P.
Miroslav Sleldzinski MIC
Drazí
bratři a sestry,od poslední fatimské pobožnosti se pro nás věřící
a pro celou církev stala jedna důležitá věc. Není nějak moc
reklamovaná a příliš hlučná, protože ty nejdůležitější věci
v duchovním životě a vůbec v celé církvi se často dějí v tichu
a nepozorovaně. Třeba tak, jak tomu bylo s narozením Pána Ježíše
v Betlémě. V tichu se také zrodil apoštolský list Svatého otce o růženci.
Někteří možná o tomto apoštolském listu už víte. Přiznám se vám,
že z článků, které jsem četl v některých časopisech, mám takový
dojem, že ta nejdůležitější věc nebyla moc zdůrazněna. Většina
autorů těchto článků se soustředí jenom na to, že Svatý otec přidal
ke svatému růženci čtvrtou část. Apoštolský list, který Svatý
otec podepsal přesně na 24. výročí svého působení ve svatopetrském
úřadu, není jenom o tom, že se máme modlit tu čtvrtou část svatého
růžence, kterou nazval Tajemství světla. Pokusím se vám tento apoštolský
list přiblížit. Víme, že na konci jubilejního roku 2000 adresoval
Svatý otec všem věřícím apoštolský list Novo Millennio Ineunte,
ve kterém nás vyzívá k adoraci a ke kontemplaci Kristovy tváře a k
prohloubení našeho vztahu ke Kristu. Je to vyjádřeno slovy, které
řekl Pán Ježíš apoštolům: "Duc in Altum! - Zajeď na
hlubinu." Svatý otec nám tato slova nabízí jako heslo.
"Hluboký duchovní život můžete čerpat právě z kontemplace
tváře našeho Spasitele." Kontemplace tváře neznamená, že se
máme jen dívat na nějaký obrázek, na kterém je Ježíšova tvář.
Víme, že tvář odráží srdce člověka, tvář mluví. Když nám
Svatý otec říká: "Kontemplujte Kristovu tvář", říká nám
tím: "Kontemplujte jeho život, od početí až po jeho zmrtvýchvstání
a nanebevstoupení." Můžeme říci, že tento apoštolský list o
růženci je pokračováním listu, který nám dal Svatý otec na začátku
třetího tisíciletí. Svatý otec vyhlásil od října 2002 do října
2003 rok svatého růžence. Doporučuje nám, naléhá a prosí nás,
abychom se v tomto čase více věnovali modlitbě svatého růžence.
Odvolává se na blahoslaveného Bartola Longo, který byl apoštolem růžence.
Řekl, že růženec je sladký řetěz, který nás spojuje s Bohem, je
to pouto lásky, které nás sjednocuje s anděly, je to záchrana před
útoky pekla. Růženec je bezpečný přístav v mořské katastrofě.
Není tu napsáno, proč je tento rok z pohledu Svatého otce tak důležitý,
ale kdo bude číst tento apoštolský list tak vycítí, že ho napsal
v dost krátké době a narychlo. Nevědělo se o tom, že ho připravuje.
Jako by byl Bohem překvapen a možná i přinucen napsat tento list a věřím,
že to tak bylo, protože už končil měsíc říjen a Svatý otec nám
tento apoštolský list teprve dal. A to není v jeho stylu. On na všem
pracuje dlouho dopředu a dává nám to s určitým předstihem. Tohle
však znamená, že situace je velmi vážná a je důležitý každý
den. Nikdy se ještě nestalo, že se Svatý otec na konci svého listu
ještě jednou celým srdcem od nás domáhal, abychom jeho slova brali
vážně. Doslovně píše: "Kéž by tato moje výzva nezapadla
nevyslyšena do zapomenutí." Vždy je aktuální být blízko
Krista. Každý věřící je povolán k tomu, aby žil v jeho Duchu a učil
se od něho žít. To je správné rozjímání a kontemplace Kristovy
tváře. Svatý otec nám podává dva úmysly, za které se máme během
tohoto roku zvláště modlit. Za mír a pokoj ve světě; myslím, že
nikoho nemusím přesvědčovat, že je to velmi naléhavý a bolestivý
problém, a za rodiny. Svatý otec jasně nazývá rodinou rodiče, to
jsou manželé a jejich děti. Zvláště prosí o modlitbu za vztahy
mezi manželi a za děti. Říká, že mír ve světě a v rodině je vážně
ohrožen našim vnitřním nepokojem. Cituje slova svatého Pavla z
listu Efezanům, že Ježíš Kristus je ten, který je naším pokojem,
neboť on obě části spojil v jedno a zboural přehradu, tj. nepřátelství.
Dále zdůrazňuje, že růženec je modlitba kontemplativní. Definice
kontemplace je, že to na co se dívám, vchází do mého srdce a já
vstupuji do toho. Např. dívám se na nějaký obraz, vstupuje do mého
srdce a já vstupuji do něho.
Drazí,
dnešní člověk, už od nejmenšího dítěte, má srdce i vědomí
plné špatných obrazů. Je to např. násilí v televizi, nejdůležitější
zprávy v novinách jsou o tom, koho kde zabili nebo znásilnili. Tím
žije svět. To jsou obrazy, které, ať už chceme nebo ne,
kontemplujeme a vnášíme do našich rodin a do našich vztahů. Růženec
vyjadřuje svou povahou klidný rytmus pomalých reflexů, které umožňují
tomu, kdo se ho modlí, aby rozjímal o tajemstvích Pánova života
tak, jak je vidí srdce té, která je Pánu nejblíže, tj. Panny
Marie, aby se mu tak otevíraly nevyčerpatelné poklady. Proto je
modlitba růžence tak důležitá. Svatý otec klade důraz na Zdrávasy,
které máme k tomu, abychom dali našemu srdci čas na dívání se
duchem na obrazy, které kontemplujeme. Chceme spolu s Pannou Marií prožívat
a vstupovat do děje, o kterém rozjímáme, aby obraz tohoto děje
vytlačil násilí a lež z našeho srdce. Dále Svatý otec říká, že
růženec je zkratkou evangelia. Samozřejmě, protože evangelium je
dobrá zvěst o životě Pána Ježíše. Možná jste někteří z vás
byli na nějakých duchovních cvičeních. I my kněží jezdíme na různá
cvičení a tam věnujeme většinu času kontemplaci Božího slova. Člověk
se duchovně obnovuje, když čerpá tyto obrazy do svého srdce. A
proto je velmi důležité, abychom kontemplovali Kristovu tvář. A růženec
je jedním z nejlepších způsobů ke kontemplaci Krista. Svatý otec
říká, že zkušenost ztišení a modlitba otevírají přiměřený
horizont, ve kterém se může rozvíjet pravdivější, přiměřenější
a soustavnější poznání onoho tajemství. Ježíš sám říká:
"Jsem světlo světa, kdo mě bude následovat, nebude chodit ve tmách,
ale bude mít světlo života." Teď se drazí dostáváme ke čtvrté
části svatého růžence. Svatý otec řekl, že růženec je
evangelium ve zkratce, ale když se podíváme na jednotlivá tajemství
vidíme, že tam něco chybí. V radostném růženci rozjímáme od zvěstování
Panně Marii až po nalezení Ježíše v chrámě. Bolestný růženec
je rozjímání od Ježíšovi modlitby v Getsemanské zahradě až po
jeho ukřižování. Zde vidíme, že od nalezení Ježíše v chrámě
až po jeho modlitbu v Getsemanské zahradě je velká mezera, vůbec se
nerozjímá jeho veřejné působení. To je jediný důvod, kvůli němuž
se Svatý otec rozhodl rozšířit modlitbu svatého růžence o čtvrtou
část, kterou nazval Tajemství světla. V tomto růženci nám nabízí
tyto tajemství: 1. Křest v Jordánu, 2. Sebezjevení na svatbě v Káni
Galilejské, 3. Hlásání Božího království a výzva k obrácení.
Tady nám Svatý otec dává prostor, abychom si vybrali něco z
Kristova působení, jsme nuceni vzít si do rukou Písmo svaté,
abychom si z něho vybrali. 4. Proměnění na hoře Tábor. 5.
Ustanovení Eucharistie, jakožto svátostné vyjádření velikonočního
tajemství. Svatý otec nás vybízí, abychom se Tajemství světla
modlili ve čtvrtek. Nové rozložení modlitby růžence by vypadalo
takto - v pondělí radostný, v úterý bolestný, ve středu slavný,
ve čtvrtek tajemství světla, v pátek bolestný, v sobotu radostný,
protože sobota je mariánský den a v neděli slavný. Dále nám připomíná,
že růženec je pouze metodou rozjímání a metodou k dosažení cíle,
ale nesmí se stát sám cílem! Kolik jsi se pomodlil růženců a
kolik z nich jsi kontemploval? Alespoň jeden? Super! Tady vidíme, že
musíme trošku zkorigovat náš přístup k růženci. Nechci tím říci,
že se máme méně modlit, ale naopak více do toho zapojovat srdce. Před
modlitbou bychom si mohli něco přečíst z evangelia, abychom měli nějakou
zkušenost, že po modlitbě růžence nás nebolí jenom rty, ale že máme
i plné srdce. To by měl být ten správný pocit po modlitbě svatého
růžence. Tím nechci nic vyvracet z vaší zkušenosti. Svatý otec říká,
že kontemplace je něco jako otevření scény, na kterou se má soustředit
pozornost. Máme se cítit jako diváci. Např. při modlitbě desátku
bičování Pána Ježíše se toho máme jakoby zúčastnit. Je to
velmi náročné. Člověk, který se takto umí modlit, se stává
kontemplatikem, má více společného s Božím Duchem a jeho srdce a
rozum má určitý duchovní rozměr. Dále Svatý otec říká, že
toto naslouchání se živí mlčením. Vyzývá nás, abychom znovu
objevili význam ticha a mlčení, vyzdvihuje důležitost zakončení
desátku zvoláním Sláva Otci jako vrcholu kontemplace. Při veřejné
modlitbě by se to mělo zpívat, aby se dal vzhled této nosné struktuře
a perspektivě každé křesťanské modlitby. Dále říká: "Svěřuji
účinnost této modlitby svatého růžence, jak jsem uvedl na začátku,
otázce míru ve světě a záležitostem rodiny. Těžkosti, jaké se
na počátku nového tisíciletí objevují na horizontu světa nás přivádějí
k názoru, že naděje na méně chmurnou budoucnost v nás může
probudit jen zásah nebe." To znamená, že se máme modlit v tomto
roku o zázrak, jen to nás může zachránit. Člověk už udělal
tolik "zázraků". Myslet si, že nás zachrání nějaký
politik nebo nějaká věc, to je projev naivity a hlouposti. Zázrak
nebe je schopen pohnout srdci všech těch, kteří žijí v situacích
konfliktu i těch, kteří drží ve svých rukou osudy národů. Svatý
otec dále vybízí všechny ty, kteří pracují v pastoraci, aby se věnovali
rodinám a ukazovali jim krásu svatého růžence. Začít v rodinách
modlitbu svatého růžence znamená vpustit do každodenního života
zcela jiné obrazy tajemství spásy. Děti jsou už od prvních roků
kaženy námi dospělými, celým světem, protože to malé dítě se dívá
na věci, které jsme my v našem dětství neviděli a nevěděli. Co z
těchto dětí bude? To je velmi důležitá otázka. Pro rodiče, říká
Svatý otec, se stává stále více obtížnějším sledovat děti v různých
etapách jejich života. Dnes už dovedou ovládat počítač lépe než
rodiče a už mají důvod nimi pohrdat, protože si myslí, že jsou
lepší než oni. A toto se přenáší i do jejich duchovního života.
Je to však falešný dojem těchto dětí. Na závěr si drazí ještě
jednou připomeňme, čím je pro nás růženec. Růženec je sladký
řetěz, který nás spojuje s Bohem, pouto lásky, které nás
sjednocuje s anděly, věž záchrany před útoky pekla a bezpečný přístav
v mořské katastrofě. Amen.