P.
Josef Červenka
Drazí
bratři a sestry, doba
adventní, kterou prožíváme, je dobou očekávání. Zpřítomňuje
se v ní celé dlouhé očekávání Izraele. Zpřítomňuje se v ní
hlas proroků vrcholící hlasem Jana volajícího na poušti: „Připravte
cestu Pánu“. Vrcholem adventu jsou texty mluvící o té, které se očekávání
naplnilo. Vyprávění o zvěstování je podstatným souhrnem celého
Mariina života. Života nazaretské dívky, která byla připravena, očekávala
a toto své očekávání naplnila. Svobodné a zodpovědné přijetí
jejího úkolu, Boží výzvy, vyjádřené ve slovech: „Jsem služebnice
Páně. Ať se mi stane, jak ty chceš“, je přímo slavnostním životním
ideálem. Ale nejenom Marie. Od chvíle,
kdy se Bůh stává člověkem každého z nás, také ideálem všech,
kdo se hlásí k Božímu plánu spásy. Anděl přichází jako Boží
posel a nazývá Marii milostiplnou. „Buď zdráva, Maria, milostiplná.“
Toto slovo je velmi jednoduše přeloženo. Kdybychom ale šli do základů
řečtiny, pochopili bychom, že základ není jenom v jednoduchosti
omilostnění, ale přímo znamená: Bůh tě zahrnul milostí. Tedy
zdrojem milosti nejsme my, naše skutky, naše vůle, naše chtění,
ale jsou darem od Boha a myslím si, že tuto skutečnost je potřeba stále
připomínat. Ani Maria není milost. Je člověk jako my. Je zahrnuta
Boží milostí, kterou přijala. Milost je dar od Boha zdarma daný,
nezasloužený, ničím člověkem
neovlivněný, ale přijatý. Maria své přijetí vyjádřila slovy:
„Ať se mi stane, jak ty chceš.“ Na počátku vždycky musí být
Boží zásah a to je milost, iniciativa jeho lásky k nám. Věříte
tomu? Dá se to poznat jenom podle takové maličkosti, když si uvědomíme,
proč jsme sem přišli. Kdo si myslí, že sem přijde jenom z tradice
nebo zvyku, přestává uvažovat a stává se to pro něho stereotypem.
To postrádá vděčnost a uvědomění si, že to, že jsme dnes přišli,
je velký dar. Ale musíme jít ke kořenům toho daru. Nikdy
nezapomenu, když mě otec Vladislav před devíti lety navštívil na mé primiční
hostině ve Slavičíně a řekl mi, abych zde udělil jenom novokněžské
požehnání. Souhlasil jsem, protože jsem si myslel, že se za chvilku
vrátím. Nakonec z toho byla celá mše svatá i s kázáním.
Dobrý vykuk, on to asi umí.
Ale jsem za to vděčný.
Takto
by měl člověk jednat, postupně jít ke kořenům Boží milosti. I
to, že jsme dnes tady, má někde kořen, za který je třeba stále být
vděčný a děkovat. Tím kořenem, je skutečnost, že jsme byli
zahrnuti Boží milostí. Víte, kdy to bylo? Víte, kdy jste byli
zahrnuti Boží milostí? Když jste byli pokřtěni. Proč si
nepamatujete datum svého křtu? Pamatujete si, kdy jste se narodili. K čemu
vám to bude, když stejně zemřete. Datum vašeho narození a datum vaší
smrti jsou jenom na pomník. Ale u Boha platí datum vašeho křtu, a vy
ani nevíte, kdy jste byli pokřtěni. Jací jste to křesťané? Když
ani v den výročí vašeho křtu nepovíte: Bože, děkuji. Já si
dobře pamatuji, kdy jsem byl pokřtěn. Bylo to 25. srpna a ten den vždycky
děkuji Bohu za dar křtu a dar milosti. To je ten kořen. Je pěkné
slavit nebo obdivovat tajemství Neposkvrněného početí Panny Marie,
ale uvědomme si, že do podobného tajemství Bůh uvádí každého křesťana
křtem. Očisťuje mu duši od dědičného hříchu, od kterého byla
Maria uchráněna zvláštní milostí a my jsme od něho byli očištěni
křtem. Skrze něj jsme byli omilostněni a stali jsme se Božími dětmi.
Ve křtu nám byl smyt dědičný hřích a dostali jsme nesmazatelné
znamení, že jsme Kristovi navěky. K tomuto kořenu bychom měli
jít, protože nám dává milost, která nás spojuje s Bohem. Když
člověk v ráji zhřešil, ztratil svatost, nesmrtelnost a blaženost.
Začal být hříšný, zemřel a přestal mít přímé patření Boha.
Křtem se smývá dědičný hřích a nabýváš posvěcující
milosti, nesmazatelné znamení, které ti znovu dává naději života
věčného. Znovu nám dává schopnost s Bohem intimně žít. Co
jsme prožívali minulý rok? K čemu nás vybízel zesnulý papež?
„Mějte oči upřeny na Ježíše. Kontemplujte Krista v eucharistii!“
Věříme v jeho přítomnost? Navštěvujeme ho při adoraci? Je
pro nás přítomný ve svatostánku? Uvědomujeme si, když ho přijímáme,
že je to živý Bůh? Dokážeme se na něho ještě podívat? Mně to
připadá, že když kněz zvedne hostii a řekne: „Hle, beránek Boží“,
že všichni hledají něco v lavicích. Jakoby se katolíci Krista
báli, jako kdyby neměli čisté svědomí. Kněz je zve k hostině:
„Hle, Beránek Boží, ten který snímá hříchy světa. Blahoslavení,
kdo jste pozváni k večeři beránkově“. Ten, kdo s Kristem
žije, zvedne hlavu, upře svůj pohled na eucharistii a řekne s otevřeným
srdcem: Pane, já nejsem hoden, ale řekni jenom to slovo pojď, má duše
je připravena. Řekni to slovo milosti. Ale on ho řekl: „Pojďte ke
mně všichni, kdo jste obtíženi.“ Já jdu, já se zvedám, ale musím
s ním mít kontakt. Já s ním musím žít. Musím ho chtít
vidět, patřit na jeho tvář, aby se jeho tvář na mě podívala a
moje tvář se rozjasnila. „Rozjasni svou tvář a budeme spaseni“.
A z čeho má Bůh rozjasnit tvář, když se na něho nedíváme,
když k němu nesměřuje náš zrak? Právě svátostí je to, co
nám dává žít milost a to je přítomnost Boha, která zde zůstala.
Po Ježíšově nanebevstoupení apoštolé ztratili na něj pohled. Ale
on neodešel. Jeho slova: „Já jsem s vámi až do skonání světa“,
se zpřítomňují ve svátostech církve. On skrze svátosti žije v nás,
mluví skrze nás, dotýká se nás a žije taky svátostně přes nás
k druhým lidem. Naše svatost není v naší pobožnosti, ale
v našem kontaktu se svátostí, protože svátost je viditelné
znamení neviditelné Boží milosti. Všude se objevuje slovo milost.
Gracia gratis data – dar zdarma daný. Objevuje se to, co při zvěstování.
Bůh tě znovu zahrnuje milostí.
Při
našem křtu jsme začali žít milost. Proto, jestli si chcete odnést
nějaké adventní předsevzetí z dnešní pouti, tak si zjistěte,
kdy jste byli pokřtěni. Do nových kalendářů si zatrhněte den
milosti a zrušte oslavy vašich narozenin. Překvapte vaši rodinu a řekněte,
že nebudete slavit den, kdy jste se narodili, ale den, kdy jste byli
pokřtěni. K čemu slavit datum, které se objeví opravdu jenom na
pomníku? My žijeme pro život věčný. Naše tělo dává pouze schránku
nesmrtelné duši, která bude slavit Boha. V tomto svátostném životě
prožíváme taky intimitu s Marií, protože ona je vždy tam, kde
je Ježíš. Maria taky chodila do kostela a taky chodila ke svatému přijímání.
A kdo mě řekne, kdy byla Panna Maria u prvního svatého přijímání?
Myslíte si, že Pán Ježíš, když ho devět měsíců nosila, že
byl jiný než při poslední večeři? První svaté přijímání
Panny Marie je vtělení. Ona řekla: „Ať se mi stane, jak ty chceš“.
Ona ho tehdy poprvé přijala. Jenom trochu jinak než my. Ne pod způsobem
chleba, ale skutečně. 25 březen taky může být svátkem prvního
svatého přijímání Panny Marie. I takto to můžeme prožívat. Já
to ve své farnosti prožívám, protože mám kostel zasvěcený Zvěstování
Panny Marie a celá farnost slaví v tento den velkou pouť. Je
dobré si tyto věci jenom tak připomenout. To nejsou otázky znalostí
z katechismu, ale jsou to kořeny vděčnosti. Jsou to pouta
milosti, která nás vedou blíž k Bohu. Jestliže se v životě
díváme na Ježíše, najdeme tam i Marii, která stála vedle něho.
Ona nevede svůj pohled na sebe, ani naše pohledy nevede k sobě,
ale kdo se dívá dobře, poctivě a upřímně, tak se skrze Marii dívá
na Krista. Jestliže se někdo dívá jen na Marii, opěvuje ji, tak jí
škodí. A Maria má pak práci vás odvést od této falešné zbožnosti.
Ona jako matka Ježíšova, dobře ví, že naše jediná cesta a spása
je v Ježíši Kristu a že nás má přivést k němu.
Podívejme
se jak žít tuto milost. Četli jsme tři čtení jako na Slavnost
Neposkvrněného početí. Vyberme si z nich tři slova. Je to zážitek,
zkušenost a vděčnost. Zážitek můžeme mít buď pozitivní nebo
negativní. Z obojího máme zkušenost a stejně bude pozitivní
nebo negativní. Ale obojí může vést k vděčnosti. Pokud máš
pozitivní zkušenost, tak tě přivede k radosti. Jsi rád, že se
ti v životě něco podařilo, že jsi něco pěkného prožil a
jsi za to patřičně vděčný. Pokud máš i negativní zkušenost a
jsi normální, slušně vychovaný a máš ještě nějaké morální zásady,
tak si řekneš: Toto už nikdy. Poučí tě to a dáš si příště
pozor. I za negativní zkušenost budeš vděčný. To nám chce říct
dnešní čtení. Zážitek, který je negativní, ale najde se tam i
pozitivní. Zážitek prvního hříchu, který v pozměněné formě
prožíváme. Kdykoli zhřešíme, ztrácíme posvěcující milost a
potřebujeme ji znovu obnovit smířením s Bohem. Protože dobře
víme, a to je pravda víry, že bez milosti Boží se do nebe
nedostaneme. Milosti Boží je ke spáse nevyhnutelně potřeba. Tuto
milost získáváme při křtu, ztrácíme těžkým hříchem a
obnovujeme svátostí smíření. Člověk ztratil milost, ztratil Boha,
odmítl ho. Negativní, traumatizující zážitek. Kolikrát si uvědomujeme,
že jsme jednali špatně. Že jsme se provinili vůči Bohu, lidem, ale
i vůči sobě. Všechno, čím hřešíme, v nás zanechává
nesmazatelnou stopu hříchu, hluboká zranění, která si neseme životem.
Na svém těle vidíme jizvy po různých operacích a zraněních, ale
stejně si neseme v sobě jizvy svých pádů, poklesků a hříchů.
Nevymažeme je ze své paměti, musíme je nechat uzdravit, přijmout a
ne před nimi utéct. Přijmout všechny ty negativní zkušenosti. První
lidé tuto zkušenost neudělali. Když
objevili svou nahotu, čili to, jací skutečně jsou bez Boha,
začali se vymlouvat jeden na druhého. Bůh s nimi navazuje
dialog. Já věřím, že kdyby tito první lidé místo hádání se s Bohem
a zatloukání, kdo co udělal, prosili o milosrdenství, tak by z ráje
vyhnáni nebyli. Ale oni se začali hádat. „Kdo ti řekl, že jsi nahý?“
Bůh mluví pěkně. „To já ne. To žena, kterou jsi mi dal.“ Adam
začíná vyčítat Bohu, že mu dal ženu. Muži, co vás tady je
hrstka, nikdy jste nenadávali, že máte vedle sebe ženu? Ženy, nikdy
vám muž neřekl, že vás má plné zuby? Muži, neomlouvali jste
svoje chyby tím, že jste obviňovali své ženy? To jsou ale přirozené
věci a patří k životu člověka. To, že někdy vybuchneme,
projevíme svoji slabost, že se neovládáme. „Cos to udělala, proč
jsi toho muže zklamala, proč jsi mu to dala“, pokračuje Bůh v dialogu.
Ale ani žena to na sobě nenechá, ani ona se nepřizná, že byla žádostivá
a hned někoho hledá. A svedla to na hada. Nějaký ten had se vždycky
najde. Je to hrozné vymlouvání. Je to strašná zkušenost, která
stojí na počátku dějin člověka. Dějin člověkova vztahu s Bohem.
Ale jaký je zde radostný zážitek, když ten dobrý Bůh je vyhání
z ráje, protože v této lži tam nemohli zůstat? Kdo lže,
vymlouvá se a nepřijme pokorně pravdu o sobě samém, nemůže zůstat
v přítomnosti Boha. Pokud takto jednáme, ztrácíme milost. Na
jednu stranu chceme k Bohu přivést druhé, chceme, aby byli všichni
kolem nás zbožní a děláme pro to i různé intriky. My kněží
bychom o tom mohli vyprávět, jak zbožný lid dokáže přesvědčovat
o tom, aby vnuci byli pokřtěni, děti sezdány. Co všechno člověk
dokáže udělat. Zapře sám
sebe, svoji důstojnost a někdy i použije lži, jenom aby dosáhl svého.
Pokud nedáme svobodu, nezískáme milost ani pro sebe, ani pro ty, které
chceme pokřtít nebo sezdat. Pod nátlakem se to nedá. Bůh vidí do
našeho srdce, mi ho neobelžeme. Nám musí jít o to zůstat s ním
v milosti, jedině tak jsme k něčemu použitelní. Bůh je
dobrý, ale já toho nesmím zneužít. On nakonec řekl: „Hade,
ustanovuji nepřátelství mezi tebou a ženou, mezi potomstvem tvým a
jejím. To potomstvo ti zasáhne hlavu, zatímco ty zasáhneš jeho
patu“. První radostná
zvěst, první naděje. Hned po prvním hříchu dává Bůh naději. Dává
znovu člověku šanci. Povstane žena, která rozdrtí satanovi hlavu.
A
její potomstvo? Kdo je tím potomstvem? My, kteří jsme uvěřili v Krista,
my, kteří jsme přijali Boží milost zdarma danou při křtu, my, kteří
stojíme v tom nekonečném zástupu oslavující Boha hned za Marií
a učíme se celý život říkat to, co ona řekla při zvěstování.
A to je ta druhá zkušenost. Zkušenost s Bohem, který naplnil svá
slova. Člověk celou tu dobu očekávání Mesiáše nevydržel stabilně
čekat. Utíkal od Hospodina, hřešil. Ale Bůh zasahoval, i když někdy
i krutě. Potopa světa, zničení Sodomy, Babylonské zajetí, egyptské
otroctví. Ale takto vychovával člověka k tomu, aby se k němu
vždy vrátil. Nezažili jsme to v tom krátkém úseku
života i my? Nezažili jsme to, že všechny naše ideály byly
splaveny jako potopa světa a že jsme museli začít znovu? Třeba sami
na sobě nebo na svých dětech. Nezažili jsme různé hříchy Sodomy
a morálního úpadku? Nezažili jsme naprosté otroctví různým závislostem?
Drogy, alkohol, sex, potraty, antikoncepce u žen? To je novodobé
egyptské otroctví. Hlavně že máme plné hrnce! Proč bychom šli do
zaslíbené země. Hlavně že máme plné hrnce, pohodlí, vystavěné
domy, svoje jisté. Ale na Sinaj, kde Bůh člověku dává zaslíbení
desatera, se už nikomu šlapat nechce. Je namáhavé a těžké žít
tak, jak mě vede Bůh, protože jsem si už zvykl žít bez Boha a tak
těžko se vyvádí z otroctví. Ale Bůh je věrný. On své slovo
plní. A když se naplnil čas, poslal svého jediného Syna narozeného
ze ženy. My žijeme v tomto naplnění času. Žijeme v tom
ohromném čase milosti, v čase, který je ohraničen příchodem
Krista a jeho druhým příchodem. To je to nejkrásnější období
lidských dějin. To je období trvalého adventu. Já, který jsem ve
své hříšnosti poznal milost, poznal Krista, poznal vysvobození,
poznal jsem, že můj život může mít smysl i když jsem hříšník
a že Bůh mi stále dává šanci. Poznal jsem, že
můžu stále obnovovat a říkat: Bože, skus to se mnou znovu.
Jsem tvůj služebník. Obnov ve mně znovu svoji milost, ať se mi
stane, jak ty chceš. Znovu se ti odevzdávám, znovu se ti dávám. A
on mě přijímá jako otec marnotratného syna. Znovu mi dává od čeho jsem jako malý kluk utekl, když
jsem si chtěl žít po svém. Veškerý
majetek jsem rozházel, všechny milosti, všechny dary,
modlitby, krásu výchovy dítěte a zůstali mě jenom ty prasata, hříšná
duše, poničené svědomí, zranění, výčitky, komplexy, deprese. S tím
se vracím k Otci. Ale on vyhlíží, on zdaleka čeká a běží
napřed a objímá toho, který znovu chce říct: Jsem jenom služebník,
ať se stane, jak ty chceš. Odevzdávám se do jeho vůle a někdy si
myslím, že bude hrozná a trestající. Ne! Oblečte mu nejlepší šaty!
Očistěte ho! Dejte mu na ruku prsten. Šaty vracejí člověku důstojnost,
to je svátost smíření. Důstojnost milosti nám hříšným. Prsten
to jsou znovu obnovená dědičná práva. I když jsi svůj podíl rozházel,
já jsem ti připravil nový. Znovu jsi mým plnohodnotným synem se všemi
právy. Člověk by hned farizejsky dodal: Ale i povinnostmi? Ne, o tom
nikdo nemluví a důkazem jsou boty. Co myslíte, že ty boty znamenají?
Svobodu. Znovu si můžeš jít kam chceš. Dokážeme i my být takto
milosrdní ke svým dětem? Dovolíme jim jít kam chtějí i když to
není podle našich představ? Dokážeme jim dát boty svobody?
Milosrdný Otec to dokáže a to je ohromná zkušenost s ním.
Ohromná zkušenost při zvěstování, že Bůh znovu zahrnuje milostí.
A pak je ta vděčnost. Když si toto člověk uvědomí a projde si celý
svůj život, tak myslím, že každý z vás by řekl, že je to
tak. Že každý si nese nějaké trauma hříchů, trauma bolesti svého
pádu, svého vymlouvání se před Bohem, svých lží, kdy chceme
vypadat jinak, než skutečně jsme. Ale mnozí máme už i ten krásný
zážitek všeobjímající Boží lásky. Zážitek, kdy nám byla vrácena
svoboda Božích dětí, zážitek, který jsme prožili na sobě nebo
na svých blízkých, za který jsme se léta modlili, že se vrátili
nebo jsou na cestě návratu k Bohu, zážitek víry. Do toho všeho potřebujeme
vděčnost a o tom je dnešní druhé čtení, které vrcholí slovy:
„Buď pochválen Bůh“, píše apoštol Pavel Efezanům. Jestliže
nezačneme Boha chválit, jestliže Bohu nevzdáme opravdu chválu a čest,
budeme si pořád myslet, že to nějak vychodíme, vymodlíme nebo
vynahradíme obětmi. Někteří si myslí, že i nějak zaplatí. Ne. Všechno
je to milost, za kterou jsme vděční. I za narozené děti, které
ztratily víru. I to může být milost, aby si třeba rodiče, kteří
se jim tu víru snažili vštěpovat, uvědomili, jak velký je to dar,
který do té doby brali jako samozřejmost a až na svých dětech,
které ji ztratily, si uvědomili, jak by si toho měli vážit. Třeba
právě proto to Bůh tak chtěl, aby tě zachránil a třeba ti nedopřeje,
jako nedopřál Mojžíšovi dojít do zaslíbené země, abys za svého
života viděl návrat svých synů a dcer, ale přivede tě do své
nebeské slávy. Tam ti dá zakusit, abys viděl a z nebe jsi provázel
s větší silou, intenzitou a větší možností jim dát milost
na jejich cestě návratu k Bohu. Jsme schopni toto unést, jsme
schopni takto věřit, takto se zcela odevzdat bez toho, abychom do toho
vnášeli svoji lidskou aktivitu? Dokážeme říct jako Maria: „Jsem
služebnice Páně, ať se mi stane, jak ty chceš“? Žádná z vás,
když jste měla rodit, jste už předem nebyla odsouzena ke kamenování.
Ale ona ano, kdyby ji Josef nezachránil. Žádná z vás na tom
nebyla tak těžko jako ona a přesto se v této situaci dokázala
zcela odevzdat Bohu. „Buď pochválen Bůh.“ To nás učí apoštol
Pavel. Zahrnul nás z nebe rozmanitými duchovními dary. Všechno
je to dar i to těžké, složité a bolestné, co v životě prožíváme.
Dar, v kterém můžu růst, dar, který mě vychovává, dar, který
zoceluje moji víru, dar, který mě úžeji spojí s Kristem.
Často
jsme Kristu tolik nepatřili, dokud na nás nepřišlo nějaké soužení,
bolest nebo nemoc. Brali jsme to nějak lehkovážně, dokud na nás
nedopadla ruka Páně. Ale i to je dar, pokud to vedlo k našemu
duchovnímu probuzení a obrácení, i když to bylo hříšné. Cokoli
nás vede k hlubšímu spojení s Kristem je dar, za který je
potřeba děkovat. On si nás vyvolil k tomu nejvyššímu povolání,
ke svatosti. Já mám být svatý! Jsem? Lidsky nejsem, ale v Bohu
ano, protože Bůh na mě nehledí očima člověka nebo očima mých příbuzných.
Vzpomeňme si jak hleděli na Ježíše jeho příbuzní. „Kdo je moje
matka, kdo jsou moji příbuzní? Každý, kdo plní vůli mého nebeského
Otce.“ A plnit vůli nebeské Otce může být tvému nejbližšímu
okolí jó nepříjemné. Kolik je těch, kteří se chtěli dát cestou
duchovního povolání a nejzbožnější katoličtí rodiče bránili.
Kde je vůle nebeského Otce? Co je vůle Boží? Aby náš život byl
svatý a posvěcený. To je cíl našeho života, k tomu nás Bůh předurčil.
Byli jme obdařeni milostí v Ježíši Kristu, který nám svým
životem, utrpením, smrtí a zmrtvýchvstáním nabídl milost, která
se zpřítomňuje ve svátostech církve a zejména ve křtu. Kdo uvěří
a dá se pokřtít, bude spasen, kdo neuvěří, bude zavržen. Křtem
se člověk stává Kristovým křesťanem a křesťan znamená pomazaný.
Jsme pomazáni olejem posvátného křižma. Navěky a navždy jsme
Kristovi, jsme Božím majetkem. Nemusím se bát, jsem v jeho
rukou a jako Boží majetek mu mám sloužit, mám se mu dát zcela k dispozici.
Bratři a sestry, náš život, který na tomto světě žijeme se dá připodobnit
k životu dítěte v lůně matky. Je to jako těch devět měsíců,
ale u Boha naše početí je vlastně takové připodobnění křtu. Křtem
jsme se stali Božími dětmi a od této chvíle žijeme v lůně církve,
v lůně Kristova těla. On je hlava a to, co tady prožíváme
bych připodobnil k mejlu, který mi přišel na internet. V lůně
maminky si vyprávějí dvě děti: „Co bude?“ „Já nevím. Říkají,
že nic“, řekne to druhé. „Ale já se těším, prý se narodíme.“
„To vůbec není pravda, ještě se odtamtud nikdo nevrátil. Až se
narodíme, všechno skončí, nic potom není.“ „Ne, potom je prý
život a budeme žít sami a budeme vidět slunce. Budeme vidět maminčiny
oči a ona nás pohladí.“ „Nic není. Všechno to skončí, jsme
tady jenom na chvilku.“ Tak si vyprávějí dvě děti před narozením
a takto uvažují mnozí lidé. Ale my žijeme proto, že víme, že
tento prenatální stav, všechny ty naše boje, bolesti, všechny naše
zkoušky, naše hříšná přirozenost a náklonnost ke hříchu, to
jednou skončí. Otevře se lůno církve a my projdeme tou branou, která
má ten hrozný název smrt. Ale co to je? Až nás ohledá pan doktor,
tak napíše exitus. A co znamená exitus? Jistě jste si všimli třeba
v kině nebo nad nouzovým východem bylo napsáno slovo exit. A co
to znamená? Že vás nepustí dál? Naopak. Znamená to východ. Čili
smrt je východ, přechod. My přejdeme a bude to strašný jásot, tak
jako na porodním sále, když se dítě narodí a pan doktor i se sestřičkami
si vydechnou a zajásají. Maminky při porodních bolestech většinou
křičí. Ty naše křeče smrti, to bude úplně stejné. My se párkrát
zatřepeme, ale pak se narodíme. Když je všechno v pořádku a
narozené dítě poprvé vykřikne, mají všichni radost. To bude úplně
stejné. My se zatřepeme, projdeme a v tom okamžiku to začne v
porodním sále v nebi jásat, protože se vlastně narodíme do
nebe. Kristus bude jako lékař jásat: Mám ho tady, vydržel. Vydržel
tu cestu, vzal na sebe můj kříž a následoval mě. Panna Maria bude
šťastná matka, že má další dítě, andělé a celé nebeské příbuzenstvo
se budou radovat. My konečně otevřeme naše zalepené oči a uděláme
do tohoto radostného křiku: Jééé, jak nám kdysi říkal páter
Tomeček v semináři. Nic víc a nic míň. Budeme jenom žasnout
a radovat se. Bratři a sestry, já myslím, že pro tuto milost, naději,
pro tento plán spásy, který je
pro nás připraven, má cenu nejenom žít, ale i umřít. Přejít a
radovat se, že jsme povoláni k tomuto životu, ke kterému nás
zve Ježíš, Maria a celé nebe. Stojí to za to, i když je to někdy
těžké slzavé údolí. Ale těšme se, že až jednou otevřeme naše
oči v té nebeské porodnici, budeme moci říct to krásné: Jééé.
Amen.