P.
Miroslav Sleldzinski MIC
Drazí, nyní
jsme slyšeli slovo Boží. Na zvolání: Slyšeli jsme slovo Boží, vždy
odpovídáme: Sláva tobě Pane. Ale víme, že Bůh mluví různým způsobem.
V liturgii samozřejmě mluví skrze slovo, které slyšíme z Písma
svatého. V našem osobním životě, v životě národů mluví
skrze různé události, mimořádné i obyčejné, které často
podceňujeme nebo si jich patřičně nevážíme. Jednou z takových
událostí, skrze kterou k nám mluví Bůh, je fatimská Panna
Maria a její historické, ale i duchovní a teologické zjevení, které
platí pořád. Nejen skeptici si kladou otázku, jak se teď máme dívat
na Fatimu a fatimská poselství. Možná můžeme někteří mít
dojem, že už je Fatima záležitost úplně zamknutá. V krátké
době po sobě zemřeli vizionářka sestra Lucie, poslední svědek
fatimského zjevení a svatý Otec Jan Pavel II., který odhalil světu
i třetí fatimské tajemství.
Stalo se všechno, o čem mluvila Panna Maria už v roce 1917 ještě
před bolševickou, komunistickou revolucí, před první a druhou světovou
válkou. Potvrdilo se to. Vždyť právě v těchto dnech svět
slaví šedesát let od ukončení druhé světové války. A tak se můžeme
ptát, jak je to s tou Fatimou pro nás, pro třetí tisíciletí.
Vzkaz Panny Marie je pořád aktuální, i když se můžeme tvářit,
že nic o fatimské Panně Marii a o fatimském poselství nevíme. Ale
toto Boží slovo se odehrálo v dějinách dvacátého století,
nejkrutějšího století v dějinách lidstva, století, které
bylo pyšné na velký vědecký pokrok, ale
bylo to století hrozné. Slovo Boží se vyplnilo a stále plní
a přesto se někteří nechtějí před ním poklonit a nechtějí říct:
Chvála tobě Pane. Chtějme se poučit z toho, že nebereme vážně
Boží slovo, že si chceme nebe na zemi postavit sami, bez Boha. Na počátku
třetího tisíciletí, v roce 2005 máme výsadu, ale zároveň je ta výsada
velkou výzvou podívat se zpětně jak vypadá život, který člověk
žije bez ohledu na Boží slovo. Takový život se stává bezohledným
a násilným. Násilí stále přibývá.
Drazí,
přiznám se, že inspiraci k tomu, co vám dnes chci říct, mi
dal svatý Efrém Syrský, jáhen, učitel církve, mystik, člověk
velké modlitby a úcty vůči Bohu a Panně Marii. Z jednoho jeho
kázání, které se jmenuje O obnově skrze Pannu Marii, uvádí církev
k modlitbě v breviáři právě pro dnešní svátek Panny
Marie fatimské kousek textu. Myslím, že nemáme žádné pochybnosti.
Bůh nám neposílá Pannu Marii jenom tak, abychom byli chvilkově potěšeni,
ale chce nás jednoznačně obnovovat, chce obnovit církev i celý svět,
pokud se mu obnovit dáme. Svatý Efrém Syrský říká, že když
Panna Maria nosila pod srdcem samo Božství, stala se pro nás vskutku
nebem. A tak každý opravdový kontakt s Pannou Marií, opravdový
kontakt srdce je zážitkem kontaktu s nebem, s Boží skutečností,
s Boží realitou. My někdy trošku zkreslujeme samu osobu Panny Marie,
chceme si ji podmanit, přizpůsobit našemu světu, ve kterém žijeme,
a přece to ona nás vede, to ona nás volá do nebe. To Bůh skrze ni
chce v našem srdci, v našem domě, tam kde žijeme dát
alespoň kus nebe. Kristus se nejen vzdal Otcovy slávy, ale uzavřel
svoje Božství do těsných mezí mateřského lůna, aby člověka
pozdvihl k vyšší důstojnosti. Jen Pannu Marii vyvolil jako
jedinou ze všech panen, aby byla nástrojem naší spásy. Panna Maria
se nestává pro nás spásou, ale nástrojem spásy. A tak to vše, co
nám zvěstovala ve Fatimě a na jiným místech, může pro nás být nástrojem
naší spásy. Berme tedy vážně varování, které přichází z Fatimy,
že život, který si chce člověk uspořádat bez Boha, nás vždycky
krutě zklame. Právě ona se stala cílem odpovědí všech spravedlivých
proroků, právě z ní vyšla ta nejzářivější hvězda, která
vyvedla lid jenž chodil v temnotách, až spatřil veliké světlo.
Panna Maria je pro nás hvězdou, která nás vede k Bohu. My máme
často své hvězdy, své superstar. Svět nám nabízí své hvězdy a
někteří dokážou všechno nechat a poslouchat je.
Velmi
příhodně lze nazývat Pannu Marii různými jmény. Především je
Maria chrámem Božího Syna. Ten z ní vyšel zcela jinak, než předtím
vstoupil. Zatím co vstoupil do jejího lůna bez těla, ven vystoupil
vtělený. Panna Maria je chrámem Božího Syna. Tak nám, drazí, v našem
životě chybí ten pocit posvátnosti, ten zážitek Božího chrámu.
Chrám se nemůže pro nás stát jenom místem, kde se budeme uklidňovat,
jak někteří říkají, když přijdu do kostela, tak se uklidním a
tak obnovený se vrátím domů. To je všechno pravda, ale nejdeme se
jenom uklidnit, jdeme přebývat v Bohu, být v Bohu a to je
jakási předzvěst nebe. My se chceme otevírat na to, co je posvátné
a zachovávat to ve svém
srdci po celý den, po celý život. Maria je dále oním tajemným novým
nebem, na němž se jako na svém trůnu usadil král králů, z něho
sestoupil na zem a všem ukázal svou pozemskou tvář a podobu. Ten král
chce skutečně být tady na zemi, aby to bylo tak, jak se modlíme v Otčenáši:
„Jako v nebi tak i na zemi“. Víme, že se to neuskuteční,
ale právě o to má jít v našem křesťanském životě, abychom
viděli Kristovu tvář tady na zemi. Tolikrát nás k tomu vybízel
svatý Otec Jan Pavel II., abychom hledali Kristovu tvář. Maria je révou
vydávající hojnost libé vůně. Její plod se od přirozenosti stromů
lišil natolik, že bylo třeba, aby si od stromu vypůjčil svoji
podobu.
Myslím,
že není náhoda, že v dnešním pokaženém světě mají velký
úspěch třeba i hračky, které nabádají ke zlému. Možná, že je
pro legraci kupujete svým dětem, protože ten dnešní svět je už
tak zkažený a malé dítě se už od mala učí nacházet zalíbení i
v něčem špatném. Někteří rodiče říkají, že je třeba,
aby malé dítě už od útlého dětství poznávalo svět takový jaký
je, ale nestihne se tak nadchnout tím, co je krásné, co je pěkné,
co vydává tu hojnost libé vůně. Drazí, hledejme to, co je skutečně
pěkné, krásné, co oslovuje naše srdce. Nemusíme šlápnout do každé
kaluže, nemusíme šlápnout do každého lejna, které nám nabízí
svět. Tím způsobem nechceme být moderní, tím způsobem nechceme být
pokrokoví. To není moudrost, to je regres, to je návrat zpět. Maria
je pramenem vytékajícím z domu Hospodinova. Žíznivým z něho
vytékají proudy živé vody a stačí, aby v ní kdokoli jen smočil
rty a nebude žíznit navěky. Mnozí lidé zažili duchovní obrácení
na různých mariánských poutních místech a ještě než osobně
poznali Krista skrze Marii, zažili jakýsi zvrat, návrat k Bohu.
Ona je ten pramen vytékající z domu Hospodinova. Panna Maria nás
vede do domu Hospodinova.
Mýlí
se však ten, kdo by se domníval, že lze den obnovy skrze Marii přirovnat
ke druhému dni stvoření. Neboť na počátku byla země učiněna
skrze Marii, je obnovena. Na počátku byla země ve svém konání pro
hřích Adamův zlořečena, ale skrze Marii v ní byl obnoven mír
a bezpečí. Na počátku přešla vinou prarodičů na všechny lidi
smrt, nyní však jsme ze smrti přeneseni do života. Na počátku had
zachvátil ucho Evino a jeho jed se odtud rozšířil po celém těle.
Nyní Maria skrze svoje ucho přijala toho, jež se stal zárukou věčného
štěstí. Takže to, co bylo věcí smrti, stalo se zároveň nástrojem
života. Tak pěkně symbolicky poukazuje
svatý Efrém na to, že člověk, který hřeší nebo se vzdaluje od
Boha skrze svůj zrak, sluch atd., si vlastně v Marii může své
smysly, svůj způsob vnímání světa obnovovat.
V
Panně Marii můžeme obnovovat svůj způsob vnímání světa, jak se
dívat, jak naslouchat, jak přijímat různé zprávy. Ne úprkem to,
co letí vzduchem ihned konzumovat, ale rozjímat, vyhledávat a umět
se oddělit od toho, co nás otravuje. Toho, jež na cherubech sídlí,
nesou teď pouze ruce ženy. Toho, jež neobsáhne celý svět, drží v náručí
sama Maria. Toho, jehož se bojí trůnové a panstva, hýčká dívka.
Ten, jehož trůn stojí na věky věků, sedí na kolenou Panny. Ten,
jehož podnožím je země, jako chlapec do ní vtiskuje své stopy.
To
krátké rozjímání můžeme i my ukončit tím způsobem, že si představíme,
jak se chceme přiblížit k Panně Marii. Ať nás obejme, ať nás
vezme na svůj klín. Tam najdeme skutečně pokoj srdce, najdeme smír
s Bohem, se sebou, s druhými. Fatimská Panna Maria je pro nás
vždycky výzvou k obrácení,
k návratu k Pánu. Amen.