P.
Miroslav Sleldzinski MIC
Drazí
bratři a sestry, v ruce držím celý text buly blahoslaveného
papeže Pia IX. Inefabilis deus – nevyslovitelný Bůh. Tato bula byla
vydána 8. prosince 1854, takže letos je tomu 150 let. Text tohoto
dokumentu znám jen málo, jen jeho hlavní sekvenci, která zní, že
Panna Maria byla uchráněna dědičného hříchu od chvíle početí.
Nebyla zraněna dědictvím prvních rodičů. Je to mimořádná
milost, kterou jí Bůh udělil. A můžeme říct Bohu díky. Tím že
je Panna Maria uchráněna
dědičného hříchu, je v ní ta správná hierarchie – uspořádání.
Samotné slovo hierarchie je velmi zajímavé, protože je složené ze
dvou řeckých slov. Hiera znamená svatá a arche znamená počátek,
takže svatý počátek. V Panně Marii je to, co bylo na počátku při
stvoření světa v ráji, tedy svatý počátek. Když Bůh tvořil svět,
všechny tvory tohoto světa a na konci člověka, po každém dni stvoření
řekl, že je to dobré. To, co bylo na počátku, bylo tedy dobré. Jak
vzniklo zlo, když svatý počátek byl dobrý? Je to pro nás záhadné
a skryté, my to nevíme a vědět nebudeme. Odkud se vzalo zlo, ne hřích?
Zlo je před člověkem a samo o sobě není záležitostí člověka.
Člověk mu padá za oběť a ono jakoby ho už vítalo. Není nám to
známé. Písmo svaté o tom nic nepíše a nepíše záměrně. První
hřích se stal už v ráji. Právě proto na Slavnost Neposkvrněného
početí Panny Marie slyšíme čtení z knihy Genesis, jak Adam
pojedl ze stromu a vymlouval se, že ho svedla žena. Bůh se ptá ženy,
co to udělala a ona odpovídá, že ji svedl had a tak jedla. Člověk
byl tedy sveden hadem. Při konci dnešního úryvku slyšíme první
dobrou zvěst: „Nepřátelství ustanovuji mezi tebou a ženou, mezi
potomstvem tvým a jejím. Její potomstvo ti zasáhne hlavu, zatímco
ty zasáhneš jeho patu.“ Tento obraz ženy, která stojí na hlavě
hada se opakuje ještě v knize Zjevení svatého Jana. Je to
poslední kniha Nového zákona a zároveň kniha, která mluví o
budoucnosti církve, o konci světa, o vítězství církve v této
ženě, která stojí na hlavě hada, jež je omotán kolem zeměkoule.
Jako by byl svět pod jeho vlivem. Ale hada ničí žena, její
potomstvo, tedy církev. Zatímco had zasáhne její patu, zraní její
potomstvo jen do té míry, že nebude moci dobře se zraněnou patou
chodit. Je to všechno řeč velmi hlubokých symbolů a jejich duchovní
obsah je pro nás velmi důležitý. Nejsou to jenom pohádky, nad kterými
se máme divit, ale je to k materiálnímu i duchovnímu rozjímání.
V Panně Marii je svatý počátek, uspořádání svého života podle
Boha. V církvi se neslo přesvědčení o uchránění Panny Marie
od dědičného hříchu už ve starověku. Už první světci a mystici
hlásali tyto pravdy. Ale církev jakoby ještě nebyla k tomu zralá
tuto pravdu oficiálně vyhlásit. Stejně i zakladatel našeho mariánského
řádu otec Stanislav Papczyński už v sedmnáctém století byl přesvědčen
o Neposkvrněném početí Panny Marie. I když tehdy toto dogma nebylo
ještě oficiálně vyhlášeno, založil společenství, které je
Neposkvrněnému početí zasvěcené.
Teprve před 150-ti lety po velice pečlivém zkoumání vyhlásil
svatý Otec oficiálně tuto pravdu. Celý tento dokument je velmi zajímavý.
Chtěl bych se soustředit jen na jednu větu, ve které porovnává Evu
s Pannou Marií – s novou Evou. Říká, že Panna Maria
nikdy nenaslouchala hadovi. Nikdy nenachýlila své ucho na hlas hada.
Je velmi zajímavé, že Eva byla schopna uslyšet hada. Do určité míry
lidé v ráji hada neslyšeli. Žili v dokonalé jednotě s Bohem.
Víme, že uprostřed svatého a šťastného světa byl strom života -
strom vztahu s Bohem, samotný Bůh. Někde na jiném místě byl
strom poznání dobrého a zlého, ze kterého promlouval had. Do určité
doby lidé toho hada neslyšeli. Proč ho neslyšeli? Pravděpodobně
proto, že byli v dokonalé jednotě s Bohem. Komunikace s ním
byla nepřerušena. Byli naladěni na Boží vlnu. Strom poznání dobrého
a zlého může být i pro nás symbolem nejenom poznání dobra a
zla, ale vůbec poznání jako takového. Třeba člověk, který má vědomosti,
vzdělání nebo zná nejnovější pomluvy se už považuje za někoho.
Je to bezbožné získávání vědomostí a poznávání bez Boha. To nás
vždy vede k pýše a pýcha nás vede k pohrdání druhými a
samotným Bohem. Člověk, který poznává bez Boha má dojem, že mu Bůh
už není k ničemu, už ho nepotřebuje a že si může zařídit
svět sám, bez něj. Je charakteristické, že většina ateistických
systémů se odvolávala na svou vědeckost. Tak to bylo za francouzské
revoluce, která ve jménu pokroku vědeckosti vyvraždila milióny
nevinných lidí a tak to bylo i za jiných revolucí. Třeba za
komunistů platilo, že jediný správný názor je vědecký, což je
samo o sobě nesmysl, protože nic takového neexistuje. Věda nám nemůže
dát žádné odpovědi co se týče smyslu našeho života, smyslu našeho
utrpení. Takže existenciální otázky věda neřeší. Člověk, který
má vzdělání nebo vědomosti získané bez Boha nebo proti Bohu, s úmyslem
zdůvodní, že Bůh není. Takový člověk sám sobě chystá peklo.
Ale přece ne každý člověk tak žije. Jsou i vědci, kteří jsou
velmi pokorní, věřící, ale o nich nic neslyšíme, o těch nám v televizi
a v novinách nepíší. V každém případě získávání vědomostí
bez Boha vede k odvrácení od něj. Eva se v určitém
momentu, nevíme v kterém, začala zajímat o strom poznání dobrého
a zlého. Ještě neodešla od Boha celým srdcem. Její srdce ho přestávalo
vnímat a začalo se přibližovat mentalitě druhého stromu, ze kterého
mluvil had. V určitém momentu ho uslyšela. Tak žijeme i my,
flirtujeme se zlem. Svět nám stále nabízí nějaké novinky.
Tvrdí se nám, že se něco nového dozvíme, že nám svět dá recept
na šťastný život. Mnozí za tím receptem běží a ocitnou se v dalších
problémech, které ještě doposud neznali. Tak se tím pádem stále
vzdalují od Pána Boha. Člověk flirtuje se zlem. Někteří říkají,
že to dělají jenom tak, aby věděli, aby to vyzkoušeli. To člověka
prostě ničí. Svatý Otec Pius IX. říká, že Panna Maria nikdy
neposlouchala hada, nikdy to neudělala, i když je jasné, že s Boží
milostí. A proto k ní had nemá přístup, proto je neporušená.
V tom je pro nás, drazí, Panna Maria příkladem. Je pokrytcem člověk,
který se na jedné straně modlí a prosí Boha o cokoliv, ale na druhé
straně naslouchá hadovi. Jakoby si myslel, že něco dobrého dostane
od Pána Boha a něco dobrého od hada. V roce 1830 se jedné mladé
dívce, která byla v noviciátu, zjevila Panna Maria. Bylo to 14
let před vyhlášením dogmatu o Neposkvrněném početí Panny Marie.
Zjevila se jí a dala jí
medailon s nápisem, který i my nosíme na hrudi: „Ó Maria, bez
hříchu počatá, oroduj za nás, kteří se tobě svěřujeme.“ To
bylo v roce 1830 ve Francii, v Paříži. Co je ještě
charakteristického v této vizi? Že Panna Maria v rukou držela
celou zeměkouli. Svatá Kateřina říká, že viděla, jak ruce Panny
Marie prosvěcují celou zeměkouli, jak z jejích rukou vycházejí
paprsky, které ji pronikají. Dále měla na rukou prsteny se šlechetnými
kameny a z těch prstenů vycházela záře. Ale z některých
paprsky nevycházely. Panna Maria jí řekla, že to je proto, že o některé
milosti ji lidé neprosí. Řekla, že ji stačí jenom prosit o milosti
a ona že je jejich prostřednicí. Panna Maria drží náš lidský svět
ve svých rukou. Je nám dána jako svatý počátek. Mezitím v roce
1854 bylo vyhlášeno dogma o Neposkvrněném početí Panny Marie. O čtyři
roky později se Panna Maria zjevila v Ludrech svaté Bernardetě,
které řekla: „Já jsem Neposkvrněné početí.“ Panna Maria říká,
že je v ní správný nový počátek, že každý člověk, který
se k ní utíká, má šanci vrátit se k tomu, co bylo na počátku,
má šanci vrátit se k Bohu. Je často chybou, že bojujeme s hříchem
nebo proti hříchu sami. Ale v takovém zápase nemáme žádnou
šanci. Kdo nám zaručí, že ten zápas vyhrajeme. Ukažte mi takového
člověka, který sám vyhrává nad hříchem. Máme se dávat k
dispozici Bohu. Máme se dávat k dispozici Neposkvrněné. Její přítomnost
nás proniká. Ti z vás, kteří jste byli na různých mariánských
místech třeba v Medžugorii, v Lurdech nebo Fatimě, tak jste mohli
vidět, že lidé z celého světa, kteří tam přicházejí, upřímně
se modlí a odevzdávají svá srdce Panně Marii, že se skutečně cítí
blíže Bohu. Je tam až hmatatelně cítit Boží přítomnost. Jakoby
hřích či zlo bylo oslabeno. Ale to neznamená, že ďábel na těch místech
nepůsobí. Je jen utlumený. Člověk tam vědomě přichází
naslouchat a dávat se té, ve které je správná hierarchie – svatý
počátek, v jejíž srdci je ráj. To naše odevzdání musí být ale
upřímné a důsledné. Opakuji ještě jednou, že kdo se na jedné
straně modlí růženec a na druhé straně v ruce drží něco,
co je v rozporu s Božím duchem, sám sobě chystá neštěstí.
Panna Maria nenaslouchala hadovi, nebyla zvědavá, nechtěla vědět.
Ne, že by chtěla být špatně informovaná, ale nechtěla příliš vědět,
jak to často chceme my. Dnešní svět je založený na informaci a
komunikaci a pyšní se tím, že všechno hned víme. Věci dobré, ale
spíše ty špatné. Uvědomme si jakou nosnost mají špatné
informace. To se nese. Lidé si to opakují a předávají. Chtějme,
abychom věděli jenom to, co vědět máme. Krásně se modlí Tomáš
Kempenský ve své knize o Následování Krista: „Dej mi Pane
milost, abych věděl to, co bych měl vědět a abych nevěděl,
co nemusím vědět a ani to, co bych neměl vědět.“ Jak se o to málo
staráme, jak si často děláme alibi - polehčující okolnosti z toho,
že určité věci, pravdy Boží nevíme. Vymlouváme se, že jsme to
nevěděli. Ale to je často naše vina, že to, co bychom měli vědět,
nevíme. Měli bychom to často vyznávat jako svůj hřích, že nemáme
zájem vědět to, co bychom měli vědět a máme naopak takový velký
zájem vědět to, co nás ničí. Panna Maria nevystavovala ucho
hadovi, a proto jím nebyla zraněna. Je v ní správný počátek.
Jak je dobře drazí, že Bůh nám dal ten velký dar Neposkvrněné
Matky, která je zároveň člověkem, v jehož srdci je ráj a kde máme
jistotu, že ten ráj tam bude vždycky. Ona je pro nás, abychom my
byli pro něho. Tady nad námi v kostele vidíme nedokončenou větu.
Na počátku bylo jsme - to
že vůbec jsme. Člověk si musí uvědomovat, že existuje. Tak málo
na to myslíme. Vůbec bychom nemuseli existovat, nemáme na to žádný
nárok. Jsme mu - jsme Boží, pro něho, mu - Bohu. To je objektivní
pravda. Bůh stvořil člověka pro sebe, aby mu sloužil, chválil ho a
tak si zachránil spásu duše. A slovíčko se, které přibilo tuto
neděli, je potvrzením z naší strany, že chceme být jemu -
Bohu. Svatý Otec Jan Pavel II. nás vyzívá : „Člověče buď tím,
kdo jsi!“ Panna Maria je
tím, kdo je člověk. Je plným člověkem. V ní celá pravda o
člověku dosahuje dokonalosti. My,
hříšníci nejsme ještě tím, kdo jako lidé jsme. Jaké nás
Bůh stvořil a proč nás stvořil. Celá ta věta bude znít - přišli
jsme se mu poklonit. Takže se klaňme našemu Pánu v duchu a v
pravdě. Prosme naši Neposkvrněnou matku, ať je to naše klanění
Bohu skutečně upřímné. Ať se mu klaníme celým srdcem. Amen.