P.
Miroslav Sleldzinski MIC
Drazí
bratři a sestry, včera, den před naším setkáním, jsem
zavolal spolubratrovi, se kterým jsme byli domluveni, že bude dnes kázat
a dozvěděl jsem se, že je nemocný. Omluvil se, že nemůže přijít.
Protože nebyl čas, abych sehnal někoho jiného, byl jsem v rozpacích,
jak se k tomu postavit, o čem dnes hovořit.
V srdci
jsem se Pána Boha ptal, co by nám chtěl říci on a vzpomněl jsem
si, že ještě dodnes v mém srdci vyznívají záběry, které jsem měl
příležitost vidět v pondělí. Záběry filmu o Kristově umučení,
o němž jste jistě slyšeli. Doporučuji vám shlédnout tento film,
bez ohledu na různé komentáře lidí, kteří mají ke Kristu daleko
a chtějí se ke všemu vyjadřovat. Tento film je založený čistě na
evangeliu, na Božím slově. Při jeho sledování jsem si uvědomil,
že Panna Maria byla celou dobu přítomna umučení svého Syna. Potom
jsem si uvědomil, že i fatimská socha, kterou tady máme, stojí pod
křížem, který je v oltáři. Co se tam vlastně dělo? Co slyšela
Panna Maria? Zkusme tato slova rozjímat a snažme se najít své místo
pod křížem i my, jako bychom tam stáli s ní. Tradice založena
na Božím slově nám říká, že Ježíš z kříže řekl sedm vět.
Umírání na kříži bylo skutečně velkým utrpením a každé
vyslovené slovo to utrpení ještě zvětšovalo. Ale ta slova jistě
nebyla náhodná, Ježíš neřekl nic zbytečného. Chtějme dnes tato
slova slyšet i my. Budou jednou stránkou toho, co tu chci říct a
druhou stránkou to budou slova hymnu Stabat Mater Dolorosa - Stála
Matka uplakaná od autora Jacopone da Todi. Budou pro nás komentářem
a Kristova slova z kříže výzvou.
Stála
Matka uplakaná pod křížem, jak bolest sama, v hořkých vzlycích
pro Syna.
Její
srdce Bohu dané, truchlící a zbědované sedmerý meč protíná.
Žaluplná,
zarmoucená nebem požehnaná žena, Matka Boží, prostá vin.
„Otče,
odpusť jim, neboť nevědí, co činí.“
To
byla první věta Krista na kříži, pod nímž stála Boží matka
prosta vin. I ona to slyšela. „Otče, odpusť jim, neboť nevědí,
co činí.“ Odpusť Otče i nám. Odpusť nám myšlenky posuzující
a odsuzující. Odpusť nám, že se neumíme vypořádat se svým
srdcem, s napětím, pro jehož ztišení si vždycky vyhledáváme
obětního beránka, na kterého to shodíme a je to většinou někdo z naší
rodiny, z našich nejbližších.
Hlavu
sklání do svých dlaní, pohled na kříž vždy ji raní, trpí na něm
její Syn.
Matko
Boží, Matko naše, kdo nad tebou nezapláče, když tě vidí v mukách
stát.
Vidět
Ukřižovaného, tebe v slzách vedle něho, nutí duši zaplakat.
„Ještě
dnes budeš se mnou v ráji.“
Chceme
být v ráji? Počítáme s tím?
Máme ještě čas po tom toužit? Odložíme si to na zítra?
Naše
vina tvého Syna týrá tobě před očima, vidíš Krista v krvi
ran.
Vidíš
jeho teskné rány, úzkost jeho umírání, smrt, v níž zůstal
strašně sám.
„Ženo, hle, syn
tvůj! Hle, matka tvá!“
Kristus
je sám, ale ty sám být nemusíš. Dostáváš z kříže matku.
Jak víme, Jan vzal Pannu Marii k sobě. Vezmeme si ji k sobě i
my? Nebo ji necháme tady v kostele, ať nám svou čistotou v životě
nepřekáží. Ať nám nepřipomíná, že čistota je vždy aktuální,
že to není nějaký skanzen ze středověku. Nemysleme si, že dneska
je čistota stará, zapomenutá věc, že to není módní ani užitečné.
Matko
Boží, lásku dej mi, kéž je tvůj a můj žal stejný, kéž už
sama netruchlíš.
Dej,
ať patřím Kristu Bohu, den ze dne ať více mohu hořet láskou, být
mu blíž.
Maria,
do srdce mého vtiskni rány Syna svého, jeho kříž kéž je i můj.
„Bože
můj, Bože můj, proč jsi mě opustil.“
Kolikrát jsme tuto větu vyslovili i my? Kolikrát jsme v srdci
měli pocit, že nás Bůh opustil? Boží slovo proroka Izajáše říká:
„Opravdu Bože, ty jsi Bůh skrytý.“ Ale Kristus svého Otce
neopustil, nesestoupil z kříže. Sestup z kříže, když
jsi Spasitel, máš tu moc. Využij něco z toho, co můžeš udělat
ve svůj prospěch. Máš přece vliv, prostředky, známé.
On
mé viny smýval svými krvavými zraněními, tento trest nám rozděluj.
S tebou
pláčí, slza smáčí oči, jimiž nevypláči soucit s tebou, ženo
žen.
Veď
mě pod kříž svého Syna, jenž svou náruč rozepíná, s tebou stát
chci pod křížem.
„Žízním.“
Podali Ježíši ocet jako usmiřující prostředek. Takovou
starověkou drogu pro usmíření utrpení, ale jak víme nechtěl.
Kristus nepředstírá utrpení. On je přijímá. Po čem žízním já?
Jaké jsou mé touhy? Co si myslím, že utiší hlad, bolest, prázdnotu
mého srdce?
Panno
panen plná jasu, nežij sama trpkost času, přijmi, prosím, lásku
mou.
Maria
má, kéž ty sama dáš mi nést smrt Krista Pána, přijmout ránu za
ranou.
Kéž
mě jeho rány zraní a kéž opojení dá mi jeho kříž a jeho krev.
„Dokonáno
jest.“
Dílo
Páně je dokonáno. Je naplněno. Uvědomuji si, že i můj život má
smysl, který je skrytý v Bohu? Uvědomuji si, že nejsem náhodným
číslem na zemi? Že mám s Kristem nést svůj kříž
až do chvíle naplnění?
Až
před Božím soudem stanu, přijď mi, Panno, na ochranu, vzdal ode mne
Boží hněv.
Kéž
jsem křížem, smrtí Páně chráněn v lásce svrchované,
milost buď mou záchranou.
Tělo
zemře. Ty však, Panno, ať je mi nebe přáno, kéž Bůh přijme duši
mou. Amen
„Otče,
do tvých rukou poroučím ducha svého.“
Uvědomuji
si, do jakých rukou skládám celý svůj život, dnes, zítra, pozítří?
Co mě vede? Noviny, pomluvy, lidé, strach o sebe, o druhé, o rodinu,
falešné přesvědčení? Do jakých rukou skládám svůj život ve
skutečnosti? Kolik násilí je v mém životě? Kolik násilí páchám
svými myšlenkami, svým slovem, svým skutkem? Můžu počítat s tím,
že v pokoře složím svůj život, svého ducha do Otcových
rukou? Někteří bohužel skládají svůj život do Otcových rukou,
ne ve chvíli smrti, ale ve chvíli jejich pohřbu. A to je trochu pozdě.
Věčné
slovo, jednorozený Boží Synu, nauč nás pravé velkomyslnosti.
Nauč
nás sloužit ti tak, jak jsi toho hoden.
Ať
dáváme, a nepočítáme, ať
bojujeme, a nedbáme ran,
ať pracujeme, a nehledáme odpočinek,
ať se obětujeme a nečekáme
žádnou jinou odměnu
kromě
vědomí, že jsme splnili tvou svatou vůli Amen.
( sv. Ignác
z Loyoly )