P.
Karel Janíček
Bratři
a sestry, mariánští ctitelé, máme zde sice sochu Panny Marie
fatimské, ale dnes si zvlášť chceme připomenout zjevení Matky Boží,
Panny Marie v Lurdech. Ať už se Panna Maria zjevila kdekoliv, vždy je
to jedna a tatáž Matka Ježíšova, nebeská Matka naše. Ať už ji
nazýváme hostýnskou, fatimskou či lurdskou. Panna Maria se zjevila
na mnoha místech a my na tato místa putujeme, neboť jsou nějakým
zvláštním způsobem dotčena pořádnou Boží milostí. Panna Maria,
ať se zjeví kdekoliv, nepřináší žádné nové evangelium, nepřináší
nic nového, přináší jednu a tutéž výzvu k obrácení, k modlitbě
k jejímu Synu Ježíši Kristu. Nepříchází nám pouze připomenout
skutečnosti, na které jsme možná i trochu pozapomněli. Známe všechny
ty výzvy Panny Marie z Fatimy, z Lurd a z jiných poutních míst -
"obraťte se, čiňte pokání, věřte evageliu, vraťte se k mému
Synu, Ježíši Kristu." Podobné výzvy uslyšíme i zítra na
Popeleční středu, až si budeme sypat popel na hlavu. „Obraťte se
a věřte evangeliu.“ A tak můžeme spojit všechny ty výzvy Matky Boží, Panny
Marie z výzvami k postní době.
Stojíme
na prahu postní doby a tak bychom si mohli říct jakýsi program k jejímu
prožití. „Pokání, čiňte pokání, obraťte se.“ Katechismus
katolické církve říká: Ježíšova výzva k pokání a k obrácení,
jako již u proroků, není zaměřena
především na vnější skutky, žíněné roucho a popel,
posty a umrtvování, nýbrž na obrácení srdce, na vnitřní pokání.
Bez něho zůstávají kající skutky neplodné a lživé. Vnitřní
obrácení naopak nutí k tomu, aby se tento postoj projevil na venek
kajícími úkony a skutky.Tedy postit se jen proto, že je postní
doba, postit se jen proto, abych si jen v duchu odbyl postní den, jen
proto, že je půst, to by bylo málo. A katechismus dále říká, že
by to byl lživý postoj, že by to bylo jen vnější gesto bez vnitřního
obsahu. Výzva k pokání a k obrácení,
kterou slyšíme z postní doby i z
úst Matky Boží, Panny Marie, nás vede k obrácení srdce a k vnitřnímu
obrácení. A jestliže se obrátíme ve svém srdci, potom se změní i
naše vnější skutky. Katechismus samozřejmě neodmítá vnější
skutky pokání, ale vnímá je jako projevy vnitřního obrácení,
které dělí do tří rovin. Je to vztah k sobě samému, vztah k Bohu
a vztah k bližnímu. Všechny tyto tři oblasti nacházíme v největším
Božím přikázání, jak nám je Ježíš odhaluje. "Miluj Boha a
miluj bližního jako sebe samého." To jsou ty tří roviny, na
kterých se odvíjí náš život. Vždyť Pán Ježíš k tomu dodává:
"V tom je celý Zákon a všichni proroci." Nám se ale láska
k Bohu, láska k bližnímu a láska k sobě samému občas nedaří. Je
nemocná, špatná, plná chyb. A proto musí přicházet výzvy k obrácení,
abychom porovnali tyto své vztahy a uzdravili tuto nemocnou lásku. To
má za úkol postní doba, která nás k
tomu intenzivně vybízí. Že se náš vztah k Bohu zlepší, to se
projeví skrze modlitbu a větší horlivost v duchovním životě. V
postní době se máme tedy ještě více a ještě lépe modlit. Že se
náš vztah k bližnímu změní, to se
projeví dobrými skutky, návštěvou nemocného, pomocí bližnímu
tím, že mu podám pomocnou ruku či řeknu útěšné slovo. Že se můj
vztah k sobě samému změní, to se projeví tím, že se budu více
ovládat a více přemáhat, že si odřeknu věci zbytečné nebo věci
škodlivé. Půst od masa, alkoholu, kouření, kávy, televize a dalších
zbytečností nebo věcí škodlivých.Tedy tři roviny, ve kterých máme
prožívat dobu postní - modlitba ve vztahu k Bohu; almužna a dobré
skutky ve vztahu k bližnímu; půst, sebezápor a sebepřemáhání ve
vztahu k sobě samému. Kéž bychom tedy, sestry a bratři, dokázali
vnímat tuto dobu postní jako dobu velké Boží milosti. Bůh nám nabízí
čtyřicet dní k tomu, abychom znovu oživili a prohloubili své vztahy
k němu, k sobě a k bližním.
Když
jsem jel poprvé do Lurd, tak nám v autobusu říkali, jak Bernardeta
na určeném místě vyhloubila
pramen. Z něj začala prýštit voda, která byla nějakou dobu kalná
a špinavá, ale postupem času se pročišťovala a dnes teče úpně
průzračná. Tak jsem tenkrát přemýšlel nad tím, že je to jako z
lidským srdcem, které je často stejně tak špinavé a kalné jako ta
voda, kterou tenkrát vyhrabala Bernadreta. Ale jestliže my do toho svého
špivanavého a kalného srdce necháme proudit Boží lásku, Boží
milosrdenství, tak se ten kal bude čistit a naše srdce bude stále zářivější
a krásnější. A toto můžeme učinit právě v postní době. Prožijme
tedy postní dobu tak, abychom o velikonocích mohli pocítit, že naše
srdce je plné Boha, že září a tepe láskou, že jsme těmi čtyřiceti
dny obnoveni ve svých vstazích a ve své lásce. Potom budeme moci
velikou radostí zpívat: „Aleluja! Kristus vstal
z mrtvých! Aleluja!“ Kéž tedy půst je pro nás dobou veliké
Boží milosti a našeho obrácení.