P.
Miroslav Sleldzinski MIC
Drazí
bratři a sestry, dnes máme fatimský den. Fatima je pro nás symbolem
různých mariánských zjevení uznaných církví, ale i těch, které
nejsou uznané a možná nikdy nebudou. V každém případě, když
řekneme Fatima, hned se nám vybavuje zásah Panny Marie do dějin
lidstva, světa i církve. Když se podíváme do historických pramenů
zjistíme, že se skutečně potvrzuje to, co nám říká stará křesťanská
tradice. Když Panna Maria přichází z nebe k lidem, můžeme
konstatovat, že to s námi vypadá špatně. Někdy až tak, že
aby člověk mohl nějak fungovat, aby se neutopil ve svých hříších,
tak to chce vyvrátit, že přece ještě není až tak zle, není to
nejhorší. Ale jak za Ježíšova života, tak v dějinách církve,
je velmi málo záznamů o tom, že se Panna Maria zjevovala tehdejším
křesťanům. Víme, že do 4. století byli křesťané velice krutě
pronásledováni. Můžeme říci, že taky potřebovali mateřskou
podporu. Celý středověk až do počátku 17. století, kterému říkáme
novodobé, se skoro vůbec nemluví o mariánských zjeveních.
Drazí, velký
paradox je v tom, že historikové světa nám říkají, že to
bylo nejtemnější období světa a církve. Ale v oblasti duchovní
to byl skutečně zlatý věk, ve kterém žilo mnoho svatých lidí,
kteří svou vírou posvěcovali církev. Bylo i mnoho zla, ale to zlo
bylo jasně jmenováno. A tehdy se Panna Maria nezjevovala. Můžeme říci,
že nebyla taková potřeba. Církev se zhruba držela na Božích cestách.
Až na počátku 17. století, když nastupuje období osvícenství, od
francouzské revoluce posledních dvě stě let, se zase množí mariánská
zjevení. Panna Maria stále častěji přichází z nebe k nám,
aby byla s námi uprostřed noci. V dnešní době člověk i církev
prožívá velkou noc. To neříkám
proto, abych někoho strašil, ale aby si člověk uvědomil, že
v noci nejvíce potřebujeme světlo. Neplačme nad tím, že je
noc, je třeba hledat světlo jako ho hledal třeba Nikodém. Slyšeli
jsme dnes v evangeliu, že v noci přišel k Ježíši,
aby se ho zeptal jestli je Mesiáš. Právě uprostřed noci v
rozhovoru s Nikodémem Pán Ježíš říká větu ze svatého písma
z evangelia podle Jana „Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého
jednorozeného Syna, aby každý kdo uvěří nezahynul, ale měl život
věčný.“ To řekl Ježíš hledajícímu Nikodémovi v noci. On
chtěl znát pravdu, protože byla noc. Ne jenom ta normální noc, ale
i noc Ducha. Nikodém byl členem velerady a měl se za krátkou dobu
rozhodnout, přijme-li Krista za Spasitele a za očekávaného Mesiáše,
nebo ho zavrhne. Nikodém to chtěl vědět, tušil, že jednou ta chvíle
přijde. Jako člen velerady bude nucen hlasovat
a zdůvodnit své
hlasování. Musí vědět
pro co bude hlasovat, jaký bude jeho postoj, jaký bude jeho názor,
jeho rozhodnutí. V evangeliu není uvedeno jak se nakonec vyjádřil,
ale pravděpodobně příznivě ve prospěch Pána Ježíše. Jeho
jediný hlas mezi ostatními muži nic neznamenal, ale přece.
Přesně dnes máme
pětadvacáté výročí od atentátu na papeže Jana Pavla II. Ta ruka,
která ho chtěla usmrtit se taky vynořila v noci. Od té doby žil
Jan Pavel II. až do konce svého života jakoby ve stínu toho atentátu.
Nesl na sobě rány i následky toho drsného zranění, o kterých běžný
člověk nevěděl. Lidí si mysleli, že když se uzdravil, že je všechno
v pořádku. Ne. Od 13. května 1981 už nic nebylo jako předtím.
Svatý Otec Jan Pavel II. byl velkým milovníkem velkého mystika svatého
Jana od Kříže. Říká se, že už jako mladý člověk uvažoval o
tom, že vstoupí do Karmelitánského řádu právě pod vlivem svatého
Jana od Kříže. Dokonce už jako kněz napsal doktorskou práci o svatém
Janu od Kříže. Drazí, svatý Jan od Kříže je největší teolog té
temné noci. Temná, tmavá noc v teologii svatého Jana od Kříže
má centrální místo. A Panna Maria, matka Boží je podle svatého
Jana Paní temné noci, všechno se potvrzuje. Ano, ona přichází
uprostřed noci ducha k nám, aby nás jako spolehlivý průvodce
vedla Božími cestami. Svatý Jan od Kříže byl velmi zkušený a
moudrý člověk, obdařený velkými dary. Byl si vědom toho, že k
jeho duchovní zkušenosti, kterou měl velikou, se nikdo z nás
nemůže přirovnávat. Věděl, že je to temná noc, přes kterou jde
duše k Bohu. Je to něco tak náročného a těžkého, že to sám
člověk nezvládne. Je to zkušenost, kterou musí zakusit každý, kdo
se chce dostat k Bohu. Lidská moudrost, naše jakékoli zásluhy,
naše zbožnost nestačí. Svatý Jan od Kříže si byl toho vědom. On
věděl, že se Bůh ujme člověka, že odpoví na lidské volání:
„Obrať mě Pane! Přitáhni mě k sobě!“ Ale Bůh dobře ví,
že když odpoví na lidskou prosbu, tak člověk nebude schopen přijmout
to Boží vedení. Člověk se sám postaví proti Bohu. To je velký
paradox. I když prosíme o obrácení za sebe nebo za druhé a Bůh nám
odpovídá na naše prosby. My jsme první, kteří říkáme vzápětí
Bohu ano, ale toto ne. Proto Bůh říká, že je nutné, abychom
vstoupili do té temné noci, ve které se nebudeme moci opřít sami o
sebe, o cokoliv co je naše, o žádnou jistotu. Musíme začít
pracovat duchovně, spolupracovat s Bohem. Náš duchovní život, naše
obrácení nemůže spočívat v automaticky odříkávaných
modlitbách, navštěvování posvátných míst. To nemůže připomínat
žádný automat, něco co nepřemýšlí, co nemá žádnou reflexi. Na
cestě se mnou musíš být moudrý a získávat Boží moudrost, která
se musí v tobě ukládat a ze které musíš čerpat a žít.
Nemůžeme, žít
jako dnes žijí mnozí lidé. Jako bychom dnes nevěděli co bylo včera.
Jakoby se nám úplně všechno vymazalo a předstíráme, že nic nevíme,
nic jsme neprožili, všechno jsme zapomněli. Jakoby žák, který chodí
do školy stále říkal paní učitelce, že nic neví, z toho co se učili
včera. Drazí my neuděláme krok dopředu bez toho, když nebudeme čerpat
z toho, co už nám Bůh dal. To od nás vyžaduje mnohem více práce,
než navštěvování psychoterapeuta. Člověk, který chodí na
psychoterapii, vkládá naději do člověka, o kterém si myslí, že
mu zjednoduší život, že mu pomůže. Pomoci nám chce, drazí, Panna
Maria, ale ona za nás nic neudělá. Vyzývá nás, abychom se přestali
točit kolem sebe samého, abychom se otevřeli a nežili v izolaci,
třeba i v kruhu těch nejbližších. První hřích nás tak zranil,
že štěstí často hledáme sami v sobě, ve svých myšlenkách
a schopnostech. V tom, co už jsme v sobě vypracovali. A Boží
cesty? Bůh nás vyzývá,
abychom vykročili do té temné noci a všechno od nás jakoby odpadne.
Nebudeme mít ze sebe nic. Musíme opustit to na co jsme byli zvyklí.
Jak se cítíme hrozně, když Bůh nám vezme něco, co je naše. Když
chce očistit naše motivace, když chce očistit naši modlitbu. Jak se
bráníme a pláčeme.
Jeden moudrý člověk
řekl, že Bůh přichází jako štěstí pro ty, kteří nic nemají.
Ale na druhé straně Bůh přichází jako neštěstí k těm, kteří
mají mnoho. Tady se vůbec nejedná o majetek, o materiální věci.
Cesta k Bohu je cestou náročnou. To bolí a bolet musí. Tak
vychovával Ježíš svou matku. Proč se divíme, že chce skrze svou
matku vychovávat i nás? Panna Maria přece byla bez hříchu. Ona
nepotřebovala žádné očištění. Nebyla obklopena svými představami
a přáními. Ona byla celá otevřená k Bohu. Ona žila svým
ano, ať se tak stane.
V evangeliu můžeme
najít pět momentů, které jsou až šokující. Můžeme říct, že
Ježíš byl v těch momentech ke své matce až drzí. Můžeme si
představit dvanáctiletého Krista, který se ztratil Panně Marii a
svatému Josefovi v Jeruzalémském chrámu. Kdy Ježíš odpověděl:
„Proč jste mě hledali? Nevíte, že mám být v domě mého
otce?“ Maria mohla namítat: „No přece tvůj dům mezi námi. To už
nejsme tvoji rodiče? Neuznáváš nás? Co jsme ti udělali? Nemáš nás
rád?“ Druhá situace je, když Panna Maria říká na svatbě v
Galilejské Káně Pánu Ježíši, že nemají víno. A ona slyší
odpověď: „Ještě nepřišla má hodina.“ Další příklad je,
když Panna Maria chtěla mluvit s Ježíšem a lidé mu říkají:
„Před domem stojí tvá matka.“ A Ježíš řekl: „Matka? Kdo je
moje matka? Moje matka jsou ti, kteří plní vůli mého nebeského
Otce!“ To tě už tvoje matka nezajímá? Neslyšíš, maminka tě volá!
Drazí, některé maminky chtějí mít vliv na život svých synů,
pokud jsou ještě na světě. Tak jak ho vychovávala v dětství,
v mládí, tak bude řídit synovi manželství. Bude ho citově
vydírat a manipulovat s ním. Ježíš říká, že matkou ve
skutečnosti jsou ti, kteří plní Boží vůli. Panna Maria se mohla
nazlobit, mohla se cítit dotčená, mohla zaplakat a vydírat Ježíše.
Pojď za mnou, přece pláču! Vidíš, jak se mnou jednáš! Další případ.
Lidé už znali Ježíše, viděli jeho znamení, jeho učení a v davu
lidí nějaká žena pod vlivem emocí a toho, co se dělo kolem Ježíše,
chválí jeho matku: „Blahoslavené lůno, které tě nosilo a prsy,
které tě kojily.“ Vychvaluje jeho matku, jakoby chtěla říct, že
ta tvoje matka je na tebe určitě pyšná a hrdá. I já bych chtěla být
tvou matkou, mít takového syna. Ale Ježíš říká ano, ale
blahoslaveni jsou ti, kteří poslouchají Boží slovo. Je to podobné
tomu předešlému.
A další událostí
je kříž. Pod křížem stála Panna Maria, svatý Jan a Marie
Magdalská. Obrovskou bolest musela mít v srdci jeho matka, která
skutečně mohla ztratit naději a mohla zapochybovat. Nikdo by se tomu
nedivil. Ona vidí, že její syn jakoby se od ní vzdaluje a říká:
„Ženo, teď budeš mít jiného syna. Toho, který stojí vedle tebe.
To bude tvůj syn a ty budeš jeho matkou.“ Můžeme říct, že na kříži
definitivně Panna Maria jakoby ztratila svého syna, ale tím způsobem
ho vlastně úplně získala. On z ní udělal matku své církve.
A ona se ve zdánlivém osamocení stala matkou, kolem které se shromažďuje
církev. Drazí, člověk, který vypouští z ruky své majetky,
to na čem buduje svou velikost. Takový člověk shromažďuje církev
- lidi. Je třeba být před Bohem skutečně o samotě, aby Bůh skrze
nás shromažďoval a budoval církev. Kdo neumí stát před Bohem sám,
kdo má strach se před Bohem ztišit a hledá stále u lidí potvrzení
svého já, potvrzení své dokonalosti, takový člověk nebuduje ale
rozvrací. Možná bude velice populární a oblíbený. Ale nebuduje.
Buduje jakoby domy z papíru něco netrvalého, něco krátkodobého.
Tak jako naše emoce, naše nálady. Jsou silné, ale krátké. Na kříži
nám dal Pán Ježíš Pannu Marii za matku a ze své matky udělal
matku všech. Dal ji nám všem. A ona to přijala. I když ještě přesně
nevěděla, co to bude znamenat, že Jan má být jejím synem. Drazí,
my nemáme být a žít s Kristem, aby nám bylo příjemně. Nemáme
sloužit Kristu, aby nás hned na naše požádání odměnil. Ta radost
nám na dlouho nestačí. Přijde první temná noc a všechno končí.
Končí manželství, končí víra, služba Bohu. Protože jak říkáme
už nás to přešlo. Vidíme, že takový stav ducha připomíná písek,
před kterým nás Pán Ježíš varuje. Na písku nemůžete nic trvalého
stavět, jenom na skále. Panna Maria dobře ví, co znamená budovat na
skále Božího slova. Ona, která je bez hříchu, která je neposkvrněná
si absolutně nezasloužila prožívat všechno to, co prožívala. Je
to i pro nás velká škola duchovního života. Můžeme se vrátit k příkladu
Jana Pavla II., člověka, který se vychovával ve spiritualitě temné
noci a proto dokázal celý svůj život jít proti proudu různých
protivenství. Ale nedokázal to jenom svými silami. Proto dal do svého
erbu heslo „Celý Tvůj Maria“, protože ty jsi celá Kristova. Otevírejme
drazí svá srdce, svůj rozum, vůli a všechny schopnosti, které nám
Bůh dává a prosme o Božího ducha, ať nás Pán skutečně použije,
ať nás posílá a má z nás Bůh i církev skutečný užitek. Ať
budeme skutečně užiteční pro druhé a nehledáme jenom egoisticky
svou spásu, protože tak bychom se podobali lidem, kteří říkají,
že po nich může být potopa. To není nic z Božího ducha.
Proto se Panna Maria zjevuje
nám všem věřícím i nevěřícím. Na mariánské poutní místa přicházejí
lidé z celého světa. Je to hlas pro celý svět. Nebojme se tedy
mluvit, uvažovat a modlit se k naší nebeské matce. Amen .