P.
Andrzej Bystrzycki
Drazí
bratři a sestry,
jsem
rád, že tady dnes mohu být s vámi. Před měsícem jsme byli na
poutních cestách a proto jsem tu nemohl být. Když mě otec
Miroslav zval na tuto fatimskou pobožnost, shodli jsme se, že by bylo
dobré uzavřít tento eucharistický rok, který se promítal i během
naší pouti. Proto budu při dnešním kázání tak trochu vzpomínat.
I každá mše
svatá je vzpomínka, ale vzpomínka, která se uskutečňuje. To, co se
jednou stalo, je pořád skutečné. My nemůžeme říkat, že je to
památka na Kristovu oběť. Je to skutečná Kristova oběť. Každá mše
svatá nám připomíná tu první. To zvláště zdůrazňoval při svém
působení Jan Pavel II.. Vždyť to byl on, kdo tento rok prohlásil
rokem eucharistie. Když člověk procházel kolem jeho hrobu, viděl
davy lidí a říkal si: Kolik tento člověk otevřel lidských srdcí.
Kolika lidem tento Kristův služebník otevíral srdce, smysly, oči, uši
pro základní pravdy a zvláště v posledním roce svého života na
pravdu nejdůležitější, eucharistii. Eucharistie je pramenem našeho
života, bez kterého by náš život nemohl být, neměl by z čeho
čerpat. Dobře víme, že Jan Pavel II. chtěl být až do konce účastněný
mše svaté. I když už nemohl, tak na smrtelné posteli ji chtěl aspoň
slyšet. Prosil, aby v jeho pokoji byla sloužena mše svatá, aby
se mohl tohoto tajemství, ze kterého čerpal tolik síly, dotknout.
Moji drazí, Maria se tohoto tajemství také mnohokrát dotýkala. I
my, když přicházíme na tyto slavnosti spojené s kultem Marie,
potřebujeme především vnímat to, že se při eucharistii dotýkáme
Krista a on nás. Tak jako se dotýkala Maria. Nebuďme těmi, kteří přistupují
ke mši svaté už jenom tak ze zvyku, už jenom povrchně. Umějme otevřít
svá srdce tak, aby do nich mohl Bůh vlévat milosti, které se tady
skutečně dějí, které pro nás skutečně připravuje.
Pamatuji
si jednoho staršího františkána, kterému na zahradě při sklizni
brambor pomáhal jeden kluk z vesnice, jehož se ptal: „Co bylo v neděli
na mši svaté?“ Kluk trošku znejistěl, zesmutněl a řekl: „Otče,
já už asi přestanu na ty bohoslužby chodit.“ On se ho ptá: „Proč?“
„Protože si z toho nic nepamatuji, nic mě to nedává.“ Otec
byl chvíli zticha a pak řekl: „Je tady jeden pletený koš. Dones mi
v tom koši vodu.“ On se podíval a řekl: „ Vodu? V pleteném
koši?“ „Ano, dones mi vodu!“ On se snaží přinést vodu, samozřejmě
vyteče. Ten františkán mu říká: „Přines zase!“ Opakovalo se
to ještě dvakrát. Kluk byl v rozpacích, ale nechtěl staršího
otce, kterého si velmi vážil, urazit. Řekl mu však: „Ten koš je
prázdný.“ Otec mu na to řekl: „Ano, ale je čistý.“ Stejně se
můžeme cítit při mši svaté. Vyjdeme a cítíme se jako prázdný
koš. Bůh nás ale bude svými milostmi očišťovat, upevňovat a
posilovat, protože to nejdůležitější se děje ve skrytu našeho
srdce. Dejme více důvěry, kterou neměl tento chlapec, Kristu. K této
důvěře vybízel často i Jan Pavel II.. S touto důvěrou a nadějí,
posilněný svátostmi a eucharistií odcházel z tohoto světa.
Tady
jsme v domě Otce. Co to pro nás znamená? Znamená to mít tady
své místo, těšit se na setkání s Otcem a s celou Trojicí.
Znamená to těšit se na ty, kteří tvoří tento dům. V domě dobrého
Otce je vždycky pěkná a dobrá atmosféra. Tu atmosféru nečiní ale
jenom otec, on ji tady připraví skrze své slovo, skrze svoji štědrost.
Ale zaleží také na nás, na tom, co do eucharistie osobně vnášíme.
Nemáme tady přicházet jen, abychom brali. Eucharistie je zázračná
výměna, což občas slyšíme i v eucharistických textech. Co já
ti mohu, Bože, dát? Pak možná uslyšíme odpověď, kterou uslyšeli
i někteří svatí. „Dej mi své hříchy! Dej mi své
nedokonalosti.“ Bůh možná čeká právě na to málo. Čeká na
projev pokory našeho srdce, až řekneme: „Pane, já na to nemám, je
mi těžko, podléhám pokušení, zlobě, hněvu, nerozumím sobě ani
druhým. Pane, to ti dám.“ A to je důležité, protože když dáš,
Bůh to promění. Tolik lidí odchází z eucharistie neproměněných,
ale eucharistie je přece vrchol proměnění. Ono se skutečně děje.
To jsme si mohli připomenout na jiném poutním místě, v Lančano.
V osmém století přišel na toto místo jeden z mnichů,
který měl pochybnosti o víře a o přítomnosti Krista v eucharistii.
Podstoupil dlouhou cestu, aby dostal od Boha odpověď. Plný pochybností,
ale zároveň velikého volání: „Pane, zjev mi pravdu, pomoz mé nevíře“,
přišel na toto místo. Bůh učinil obrovský zázrak, který tam
dodnes můžeme pozorovat. Při mši svaté skutečně proměňuje bílou
hostii v Kristovo tělo, v kus srdečního svalu a víno ve
skutečnou krev. V malém kostelíčku otců minoritů - františkánů
jsou tyto ostatky a můžete je vidět na vlastní oči.
Občas
někteří říkají: Dejte nám důkaz. Těch důkazů je tolik, ale víra
není o důkazech. Víra je o otevřenosti srdce. Moji drazí, může být
i milion důkazů, ale ten, kdo nechce věřit, neuvěří. Kolik lidí
tam přichází a odchází. Je třeba srdce víry, srdce, které touží
po poznání. S tím bychom měli přicházet na každou mši
svatou, aby Bůh proměnil naše srdce, protože to potřebujeme. To
chce Bůh, to chce Maria. Ona přece řekla v Káně Galilejské:
„Učiňte to, co vám řekne.“ A on říká: „Toto je mé tělo, toto je má krev.“ A my
potřebujeme jenom říci: Ano, věřím. Tolikrát při mši svaté říkáme
na zvolání kněze tajemství víry – tvou smrt zvěstujeme, tvé vzkříšení
vyznáváme, na tvůj příchod čekáme Pane, Ježíši Kriste. Kéž
do těch našich slov proniká hloubka těchto slov. Často lidé říkají,
že se v kostele necítí dobře, protože se na ně někdo špatně
dívá a pořád je pomlouvá.
Jednou
si někdo stěžoval: „Jedna žena mi před nedávnem tak vynadala a přesto
chodí každý den do kostela a ke přijímání. Tolik zla je v jejich
domě a všichni chodí ke přijímání.“ Jsou to smutná slova, zvláště
pro kněze. Ale o kolik smutnější musí být Kristus, o kolik smutnější
musí být Maria. Proto dnes chtějme vstát v pravdě před
Kristem a říci: „Pane já nejsem hoden, abys ke mně přišel, ale
řekni jen slovo, aby má duše byla uzdravena.“ Protože potřebujeme
uzdravení a proměnu. Nepotřebujeme důkaz, potřebujeme odhodlanost
srdce. Tu odhodlanost dnes hledejme znovu s vnitřní opravdovostí. Bůh
touží po srdci člověka. Ať nikdy neodcházíme ze mše svaté jako
ten, kdo za chvilku zase začne činit zlo. Byl by to důkaz, že jsme
se s Kristem nesetkali. Často to bývá ale jinak. Kolik lidí
odchází a myslím, že mezi ně patří spousta z vás, s úsměvem
a pokojem. Kolik z nás při mši svaté opravdově vkládá
své neduhy a slabosti do Kristových rukou. V tom se dnes chtějme
povzbudit a v tom vytrvat, protože to je to, co proměňuje tento
svět. Stávat se živým Kristem ve světě.
Proč
se Kristus dotýká mého těla? Proč se stává chlebem mého života?
Proč chce být krví mé krve? Proto, abych jednou mohl říci jako
svatý Pavel: „Nežiji už já, ale žije ve mně Kristus.“ Pane,
chci, abys žil ve mně a já v tobě. Tak, jako žil Jan Pavel
II., tak, jak to prožívala Maria. Mše svatá je oběť, něco dáváme.
Dáváme své slabosti, hříchy. Dávejme ze štědrosti srdce také
ochotu být pro druhé. Dobře to znají ženy, které čekají dítě.
To znala i Maria. Ona dala tělo Kristu a vlastně to její tělo bylo
vydané na kříž. Kristus z ní vzal, aby dal. „Pane, vezmi z mého
a rozdávej“, tak se zasvětil Bohu svatý otec Pio. To bylo další místo
naší pouti. Byl to milovník eucharistie, který odrážel Kristovu oběť
na Kalvárii a nosil ve znameních, kterým říkáme stigmata. Byl
pohotový vždy pomáhat a k tomu také vybízel. Říkával:
„Modlete se, s radostí stůjte před Bohem a tu radost, pokoj i pomoc
neste druhým.“ Mše svatá by nás k tomu měla vést.
A
stačí občas tak málo. Jednou ve velkoměstě dostal hlášení řidič
sanitky, že v nějaké ulici se dusí dítě a je potřeba rychle
pomoc. Zapnul sirénu a rychle jel, ale byl obrovský provoz.. V duchu
si říkal, že tam asi nedojede, ale napadlo ho, že se dělá nový
okruh, že tam možná přejede a stihne to. Ale když už měl najíždět
na ten nový okruh, zjistil, že není napojený na starou cestu, že je
tam obrovská díra. Už to vzdával, ale pak si všiml, že
tam bagrují nějací dělníci. Volal na ně, že jede zachránit
jedno dítě, které se dusí, jestli mu můžou pomoci. Oni hned přerušili
svoji práci a bagrem mu zasypali tu díru, takže mohl přejet. Přijel
na to místo a zjistil, že dítě spolklo knoflík. Byl školený a věděl,
jak má postupovat a to dítě zachránil. Další den, když projížděl
na tom samém místě, zastavil se u těch dělníků, a děkoval jim za
pomoc, že to dítě zachránil, že žije. Jeden z těch dělníků,
který doposud stál potichu, se k němu obrátil a se slzami v očích
mu řekl, že to byl jeho syn. Moji drazí, on nejdřív nevěděl že
se jedná o jeho syna a ti dělníci klidně mohli říci, že nemají
čas, že mají svoji práci. Být ochotným pomáhat. Být ochotným
sloužit. Být ochotným konat dílo dobra ve světě. To nás učí
Kristus při eucharistii. K tomu vedl otec Pio. Odkrývejme hloubky
eucharistie. Posilněme se dnes tady u stolu Páně, který není jenom
stolem, ale také Golgotou, protože tady Kristus umírá a stává se
hrobem, ze kterého vstává. Díky tobě Maria, díky tvému velkému
Ano se k němu můžeme dnes utíkat. Kéž všechno můžeme v něm,
který na nás tady čeká, posiluje a pro sebe i pro službu druhým připravuje.
Amen.