Kázal P. ThMgr. Petr Klimeš, kaplan ve
Val. Meziříčí
Sestry a bratři, milí mariánští ctitelé, jsem velmi rád, že mohu mezi
vámi a pro vás sloužit mši svatou ve fatimský den, abychom se vzájemně
povzbudili ve víře a načerpali velké milosti. Budeme společně čerpat
vodu z pramenů spásy prostřednictvím nejmilosrdnější Panny Marie a
věřím, že s velkou radostí. Nabádá nás k tomu prorok Izaiáš: „Budete
vážit vodu s radostí z pramenů spásy“.
Když mě k vám otec Karel zval, říkal mi, že si v kázáních na
pokračování přibližujete ctnostný život Panny Marie. A protože jsem ve
sdružení Božího milosrdenství faustýnů, kde patří i někteří farníci z klobucké
a brumovské farnosti, a také patřím do Rodiny Neposkvrněné, chtěl bych
se dnes zamyslet nad milosrdenstvím Panny Marie, která je matkou a
královnou milosrdenství. Milí poutníci, připutovali jste do tohoto
kostelíčka, abyste se setkali nejen s našim milým Bohem ve třech
osobách, ale také s tou, která je krásným a čistým obrazem milosrdného
Boha, nevýslovně věrnou podobou originálního obrazu Božího, Ježíše
Krista. Maria a Ježíš mají z vás všech nesmírnou radost, protože jste
dali přednost duchovnímu občerstvení a tajemnému společenství a
obětovali svůj čas, své prostředky, aby jste se učili od Božího Syna a
Matky Boží ctnostnému životu a načerpali potřebné milosti nejen pro
sebe, ale i pro ty, které nosíte ve svém srdci, které jste možná
zanechali doma pro jejich nemohoucnost nebo, kteří zatím nedozráli
k tomu, aby ve svém životě kladli na první místo toho, který je našim
stvořitelem a udržovatelem, vykupitelem, spasitelem i posvětitelem.
Připutovali jsme zvláště v tento mariánský den, protože jsme si buď
vědomi velkého vlivu Panny Marie v řádu milosti a mnozí mají
s Mariinou pomocí tu nejlepší zkušenost nebo teprve hledají útěchu,
přímluvu. Chtějí poprosit o milosrdenství prostřednictvím Panny Marie
pro sebe, pro své nejbližší, pro přátele, pro ty na které nikdo
nepamatuje nebo i pro naše blízké zesnulé. Všichni jsme si totiž nějak
vědomi, že Panna Maria jako matka Boží má ten nejlepší vliv na Boha. A
i když jsme ještě třeba nezakusili zázraky prostřednictvím Panny
Marie, chceme mít víru a důvěru, chceme věřit Božímu slovu, vždyť u
Boha není nic nemožného. Chceme to spolu s ní zkusit, aby nás třeba
jen ochraňovala od jakéhokoliv zla a pomáhala nám mít stále živou
víru, naději a lásku. Potom můžeme skutečně zažít zázraky, které
budeme jasně vnímat, i když se na první pohled mohou druhým lidem
jevit jako normální věci nebo náhoda, ale my budeme vědět, že se dějí,
i když nejsou doprovázeny lacinými projevy, které na sebe upozorňují
nejrůznější reklamou a lákadly současného světa. Jsou to například
zázraky obrácení, zázraky osvobození od hříchu ve svátosti smíření,
zázraky setkání s živým Kristem v eucharistii, který náhle prozáří náš
život jasem skutečné lásky a pravdy. Dále zázraky vzájemného
odpuštění, zázraky tělesného uzdravení, zázraky duchovního
zdokonalení, životního nasměrování a vytrvání v dobrém až do konce.
Nejprve musíme být rozhodní a trpěliví, abychom se nebáli vykročit
vpřed Božímu milosrdnému působení i prostřednictvím Panny Marie.
Musíme to jednoduše zkusit, abychom získali zkušenost nebo pokračovali
dál v již zkušenosti získané. V jednom známém žalmu při mši svaté
opakovaně zpíváme: „Okuste a vizte, jak dobrý je Hospodin“. Mohli
bychom to trochu srozumitelněji opravit na zkuste to a uvidíte, jak
dobrý je Bůh.
Moji milí, podobné je to i s mariánskou pomocí. Nesmíme se bát
v modlitbě komunikovat a prosit Pannu Marii. Jen tak můžeme zakusit,
jak je dobrá a jak nám pomáhá při našem putování mnohdy slzavým
údolím, vždyť každý den má dost svých trápení, ale že nás chce také
přivádět k tomu nejlepšímu před tvář a k srdci samotného Boha pro
zdraví duše i těla a k naší spáse. Abychom tedy tyto zázraky
opravdového života zakusili, nesmíme být nevěřící a nerozhodní.
Naopak. Měli bychom jednoduše vstupovat do tajemného vztahu s Marií a
Ježíšem a pak zažijeme, že to s námi Boží Syn a Matka Páně myslí co
nejlépe, že Bůh skrze Marii může vykonat velké věci. Nezažijeme to
však a nezakusíme, když budeme jen přešlapovat na místě, třeba jen
rozumově přemýšlet a bilancovat o účinnosti našich modliteb a o tom,
zda Maria skutečně pomáhá či nepomáhá, aniž bychom konkrétně nezačali
Pannu Marii prosit, modlit se k ní, trpělivě jí důvěřovat a
pokračovali v našem úsilí. Je to podobné, jako bychom byli nemocní a
stále dokola chodili kolem léku, ale nevzali si jej.
Milí poutníci, Panna Maria také chce, abychom s ní komunikovali
v modlitbě, abychom k ní vysílali své prosby, volali ji o pomoc
v našich potřebách, protože s námi chce vytvářet tajemné společenství
i přes hranice stvořeného prostoročasu a také chce být maximálně
užitečná a přivádět nás blíž ke Kristu, prameni spásy. Chce se
stravovat láskou pro nás a pro svého Syna, jehož tajemné tělo vytváří
věřící křesťané. Chce být a skutečně je nejúčinnějším nástrojem Božího
milosrdenství ke světu, ke všem lidem i k těm, kteří se zatoulali jako
marnotratní synové nebo dcery, nebo kteří ještě Boha nepoznali. Chce
přivádět ke Kristu, lékaři duše i těla, který z prachu pozvedá chudé,
posiluje slabé, ošetřuje nemocné, utěšuje a potěšuje nešťastné,
zklamané, nadlehčuje životní kříže a oslazuje každou hořkost.
Sestry a bratři, na mnohých mariánských poutních místech, především
tam, kde se Panna Maria zjevovala nebo zjevuje, také často vytryskl
pramen vody. Lidé putují do Lurd, na Turzovku, nebo do Dechtic. Modlí
se, účastní se mše svaté, přijímají svátosti církve, ale také čerpají
a popíjí vodu z pramene. Tyto prameny dobré vody jsou však také
symbolem pramene spásy. V Lurdech říkala Panna Maria svaté Bernardetě,
aby hledala pramen. Jakoby chtěla říci celému lidstvu: Hledejte Boha a
nebudete v ničem a nikdy strádat. Ukazuje na pramen vody jakoby
ukazovala na Krista. Maria sděluje lidstvu a stále připomíná, že máme
přistupovat k prameni spásy a nabírat zadarmo vodu života, vodu
tryskající do života věčného. Je to zdroj Boží lásky a milosti, která
nás chce neustále očišťovat, obnovovat, regenerovat, posilovat, aby
v nás byl pravý život podle Boha. I v tomto ohledu je pro nás Panna
Maria nejmilosrdnější z lidí, protože je jako svatá Panna nerozlučně
spojena s Bohem, který je milosrdenství samo. Věřila v toho, který je
nejlepší. Zakusila a zakouší toho, který je nejlepší. A protože nás
skutečně miluje tak chce, abychom také byli v tajemné jednotě s tím,
který je nejlepší. Chce pro nás ten nejlepší úděl, abychom žili
důvěrně s Bohem a jednou blaženým způsobem patřili na Boží tvář.
Nejmilosrdnější Maria je pro nás také učitelkou milosrdenství. My
bychom měli napodobovat Pána Boha v jeho milosrdenství a v tom, jak
jej prokazuje i těm, kteří o to neprosí. A ještě více těm, kteří o to
s pokorou a pravdivostí prosí jako děti. Maria také zprostředkovává
milosrdenství pro ty, kteří o to třeba ani neprosí. To snad poznáme
jednou až na věčnosti, kdy jsme byli my nebo naši blízcí odprošováni
za naše hříchy a vyprošováni o milosrdenství i bez našeho vědomí, kdy
jsme byli drženi nad propastí duchovní zkázy nebo nějakého neštěstí.
Ale Maria vyprošuje milosrdenství zvláště těm, kteří ji prosí. Modleme
se pravidelně rozjímavý svatý růženec, kterým jsme skrze Marii
přibližováni k tajemství života, smrti a vzkříšení Ježíše Krista, aby
ustavičnou modlitbou mohla pravidelně a dostatečně dýchat naše duše,
aby v nás mohla cirkulovat milost Boží a my se jí nechali vyživovat. A
tak se skrze Marii můžeme více otevírat pro Boží milosrdenství, který
třeba za pět minut dvanáct zachrání člověka. Nalomená třtina nebude
dolomena, doutnající knot nebude uhašen. Maria nás učí praktickému a
svatému soucitu s mravní nebo hmotnou bídou ubohých lidí. Tento
milosrdný soucit je základem pro konání skutku milosrdenství.
Sestry a bratři, takovému soucitu se Maria učila ve svatých knihách.
Například u proroka Ozeáše čteme: „Obrací se ve mně srdce, rozněcuje
se i soucit“. Samotná přítomnost Boží v duši člověka, kterou Maria
vynikala mimořádným způsobem jako neposkvrněná, vzbuzuje milosrdný
soucit a vede ke konání milosrdných skutků lásky. Jsou to skutky
duchovního milosrdenství jako například těšit zarmoucené, dobře radit
pochybujícím, taktně a s láskou napomínat hříšníky, odpouštět viníkům,
poučovat nevědomé, trpělivě snášet křivdy a modlit se za živé i mrtvé.
A skutky tělesného milosrdenství jako sytit hladové, dávat pít
žíznivým, ujímat se pocestných, odívat nahé, navštěvovat nemocné,
poskytovat pomoc vězňům a pochovávat mrtvé.
Sestry a bratři, měli bychom se však učit správně rozlišovat kdo
skutečně potřebuje pomoc. Jestliže konkrétní bratr nebo sestra
potřebuje nezbytně pomoci, tak nečekat, že to za nás udělá někdo jiný.
Když nám takového člověka Pán pošle do cesty, tak se ho ujměme, neboť
každý další by si také mohl říci, že mu pomůže někdo jiný, takže
nakonec mu nepomůže nikdo. A my bychom bratra nebo sestru mohli
přivést k malomyslnosti, k zoufalství nebo ještě k něčemu horšímu.
Jakpak bychom mohli říkat, že milujeme Boha, kterého nevidíme, když
nemilujeme bližního, kterého vidíme? Jakpak bychom mohli očekávat
milost odpuštění, když se nesmilujeme nad poklesky a nedokonalostmi
našich viníků?
Milí poutníci, Bůh není jen milosrdný, ale i spravedlivý. Bude nás
soudit podle toho jak žijeme. Jestli vůbec nezištně milujeme a
nakolik, jestli děláme dobro, jestli dokážeme odpustit. Jak se chováme
k bratřím a sestrám i k těm našim viníkům. Podle toho se buď otevíráme
nebo uzavíráme milosrdné odpouštějící lásce. Panna Maria však může
mnohé ovlivnit, mnohé vyprosit i na základě modliteb někoho jiného.
Svolává před Boží tvář na konkrétního člověka milosrdenství, snaží se
nás zachraňovat před Božím trestem, uchránit před spravedlivým soudcem
svými milosrdnými přímluvami. A jemně, taktně sestersky i mateřsky nás
nabádat, abychom si nechali odstranit naše kamenné srdce Bohem. A to
je diplomacie na vysoké úrovni.
Moji milí, utíkejme se vždy ke královně milosrdenství. Království Boží
totiž záleží na spravedlnosti a milosrdenství a Pán tuto říši
rozdělil. Svatý Alfons píše, že království spravedlnosti si vyhradil
pro sebe, kdežto království milosrdenství přenechal Marii a ustanovil,
že všechno slitování, prokazované z nebe lidstvu, má procházet
Mariinýma rukama a má se rozdělovat podle jejího uznání. Arcibiskup
Arnošt z Pardubic kdysi napsal krásnou myšlenku, že věčný Otec dal
Synovi úkol soudit a trestat a matku pak pověřil, aby soucitně
pomáhala nešťastným. Pro nás nedokonalé lidi, je velmi útěšné, že Bůh
pomazal Marii za královnu milosrdenství olejem radosti, abychom se my,
synové Adamovy všichni rozveselovali myšlenkou, že máme v nebi tuto
královnu plnou oleje milosrdenství a lásky k nám. Kniha Sirachovec
mluví do budoucnosti o Marii, jako o spanilé olivě na rovinách a svatý
Bernard poznamenává, že z olivy se lisuje olej, který je symbolem
milosrdenství. Podobně z Mariiných rukou vychází jen milost a
milosrdenství. Proto, když přicházíme k Marii vyprosit si olej
milosrdenství, nemusíme se vůbec bát, že nám jej odepře, jako to
učinili moudré panny těm nemoudrým. Krásná oliva stojí uprostřed
roviny a ne v zahradě obehnané zdí a plotem, aby ji všichni snadno
uviděli a tak se k ní mohli snadno utéci pro pomoc ve svých potřebách,
aby si z ní natrhali ovoce, jak spravedlivý, tak i hříšníci, jak píše
svatý Antonín. Nejmilosrdnější Maria má tedy u Boha velkou moc právě
kvůli nám, aby nám z nebe pomáhala. Sama to kdysi sdělila svaté
Brigitě: „Na zemi není hříšníka tak zlořečeného, že by byl zbaven mého
milosrdenství, neboť každý, nedostane-li na mou přímluvu nic jiného,
obdrží aspoň milost, že je méně pokoušen od zlých duchů.“
A tak milí mariánští poutníci, utíkejme se vždy s radostí a velkou
důvěrou k té, která je nejmilosrdnější kvůli nám. Královna
milosrdenství počala a porodila Božího Syna, abychom my byli spaseni
milostí Boží a k uskutečnění tohoto cíle nám chce mocně pomáhat
z nebe. Amen.