Kázal P. ThMgr. Stanislav Zatloukal,
kaplan ve Val. Kloboukách
Drazí přátelé v Kristu, bratři a sestry, chceme se zamyslet nad
pokorou. Nejprve bych se společně s vámi chtěl zamyslet nad tím, jaké
místo má tato ctnost v duchovním životě, jak nám ji ukazuje Panna
Maria a na konec pár praktických rad, jak můžeme pokoru žít. Na úvod
si uveďme dvě definice pokory. Svatý Bernard učil, že pokora je
ctnost, kterou člověk pravdivým poznáním vidí svou malou cenu. A svatý
Augustin píše, že pokora je pohrdání vlastními přednostmi. My jsme tři
božské ctnosti - víru, naději a lásku - dostali darem. Jsou v našem
srdci od svatého křtu. A my je můžeme a máme rozvíjet. Z těch ctností,
které teprve za přispění vlastního úsilí budujeme, je to právě pokora,
která má jakési přední místo. Už žalmy nás učí této cestě.
Z některých cituji: „Na koho shlédnu. Jen na pokorného, srdcem
zkroušeného. Hospodin shlíží na pokorného, pyšného však zdaleka pozná.
Nemám, Hospodine, domýšlivé srdce, ani povýšený pohled. Vím,
Hospodine, že jsi mě pokořil podle práva.“ Také v Ježíšově srdci
můžeme najít všechny ctnosti. V litaniích zpíváme: „Srdce Ježíšovo,
hlubino všech ctností“. Také on doporučuje výslovně zejména pokoru.
„Učte se ode mě, neboť jsem tichý a pokorný srdcem.“ Víme, že vzor
pokory je v samotném Bohu, v Nejsvětější Trojici. Když se Boží Syn
vtěluje, když se Ježíš rodí v chudých podmínkách Betléma, je to skutek
Boží pokory, protože Boží velikost a svatost se tady sklání, sestupuje
do bídy naší lidské existence. V listu Filipanům apoštol Pavel píše,
že se Ježíš v podobě člověka ponížil, ale toto Boží sestoupení je
nadepsáno jako cesta, která je určena také pro nás. Pavel ten hymnus
uvádí takto: „Nechť je mezi vámi takové smýšlení jako v Kristu
Ježíši“. Hymnus začíná slovy: „Způsobem bytí byl roven Bohu a přece
vzal na sebe podobu služebníka“.
Víme také, že pokora má význam pro naši modlitbu. Když slyšíme
v blahoslavenství: „ Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět
Boha“, je to obraz pro hlubokou modlitbu, jak se říká kontemplativní,
nazíravou. Ale tomuto šestému blahoslavenství předchází
blahoslavenství tichých a milosrdných. Myslíte, že pořadí, jak jdou
blahoslavenství po sobě, dává nějaký smysl? Svatý Bernard ho tam
zřetelně viděl. Viděl, že právě cestou milosrdenství, soucitu
s druhými se dojde očištění srdce a k hluboké modlitbě. Ale
k milosrdenství se zase dojde pokorou, když je člověk tichý, když je
chudý v duchu. Bernard píše o kroku od pokory k milosrdenství:
„Pozoruj sám sebe, jak snadno můžeš být pokoušen, jak jsi náchylný
k hříchu. A z toho pozorování sebe sama ztichneš a budeš přistupovat
k druhým v duchu mírnosti. Takto se staneme milosrdnými, když v pokoře
uznáme vlastní slabost. A milosrdní, podle Bernarda, „cítí slabost
s těmi, kdo cítí slabost a je-li kdo sváděn ke hříchu, pálí to i je. A
tímto soucítěním, touto bratrskou láskou se očistí zrak našeho srdce a
ono pak bude moci vidět Boha.“
Tak vidíme, že cesta jde přes milosrdenství s lidmi a k tomu zase vede
pokora, pravdivý pohled na sebe sama. Doplním to vlastním svědectvím.
V semináři, bylo to ve třetím a čtvrtém ročníku, jsem jednoho
spolubratra tak jaksi v duchu vylučoval z našeho středu. Smýšlel jsem
o něm, že mezi nás nezapadá, že mezi nás nepatří. Až později jsem si
uvědomil, že v tom hrála roli moje pýcha, že jsem viděl jenom sebe,
jakési svoje domnělé přednosti. A nechtěl jsem vidět, že i on má svoje
trumfy zase proti mně.
Můžeme nyní sledovat Pannu Marii a její pokoru. Takovým odrazovým
můstkem jsou právě verše jejího chvalozpěvu, který jsme vyslechli.
„Neboť shlédl na svou neparnou služebnici.“ V ekumenické Bibli bychom
přečetli: „Sklonil se ke své služebnici v jejím ponížení“. Maria tedy
tím zdvojením, jednak služebnice a jednak ponížení - nepatrnost,
přesvědčivě ukazuje svoji pokoru. Když jsme v té druhé definici
svatého Augustina říkali, že pokora je nelpění na vlastních
přednostech, pak právě to dělá Maria ve svém hymnu. Sice říká: „Budou
mě blahoslavit všechna pokolení“, což by mohlo na první poslech
hraničit s pýchou, ale ona hned odkazuje na původce její velikosti:
„Neboť mi učinil veliké věci ten, který je mocný“. A opravdu se pokora
snese s pocitem vlastní hrdosti, protože ví, že ten druhý Bůh je
mocný. Člověk je malý a proto pokorný. Ale člověk je zároveň veliký
Bohem, v kterého věří. Proto může být hrdý, zdravě sebevědomý, což
není totéž, co pyšný. Pyšný říká: „Já“, ale Maria říká: „Ten, který je
mocný, jehož jméno je svaté“. Odkazuje nad sebe k Bohu. A podobně
svatý Pavel říká: „Ne já, ale Boží milost je se mnou“.
V té první definici jsme uvedli, že pokora je pravdivé poznání vlastní
malé ceny a i toto můžeme naplnit konkrétním obrazem z Mariina života.
Když jí archanděl Gabriel zvěstuje, že počne Mesiáše, ulekne se. To
je pravdivá reakce. Ona se zarazí a za své já klade otazník: „Já? Jak
se to může stát? Vždyť nežiji z mužem“. A když po tom, co jí anděl vše
vysvětlí, souhlasí, opět to činí v duchu pokory. Svatý Bernard popsal
jeden ze stupňů pokory tak, že to znamená nemilovat svou vlastní vůli.
A právě to Maria ukazuje. „Jsem služebnice, staň se mi podle tvého
slova“. Nelpí, nemiluje vlastní vůli. A pokora se hned šíří dál, jak
jsme slyšeli. Alžběta se také v pokoře diví: „Jak jsem si zasloužila,
že Matka mého Pána přišla ke mně?“ Chtěl bych pro doplnění podotknout,
že v tomto celku evangelia vidíme pokoru Panny Marie v tom, když
trpělivě vyslechne Ježíšovu odpověď: „Kdo je moje matka? Ten, kdo
slyší mé slovo a zachovává ho. To je moje matka“. A také pod křížem,
když přijímá smrt svého syna, spolu s ním znovu opakuje: „Staň se mi“.
A na závěr, jak pokoru žít. My si ji nemůžeme vypěstovat uměle.
Nemůžeme si vyzkoušet, jak pokorní jsme. Jistě, můžeme se cvičit
v tom, že si budeme sedat na hostině na poslední místo, že dáme
druhému přednost ve dveřích, že budeme omezovat ty uznání druhých a
pochvaly na naši stranu, že to budeme jaksi zlehčovat ve své pokoře,
ale zkouška opravdovosti naší pokory je vždycky nečekaná. Někdo nás
znenadání urazí, vytočí, nějak šlápne na naši čest a tehdy při naší
první reakci si uvědomíme tu trpkou pravdu o sobě. Kolik je ještě
v nás pýchy a zhrzené ctižádosti. A podobně naše reakce na nějaký
životní nezdar, neúspěch, naše zklamání z něčeho, za co jsme se
modlili. To nám prozradí, jestli jsme opravdu pokorní před Bohem,
Pánem našeho života.
A úplně na závěr jen několik citací světců, které nám mohou ukázat
cestu pokory. Pro naše vztahy k druhým bych uvedl, co píše svatý Pavel
Filipanům: „V ničem se nedejte ovládat ctižádostí ani ješitností,
nýbrž v pokoře pokládejte jeden druhého za přednějšího než sebe“. A
potom co píše o pokoře Madlen Delbrelová: „Člověk se nestane pokorným
tím, že vyrábí pokoru, ale tím, že přizpůsobuje svůj pohled pohledu
Božímu modlitbou a přicházením ke Kristu. A do třetice Simon Vailová,
francouzská myslitelka, upozorňuje, že abychom v pokoře dosáhli
alespoň něčeho, musíme si předsevzít daleko víc. Musíme si myslet, že
jsme pod druhými, abychom se přiměli pokládat se za jim rovné a
neupřednostňovali se. Ve chvíli, kdy se nedokážeme ubránit představě
nějakého žebříčku lidských bytostí, musíme se postavit na poslední
příčku, abychom ve svých očích zamezili umístění se nad jakoukoli
jinou lidskou bytostí. Vytrváme-li na této poslední příčce, žebříček
nakonec zmizí. A tak s důvěrou i v této mši svaté můžeme prosit o tuto
tak potřebnou ctnost. A jistě také budeme následovat příklad Panny
Marie, která říká: „Shlédl na svou nepatrnou služebnici, ten, který je
mocný“. S tímto vědomím, že jsme malí, ale Bůh je velký, můžeme
pokročit na naší duchovní cestě. Amen