P.
Petr Šimara
Bratři a sestry, na počátku adventní doby slavíme jeden z největších
mariánských svátků, Slavnost Panny Marie počaté bez poskvrny dědičného
hříchu. I když je adventní doba dobou kající, přece jen má jiný,
zcela zvláštní ráz radostného očekávání, neboť brzy přijde
Vykupitel. Církev vidí v Panně Marii ženu předpověděnou v ráji.
Bůh ji vyvolil za matku Vykupitele lidstva a proto ji už od okamžiku
jejího početí uchránil od poskvrny prvotního hříchu. Tuto pravdu
víry slavnostně vyhlásil papež Pius IX. dne 8. prosince roku 1954.
Poslechněme si, jak zní: „Veřejně vyhlašujeme, zvěstujeme a
definujeme učení, které potvrzuje, že Nejblahoslavenější Panna
Maria byla v prvním okamžiku svého početí jedinečnou milostí
a výsadou všemohoucího Boha, vzhledem k zásluhám Ježíše
Krista Spasitele lidského pokolení, uchována prosta vší dědičné
viny.“ Toto učení je od Boha zjevené a proto mu všichni věřící
mají pevně a důsledně věřit. To je, bratři a sestry, teologická
mluva. Básník Václav Renč v Popelce Nazaretské to popisuje
poetičtějším jazykem: „Žili pak v poslušenství Pána manželé
Jáchym a Anna v městečku zvaném Nazaret. Duch pokojný vládl v obou
a dožili se mnoha let. A tehdy řekl Pán, Král bytí: ´Čisté v těch
lampách světlo svítí, dobře můj kvas je zamísen i oživí rty
schnoucí kmeny a k srdci Jáchymovi ženy vdechl svůj dávný
drahý sen.´ Když pak se naplnila doba, užasli v slzách starci
oba nad sněhobílou lilií, jež vykvetla z nich, suchých kmenů,
děťátko jako mořskou pěnu pojmenovali Marii.“
Bratři a sestry, srdce Boží matky bylo od prvního počátku
uchráněno všeho zla, veškeré poskvrny hříchu. Ale jak si to máme
dnes představit? Je to vůbec možné? Souvisí to se starou a věčnou
otázkou. Odkud přichází zlo? Odkud se bere? My všichni, kteří
jsme tady, všichni, kteří usilujeme o svatost, máme osobní zkušenost,
že není snadné zlu uniknout, že nás pronásleduje ve formě pokušení,
myšlenek a fantazií. Někdy se možná i děsíme toho, že nás něco
takového vůbec napadá, jak je možné, že takové představy doprovázejí
třeba slova modlitby. Tady nám může pomoci rada svatého Antonína
poustevníka. Ten kdysi dal jednomu ze svých učedníků, který se
tomu též divil, toto názorné poučení. Zavedl ho na střechu domu a
vyzval ho, aby rukou chytil vítr. Učedník však upadl do rozpaků,
ale hned nato dostal vysvětlení nerozumného rozkazu. ´Když nedovedeš
chytit vítr, který je hmotný, jak bys mohl chytit myšlenky, které
jsou nehmotné. Létají kde chtějí a jak chtějí.´ Z toho
plyne ovšem závěr, který vypadá trochu smutně. Jsme proti tomu
faktu bezbranní. Myšlenky jsou jako mouchy, jsou dotěrné a někdy se
zdají i velmi nebezpečné, vždyť jsme lidé slabí. Ale i tu jako u
všech nebezpečí platí přísloví ´strach má velké oči´. Zlo k nám
přichází z venku ve formě pokušení, ale není nebezpečné,
dokud je nepustíme dovnitř, dokud mu neotevřeme dveře dobrovolným
souhlasem k tomu, co nápad či fantazie vsugeruje. Musíme však mít
stále na pozoru nedát se, ale stále bojovat, abychom nesvolili k tomu,
co nás napadá. ´Chceš-li mír, připravuj válku´, říká jedno
staré přísloví. V tomto neustálém boji živě cítíme, že
žijeme ve světě, který je plný hříchu a že tento dědičný hřích
proniká i do našich smyslů. Tento stav není tak nebezpečný, jak se
zdá, stačí bojovat. Ale přiznejme si, že stále být na pozoru
unavuje, zavazuje a tíží. Pijan nemůže vidět sklenici, aby
neztratil hlavu. Střídmý člověk ji vidí a řekne si: „opravdu mě
láká, ale nevezmu si.“. Je však takový klid možný ve všech
oborech? Duchovní autoři věří, že se k tomuto ideálu můžeme
přibližovat. Jak? Odpověď je jediná! Velkou láskou. Máme-li
žhavě rádi jedno, nepřitahuje nás opak. Kdo nadšeně miluje
Boha, pro toho ztratí přitažlivost vše, co by tomu odporovalo. Asi
tak, když se mladý muž zamiluje, není v nebezpečí, že by
hledal jiná děvčata. Tak si, bratři a sestry, částečně dovedeme
představit tajemství Neposkvrněné Panny Marie. Ona byla od počátku
plna milosti. Duch svatý ji inspiroval takovou láskou k Bohu, že
spálila jako oheň všechny špatné myšlenky a sklony, které trápí
nás, obyčejné lidi. „Šťastná bytost“, povzdychneme si, „vždyť
to je návrat do ráje.“ Ano, je to skutečně návrat do ráje a všichni
jsme k tomu povoláni. Proto je Neposkvrněná naším věčným
ideálem.
Bratři a sestry, lidský život jde přirovnat k namáhavé a
mnohdy vyčerpávající cestě, na které se setkáváme s různými
protivenstvími, překážkami a nesnázemi, k cestě, na které
jsou mnohdy i pády pod tíhou životních křížů nebo do propasti hříchů.
Na této životní cestě však nejsme osamoceni, nejsme bez pomoci.
Jistě každý z nás má přátele, kteří mu pomáhají. Ale znáte
to sami velice dobře, když je nouze nejvyšší, přátel nám jaksi
ubývá, opouštějí nás. Jediný kdo nás na naší životní cestě
neopustí je Panna Maria. Vždyť když stála pod křížem svého
Syna, přijala úkol být matkou každému z nás. A tak, jsme-li
lidé otevřeného a vnímavého srdce, bude nás Panna Maria na naší
životní cestě povzbuzovat a těšit, ale také kárat a napomínat,
pokud budeme chtít sejít z té správné cesty. Co víc? Ona nám
svým životním příkladem ukazuje správný směr. Její ctnosti jsou
nám světlem na cestě v temnotách pochybností a mravní zkaženosti
našeho světa. Pannu Marii může následovat každý člověk, za svůj
životní vzor a ideál si ji může vybrat jak člověk starý, tak i
mladý, muž i žena, lidé všech životních vztahů a povolání.
Jeden středověký autor krásně napsal: „Chceš poznat Boha? Čti
Marii jako knihu, dívej se do ní jako do zrcadla, obdivuj ji jako
obraz.“
Bratři a sestry, kéž bychom tedy v Marii jako v zrcadle
poznali velkolepost Božího plánu spásy a skrze ni došli k Ježíši,
neochvějné skále našeho života. A kéž bychom ji alespoň dokázali
vrátit, co jsme jí dlužni. Dlužíme ji úctu, službu, lásku a chválu.
Matko lásky, bolesti a milosrdenství, oroduj za nás. Amen