Kázal
P. Ladislav Tomeček, kaplan v Lidečku
Milí bratři a
sestry, milí spolubratři kněží, milí poutníci,
všude, kde přijdu, učím lidi, aby si na začátku každé mše
svaté uvědomili, že
nikdy nejsme sami, neboť oběť Ježíše Krista v proměňování se
podle statistik Vatikánu koná každou
vteřinu alespoň na třech místech
na světě. Země je doslova zalita Kristovou krví, je plná Božího
milosrdenství, které Bůh osobně přináší v Ježíši Kristu. Jsem
přesvědčen, že kdyby toho nebylo, byl by už dávno konec světa.
Když přicházíme na mši svatou, tak nás při Ježíšově oběti
nejsou tři nebo čtyři, jako jinde v pohraničí, nebo někde 300,
400, nebo 3000, 4000. To jsou celé miliony těch, kteří slyší stejné
Boží slovo, ať je to v Africe, Americe, Austrálii nebo kdekoli
jinde. Na světě není žádná jiná instituce, která by se v tomto
podobala římskokatolické církvi.
Ještě za totality, když jsem byl farářem v Napajedlích, šli
jsme z kostela a komunisté ze své schůze. Bylo nás hrstka, řekněme
100 a dva z nich mi říkali: „Kam se my na vás hrabem. Nás bylo na
schůzi šest a vás bylo v kostele sto.“ I takové skutečnosti, třeba
nepatrné, je dobré si uvědomovat.
Teď přicházíme a ptáme se proč, proč je tady Fatima,
Maria, Církev. Ježíš přišel na tento svět a žil život v lidském
těle. Po svém vzkříšení, když založil církev, řekl apoštolům,
že je s námi každý den až do konce světa. My jsme jen lidé. Všechno
vnímáme jen pomocí smyslů, a proto nám dal Ježíš viditelnou církev
se všemi jejími obřady, svátostmi a s její jedinečnou obětí,
abychom viditelně pochopili, co Bůh koná neviditelně, co nemůžeme
vnímat, ale věříme tomu.
Přišli jsme za Pannou Marií. Podívejme se tedy na ni, na její
vztah k církvi. Když jsem byl také v pohraničí, měli tam hezkou sošku
Panny Marie. Když ji sundali z půdy, aby se zase mohla nastrojit na májové
pobožnosti, tak jsem se až lekl, jak ta soška vypadala. Celou hlavu měla
samou dírku. Bylo mi to divné, protože ta soška nebyla dřevěná,
ale ze sádry. Jedna trošku více řečná tetička mi povídá: „Ty
dírky má od rýsováčků, kterými jí připínáme závoj.“ A
dodala: „Každý rok jiný.“
Je taková mariánská úcta rozumná? Kdysi jsem říkal jedné
paní, když nastrojily oltář na květen, že to bylo hrozné. To se
ani nedá vypovědět, co tam všechno bylo. Říkal jsem jí: „Panna
Maria byla jistě velmi kulturní osoba a kdyby mohla, jistě by vám
tady do těch kýbláčů, co tady máte, kopla, protože to není žádná
výzdoba.“ Pak mě to moc mrzelo...
Ale bylo to z lásky.
Drazí, všimněme si, že v evangeliu je jenom šest přímých
řečí Panny Marie. Nachází se vždy uprostřed nějakého společenství.
Maminky, když rodí svoje děti, jsou většinou osamocené. Maria je však
stále mezi lidmi, v Betlémě obklopena pastýři, obklopena anděly,
celé nebe se k ní sklánělo. Maria žasne, ale uchovává vše ve svém
srdci. Když jde obětovat Ježíše do chrámu, myslí si, že bude
anonymní maminka s dítětem. A hle, Simeon, prorokyně Anna. Co se to
děje? Později říká: „Tehdy jsem tomu ještě nerozuměla.“ Její
víra i poznání postupně rostly. Od andělského zvěstování, přes
Betlém až po Kalvárii. Její víra stále rostla. Věděla, že Ježíš
připravuje církev, a proto se také do této práce a starostí o církev
okamžitě zapojila. Vidíme ji pod křížem, na kterém visí její
syn. Všichni už jej opustili, i jeho věrní učedníci. Maria ale zůstává.
Zůstává s největší hříšnicí, Marií Magdalénou, kterou
dostala na starost. Zůstává ve společenství těch, kteří Ježíše
vedou na popravu a pak křižují. Poslouchá všechny ty nadávky, výhrůžky,
nevěru. Stává se tak vzorem církve pro Velký pátek, kdy jako jedna
jediná na celé zeměkouli zůstává Kristu věrná. Marie Magdaléna
ještě tak nevěřila. Musela se jít podívat až ke hrobu a nechtěla
ani uvěřit, že by Ježíš mohl být mezi živými. „Vzali mého Pána.“
Jediná Panna Maria ke hrobu nejde, protože ví, že z mrtvých vstal.
A když se Ježíš vrátil do nebe a ona zůstává, tak již
téměř padesátiletá vede církev, evangelizuje, řídí, čeká
spolu s apoštoly na seslání Ducha Svatého. Modlitbou organizuje apoštoly
a těch prvních několik set prvních učedníků, kteří se s
ní modlili, aby dostali Ducha Svatého. Potom se Maria z evangelia trošku
vytrácí, aby se znovu vynořila jako Matka církve, Matka celého světa.
Drazí, přiznám se, že i když se snažíme o jakýsi
ekumenismus, nechápu ty odloučené křesťany, že jim ještě přirozeně
nedošlo, že je úplně normální, že se věřící lidé utíkají
ke své Matce. Copak to není i v Písmu sv. psáno, že nám Ježíš
dal v Janovi, který nás zastupoval, protože tam nikdo jiný nebyl,
Marii za jeho i naši matku. A děti jdou přece k matce. Tatínek se
jim zdá někdy přísný. A tak celé lidstvo jde k Panně Marii. Prosím
vás, řekněte sami, poručil snad papež, aby se po celém světě
stavěly mariánské sochy a obrovské, velkolepé katedrály? Vždyť
to je jedině láska, samozřejmost, vyjádření citů věřícího člověka
k Panně Marii. Tak se Maria od nepaměti co církev existuje stává
matkou všeho Božího lidu.
Co je to Církev? Tady, drazí, udělám malou vsuvku. Co nám říká
ČR a její dějiny o církvi? Od
vzniku republiky až do dneška mluví ČR i svět o církvi jako o něčem,
co je samý děs, hrůza a lež. Připomeňme si alespoň ve zkrácenosti
ty jednotlivé události. Rok 1918 - vznik ČR, okamžitý útok na
katolíky. Od prezidenta počínaje, ten totiž prohlásil: „Katolíci
budou mít tolik práv, kolik si jich vybojují.“ Tím prohlásil, že
katolíci jsou lidé druhé kategorie. Jak je možné, že jen katolíci
musí bojovat za svá práva? Ostatní je mají samozřejmě. Odpad
mnoha kněží od katolické církve, vznik Českobratrské církve
husitské, která z Husem nemá nic společného. Hned nato zničení
Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Vzpomínám si na
slova svého pana děkana, který v
tu dobu chodil do školy. Říkal: „Laďo, za první republiky ten útok
na nás katolíky byl stejný jako teď, za komunismu. Jenomže tehdy
jsme měli ještě jakousi svobodu.“ Komunisté prohlašovali - Řím
musí být souzen a odsouzen! A nikdo neřekl za co. Pak následovala
chvilka úlevy a bác! Hákový kříž. Co je to za kříž? Copak jim
nestačí ten Ježíšův, když říkají: „Gott mit uns“- „Bůh
s námi!“ A pak papež Pius XII. nepustil Hitlera do Vatikánu a to
stovky katolických kněží v Německu zaplatilo životem. Máme takové
informace dneska v dějepise? Takové věci? Učí se pravda? A pak to
šlo dál. To už lidé uměli pálit jeden druhého v koncentračních
táborech a v Sovětském Svazu, našem vzoru, byly miliony mrtvých. To
si vůbec nedovedeme představit. V roce 1953, za ministra Čepičky, měli
být všichni katoličtí kněží vyvezeni z ČR na Sibiř. Ale Pán Bůh
to nedopustil, protože Stalin zemřel. Proč to není v dějepise? To
se tak katolické církve někdo bojí? Čeho by se bál. Pravdy? A
pokračovalo to dál. To už si mnozí pamatujete. Jen seznam těch, kteří
byli v kriminále, nevinní, dobří lidé, dělníci, zemědělci,
profesoři, kněží, biskupové. Za co?
Proč se zavírali do vězení? Proč je mučili? Proč je zabíjeli?
Panna Maria všem těmto, kteří trpěli za církev, za víru v jejího
syna, jen ta jim byla bezmeznou útěchou. A dnes žasneme nad zázrakem,
že ti lidé, kteří to vše přežili, dnes říkají: ´My Pánu Bohu
za to vězení děkujeme. Ale hlad bolí.´
A co slyšíme o církvi dnes? Jeden vysokoškolák v televizním
pořadu Kotel, což je šílený pořad,
řekl: „Katolíci jsou zločinci.“ Proč na to nikdo nic neřekne?
Jaký zločin jsme udělali? A co nám předepisují zfalšované dějiny
předchozích generací? To vše je lež. A co je vlastně ta církev? V
první řadě Ježíš Kristus, její hlava, její zakladatel. Ježíš
sám řekl: „Kdo z vás mě může vinit z hříchu?“ Církev, to je
evangelium, zcela konkrétní a jasná nauka. Církev, to jsou svátosti,
které respektují život každého jednotlivce zvlášť. Člověk se
narodí, živí se, roste, je aktivní, a pak končí svůj život. Křest
posvěcuje narození, biřmování posvěcuje dospívání, aktivitu,
sv. přijímání je výživou pro duši, svátost smíření navrací
pokaženou aktivitu zase zpět od správných kolejí. Na závěr života
tak krásná svátost pomazání nemocných. A pak jsou ještě dvě
společenské svátosti. Svátost manželství, která posvěcuje rodinu
a manžele a svátost kněžství, která lidské společnosti dává
duchovní vůdce a nové proroky, kněze. Církev, to je Ježíš,
evangelium, svátosti. Církev je bezmezná naděje na věčný život.
Nedovedu pochopit, kde se berou ty bláznoviny o převtělování. Podle
názoru, že člověk je bohem, a protože se nemůže smířit se smrtí,
vymýšlí si takové hlouposti, jako je převtělování. Děti se mě
ptaly, co to je? Říkal jsem jim: „Až zemřete, stanete se třeba
broučkem, kterého sezobne slípka a tu vezmou na hody na polévku a
pak nevím čím se stanete.“ Tak se to vysvětluje dětem, ale
opravdu jsou lidé, kteří tomu věří a chtějí být na místě
samotného Pána Boha. No, řekněte, necítíte v tom už satana?
Ale ještě je zde Panna Maria, která zůstává stále
klidnou a vyrovnanou matkou církve. V každé zlé době, v každém
bludném čase rozšlápla hadovi hlavu. Sv. Ignác nenazývá satana ďáblem,
ale nepřítelem lidské přirozenosti, normálního, krásného života
podle evangelia. Maria rozšlápne jeho hlavu. „Mé Neposkvrněné
srdce zvítězí.“ Věříme v těla vzkříšení a život věčný a
církev, to je ve společnství těch, kteří jsou pokřtěni. Tak
velikánský duchovní poklad se Bůh odvážil svěřit lidem, i když
věděl, jak s ním jednou budou zacházet.
Drazí, nikdy si nesmíme namlouvat, že církev udělala tu, či
onu chybu. To neudělala církev, to udělali lidé, kteří ještě církev
nepochopili. To udělali jednotlivci, třeba soudruh učitel, nebo nějaký
kněz, nebo nějaká maminka, která zapomněla na výchovu a místo
toho si brala každý den 1/2 litru rumu, i když byla křesťanka. A to
si nevymýšlím. Neměla v zimě ani na boty, tak nosila tenisky.
Panna Maria je Matka Církve a Církev, to je Ježíš Kristus
mezi námi. A aby to bylo znát, půjčujeme mu své tělo, svou duši,
své srdce, své ruce, své hlasivky, aby se mohlo hlásat evangelium. Ať
je to kdekoliv. Tam, kde tatínek sedí s dětmi a listují v obrázkové
Bibli, maminka, která rozumí dospívajícímu, kněz, lektor,
katecheti. Kdo chce, může dát své já k dispozici tak jako Panna
Maria, která dala Bohu k dispozici celý svůj život.
Myslím, drazí, že
to k rozjímání zatím stačí. Prosme Boha, aby nám dal to, čím
vyniká Panna Maria. Svatý otec už několikrát prohlásil, že 3. tisíciletí
bude mariánské. Já věřím, že bude. Jedna latinská kniha píše o
tom, co to znamená být mariánský. Vysvětlení obsahuje dvě slova -
rozumný a věřící. Představte si, kdyby ve světě, ve vědě, v
technice a ve všem vládla zdravá víra a osvícený rozum. To by byl
ráj. A kdyby víra v Boha, v nebe a v Nejsvětejší Trojici byla taková,
jakou ji měla Panna Maria, to by byl opravdový ráj. Pro mě to slovíčko
ráj je zkratka dvou slov - ROZUM A JEŽÍŠ.
Amen