P.
Antonín Ptáček
Sestry a bratři,
když člověk přijíždí k Panně Marii, tak se vždy cítí
dobře. Proč? Protože u Panny Marie se shromažďují lidé dobré vůle.
Jsou tady matky, otcové, děti. Jsme jako jedna velká rodina Božích
dětí. A v rodině, kde je takové matky jako je Panna Maria, je
dobře. Člověk se cítí velmi dobře. Četli jsme evangelium o tom,
jak Pán Ježíš svěřuje svoji matku svému učedníku Janovi. Říká
jí: „Ženo, to je tvůj syn.“ A pak učedníkovi: „To je tvá
matka.“ A od té chvíle si ji ten učedník vzal k sobě. Toto
Boží slovo platí i pro každého z nás, kteří jsme tady přítomni.
Panna Maria je i naší matkou. Co vlastně znamená mít Pannu Marii za
Matku Boží? Slovy: „Hle, matka tvá“, odevzdává Pán Ježíš
svou matku učeníkovi. Odevzdává Matku Boží církvi. A od této chvíle
církev putuje s Pannou Marií až k završení dějin,
ke konci věků. To bylo na počátku života církve. Už ve večeřadle
byla Panna Maria přítomna. Společně s učedníky se modlila o příchod
Ducha svatého.
Sestry a bratři, je to velký příklad pro všechny doby. Bez
Panny Marie není možný křesťanský život ani křesťanská obec.
Jestliže by se ve farnosti neuctívala Panna Maria, tak by tam vždy něco
chybělo. Chyběl by tam ten mateřský prvek. Když matka v rodině
dobře plní svůj úkol, je laskavá, mírumilovná, má ráda děti a
miluje svého muže, v takové rodině se pak dobře žije. Tak je
to i ve farnosti, v církvi. Jestliže se ve farnosti uctívá
Matka Boží, tak člověk, který přichází z venku, se mezi
lidmi ve farnosti cítí dobře. Můžeme si položit otázku, co přináší
Panna Maria do našeho života. Panna Maria nám přináší Krista, ona
nám ho přibližuje. Říká se, že kde je Panna Maria, tam je přítomen
také Kristus. Když čtete Písmo svaté, tak všude při důležitých,
velkých okamžicích života Ježíše byla přítomna i Panna Maria.
Takže kdo se modlí k Panně Marii a vzývá ji, ten jako kdyby
současně oslavoval Krista. S Kristem přináší Maria jeho tělo
do domu, do církve, jíž je rovněž Matkou. Panna Maria nám ukazuje
Krista v jeho plnosti. Chceš poznat blíže Krista? Poznej Panu
Marii a ona tě přivede ke svému Synu.
Sestry
a bratři, Panna Maria nás také chrání před výběrem Krista. Každý,
kolik je nás zde přítomných, si
ho představuje jinak. Každý podle své chuti, podle nálady a zaměření,
podle temperamentu. Teď si představme, že by byl jenom jeden Kristus,
který je výběrový. Už by to nebyl Bůh, ale nějaký výmysl lidského
stvoření. Tímto nás Panna Maria také chrání před výběrovou církví,
která by už nebyla církví, ale nějakou vyčleněnou sektou, pro určité
příznivce, jenom pro určitou skupinu lidí, kteří se někde sejdou
a poznají, že mají stejné zaměření a stejné úmysly. Ale my jsme
každý jiný, proto ta krása v té rozmanitosti. Tímto nám
Panna Maria také garantuje katolicitu celé církve. Být katolický
znamená být celý, všeobjímající. Jsme ve škole Panny Marie a máme
se učit cele přijímat každého člověka, takového jaký je. Panna
Maria nás také chrání před sektářstvím, před uzavřeností, před
dnešním světem. Když čtete spisy Druhého vatikánského koncilu,
tak církevní Otcové vybízejí věřící, aby naslouchali také
hlasu dnešní doby a podle toho zaměřili svoji pastoraci. Sestry a
bratři, uctívání Matky Boží není otázkou nějakého vkusu, nálady.
Je existenční otázkou pro naši farnost a celou církev. Pán Ježíš
říká z kříže: „Hle tvůj syn. Hle tvá matka.“ Tím nás
svěřil do rukou a ochrany Panny Marie. Každý, kdo prosí a uctívá
Matku Boží, kdo se modlí růženec, ten je ve zvláštní ochraně
Panny Marie. Tady by mohli vyprávět matky, které se třeba modlili za
své děti a jak je Panna Maria vyslyšela. Tuto neděli jsem byl na
svatém Hostýně a tam přicházejí lidé prosit Matku Boží o pomoc,
o ochranu. Přicházejí tam se svými těžkostmi, s obrovskými
problémy. Všiml jsem si, že tam lidé vzhlížejí k Matce Boží
s velkou nadějí. Naše nebeská Matka nás volá a osvobozuje nás
z nicotnosti, když se cítíme opuštěni a zapomenuti ve víru
dnešní doby, osvobozuje naše úzkostlivá
srdce zatížená břemenem svého vlastního selhání nebo selhání
druhých. Volá nás z té naší cizoty domů. U Panny Marie jsme
doma, tam nacházíme teplo domova, smysl naší křesťanské víry.
Sestry a bratři, kdo nachází cestu k Panně Marii, kdo k ní
přichází s důvěrou, chodí na mariánské pobožnosti, ten je
připraven ke všemu, co Bůh přikazuje, ke každé výzvě, jako Panna
Maria. Teď bychom si mohli připomenout podobenství ze svatby v Galilejské
Káně. „Udělejte všechno, co vám řekne.“ Takový člověk, který
je připraven naslouchat Panně Marii, je také připraven naslouchat
Bohu a má jistotu, že Boží Matka se o něj nepřestává starat. „Hle,
tvůj syn. Hle, tvá matka.“ S těmito slovy nás Pán Ježíš z kříže
odevzdává své matce a svou matku odevzdává nám. To je veliké
bohatství, mít takovou skvělou matku, která rozumí každému lidskému
srdci, ať je jakékoliv. I nám platí Mariina slova: „Veliké věci
se mnou učinil ten, který je mocný“. Přál bych vám všem, aby
jste s touto myšlenkou v srdci odcházeli. Toto pokorné mariánské
sebevědomí a vědomí vítězství je pro nás v dnešní době
velmi zapotřebí. „Veliké věci se mnou učinil ten, který je mocný.“
Ať nám tato slova stále zní v srdci. To je naše naděje a síla
do dalšího života s Pannou Marií. Amen.