P.
Ján Krajčík
Drazí
bratři a sestry, dnes to je přesně šest měsíců od doby, co jsem
tu společně s vámi uvažoval, pod zorným úhlem tehdy čerstvých
tragických událostí v USA, nad poselstvím Panny Marie ve Fatimě
tak, jak toto poselství vysvětloval v německé Fuldě, nad hrobem sv.
Bonifáce, patrona Germánie, r. 1980, před velkým zástupem věřících
a novinářů, Svatý otec Jan Pavel II. V tyto dny, půl roku po
tragických událostech teroristického útoku, se mnozí
k této události vracejí. V televizi máme možnost vidět v přímém
přenosu nebo alespoň v záznamu pietní akty v New Yorku a ve
Washingtonu. V novinách a časopisech čteme články s nadpisy tohoto
typu: Po půlročním boji s terorismem není ani vítězů, ani poražených.
Svět vzpomíná oběti a hodnotí svoje aktivity.
Tehdy
jsme si říkali, že pro nás by takové události měli být vždy příležitostí
k důslednějšímu žití podle svého svědomí, které bychom si vždy
měli formovat podle Božího slova. K tomu přijímáme potřebnou sílu
prostřednictvím modlitby a svátostí. Lidská důstojnost dostala
silný úder, ale dostává ho stále a nejen v USA a Afghánistánu,
ale i na Blízkém východě a v jiných zemích. Důstojnost člověka
je napadena v každém z nás. Je velmi zajímavé, že nejčastějšími
a největšími nepřáteli své lidské důstojnosti jsme si my sami.
Možná se nám to těžce poslouchá, nebo tomu nevěříme, ale je to
tak. Vždyť jen člověk, který je stvořený jako obraz Boží, je
schopen lásky.
Proto i v přírodě vyniká nad všechno ostatní a hrdě si říká
koruna tvorstva. Zde vlastně pramení
důstojnost člověka, jeho schopnosti poznávat a milovat. Ale v
člověku je i zrnko sobectví, které může tuto důstojnost velmi
zhanobit. Nyní prožíváme postní období. Blížíme se k jeho závěru,
zbývají nám už jen dva týdny. Zvláště v tomto čase a poté i o
velikonocích si připomínáme, jak obrovskou hodnotu má v Božích očích
člověk. Opravdu obrovskou, neboť z lásky k člověku Bůh neváhal a
na jeho záchranu dal světu svého syna, který byl ochotný vytrpět
tak mnoho. Jestliže upřímně prožíváme toto postní období,
jestliže opravdově prožíváme i období Veliké noci, nutně v našem
nitru vzniká otázka, kterou kladli Petrovi jeho první posluchači:
"Co máme dělat?" Takto to čteme ve Skutcích apoštolů.
V
diecézi Bánská Bystrica, ze které pocházím a momentálně také
pracuji, probíhá příprava na diecézní synodu. Celý tento rok probíhá
příprava. Ve farnostech se každý měsíc
probírá určité téma, nad kterým společně s věřícími
uvažujeme a potom vždy ti, kteří mají opravdový zájem o svůj
osobní duchovní život, duchovní život své farnosti, ale i diecéze,
vyjadřují svoje názory a postoje k danému tématu. Celá tato
synoda, kterou otec biskup svolal, má nalézt odpověď na otázku:
"Co máme dělat?" Co dělat, aby se duchovní život diecéze
změnil, aby se upevnil, aby nebyl jen formální. A myslím si, že je
to velmi cenné, že biskup dává takovou možnost všem věřícím v
diecézi. Mohl by také říct, že to bude tak a tak a všichni by to
tak museli dělat. Ale on chce na tuto otázku slyšet názory lidí.
Tuto otázku si klademe i my, kteří jsme se tu sešli. Neklaďme si ji
s pesimismem, ale s velkým optimismem plným důvěry. Svatý otec ve
svém apoštolském listě Novo Millennio Ineunte na prahu nového tisíciletí
píše: "Nečekejme, že nás zachrání nějaká zázračná
formulka,
čarovný proutek nebo čarovné slovíčko. Nás zachrání jen
konkrétní osoba a jistota, se kterou nám tato osoba opakuje: "Já
jsem s vámi." Ta osoba je Ježíš Kristus." Jak Svatý otec
v tomto listě dále píše, nejde nám o to, abychom hledali a nacházeli
nějaký nový program. Ten program je tu dán už 2000 let. Je obsažený
v evangeliu a v tradici církve. My nevymyslíme nic nového, nic lepšího,
můžeme přijmout jen to, co nám říká a nabízí Ježíš Kristus.
Tak jsme to, bratři a sestry, slyšeli i v dnešním evangeliu. Ježíš
Kristus nepřišel hlásat nějakou svou teorii, ale říká: "Přišel
jsem plnit vůli svého Otce, vůli toho, který mě poslal."
Bratři
a sestry, i my jsme Bohem pozváni k svatosti. Toto pozvání jsme přijali
už při svatém křtu. I v Písmu svatém často nacházíme tuto výzvu.
Už v prvních knihách, v knize Levitikus Mojžíš vyzívá izraelský
národ: "Buďte svatí." Dokonce v této knize to nacházíme
na dvou místech. Také sv. Petr ve svém Listě podtrhává jedno z těchto
míst a opakuje: "´Buďte svatí, jako jsem já svatý,´ říká
Ježíš." Pán Ježíš nás vyzívá na více místech. Je to např.
v evangeliu sv. Matouše: "Buďte dokonalý, jako je dokonalý Váš
nebeský Otec." Sv. Pavel, apoštol národů, v prvním Listu Soluňanům
také velmi důrazně podtrhává tuto výzvu Pána Ježíše: "Vaše
posvěcení je Boží vůle." Tolik nás Boží slovo vybízí,
abychom se stali svatými. My
dobře víme, že lidská přirozenost je velmi slabá. I když
je naše vůle nakloněna k tomu, abychom dosahovali svatosti, i když
se přemáháme, přece upadáme. Ale Ježíš Kristus velmi dobře ví,
čemu jsme vystaveni, zná naši lidskou přirozenost, a proto nám dává
prostředky, které nám mají pomáhat k dosažení svatosti a které nám
mají být pomocí při našem osobním posvěcování se. Těmito prostředky
jsou především modlitba, svátosti, naše účast na mši svaté,
hlavně v neděli a ve svátky, ale i to, jak tyto nedělní a sváteční
dny prožíváme. Pokusme se, bratři a sestry, zamyslet nad tím, jak
používáme tyto prostředky, které nám Bůh skrze své slovo a skrze
svou církev nabízí. Jak například vypadá naše modlitba. Je to
opravdu náš osobní rozhovor s Bohem? Když jsme ještě byli malí,
tak jsme se učili jednu poučku z katechismu - když se modlíme, hovoříme
s Bohem. V praxi to častokrát vypadá tak, že když se modlíme, tak
Pánu Bohu říkáme jen to, co potřebujeme, co nás trápí, kde jsme
selhali, za co ho odprošujeme, říkáme mu o tom, co se nám podařilo,
za co mu děkujeme. Ale když je to rozhovor, tak to má být dialog, a
protože je Bůh větší než jsme my, má právo mluvit víc než my.
On k nám chce mluvit, ale my mu musíme chtít naslouchat. Bůh mluví
jen v tichu. Když se dokážeme vnitřně ztišit, když dokážeme
svoje srdce ode všeho vyprázdnit a necháme prostor jedině Bohu, on
ten prázdný prostor naplní. Myslíme si, a vím to i z vlastní zkušenosti,
protože dlouho jsem dělal to samé, že v kostele při adoraci před
Nejsvětější Svátostí nejlépe vyplníme čas modlitbami růžence,
litanií atd. Tyto modlitby jsou určitě dobré, určitě jsou pro nás
užitečné, ale je velmi potřebné, abychom se před Ježíšem
Kristem, když přicházíme do Božího chrámu, dokázali i ztišit,
abychom
mu dali příležitost promluvit do naší duše. Možná se nám
bude zdát, že nic nebudeme slyšet, nic nebudeme cítit ve svém
srdci, ale to není důležité. Důležité je, abychom se pro Ježíše
otevřeli.
Jak
vypadá naše přijímání svátostí? Možná se snažíme je přijímat
upřímně a to je dobře. Je velmi potřebné, abychom přijímali Ježíše
ve svátostech vždy duchovně připraveni. Dvě svátosti přijímáme
nejčastěji - svátost pokání a eucharistii. Častokrát se totiž stává,
že si mnozí myslí, že už nejsou hodni přijat Ježíše v
eucharistii. Nedávno jsem zažil takový příklad. Muž, který každý
den přichází na mši svatou, se chudák trápí právě
tímto problémem. Myslí si, ale nevím kdo ho k tomu přesvědčil,
že po svaté zpovědi může chodit ke svatému přijímání tak maximálně
týden a že potom už nemůže, protože už není hoden. Svaté přijímání
není pro svaté, je pro každého z nás, kteří jsme nedokonalí,
slabí. Přijímáme ho proto, abychom se stávali silnějšími. Je také
velmi důležité, aby rodiče svým dětem, především svým příkladem,
ukazovali smysl a potřebu příjímání této svátosti. Stalo se mi
ve škole při hodině náboženství ve třetí třídě, které žáci
se připravují na první svaté přijímání. Farnost není velká,
takže všech třeťáků, kteří chodí na náboženství, je šest.
Jedno děvče mi po čase řeklo: "Pane faráři, já k prvnímu
svatému přijímání nepůjdu." Ptal jsem se jí, proč. Odpověděla:
"Maminka říkala, že je nás málo a že to nebude pěkné, tak půjdu
jindy, až bude víc dětí." Takový je tedy postoj rodičů. A třeťáků
je málo, tak mi je spojili se čtvrťáky, těch je také tolik. Jedna
čtvrťačka hned podrážděně řekla: "Pane faráři, musí jít.
My jsme také museli jít všichni. To by bylo nespravedlivé."
Takový je přístup a pochopení mnohých k této svátosti. A svátost
pokání? Bratři a sestry, církev nám velmi důrazně opakuje, že
jestli chceme dosáhnou všeho, co nám Ježíš Kristus skrze tuto svátost
nabízí, musíme splnit všechny její části, všechny podmínky,
které svátost pokání má. Dají se spočítat na jedné ruce, protože
je jich pět. Je to lítost, která musí být opravdová, upřímná; příprava,
abychom se mohli vyznat z hříchů, především těžkých; kající
skutek, to co mi ukládá kněz jako náhradu za spáchané hříchy a
pokání, na které častokrát zapomínáme, protože se o něm dost málo
mluví. Po této svátosti je to vlastně naše úsilí namáhat se a
chránit se před dalším hříchem, dávat si pozor na svoje chyby,
které mě ke hříchu svádějí. Určitě se všechno najednou
kontrolovat nedá, ani odstraňovat, ale je dobré, když si vezmu jednu
chybu, kterou nejčastěji dělám nebo mě nejvíc trápí a s ní se
snažím nějakým způsobem bojovat, nějakým způsobem ji odstraňovat
nebo dělat něco, co tu chybu překoná.
Bratři
a sestry, to co jsem tu nyní říkal, možná na první pohled nesouvisí
s dnešní připomínkou fatimských zjevení, ale myslím, že jste si
všimli, že přece jen souvisí a to velmi úzce. Hlavní částí
zjevení byla totiž výzva Panny Marie činit pokání. Pokání je
vlastně upřímná snaha změnit se k lepšímu a zanechat svůj starý
styl života. K tomu bych chtěl připomenout jednu situaci, která mě
osobně velmi hluboce oslovila, právě v souvislosti s putováním
sochy fatimské Panny Marie. Bylo to v roce 1996, tehdy jsem pracoval v
Rusku. V říjnu přivezli z Fatimy sochu Panny Marie, která putovala
po všech farnostech Ruska a Kazachstánu. Měl jsem
možnost dostat se s touto sochou do Murmansku. To je město,
které leží až za severním polárním kruhem, od Petrohradu letecky
vzdálené 1500 km. Kněz, který v této farnosti působil, žil v
Petrohradě a když se chtěl setkat s věřícími, musel překonávat
tuto velkou vzdálenost. Vzhledem k nedostatku financí a množství práce
se mu to podařilo jednou, maximálně dvakrát do roka. V tomto městě,
které má asi 800 000 obyvatel, žije v porovnání s tímto počtem
nevelká skupina katolíků. Každou sobotu se scházelo přibližně 50
až 60 lidí. Kostel neměli a ještě ani nemají. Scházeli se v
jednom závodu, kde jim pronajímali zasedací síň. Tito lidé, i když
s nimi nebyl kněz, si pravidelně každou sobotu četli něco z Písma
svatého, modlili se společně růženec, zpívali písně a ti, kdo věděli
něco z katechismu, učili ty, kdo nevěděli. Velmi dojímavým a zarážejícím
bylo pro mě to, že tito lidé, i když neměli mezi sebou kněze, to
dokázali dělat každou sobotu. Mezi nimi byla jedna paní, mohla mít
asi padesát roků. Sama se dokázala věnovat skupině asi čtyřiceti
lidí, převážně to byla mládež, ale i starší lidé, kteří toužili
poznat učení církve, učení Pána Boha. Tehdy jsem si položil otázku:
Kdybychom například na Slovensku označili jednu farnost, do které by
kněz neměl přístup a ani lidé by neměli možnost jít za knězem,
kolik by se po roce našlo těch, kteří by každou neděli přicházeli
do kostela, aby se tam spolu pomodlili, četli si z Písma svatého a
navzájem se katechizovali. Bylo by jich alespoň 50? Když jsem porovnával
farnosti, které jsem poznal, došel jsem k názoru, že by jich nebylo
50 a možná ani 20. A proto pokání. Vždyť je to touha po Bohu,
touha po svatosti. To proto ti lidé v dalekém Murmansku, ale i v jiných
farnostech, se spolu scházejí, drží je to při Pánu Bohu.
Bratři
a sestry, přeji vám všem i sobě, abychom tyto poslední dva týdny
velkého půstu, které nám zbývají, skutečně využili v upřímné
snaze posvěcovat se, co nejlépe využít prostředků, které nám dává
Bůh - hlavně modlitbu a svátosti. Mnozí se před Velikou nocí
budou připravovat ke svátosti smíření. Ať je tato příprava
opravdu upřímná, v touze posvětit se, otevřít se Bohu, aby mohl působit
v nás. Velmi touží po tom, aby nás posvětil, aby nás naplnil. Jen
mu to musíme dovolit.
Amen