Kázal Mons. Josef Hrdlička, světící biskup Olomoucký
Drahé děti Boží, drahé ctitelky a ctitelé Panny Marie,v úvodu
jsem se zmínil o tom, že před měsícem jsem také jinde na Valašsku
prožil podobné setkání fatimské rodiny a to je dobré znamení, že
v našem národě, který je silně celkově poznamenán nevěrou a
ateismem, má Bůh své ostrůvky věrných, těch, kteří se dovedou
sejít k oslavě Boží. Věřte, že kdykoli se rozhodneme Bohu něco
dát, daleko víc od něj dostaneme. Když se rozhodneme přijít k Panně
Marii, otevřít jí srdce, pak daleko krásnější bude její odpověď
na naše volání. Vidím, že jako ve správné rodině jsou tady i malé
děti, větší je tady mládež. Jsou tady jistě i manželé, jsou
tady senioři, ti, kteří už mají třeba vnoučata, ale také své kříže,
které s odevzdaností a statečností chtějí nést. My všichni
potřebujeme pomoc matky všech matek, Panny Marie. Kdybychom se zeptali
i těch nejmenších dětí, které tady jsou, jestli mají rády
maminku, tak by určitě bez zaváhání naprosto nezvratně řekli ano.
To je vlastnost, že děti lnou ke svým rodičům, zejména k matkám,
mimořádnou samozřejmou důvěřivostí, ale vždycky platí, že ta láska
matky ještě mnohem víc převyšuje lásku těch dětí. Ta je teprve
taková nerozvinutá, taková počáteční, teprve bude růst, zrát,
rozvíjet se. Ty děti zdaleka nechápou, za co všechno vděčí své
matce. A stejně tak i my, kteří jdeme za Marií, víme, že mnohem
silněji jde ona k nám. A pokud ji ze srdce dáme to dobré, co jí
chceme dát, ona nám dá nekonečně víc a to je dobře.
Já se vám přiznám, když jsem vstupoval do postní doby, tak
jsem hledal nějakou novou cestu zbožnosti v jednotě s trpícím
Kristem. A řekl jsem si, že biskup je nástupcem apoštolů, co
kdybych zkusil jako apoštolé sledovat Pána na jeho křížové cestě
a jeho smrti. A najednou jsem zjistil, že zrovna s apoštoly bych
daleko na této cestě nedošel, protože oni se hned v Getsemanech
rozprchli. Utekli, schovali se, protože měli strach. Neviděli vlastně
co se dělo dál, nestáli na Kalvárii pod křížem. Petr došel na
dvorec Kaifášův, kde byl poznán, třikrát řekl „neznám ho“ a
byl rád, že se někde schoval ve tmě, aby nepřišel k úhoně.
Jediný apoštol došel až pod kříž, Jan. Došel tam, protože se držel
Panny Marie. Ona se možná fyzicky ve své bolesti držela jeho, ale on
byl podpírán její vírou, její statečností, její věrností Bohu.
A tak jsem znovu, novým způsobem, milí přátelé, objevil, že k tomu,
abychom prožili co se vlastně odehrálo na Kalvárii a při křížové
cestě, je nejlepší držet se Marie. Ona je bytostí nesrovnatelnou s kýmkoli
jiným, ona byla bytost ochráněna od jakéhokoli hříchu a její
pohled na trpícího Ježíše byl, řekl bych, neobyčejně jasnozřivý.
Ona ho viděla jiným pohledem než ti ostatní hříšníci včetně
apoštolů. A proto i my, pokud procházíme postní dobou a jdeme s
Marií, pak jsme vedeni tou nejlepší cestou do tajemství naší spásy.
Vy to jistě víte, že Ježíš, když visel na kříži v nevýslovných
bolestech své hrozné agonie před očima Matky, která viděla svého
syna přibitého a nemohla nic pro něho udělat než tam být a milovat
a říkat Bohu: ano, staň se, že on Ježíš pronesl několik krátkých
vět, protože člověk přibitý na kříž, dusící se, umírající,
nemá sílu na dlouhé věty. Řekl: „Otče, odpusť jim, neboť nevědí
co činí“. Může být větší láska? On zvolá: „Žízním“ a
ještě několik vět, z nichž polovina jsou modlitby.
Ale jedna věta má zvláštní charakter, charakter poslední vůle.
Víte, až se jednou jako rodiče budete loučit se světem a vaše děti
otevřou závěť a s jakýmsi rozechvěním budou zvažovat
poslední vůli bytostí, které nejvíc milovali a budou se velmi zamýšlet
nad tím, jak tuto vůli naplnit. Ježíšova poslední vůle obsahuje
slova v pohledu na Marii: „To je tvůj syn. To je tvá matka“.
To je poslední vůle. Učedník, kterého nejvíc miloval, dostal od Ježíše
to nejdražší, co Ježíš na této zemi měl. Svou přečistou, navýsost
věrnou matku. A ona dostala koho? Učedníka, kterého Ježíš
miloval. A teď mně řekněte, kdo to je? Nejsi to náhodou ty? Není
to náhodou každý? Je nějaký učedník nebo učednice, kterého Ježíš
nemiluje? Ne! A tak se pod křížem na Golgotě stává Maria matkou všech
Božích dětí. A to je obrovská útěcha. Za chvíli na to, když Ježíše
sňali z kříže, Maria ho objala, on už dotrpěl, ale Mariina
bolest stále přetéká, je obrovská. Ale my už máme jistotu, že ve
chvíli naší smrti, milí přátelé, my všichni projdeme Marinou náručí,
jako Ježíš, protože i my jsme její děti z vůle ukřižovaného
Ježíše.
Když se někdy budete bát smrti, ono jak se to blíží, jak se
nám život stále zkracuje směrem do budoucnosti, tak kdo by se nebál
zániku těla, toho tajemství, jak obstojím, až přijde smrt, nebojte
se. Nevíme, kdy zemřeme, nevíme, kde zemřeme, nevíme na co zemřeme,
ale jedno víme jistě, že tam nebude chybět Maria, že tam nemůže
chybět Maria. Ale je důležité, abychom udělali co ten učedník,
kterého Ježíš miloval. Poslední věta, kterou jsme slyšeli v evangeliu,
nám to říká: „Od té chvíle si ji ten učedník vzal k sobě“.
A to je důležité, abychom Pannu Marii nebrali jen jako nějaké
obohacení svého života, jako nějakou bytost, kterou teda bereme na vědomí.
To je málo. My ji musíme vzít k sobě do svého domova, do své
rodiny, do svých trápení, do svých nadějí, do svých radostí,
prostě do všeho. Svatý Otec Jan Pavel II. řekl nádhernou větu: „Totus
tuus – Celý tvůj“. A
říká to Marii, protože ví, že Maria tento signál srdce, tuto
touhu člověka po Bohu nejdokonaleji na to Božské srdce usměrní. A
to je, přátelé, úžasná útěcha. My nejsme lidé, kteří odkudsi
přichází a kamsi jdou. My jsme děti Boží, které ví, že jsme vzešli
z Boží náruče díky našim rodičům, kteří nás v řádu
lásky a věrnosti zplodili a zrodili na svět, vychovali, vedli k Bohu
a my jsme ti, kteří směřujeme domů. Z náruče Boží odkud
jsme vyšli, večer se všichni vrátíme zas. Tak se to zpívá ve známém
sboru naší národní kultury.
Díky, Pane, za tvou lásku a díky za to, že máme Marii, tvou
Matku. Díky za to, že i my si ji můžeme a také chceme vzít k sobě
do srdce, do života, do rodiny, do manželství, prostě do všeho, co
tvoří náš život. Maria, s tebou říkáme: „Fiat – ano, ať
se mi stane podle tvého slova“. Buď s námi a dej, ať jsme vždy
a za všech okolností při tobě a s tebou. Amen.