P.
Stanislav Lugovski
Drazí
bratři a sestry,
každý
z nás v dětství poslouchal pohádky. Byli jsme rádi, když
nám je někdo vyprávěl nebo jsme je mohli sledovat v televizi.
Pohádkový svět je úžasný. Vítězí v něm dobro nad zlem,
spravedlnost nad nespravedlností a všechno se vždy obrátí v dobré.
Pohádky nás vtáhly do světa králů a princezen, draků a ježibab,
víl a vodníků a často jsme s hlavním hrdinou prožívali boj
proti zlu a těšili se, když byla nakonec nespravedlnost potrestána.
Ale
je velká škoda, že i ďábla či čerta představovali jako pohádkovou
bytost. Dnešní evangelium nám o něm říká něco docela jiného. Představuje
ďábla jako reálnou existující bytost, která se staví proti Bohu,
která usiluje o zboření Božích plánů a zničení všeho krásného
a vznešeného. Ďábel se však nevzpomíná jen v dnešním
evangeliu. Poprvé se s ním setkáváme v ráji, kde se představuje
jako původce zla. Vždyť Bůh stvořil člověka jako krásnou bytost
a určil mu vznešený cíl, aby byl navěky blažený. Ďábel ale už
od toho okamžiku usiluje o to, aby překazil Boží plán s člověkem
a částečně se mu to i daří.
Bůh je však silnější a rozhodl se napravit to, co ďábel pokazil.
Proto na tento svět posílá svého Syna. Jenže ďábel to jen tak
nechtěl vzdát a znovu přichází, aby pokoušel. Troufne si i na Božího
Syna. Ježíše, vysíleného čtyřicetidenním půstem, kterým se připravoval
na své veřejné působení, pokouší ďábel slovy: „Jsi hladný. Máš
přece moc, tak řekni, ať jsou z těchto kamenů chleby. Vrhni se
z chrámové věže, vždyť ty se přece nemůžeš zabít. Je psáno,
že tě andělé zachrání. Podívej, dám ti všechnu nádheru světa.
Chce to jen maličkost, padni přede mnou na kolena a klaněj se mi.“
A co na to Kristus? „Odejdi satane!“ Při poslouchání těchto slov
si můžeme myslet, že Ježíš nepostupoval správně. Měl přece
hned odehnat ďábla a nemluvit s ním. Ježíš ale dobře věděl
proč to dělá. Chtěl nám ukázat, kdo je ďábel a zároveň nás
chtěl poučit, jaký postoj máme k němu zaujmout.
Při
křtu jsme se, drazí bratři a sestry, stali krásnými lidmi. Bůh v nás
zapálil svůj život, určil nám vznešený cíl být s ním věčně.
Ďábel však nemohl snést tento Boží plán a proto podniká všechno,
aby nám ho překazil. S tím je třeba počítat. Ďábel je
vynikající psycholog. Velmi dobře ví, kde jsme nejzranitelnější a
právě tam útočí. U jednoho jsou to smysly, touha po pokrmu, nápoji,
různých požitcích. Slabostí jiného je touha po slávě, po moci,
nadřazenosti, u dalšího pýcha. To všechno ďábel umí velmi dobře
využít, jen aby zničil plán, který má Bůh s námi. Proto mějme
vždy na paměti slova svatého Petra: „Buďte střízliví a bděte.
Váš protivník ďábel obchází jako řvoucí lev a hledá koho by sežral.
Vzepřete se mu pevní ve víře.“
Sestry
a bratři, možná až po vyslechnutí dnešního evangelia jsme si uvědomili,
že ďábel není pohádková bytost. To není hlupák, který jen straší
malé děti a ve své hlouposti ještě pomáhá i lidem, ale je to řvoucí
lev, který hledá každou příležitost, aby se zahryzl do své oběti
a zmarnil ji pro věčný život. Možná si povzdychneme a bezradně se
zeptáme, jak dál. Co dělat, abychom mu čelili? Jedno je jisté. Že
na to, aby ďábel mohl zničit všechno to krásné a vznešené co je
v nás, potřebuje náš souhlas. Bez něho je bezmocný. Jen když
my souhlasíme s jeho radami, může způsobit katastrofu. Ale když
povíme jako Ježíš: „Odejdi satane!“, nebude mít nad námi moc.
Jeden
rolník na otcově poli nasadil mnoho ovocných stromů. Stálo ho to
mnoho peněz a potu. Byly to vzácné stromy, které nikdo široko
daleko neměl. A jak se o ně tak staral, bohatě zarodily, byly doslova
osypány ovocem. Těšil se na úrodu a v duchu přemýšlel, jestli si
za utržené peníze něco koupí. Ovoce krásně dozrávalo a blížil
se čas sklizně. Jedné noci se nad krajinou přehnala ničivá bouře
spojená s krupobitím a ovoce doslova smetla ze stromů. Rolník
se se strachem utíkal ráno podívat na stromy, spoušť byla hrozná.
Sedl si pod jeden polámaný strom a plakal.
Sestry
a bratři, je strašné, když se někomu stane taková škoda, ale ještě
strašnější je škoda, kterou v naší duši dokáže způsobit
ďábel, když mu to dovolíme. I proto jsme začali čtyřicetidenní půst,
abychom využili tento čas, poznali každou svoji hodnost Božích dětí
a zároveň si uvědomili i krásný cíl, který má Bůh pro nás. Využijme
jej, abychom se postem, skutky milosrdenství, zbožnosti a hlavně častým
přijímáním eucharistie připoutali ke Kristu, protože jen on je naší
silou. Jen on nás může ochránit před naším protivníkem. Jasně
říká: „Já jsem vinař, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a
já v něm, přinese mnoho ovoce, protože beze mne nemůžete nic
dělat.“ Kristus je naše síla. Když s ním budeme žít svůj
život a jen s ním se setkávat, ďábel nad námi nebude mít žádnou
moc. Nezapomeňme, že pohádky jsou opravdu krásné a poučné, ale ďábel
v nich nemá místo, protože on není vymyšlená bytost. Je to
bytost reálná a je třeba se mít před ním na pozoru.
A
když to víme a hledáme prostředky, abychom pomohli sobě i ostatním
našim bratřím a sestrám, jdeme k naší nejlepší matce, k Panně
Marii Fatimské, kterou jsme předevčírem oslavovali jako Lurdskou,
ale je to ta samá. Je to Ježíšova, ale i naše matka, která nám vždy
umí poradit, co máme dělat. Ona stále znovu opakuje: „Udělejte všechno,
co vám řekne můj Syn!“ Ježíš nám říká skrze církev, skrze Písmo
svaté, když pro nás zaznívá povzbuzení, když otevíráme svá
srdce Božím projevům, dotykům, v Lurdech, ve Fatimě, ale i na
jiných místech, které jsou jí zvlášť zasvěcené. Mnozí našli
řešení na své trápení, ale i uzdravení z různých bíd.
Nejeden z vás by mohl vypovídat, kolik milostí jste získali i v přítomnosti
této sochy, Panny z Fatimy, tady, v brumovském farním
kostele.
„Člověk,
tvor neznámý“, to je kniha, o které jste možná slyšeli od
Alexise Karla. Osobně byl svědkem zázračného uzdravení. Alexis
Karel byl jedním z těch, kdo v Lurdech dostal dar víry
prostřednictvím Panny Marie. Poznáme i takové, kteří měli možnost
na vlastní oči vidět podobná uzdravení, která se nedají lidsky
vysvětlit, ale neměli odvahu nechat se naplnit milostí, která mohla
i jim pomoci. Někteří říkali:
„Když uvidím, uvěřím.“ Viděli, a přece neuvěřili. To proto,
aby nemuseli brát důsledky za své rozhodnutí. Lurdy a jiné místa
mariánských zjevení jsou spojena s mnohými nemocnými, kteří
tu našli uzdravení a nejenom na těle. Mnozí odtud odcházeli bez berel, protéz,
bez pomoci druhých. I když se nedostane každému vyslyšení proseb o uzdravení, naleznou alespoň sílu nést svůj kříž,
svoje utrpení, své těžké položení a jistotu, jakou cestou jít,
aby zůstali v moci Boha a ne ďábla. Mnozí z nich otevřeně
říkají, že modlitba na takových místech jim dodala odvahu k lepšímu
životu.
Vzpomeňme
jistého muže, který se po ztrátě zraku rozhodl putovat do Lurd pěšky.
Bylo to kolem 400 kilometrů. Jako doprovod si vzal psa, který byl jeho
každodenním pomocníkem. Denně zvládl kolem 20 kilometrů. Pes se držel
předpisů na vedlejších komunikacích. V obci se zastavovali v motorestech
a večer v takových zařízeních, kde mohli přenocovat. Slepec
otevřeně říkal, že nejde do Lurd prosit o zrak, ale o vnitřní
vyrovnání, aby přijal své postavení. I pro podobně zkoušené
vyprošoval pomoc při snášení svého kříže. Nevidomý poutník
byl po příchodu na všech pobožnostech. Děkoval Bohu též za to, že
při jeho pouti se zastavilo auto, vyšli muž a žena, aby ho srdečně
objali i jeho psa. Říkali mu, že jejich dítě též přišlo o zrak
a když jsi přečetli v novinách, že putuje do Lurd z lásky
k nevidomým, rozhodli se vyrušit ho na cestě a poděkovat mu, že
jeho oběť naplňuje i jejich srdce vírou a nadějí a že už nejsou
znepokojeni tak jako předtím. Snaží se pochopit, že život může být
krásný i bez očí. Když ho přivedli k masabielské skále, před
sochu Panny Marie, snažili se mu ji popsat v celé kráse. Nevidomý
padl na zem, rozevřel ruce na znak kříže a říkal: „I tato socha
říká, že posilnění víry je víc než získaní fyzického
zraku“.
Sestry
a bratři, je mnoho lidí, kteří ztratili zrak pro věci neviditelné,
pro věci Boží. Tělesnýma očima chceme vidět, ale srdce máme často
v temnotě. Jen srdcem můžeme vidět mnohé Boží skutečnosti,
jen očištěné srdce naplněné Boží milostí se může skrze víru
líbit Bohu. Panna Maria nás vyzívá: „Udělejte všechno, co vám
řekne můj Syn“. Nechejme zaznít její výzvu přesvědčivě a udělejme
všechno podle Ježíšovy vůle. Jen tak zažijeme zázrak vykoupení.
Jak
víme, na den vzpomínky na Pannu Marii Lurdskou připadá světový den
nemocných. Papež Jan Pavel II. posílá každoročně list, ve kterém
s uznáním projevuje dík lékařům, zdravotním sestrám a všem,
kteří jakýmkoli způsobem pomáhají nemocným
a trpícím. Obrací se na nemocné,
aby s pohledem na Kristovu tvář snášeli svoje utrpení a
obětovali ho za pokoj ve světě, za požehnání rodin, manželství,
za všechny, kteří jsou v různých trápeních a zkouškách.
Dnešní svět, drazí bratři a sestry, ukazuje svými postoji, že
mnoho lidí je nemocných ve svém srdci, ve svých postojích k životu.
Namísto obrany života se sahá na bezbranné počaté lidské plody,
ze kterých se může narodit lidský tvor. Nevyléčitelně nemocného
i starého člověka ohrožuje likvidace života skrze takzvanou sladkou
smrt, skrze eutanázii. Všechny tyto a podobné jevy můžeme označit
diagnózou. Je třeba to léčit, vždyť jde o vážné problémy, které
se mohou v rukou nezodpovědných
lidí zvrhnout. Masmédia přináší informace, které nerespektují
lidské i Boží zákony a jsou velmi alarmující a nebezpečné.
Nemocné lidstvo je třeba léčit. Zaznívá tu hlas Panny Marie: „Udělejte
všechno, co vám řekne můj Syn“. A Ježíš nám jasně říká:
„Naplnil se čas a přiblížilo se Boží království. Čiňte pokání
a věřte evangeliu.“ Nechme se Kristem oslovit a konejme nápravu.
Při
zjevení Panny Marie Bernardetě 24. února 1858 zaznělo i její přání:
„Pokání, pokání, pokání. Modlete se k Bohu za hříšníky.“
V této vážné výzvě, která je stejná s Kristovou
evangelijní výzvou, můžeme vidět, že mateřská úcta není jen
citová, sladká, aby zaručila nábožnost, protože to vyžaduje změnu,
nápravu našeho postoje. Všimněme si, že lidé, kteří nejvíc času
tráví před Nejsvětější eucharistií, kteří nejvíc čerpají z eucharistické
posily, jsou ti, kteří rádi a vroucně používají i zrnka posvátného
růžence. Čím více milujeme Ježíše, tím více budeme milovat
jeho matku. Mnozí svatí se neobešli bez velké úcty k Panně
Marii. Někdo řekl, že opravdovou zkouškou jak změřit svou lásku
ke Kristu je ptát se, jakou úctu a jaké místo dává jeho matce.
Jsou i tací, kteří mají problémy v této oblasti. Mladý kněz
přišel za svým představeným a říká: „Cítím, že Pannu Marii
velmi miluji a zdá se mi, že to přeháním. Pomozte mi“. Zkušený
představený se na něho podíval a zeptal se: „Opravdu si myslíš,
že ji miluješ víc než Pána Ježíše?“ Mladý kněz se zamyslel a
řekl na to: „Ne.“ Představený mu řekl: „Vrať se. Až to tak
bude, pamatuj si, že, lidsky řečeno, není možné milovat Pannu
Marii tak, jak si zaslouží být milována. Pravá úcta k Panně
Marii vždy směřuje k jejímu Synu Ježíši Kristu.“ Proto je
na místě vyslyšet výzvu mariánského odborníka svatého Maxmiliána
Kolbeho. „Milujte Neposkvrněnou.“
Sestry
a bratři, obraťme se i my k Panně Marii s velkou úctou i důvěrou.
Bernardetě Subiru se představila: „Já jsem Neposkvrněné početí“.
Tam nás žádala o změnu života, o pokání a modlitbu za obrácení
hříšníků. Neposkvrněná Panno, úplně osvobozená od moci ďábla,
pomoz i nám v pokání k lepšímu životu s Kristem, k plnějšímu
svědectví. Chceme žít jako tvoji synové a dcery, jako lidé úplně
osvobozeni od vlivu zla, od vlivu ďábla a spojení s láskou a s Ježíšem
Kristem, naším Spasitelem, který nás doprovází na místo, které nám
připravil Bůh Otec milosrdenství v jeho věčném Božím království.
Amen.