P.
Petr Šimara
Drazí bratři a sestry, když si zavzpomínáme na staré zlaté časy,
mohli bychom si říci - nežilo se nám dříve lépe, nebyli lidé lepší?
Nebyl svět kolem nás mnohem méně poznamenán zlobou a špatností?
Nevím, nechci porovnávat. V každé době žijí lidé dobří i
zlí, ale jeden rozdíl mezi současností a dobou minulou přesto
existuje, a veliký. Lidé dříve daleko jasněji rozlišovali co je
správné a co je nesprávné. Zlo bylo zlo a hřích byl hřích. Naše
doba se vyznačuje svým pokrokem na poli vědy a techniky, ale pokud
jde o oblast mravnosti a etiky, jsme denně svědky toho, že naše
společnost vyloženě tápe. Zlo se už neodsuzuje, ale všelijak
omlouvá, ba dokonce se mnozí svými hříchy pyšní a vychloubají.
Mravní zkaženost mnohých filmových, sportovních či zpěváckých
idolů je v médiích vydávána za následováníhodný vzor a příklad
pro naši mládež. Mravní čistota, manželská věrnost jsou dnešnímu
světu jen pro smích. Pohrdání tělem a jeho destrukce, ať už jde o
anorexii, bulimii, drogy, potraty, sebevraždy, eutanazii, je běžným
jevem. Tělo se sklání před diktátem módy, každá nová generace
je křehčí, chrám těla je zneuctěn.
Bratři
a sestry, Bůh si zvolil za místo své přítomnosti naše tělo, jak nám
to v prvním čtení připomněl svatý Pavel. Dopřává nám tím
nesmírnou poctu a ukazuje nám tím svou lásku. Pro Božího nepřítele,
pro ďábla je však láska nesnesitelná a protože na Boha nemůže,
vylévá si svůj vztek na nás, na lidech. To si musíme neustále připomínat,
zvláště v dnešní době. Nikdo z nás není ušetřen jeho
rafinovaných útoků. Proto se stále ptejme, co dělat, abychom mu
nepodlehli a nestali se ničiteli vlastního těla. Odpověď nám naznačilo
evangelium: „Ježíš si udělal z provazu důtky a vyčistil chrám
od všech kupců, prodavačů a směnárníků a prohlásil, že chrám
je dům modlitby.“
Bratři
a sestry, podobně máme jednat i my, chceme-li obstát. Potřebujeme stále
očišťovat chrám svého těla a potřebujeme z něho dělat dům
modlitby. Prostředky k tomu máme. V každé svátosti smíření
nejen obnovujeme svou původní čistotu, ale také dostáváme pomoc a
sílu, abychom se znovu dokázali postavit tomu, který útočí na chrám
našeho těla. A je-li současně chrám našeho těla domem modlitby,
pak je vyhráno. Co to ale znamená, že chrám těla má být domem
modlitby? Jak tomu máme správně porozumět? Pokusím se to přiblížit
na jednom příkladu.
Před
nedávnem navštívil Slovensko známý protestantský kazatel a na otázku
redaktora Katolických novin: „Co považujete za hlavní problém současné
mládeže“, odpověděl: „Mnozí mladí jsou jako hluchoněmý, kterému
Ježíš řekl: ´Effatha – Otevři se!´ Mají v srdci výkřik,
ale nedokážou ho vyslovit. Je to výkřik bez zvuku, neumí vyjádřit
svůj problém, nerozumějí sami sobě, jsou zmatení. Mají vztahy,
které nejsou správné, věnují se okultním aktivitám, ve školách
vládne antikřesťanský duch, rodiny jsou rozvrácené. Pomoci jim však
nemůže napomínání a nucení do něčeho, ale jen osobní setkání
s Bohem. Jak jim ho zprostředkovat? Modlitbou přímluvy! To je má
výzva matkám a otcům, aby jen nemluvili, že chtějí zachránit své
děti, ale aby tomu skutečně věnovali čas. Čas, který dovedou strávit
při televizoru, v nákupním centru nebo telefonováním. Kdy
naposledy usínali s modlitbou a se slzami za své dítě? Miliony
dětí z křesťanských rodin směřují do záhuby a jejich rodiče
se nemodlí.“
Nevím,
bratři a sestry, kolik času trávíme nakupováním či telefonováním,
vím ale, že sledování televize nám podle statistiky zabere v průměru
více než tři hodiny denně. Přiznám se, že já sám bych nedokázal
nikomu doporučit, aby tolik času, kolik věnuje televizi, věnoval též
rozhovoru s Bohem. Naštěstí to za mě říká ten kazatel.
Nyní
se ale můžeme zeptat, jaké místo zaujímá v tom všem Panna
Maria? Říká se, že rodina žije tak dlouho, dokud žije matka, která
je středem a srdcem rodiny. Rodina je spjata v jeden celek dokud
žije matka a i když už děti vyrostly a založily si své vlastní
rodiny, zemře-li maminka, vídají se už jen zřídka a každé se ubírá
svou vlastní cestou, protože pouto celku vypadlo. Když Pán Ježíš
umíral na kříži a uviděl svou matku a jak při ní stojí ten učedník,
kterého měl rád, řekl matce: „Ženo, to je tvůj syn.“ Potom řekl
učedníkovi: „To je tvá matka.“ Podle tohoto Ježíšova přání
Mariino mateřské poslání stále trvá. To Ježíš si přál, aby
Maria byla poutem v té velké rodině, kterou nazýváme církev.
Bratři
a sestry, jen ten vytrvá na modlitbách, kdo tak dělá ve společenství
s Pannou Marií. Ale nejen to. Panna Maria byla svatým chrámem Božím
a to naprosto jedinečným způsobem, proto také všechny naše prosby,
které přinášíme Bohu skrze Pannu Marii jsou jako bychom je přednášeli
na stříbrném podnose a Bůh je také tak přijímá. Bratři a
sestry, před podobným hrobem, který si naše společnost kope, stálo
lidstvo už vícekrát. Dříve ale bylo zachováno tím, že se křesťanstvím
podařilo naplnit lidské smýšlení ideálem matky Boží. Podaří se
mu to i v této době? To záleží
na každém z nás. Amen.