kteří znají spoustu různých informací. Ale vědět, ještě neznamená být moudrý. Moudrý člověk totiž to co ví, dokáže také upotřebit ve svém životě. My jsme dnes otevřeli starozákonní Knihu přísloví. Četli jsme o moudrosti: Božím stvořitelském díle. Boží moudrost je vtisknuta do celého stvoření. Dnes a denně se smíme přesvědčovat o moudrosti stvoření, o moudrosti přírodních zákonů, o moudrosti přírody, vesmíru, světa kolem nás. Z křesťanského pohledu čteme tuto starozákonní výpověď o Boží moudrosti také jako výpověď o vtělené Boží moudrosti. A tou je Ježíš. On je vtělená Boží moudrost. Právě v Knize přísloví čteme, že Ježíš, jakožto vtělená Boží moudrost, je už hned od počátku, ještě dřív než vznikl svět. Že stopy vtělené Boží moudrosti, Ježíšovy stopy, smíme nalézat i dnes ve světě kolem nás. Lidé, kteří rádi chodí do přírody, dokážou žasnout nad její krásou. Když si dají tu námahu a vyšlapou nějaký vysoký kopec, tak jsou mnohdy uchváceni rozhledem do krajiny pod sebou, či kolem sebe. Jsou uchváceni krásou, ale i moudrostí stvoření.

Jestli-že církev v těch loretánských litaniích vzývá Pannu Marii jakožto Pannu nejmoudřejší, pak ji v žádném případě nechce stavět nad Boha, nad Ježíše. Nechce říci, že jenom Maria byla nejmoudřejší. Ne. Nejmoudřejší je Bůh, protože on je moudrost sama. Ale Maria vzývána pod titulem Panna nejmodřejší znamená, že ona sice jako člověk, ale člověk prozářený Boží přítomností, vyslovila: „Jsem služebnice Páně, ať se mi stane podle tvého slova.“ Jinými slovy, naslouchala Božímu slovu, Boží moudrosti. A nejen, že naslouchala, ale tu Boží moudrost také přijala. Možná nerozuměla všem informacím, které v té chvíli od anděla dostala, možná si nedokázala představit, co všechno ji bude čekat, ale dokázala moudře důvěřovat Božímu slovu.

Když pročítáme další sporé zprávy o Marii v evangeliích, tak se dostáváme také k jedné důležité skutečnosti. Maria všechny události, které prožívala, slova, která slyšela, uchovávala ve svém srdci a přemýšlela o nich. To je postoj moudrého člověka. Nejen vyslechnout jedním uchem tam, druhým ven, ale naslouchat, uchovávat ve svém srdci, promýšlet a žít. To je postoj Mariin, postoj té, kterou nazýváme nejmoudřejší. To je postoj té, která nám chce být vzorem, protože pravý mariánský ctitel nezpívá jen zbožné písně o Panně Marii, nemodlí se jen zbožné modlitby k Panně Marii, ale především si ji vezme za příklad a inspiruje se jejím životem.

V knížečce s názvem Ranní zamyšlení píše její autor i tento příběh. Jistý člověk, který mnoho let tápal, se jednou zeptal kněze: ´Na čem jste otče postavil jistotu svého života?´ Ten mu odpověděl: ´Nemám čas experimentovat. Kdybych se spletl, ztratím nenávratně léta svého života. Mám jediné řešení. Přijmout cestu, po které šli Pavel z Tarzu, Augustin z Hyppa, Benedikt z Nurzie, František s Asissi.´ ´Ale pokud se spletli oni, zmýlil jste se i vy.´ ´Jistě, ale byl by to asi jediný omyl, který stojí za to udělat. I kdyby se spletli, dosáhli v životě úžasného stupně zralosti. Proto riskuji.´ A páter prokop dodává: ´Průvodcem všech jmenovaných byl Kristus.´ Pravá moudrost spočívá i ve schopnosti svěřit se moudřejšímu. To není jen záležitostí rozumu, ale i srdce. Působí-li dětem radost poslechnout, když maminka přikáže chovat se rozumně, myslí tím, aby si klidně hrály a nehádaly se, je v tom už moudrost. Moudrost, kterou přináší Duch Boží je ještě krásnější. Latinsky se řekne sapienciae, od slovesa sapere, tedy chutnat, mít chuť a také poznávat, chápat smysl nějaké věci a svěřit se moudřejšímu. I tomuto postoji nás dnes Maria učí. Ona se svěřila tomu, kdo je nejmoudřejší. Svěřila se Bohu. Vsadila  na něj svůj život. Ten život nebyl jednoduchý. Dobře víte, že musela čelit mnoha překážkám, utíkat do Egypta, stát pod křížem svého Syna, ale přesto jí stálo za to vsadit svůj život na Hospodina. Na toho, kdo je nejmoudřejší, kdo je moudrost sama. A to je pozvání Marie i pro nás všechny. Amen