Kázal P. ThLic. Robert Marciniak, farář ve Vizovicích
Drazí,
v přítomnosti této sochy Panny Marie fatimské si každý člověk
uvědomí, že Bůh je
velmi blízko. Skrze tuto sochu, skrze kříž, skrze jiné symboly a
znamení Boží přítomnosti, kterou si v nich uvědomujeme, přichází
do našich srdcí bázeň. Ale když si připomeneme to, co zažili lidé,
kteří se skutečně setkali s Bohem, ti, kteří se jako malé děti
ve Fatimě setkali s Pannou Marií, dozvídáme se pravdu. Velmi přesně
popsali své pocity a prožitky a řekli, že to co cítili nebyl
strach, ale spíše obrovský obdiv. To napsala do svého památníku
jedna z těch, můžeme říci svatých.
Údiv, moji milí. Tento pocit je v člověku také, patří k
lidské přirozenosti. Přítomnost Boha a jeho svatých nás má vést
k uzdravení, k pravému pocitu. Nedávno, před třemi měsíci,
celý svět zažil nezapomenutelnou hrůzu, která se stala v Americe.
Není potřeba toho, co se tam událo, aby člověk viděl, jak se svět
kolem něj hroutí a všechno ho vede k
pocitu strachu a obav. Když má člověk někoho moc rád, má o něj
také strach. I když jsme schopni přijmout mnohé, třeba i těžkou
nemoc, pořád tu jsou skutečnosti, které v nás budou vzbuzovat
strach i nadále. Jako např. skutečnost, že někdo při zkáze dvou
mrakodrapů zaznamenal na videokazetě jak se v oblaku dýmu vycházejícího
z jednoho z mrakodrapů objevuje tvář ďábla.
Když jsem asi před měsícem vezl jednu stopařku, byla to asi
50-ti letá žena, ptala se mě, jak je možné, že v této době ještě
věřím v Boha, když se ve světě dějí takové věci. Já jsem řekl,
že věřím. I kdyby se ta tvář ďábla objevila nad New Yorkem,
nedivil bych se, protože ta tvář se objevuje kolem nás všude. Svět
patří tomu, který jednou pokoušel Adama a Evu a jejich hřích se
stal i hříchem naším. Oni otevřeli bránu zlému duchu a on k nám
má teď přístup. Není nikdo, kdo by byl vyloučen z ďáblova pokušení.
Ďábel má přístup ke každému a je to anděl, který je větší než
my a jeho moc je opravdu veliká.
Moji milí, neříkám to všechno proto, abych se spolu s vámi
znovu bál a hledal ďábla kolem nás. Marie a svatí se učili dívat
na svět jinak, ne jako děti, ne jako někteří mí přátelé v
Polsku, kde jsem učil, kteří se vždycky scházeli tam, kde viděli
ďábla. Modlili se, aby ho odehnali tam a ještě tam a všude jinde.
Ale Panna Maria nám říká, abychom nehledali zlo, ono si nás najde
samo. „Modlete se za hříšníky. Hledejte uzdravení. Proste Boha o
milost, ať se svět naplní Boží milostí. Otevřte brány
spravedlnosti“.
Moji milí, všichni jsme hříšníci. Tento svět se nedělí
na ty, co hřeší a na ty, co nehřeší. Nemáme se na ně dívat jako
ti, kteří hledají ďábla v nás nebo v druhém
člověku. V nás ďábel není. Jsme sice hříšníci, ale lišíme se
jednou věcí. Kdo je hříšník? To je člověk, který nelituje, který
žije v hříchu, který neprosí za odpuštění, a proto je v moci zlého
ducha. Jenom proto, že nelituje. V tomto smyslu spousta z nás hříšníky
není, ale pokušení se nedá překonat bez Boží přítomnosti. Proto
nás Maria vybízí, abychom se modlili za sebe, za druhé, za každého,
kdo potřebuje obrácení, za uzdravení,
za nalezení Boží milosti. Kde Panna Maria přichází, tam nás
tomuto všemu učí. Přichází a otvírá náruč Boží milosti a říká,
jak potřebná je naše modlitba, aby mohl sestoupit a svou mocí v nás
i v druhých překonat hřích. Litujte a bude vám odpuštěno, proste
a bude vám dáno. Hledejte a stačí jen dát se na správnou cestu a
pak se všechno stane jinačí. Nemusíme nic jiného hledat, jen milost
za milostí. Když přijdeš ke sv. zpovědi, otevírají se pro tebe brány
k milostem Božím, protože zpověď je základní milost Boží. Odpuštění
hříchů je opravdová základní brána pro jiné milosti. Přece neřekneš,
když jsi čistého srdce, že Bůh tvoji modlitbu neslyší. Proto se
zpovídáme, abychom dále doufali, abychom se nedali zmást, že naše
modlitba nemá moc, ale lépe řečeno, naše modlitba vyprošuje ostatní
milosti potřebné každému člověku. Modlíme se proto, že dostáváme,
modlíme se především proto, že něco potřebujeme, a proto, že se
něčeho bojíme, taky. Modlíme
se především proto, že doufáme v Boží milosrdenství a věříme,
že k nám přichází. „Čistého srdce budou vidět Boha“ - říká
Písmo sv. Je to slib, který je nám dán. Proto se modli za čisté
srdce druhého člověka, aby také viděl Boha. Též mu budou hříchy
odpuštěny a bude vidět Boha a pocítí údiv nad tím, co neznal.
Skutečně neznáme Boha. Teprve poznáváme. Ale Bůh se neskrývá.
Naopak. Bůh se dává poznat a je to práce, je to námaha. Ale k tomu
přece směřujeme. Musíme se nejprve smířit s myšlenkou, že Boha
neznáme, že je nám vzdálený, že jsme hříšní, slabí, nemocní.
Musíme se smířit se vším co nám říká. Nebe, život, dobro - to
není to, co ti se samozřejmostí patří. Smířit se s tím a pak
jako orel chtít vzlétnout až ke slunci. Vznášet se neúnavně, poznávat,
přibližovat se a pociťovat úžas nad Bohem a jeho milostí. Krásu
vidím i v Panně Marii Neposkvrněné. Co to vlastně znamená
neposkvrněně počatá? Já bych odpověděl snad jako anděl, který k
ní přišel a řekl: „Jsi plná milosti.“ Ona je jako křišťál,
o čemž čteme v
zápiscích těch, kteří ji viděli přicházet jako ženu oděnou
sluncem. Je jako nádoba, do které je vlita Boží milost. Bože, díky
tobě. Ty jsi pramenem všeho života a vší svatosti. Díky za krásu,
která je v Panně Marii, protože zachovala milost Boží. Co jí Bůh
dal, to narozdíl od nás v sobě zachovala. To, co nám Bůh dal nějak
necháváme ležet ladem, zapomínáme, neumíme toho využít,
nespolupracujeme. Nejsme těmi krásnými nádobami, které v sobě nosí
Boha a vše, co dává. Buď pochválena Panna Maria za to, že přijala
a v sobě zachovala dar a krásu až do konce. Jí plným právem náleží
koruna krásy. A cokoliv o ní řekneme
k jejímu obdivu, k její oslavě, ničím z toho Bohu neublížíme,
naopak ukážeme, že je v ní obrovská vzácnost, kterou bychom si přáli,
kterou bez milosti Boží ani následovat nemůžeme. Ale přece stejná
cesta, která jako jí patří, patří i nám, protože Adam a Eva byli
našimi rodiči, naší přirozeností. Neseme všechno, co i oni museli
nést od té chvíle, co ztratili milost Boží, život věčný, přátelství
s Bohem. Ale Písmo sv. říká, že Panna Maria je nová Eva a Pán Ježíš
nový Adam. Přinesli milost Boží zpět a milost Boží je vrátila
nebi. A to je i náš cíl. Směřujeme k nebi a dojdeme tam tehdy, když
přijmeme Boží milost, která nás uchrání před nejtěžší zkouškou.
Tou je těžký hřích jež znamená ztrátu toho, co nám Bůh
zanechal. A proto vám přeji, aby jste se nebáli Boha prosit, ale také
uměli spolupracovat. A dále vám přeji, aby jste v Marii a v Ježíši
našli příklad lásky, jakou dává jenom Bůh, důvěru, že nás
nikdy neopustí a posilu, aby jste si uvědomili, že není jiné cesty
do nebe, cesty získané Boží milostí, jako cesty Marie a Ježíše.
Kéž nám Bůh dopomůže překonat všechny zkoušky, abychom
nezanechali toho, co nám daroval a byli mu za to vděčni. Nic nám
nepatří, ale Bůh nám to všechno ze své milosti dává. Jemu sláva
na věky. Amen