Kázal P. ThMgr. Karel Hořák, kaplan v
Lidečku
Drazí bratři a sestry, milí mladí, milé děti, jsem
opravdu moc rád, že mohu po dvou letech zase být tady s vámi na
fatimské pobožnosti. Každý měsíc se společně s pozvaným knězem
zamýšlíte nad jednotlivými ctnostmi Panny Marie. Dneska nás čeká
společné zamyšlení nad ctností zvanou nejzbožnější. Co to vlastně
znamená? Maria je ta, která nám ukazuje, co znamená zbožnost, co
znamená modlitba. My se k ní obracíme často právě proto, aby se za nás
přimlouvala u svého Syna. Je to tedy naše maminka, která nás učí pravé
zbožnosti, a to svým příkladem.
Už několik dní, moji drazí, prožíváme měsíc říjen, měsíc, který je
právě Panně Marii určitým způsobem zasvěcený a to skrze nádhernou
modlitbu svatého růžence. Právě v těchto dnech nás chce Maria znovu
povzbudit, abychom se nebáli vzít do rukou růženec a hodně se modlili
za potřeby celého světa i za potřeby celé naší církve. Proto bych vám
moc rád něco o růženci řekl, abychom se pro něho ještě více zapálili a
abychom si na něm ukázali, kvůli čemu říkáme u Marie, že je
nejzbožnější. Jednou jsem četl definici, která úžasným způsobem
shrnula, co je to vlastně růženec. Ta definice říká: Růženec je
skvělou praktickou modlitbou, do níž vkládáme celý svůj život. Právě
v růženci můžeme rozjímat, jak s Ježíšem, tak s Marií. Možná teď
přichází otázka: Co máme dělat, abychom si tuto modlitbu všichni, jak
starší, tak mladí, zamilovali? A svatý Otec Jan Pavel II. na tuto
otázku mladým odpověděl toto: „Při modlitbě svatého růžence nejde ani
tak o to opakovat formulky, jako spíše o to navázat důvěrný rozhovor
s Marií. Díky jednoduchosti této modlitby můžeme tím nejkrásnějším
způsobem nejen mluvit s Marií, ale i říkat jí své naděje, svěřovat jí
své trápení, otevírat jí své srdce a říkat jí, že jsme ochotni
přijmout Boží plány.“ A svatý Otec tehdy v poslední větě ještě řekl:
„Růženec je poklad, který se snažme znovu a znovu ve svém životě
objevovat“.
Moji drazí, toto jsou nádherná slova, která kdysi pronesl Jan Pavel
II. na jednom ze světových setkání mládeže. A já bych vám chtěl ještě
říct svědectví jednoho německého kardinála, Joachima Meisnera. Otec
kardinál říká: „Ještě si velmi živě vzpomínám na setkání německých
katolíků od Volhy z Kazachstánu, kteří v roce 1975 přicestovali jako
turisté do tehdejší NDR. Tam se poprvé po třiceti letech znovu
zúčastnili katolické bohoslužby. Přišli za mnou a říkali mi: ´Otče
biskupe, moc se nám stýská po církvi, můžete nám prosím říci, které
pravdy víry musíme předat našim dětem a vnukům, aby mohli získat věčný
život?´
Již nikdy po té mi nebyla položena tak podstatná otázka. Které
pravdy víry musíme předat našim dětem a vnukům, aby mohli získat věčný
život. Na moji nabídku, že jim dám katechismus a Nový Zákon,
odpověděli: ´Víte, náboženskou literaturu doma mít nesmíme, natož,
abychom ji přiváželi ze zahraničí. To by bylo horší, než kdybychom
přinesli domů zbraně´. Tak jsem se jich zeptal, zdali by si mohli vzít
domů růženec. Odpověď zněla: ´Růženec sebou vzít můžeme, naše ženy si
jej pověsí jako ozdobu kolem krku a my muži si jej dáme jako talisman
do tašek. Ale co to má společného s otázkou o nejdůležitějších
pravdách víry?´ Odpověděl jsem jim: Na konci růžence se nachází kříž,
který tvoří zároveň začátek růžence. Na tomto místě se modlíme vyznání
víry. A to je vlastně celá naše věrouka. Svatý Tomáš Akvinský jednou
řekl: „Kříž je kniha, kterou nikdy nepřestanu studovat.“ A svatý Bruno
z Kolína, zakladatel řádu Kartuziánů, napsal na bránu každého svého
kláštera – Kříž stojí, zatím co svět se otáčí. Kříž je tedy
zpodobněním naší víry. Mínus našeho světa, ze kterého se stalo plus.
Otec kardinál dál pokračoval: „Na růženci pokračují první tři malá
zrnka. Zde se modlíme za tři božském ctnosti – víru, naději a lásku.
To je celé učení našeho života. Více od nás Bůh neočekává. S první
malou částí růžence je spojeno celé učení o víře a o životě. Na
dalších částech perlového věnce jsou rovněž tajemným a slepeckým
písmem zakomponována evangelia. Můžeme je vnímat jen rukama a srdcem.
V radostném růženci se setkáváme s tajemstvími vtělení Boha do Ježíše
Krista z Marie Panny. Bolestný růženec nám dává podíl na Kristově
utrpení a smrti. Růženec světla na tom, co Ježíš vykonal za svého
veřejného působení a konečně slavný růženec, který nás vede
k tajemství vzkříšení a našeho vlastního naplnění.“ Onen tázající se
křesťan z Ruska vzal po těchto slovech růženec do ruky a řekl plný
radosti: ´To je skvělé, pak mám celou naši katolickou víru v jedné
ruce´. Ano. Celá katolická víra v jediné ruce. Víra je nutná,
nepostradatelná.“ Tolik, moji drazí, z nádherného svědectví otce
kardinála. Růženec může být opravdu pro každého z nás velkým zdrojem
síly v našich každodenních potřebách.
A ještě bych vám, moji drazí, řekl jeden krátký, ale nádherný příběh,
který se mně osobně moc líbil. Stalo se to v Kolíně nad Rýnem po první
světové válce, kdy Angličané obsadili část Porýní. Tehdy raněnému
vojákovi řeholní sestra spravovala kabát. Při tom z kapsy kabátu
vypadl jeden desátek růžence. Sestra se usmála a řekla: „Zdá se, že
ten růženec byl také ve válce a že mu padly jeho čtyři kamarádi.“ A
voják začal vyprávět. „Víte, sestřičko, bylo nás tehdy pět v zákopu a
čekali jsme nepřátelský útok. Já jsem si vzal růženec a tiše se
modlil. Můj soused se ke mně naklonil a prosil mě: ´Dej mi jeden
desátek. Já se budu také modlit.´ Když to viděli ostatní, chtěli také
jeden desátek. Nevím, kde jsou nyní moji čtyři kamarádi, ale vím, že
nás desátek uklidnil. Cítili jsme, že je s námi Bůh a Panna Maria, že
se za nás při této modlitbě přimlouvá“.
A tak, moji drazí, nebojme se modlit se svatý růženec. Když se
podíváme na různá zjevení naší maminky Panny Marie, tak ji všude
vidíme s růžencem v rukou. A jak často nás právě ona vyzývá, abychom
se nebáli modlit se růženec. Právě na ní můžeme vidět, co znamená
modlitba, co znamená zbožnost, co znamená rozjímání. Svou velkou
jednoduchostí je růženec nesmírně bohatá a nádherná modlitba. Víte,
vždyť právě v ní jdu krok za krokem s Marií a Ježíšem a medituji o
jeho životě. Je to vlastně takový krátký životopis Ježíše Krista,
který má čtyři díly.
Na modlitbě svatého růžence jsme si ukázali, že Maria je opravdu
nejzbožnější, protože se za nás přimlouvá u svého Syna. Nebojme se
tedy i my stát se podle vzoru Panny Marie zbožnými. Zkusme o to
prosit Pána třeba teď, při mši svaté, aby se nám to společně podařilo.
Zkusme to, stojí to za to.