P.
Ján Hrudík
Malé
děvčátko, plné zvědavosti si prohlíží pokoj. Přijde ke stolu a
na něm pod sklem je fotografie starší ženy. Vychovatelky, která je
s ní, se ptá: „Teto, prosím vás, kdo to je?“ „To je moje
maminka.,“ odpovídá vychovatelka. „Maminka? A kdo je to
maminka?“ ptá se znovu děvčátko. Uměli byste odpovědět tomuto děvčátku,
které je vychováváno v domově? Jak byste mohli zprostředkovat
dlaň, která umí pohladit? A jak byste mohli nejenom vysvětlit, ale dát
procítit, co je to maminčina ruka? Dá se to vůbec vysvětlit? Jenom
ten člověk, který zažije laskavou a dobrou maminku, ten to ví.
A
dnes, když slavíme Velikonoce, čekáme, že nám znovu někdo vysvětlí,
kdo je to Bůh. A máme štěstí. Někdo vstává ze smrti k životu,
přemáhá zlo, otevírá novou cestu, dává naději, osvobozuje, proměňuje,
vítězí… Vítězí někdo, kdo je nám velice blízký, kdo je jeden
z nás, ale není stejný jako my. Je to Boží Syn. Vstává a přichází
do našeho světa, aby nám nejenom popsal a vysvětlil, ale také dal
zakusit, kdo je to Bůh.
Mladý
pastýř od Betléma se vydal do světa, aby hledal mezi lidmi podobnou
lásku, jakou zakusil u betlémských jeslí. Viděl lásku dětí k rodičům.
Viděl lásku snoubenců, šlechetnou a čistou. Viděl důkaz lásky
mateřské, která dovedla pro svoje děti přinést každou oběť. Viděl
soucitnou lásku, která stírala slzy, obvazovala rány, zmírňovala
utrpení. Bylo to cosi velikého a svatého. „Ale já bych chtěl najít
lásku největší,“ říká pastýř od Betléma, který už tři
desetiletí putoval světem. Cesta ho vedla kolem nízké hory Jeruzaléma.
Tisíce lidí se tam hemžilo, oči všech byly upřeny na vrchol hory.
Tam někdo visel a umíral na kříži. Posměšky, nadávky a rouhání
se nesly k umírajícímu. „Kolik je to zloby ve světě,“ zašeptal
pastýř. V tom uslyšel hlas umírajícího: „Otče, odpusť
jim, neboť nevědí, co činí.“ Poutník z Betléma se dívá
na ukřižovaného, vidí jeho láskyplné oči a poznává je. Ten muž
kdysi jako dítě ležel v jesličkách. A jako na začátku jeho
života, tak i nyní, když pozemský život končí je možné o něm
říct: „Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného syna,
aby nikdo nezahynul.“
Skrze
tento pohled lásky, která se vydává až do krajnosti, může ne
jenom poutník, ale i každý z nás doputovat k prázdnému
hrobu. A v pokoře, s čistým srdcem se dotýkat poskládaných
pohřebních pláten, - ohmatat si skutečnost prázdného hrobu. A v
tichu a naději velikonočního rána zaslechnout Pánův hlas. Na kříži
odevzdává Syn Otci ducha a tak vstupuje do propasti opuštěnosti od
Boha. Při vzkříšení dává Otec Ducha Synovi, čímž skrze něho a
s ním přijímá do svého společenství celý svět. Pro
lidi žijící na počátku křesťanství, byly Velikonoce důležitým
setkáním: zjevil se jim vzkříšený Pán a daroval jim pravou
svobodu. Otevřel jejich život, takže ho mohli přijmout. Proměnil
jejich život, začali chtít být lepší, změnili se k lepšímu.
Toto jsou Velikonoce v srdci církve: ne nějaká mrtvá vzpomínka
na vzdálenou událost, ale aktuální nabídka, že ten, který žije,
chce proměnit svět a životy těch, kdo ho dokáží přijmout v pokorné
odvaze svobodné a dozrálé víry a s připraveným srdcem. Pane
Ježíši, tys přijal od Otce Ducha nového života. Setkání s tebou
vzkříšeným změnilo srdce i život prvních svědků naší víry.
Vzkříšený Kriste, pomáhej i nám, abychom se stále s tebou takto
setkali a nechali se obejmou a proměnit radostnou zvěstí a darem tvého
tajemství. Amen.