P.
Miroslav Sleldzinski MIC
Drazí
bratři a sestry, cítíte, že třináctý
den v květnu je takový zvláštní, cítíte, že Boží přítomnost
se dá dnes nějak lépe vnímat a přijímat? Bůh se nám dává a přibližuje
se k nám. Dnes je 22. výročí atentátu na Svatého otce. Šéfredaktor
jednoho vatikánského deníku napsal, že bez tohoto dne atentátu nemůžeme
správně pochopit celý pontifikát Jana Pavla II.
Drazí, ještě před tím osudným rokem 1981, v prvním
roce svého působení jel Svatý otec Jan Pavel II. na svou první apoštolskou
cestu do Mexika. On sám tuto cestu nazval poutí. Tam začalo jeho papežské
putování. Kromě jiného se tam zúčastnil setkání biskupů a můžeme
říct, že tam jel utišit napětí, nespokojenosti, odpor a hněv,
který byl nejen v národě, ale i v církvi a hrozilo
vypuknutí revoluce. Jižní Amerika dodnes žije v nespokojenosti,
v utrpení, v nespravedlnosti, v ekonomické nerovnováze.
Tehdy chybělo jen velmi málo, aby se do té revoluce zapojila i církev,
doslovně skoro se zbraněmi v ruce. Revoluce, která nevíme jak
by skončila. Většina revolucí v dějinách končila ještě větším
násilím a nespravedlností. Na zasedání biskupů Svatý otec řekl:
„Je nutné se znovu vrátit k Marii, chceme-li se vrátit k pravdě
o Ježíši Kristu, k pravdě o církvi a k pravdě o člověku.“
A to řekl lidem, kteří mají tolik rádi Pannu Marii. Po setkání se
Svatým otcem vydali biskupové osvědčení, ve kterém se píše:
„Maria musí být více než kdy jindy pedagogikou pro hlásání
evangelia dnešním lidem.“ Co to může znamenat, vrátit se k Panně
Marii, chceme-li se vrátit k pravdě o Ježíši Kristu, o člověku,
o církvi, o sobě samém? Na začátku této mše svaté zazněla
modlitba, kterou církev předepsala na vzpomínku Panny Marie, Prostřednice
všech milostí. Ta nepovinná vzpomínka byla 8. května. Možná, že
v některých farnostech, ze kterých pocházíte, kněží sloužili
tuto památku Panny Marie a nejenom vítězství nad fašismem.
Drazí, je mnoho lidí, kteří tu pravdu o Panně Marii, Prostřednici
všech milostí až příliš zdůrazňují a přece zapomínají na
podstatu toho, co se vlastně skrývá ve výrazu Prostřednice všech
milostí. Svatý otec říká, že Panna Maria je klíčem k pochopení
dějin spásy církve a lidí. Naši odloučení bratři protestanti nám
katolíkům vyčítají, že Panna Maria nemůže být žádnou prostřednicí.
Pro ně je jediný prostředník Ježíš Kristus, proto si podle nich
nemůžeme vymýšlet ještě nějaká dodatečně postupná patra, po
kterých se budeme dostávat k Bohu. Ale to taky signalizuje určité
nepochopení toho, co chceme vyjádřit, když myslíme na Pannu Marii
jako na Prostřednici všech milostí. Bůh se stal člověkem v Ježíši
Kristu. Přichází k nám, je s námi a tak můžeme říct,
že Ježíš Kristus je skutečně jediný prostředník, což znamená,
že přichází přímo od Boha, je to Boží Syn. To může vypadat, že
nic jiného nepotřebujeme, žádné jiné prostřednictví. Bůh se nám
sice dává přímo v Ježíši, ale víme, že k lidem přichází
skrze Pannu Marii, lidskou dceru, člověka. Bůh se stal člověkem
skrze člověka. Boží milost k nám přichází většinou prostřednictvím
lidí. To bychom si měli dnes hluboko uložit do svého srdce. To, co můžeme
říct o Panně Marii a co vícekrát zdůrazňoval Svatý otec, to všechno
platí o církvi jako společenství věřících. V církvi,
kterou taky mnozí odmítají. Říkají, že Krista ještě přijmou,
ale církev ne, protože to je překážka na cestě k Bohu, podobně
jako Panna Maria v očích protestantů. Ale v církvi, ve
společenství věřících se nám Bůh dává v lidských vztazích.
To je tajemství Božího působení. Nikdo nemůže dosáhnou svatosti,
nejvyšší úrovně duchovního života, bez druhého člověka. Ne
proto, že je nám potřebný a aby nám v něčem pomáhal, ale možná
paradoxně potřebný proto, aby nám v něčem překážel. Kolikrát
jsme nadávali na různé události našeho života, na lidi. „Kdybych
neměl toho souseda a kdybych nežil v takových podmínkách a
kdybych neměl takovou manželku.“ Ale pravda je taková, že žijeme
s tou manželkou, s tím sousedem, v té farnosti….. i
s tím Bohem, který se nám dává v kontaktu s druhým
člověkem. To požehnání nebo kletba k nám přichází jako určitý
odraz našeho vztahu k druhému člověku. „Budeš milovat svého
bližního, jako sebe samého.“ To je přece signál o tom, jaká je
naše víra. Mnozí říkají, že si poradí sami a sami se stanou svatými.
Drazí, není žádný ze svatých, jež nám dává církev za příklad,
který by netrpěl, nebyl pronásledován. Někteří svatí byli
objeveni mnoho let po své smrti, za jejich života je mnozí
potupovali, byli třeba v nějakém konfliktu z mocnými
tohoto světa, z mocnými nějakého společenství, které mělo
vliv, které diktovalo podmínky a které drželo ve svých rukou vývoj
nějaké situace. To byl i úděl Panny Marie. Ona sama by nemohla být
pro nás Prostřednicí všech milostí, kdyby nebyla Bohem postavena do
velmi složitých životních situací. Už samotné hledání místa,
kde by se mohl narodit její syn, náš Pán Ježíš Kristus. Představte
si, jak chodili od domu k domu, ptali se lidí jestli by se nenašlo
pro ně místo, ale všichni se vymlouvali. Známe sedm bolestí Panny
Marie, které nám předala tradice: Simeonovo proroctví, útěk do
Egypta, hledání dvanáctiletého Ježíše, setkání na křížové
cestě, Panna Maria pod křížem, snímání z kříže a pochování
Pána Ježíše do hrobu. To jsou určité body v životě Panny
Marie, které jsou poznačeny utrpením od lidí. Nebylo to čisté
utrpení spadlé z nebe. Pán Ježíš jako člověk mohl sestoupit
na zem jen tak z oblaku bez prostřednictví člověka? Někdy by
ho někdo našel nebo potkal? Ne! Boží Syn k nám přišel právě
skrze člověka - Pannu Marii. To je to pravé pochopení pravdy, že
Panna Maria je Prostřednicí všech milostí. I sám Svatý otec říká,
že se k ní musíme vrátit, abychom cokoli začali chápat, protože v napětí,
v konfliktu, v záporném bytí v podstatě člověk nic nevidí.
Má stále zakalené oči. Často se stydíme sami před sebou za zlo,
které je v nás jako jed, který nás otravuje, zkresluje vnímání
světa, Boha a druhých lidí. Možná právě proto církev na určitých
místech neroste, nevyvíjí se, protože nás něco blokuje, něco drží
a svazuje. Dnes je 13. května a víme, že se v tento den poprvé
zjevila Panna Maria ve Fatimě. Do Druhého vatikánského koncilu se
13. května liturgického roku v mnohých diecézích i v mnohých
řádech vzpomínala Panna Maria, Královna mučedníků. Ve Fatimě
se poprvé zjevila právě v den této vzpomínky. V tom
bychom měli vidět výzvu k návratu k Panně Marii, což znamená
věřit a v pokoře přijímat, že Bůh je ve své církvi i v dějinách.
A to také znamená, že je v nás, že je mezi námi, že působí
ve vztazích, ve kterých žijeme, v pěkných i horších, v radostných
i bolestných. Na nás zůstává, jak se k tomu postavíme, jak
budeme vidět Boží přítomnost, jak si dokážeme vážit určitých
událostí. Z pohrdání se nedá žít, odsuzování a pomlouvání
v nás nic pozitivního nevytvoří. Pohrdání je pokušení dnešního
světa. Každý se chce vyvyšovat a druhého ponižovat. I ten nejmenší
člověk, který je ponižován, pohrdán všemi má jako jedinou odpověď
taky pohrdání. To je peklo. Mnozí se nedokáží z tohoto pekla
dostat po celý život. Pannu Marii vnímají jen jako tu, která jediná
nás pochopí, ale až tehdy, když budeme chtít pochopit Ducha, kterým
žila ona. Máme chápat její život a v jeho světle chápat i svůj,
ne naopak. Tak to bylo v životě každého svatého člověka. Jistě víte,
že to, o čem mluvím, je úkol velmi náročný a sami to nezvládneme,
proto potřebujeme Božího Ducha, pokoru v srdci k naslouchání
Bohu. Potřebujeme se ztišit. Využijme i toto dnešní setkání ke
ztišení a naslouchání Bohu, protože je nutné se znovu vrátit k Marii,
chceme-li se vrátit k oné pravdě o Ježíši Kristu, o církvi a o člověku.
Amen.