Sr.
Walentyna Wylotek
Drazí
bratři a sestry, známe různé
tituly Panny Marie, třeba Panna Maria Lasalettská, Lurdská a zde uctíváme
Pannu Marii Fatimskou. Určitě víte, že to nejsou tety, které zjevují
co která chce. Abychom mohli pochopit význam těchto titulů, musíme
si uvědomit, že se většinou týkají určitého místa nebo řeholního
institutu. Musíme se snažit poznávat tato místa a smysl těchto
zjevení. Kratičce vám řeknu proč se Panna Maria zjevila právě v Laselattě,
proč ve Fatimě, proč v Lurdech a pak budu pokračovat dál.
Panna
Maria, která se zjevuje na těchto místech, vyjadřuje a zdůrazňuje
určitý vztah k Bohu a k nám. Panna Maria Lasalettská prosí
nejenom lid bydlící poblíž Lasaletty, ale i nás, abychom nebrali jméno
Boží nadarmo a svou řečí neuráželi Boha a jeho Syna. Panna Maria,
která se zjevila v Lurdech a ve Fatimě prosí, abychom se modlili
růženec. Proč zrovna růženec? Proč neurčila jednu obyčejnou
modlitbu, kterou bychom mohli opakovat denně? Právě skrze modlitbu růžence
se učíme dívat Mariiným pohledem na celý život Ježíše Krista a
k němu se přibližovat. Snažíme se, aby pronikl náš život do
hloubky.
Chci
vám dnes říct o Panně Marii, kterou nazýváme Karmelskou. Zase se
tento titul týká místa a okolního způsobu života. Proč Karmelská?
Protože se týká místa hory Karmel. A proč se týká řeholního života?
Protože se zjevila jednomu řeholníkovi, který převzal tento titul.
Jak Pannu Marii uctívají karmelitáni? Tato úcta prošla dlouhým vývojem.
Můžeme ji rozdělit do tří období. Poustevníci, kteří se usadili
na hoře Karmel, postavili mezi celami kapli a zasvětili ji Panně
Marii. Kaple sloužila jako místo slavení každodenní mše svaté, což
bylo v této době neobvyklé. V mariánských úvahách řádu
ze 13. a 14. století se tvrdí, že řád vznikl ke cti Panny Marie.
Uctívali ji v této době jako ochránkyni. Kdo je ochránkyně?
Jakou úlohu má, když ji tak nazýváme? Je to ta, která nás chrání,
ta, která nad námi bdí, která na nás myslí. Viděli v ní
vzor, vzor poslušnosti k Ježíši Kristu. Skrze ni se jim dostávalo
milosti a pomoci. Na její činnost karmelitáni odpovídali díkuvzdáním
a poslušností Ježíši Kristu. Vedle titulu ochránkyně vznikl též
titul matka. Proč matka? Každý z nás potřebuje maminku, tu,
která nás drží za ruku, tu, která nás ujistí, že jdeme správnou
cestou nebo nás napomene. Druhé období mariánské zbožnosti Karmelu
nastává ve 14. a 15. století a vyznačuje se úctou k nejčistší
Panně. Důraz se neklade na neporušenost, ale na čistotu srdce, které
bylo zcela prosté od hříchu a naprosto oddané Bohu. Právě v té
době karmelitáni nejvíce vystupovali na obranu Neposkvrněného početí.
Tímto způsobem projevená úcta souzněla s kontemplativním ideálem
řádu. Stala se vzorem kontemplativního života, od ní se učili během
svého života dosáhnout dvou cílů. Nabízet Bohu čisté srdce a
okoušet srdcem i rozumem už tu na zemi Boží přítomnost a blaženost
nebeské slávy. Současně s úctou k Marii, nejčistší
Panně se rozvíjela i představa Marie jako sestry, která žila Božím
slovem a uchovávala jej ve svém srdci. Takovými si přáli být i
karmelitáni. Víme, že Maria byla dokonale seznámena se Starým zákonem.
Velebí Hospodina slovy
Starého zákona: ´Velebí má duše Hospodina a můj duch jásá v Bohu
mém spasiteli.´ Třetím projevem úcty k Panně Marii v karmelitánské
rodině je škapulíř. Při zjevení se svatému Šimonovi
slíbila, že karmelitánský řád bude existovat až do konce
světa. Když mu předávala ve zjevení škapulíř, slíbila, že kdo
zemře oblečený do něj, bude spasen. Moji milí, to není talisman,
který nás může zachránit. Jak se modlitbou růžence snažíme vidět
život Ježíše Krista očima Marie a dovolujeme, aby nás jeho život
pronikl, tak můžeme dosáhnout spásy podobně jako se škapulířem.
Můžeme ho vidět ve třech podobách. Jeden je ten, který nosíme my,
řeholníci rodiny karmelské. Je to část našeho oděvu. Těm, kteří
si přáli uctívat zvláštním způsobem Pannu Marii a nepatřili do
řádu, dovolil Svatý otec, aby nosili tento škapulíř. To je právě
Panna Maria a Ježíš. Maria, která nám pomáhá na cestě k Ježíši.
Třetí způsob, jak můžeme nosit tento škapulíř, je medailka, na
které je také vytisknuto srdce Panny Marie a Pána Ježíše. Proč právě
tyto tři druhy? Těžce pracujícím lidem se tento škapulíř rychle
zničil. Proto s povolením Svatého otce byla vytištěna
medailka. Milí bratři a sestry, nošením škapulíře naznačujeme,
že chceme svými činy a postoji uskutečňovat hodnoty, kterými žila
Panna Maria. Když se modlíme růženec, díváme se jejíma očima na
život Pána Ježíše. To je víra, naděje, láska, čisté srdce, věrnost
Božímu slovu, touha po Boží blízkosti, služba bližnímu. Nošení
škapulíře bude mít smysl jen do té míry, do jaké si uvědomíme,
co představuje. Panna Maria je skutečně naší ochránkyní, která
je nám vždy na blízku, matkou a sestrou a nejčistší Pannou, která
nás uvádí na cestu Boží blízkosti. Svatý otec vzpomíná, že pod
ochranou Panny Marie Karmelské, kterou mu připomínal škapulíř, se
formovalo jeho dětství a mládí. Je to její velký ctitel. Podívejme
se, jak velký je to člověk. Neznamená, že každý z nás má být
papežem, ale každý z nás má určité povolání, které musí
splnit a v tom nám může pomoci právě Panna Maria. S důvěrou
si vyprošujme nám potřebné hodnoty, kterými žila Panna Maria,
matka Božího Syna a matka naše. Amen.