Kázal
P. Tomáš Káňa, novokněz, kaplan z Luhačovic
Ještě jednou vás vítám, ať už
mé spolubratry v kněžské službě u oltáře, ministranty,
tak vás, ostatní věřící. Když jsem se po vás díval, tak jsem
zjistil, že mezi vámi schází skupinka lidí, a to dětí. Dnes je
jich tu opravdu velmi málo a já jsem chtěl své kázání začít pohádkou.
Teď váhám. Ale včera jsem sloužil mši svatou v domově důchodců
starým lidem a žádný záporný ohlas se nevyskytl. Pokusím
se o to tedy i u vás.
Bylo jedno království a v něm kraloval pan král. Kraloval
moudře a spravedlivě. Jeho hrad byl přístupný všem. Putovali
do něj kupci a obchodníci. Jednoho dne do něj pronikl zloděj. Dostal
se do královských komnat, kde měl král uschováno své bohatství.
Sebral několik zlatých kalichů, stříbrných číší a šperků a
odcházel potají pryč. Myslel si, že ho nikdo neviděl, ale stráže
jej viděly, zatkly a přivedly před krále. Ten prohlásil, že podle
nařízení jejich království bude spravedlivě odsouzen, že jej pošle
do vězení a zítřejšího dne nechá popravit. Dověděla se o tom i
královna. Ta, díky svému mateřskému srdci, šla zloděje navštívit.
Dala se s ním do hovoru a on jí vysvětloval, proč to udělal. Není
prý zlodějem, který krade dnes a denně, ale už něměl co dát svým
devíti dětem, které živil. Královna pochopila, že to není zlý člověk,
ale pomýšlel na dobrou věc. Kdyby ho zítra popravili, tak by jeho
devět dětí ztratilo otce a byly by ještě daleko více chudobnější
než kdyby neměly jen co do úst. Bylo už pozdě večer. Král s královnou
šli spát, ale odsouzenec ve vězení oka nezamhouřil. Druhý den se
chystala poprava. Měl na ni přístup kdokoli, to proto, aby si lidé
uvědomili, co všechno je špatné a za co král trestá. Bylo připraveno
velké pódium s popravčím špalkem. Sešlo se mnoho lidí. Přišla i
královna. Usedla vedle krále a pověděla mu celý příběh onoho člověka.
Ptala se, jestli král nezmění rozhodnutí. Král se na ni osočil:
„Ženo, co po mně chceš?“ Zůstalo chvíli ticho. Odsouzenec již
pokládal hlavu na popravčí špalek. Najednou král seběhl z tribuny
ke katovi a zvolal: „Z královské moci uděluji tomuto člověku
milost.“
My známe také jednoho krále a královnu. Je to Pán Ježíš a
Panna Maria. Panna Maria bývá zobrazována s korunou na hlavě. Pána
Ježíše oslavujeme jako Ježíše Krista Krále na konci církevního
roku. V dnešním evangeliu jsme četli o svatbě v Káni Galilejské,
kam byli Panna Maria s Pánem Ježíšem pozváni. Panna Maria žádá
po Ježíši službu stejně jako královna v pohádce. Prosí Ježíše
o obyčejnou věc. Říká mu: „Nemají již vína.“
A Ježíš odpovídá: „Co po mně chceš? Ještě nepřišla má
hodina.“ I když neodpovídá kladně, Panna Maria ví, protože zná
Ježíše velice dobře, že udělá, co ona chce. Na její výzvu se
stal první zázrak Pána Ježíše. První zázrak, který Pán Ježíš
možná ani neplánoval, nechtěl udělat, ale na její přímluvu udělal.
Někteří umělci a lidé, kteří se zabývají uměním středověku
tvrdí, že ze středověkých
obrazů se dá vyčíst, jak umělci této doby měli obrovský cit v
rozlišování postavy krále a královny. V této době skutečně,
jako v pohádce, která zazněla na úvod, měla královna úlohu
zasahovat tam, kde bylo potřeba, kromě strohé spravedlnosti vnést
milost, podporovat krále, aby jeho ruka, která rozdávala z bohatství
chudým, potřebným, aby tak učinila. Když jsme u toho umění,
obrazu Panny Marie s Pánem Ježíšem se říká Madona s Ježíškem.
Tento název vyvolá v představách mladých lidí, kteří tady dnes
chybí, portrét zpěvačky a herečky světového formátu. Ta však
nemá s naší Madonou nic společného, jen to jméno. Nadaná zpěvačka
oslavuje jen sama sebe, kdežto Panna Maria je vždycky nablízku Pánu
Ježíši, vždy zobrazována s ním a její sláva je jen skrze něho.
Ona je pokorná služebnice Pána. Neoslavuje sama sebe, i když víme,
že jí náleží veliká úcta za vše, co pro nás udělala, za to, že
přijala vůli Boží a skrze ni mohl na svět přijít Pán Ježíš,
naše spása a vykoupení. Na všech těch vyobrazeních můžeme vidět
Pannu Marii spolu s Pánem Ježíšem. Byla s ním v Betlémě, pak při
útěku do Egypta, pak s Janem stojí pod křížem. Je Ježíši stále
nablízku, i když už všichni utekli. Je s ním, když jí jeho mrtvé
tělo sňaté z kříže položili do náruče. Panna Maria je neustále
Pánu Ježíši nablízku.
A tak si myslím, že kdo je velký ctitel Panny Marie, nemůže být
nikdy daleko od Ježíše a naopak, kdo má rád Pána Ježíše, musí
mít velice blízko k Panně Marii. Tak, jak nám to ukazuje umění,
jak nám říká Písmo svaté.
Jedna ze světic, Terezie z Avily, velká mystička, prožívala
hlubokou duchovní lásku ke Kristu. Tuto lásku rozšiřuje i na Pannu
Marii tím, že řekla, že Panna Maria je matkou jejího přítele, takže
ji musí mít také velice ráda. Kristus byl pro Terezii v její
mystické lásce velikým přítelem.
Panna Maria nám může být také důkazem toho, co vyslovil předchozí
papež Jan Pavel I., který po usednutí na papežský trůn byl papežem
jen asi 30 dnů. Řekl, že Bůh je Otcem, ale ještě více matkou.
Panna Maria je člověk, není čtvrtá božská osoba, ale může nám
připomínat rozměr Boží lásky Otce, která má i mateřské prvky.
Bůh Otec nás miluje jak otcovskou, tak mateřskou láskou. Malíř
Rembrandt namaloval podobenství o milujícím otci. Na tomto obrazu je
možné vidět návrat marnotratného syna jak padá na kolena a jeho
otec se nad ním sklání a pokládá své ruce na jeho rameno.
Rembrandt, to byl nějaký malíř, ale každou z těch dlaní namaloval
jinou. Jedna je otcovská, druhá mateřská. S velkou láskou přijímá
jako ztracenou ovečku svého ztraceného syna. Jestli v tomto zobrazení
vidíme namísto milujícího otce Boha, tak Rembrandt chtěl vyjádřit
nesouměrností těchto dlaní, že Bůh Otec je nám i matkou. V Písmu
sv. není žádná zmínka o tom, že by Panna Maria konala zázraky. Zázraky
koná Ježíš Kristus, ale na její přímluvu.
Právě ten první, který vykonal na svatbě v Káni Galilejské,
vykonal na výzvu Panny
Marie. Díky ní udělal zázrak před očima lidí, kteří v něj uvěřili
a šli za ním. Panna Maria je tedy veliká přímluvkyně, říkáme
orodovnice. Ona vyslýchá naše prosby a za nás u Ježíše prosí. Je
velice blízká i nám kněžím právě tím, že když prožíváme při
mši sv. oběť Pána Ježíše a držíme ho ve svých dlaních, jsme
jako ona. Ta, která držela naši spásu ve svých rukou jako první. Pán
Ježíš se dnes přibližuje všem. I my můžeme prožívat takový
mystický záblesk, když přijímáme sv. přijímání na ruku. Tak si
můžeme pochovat Pána Ježíše ve svých dlaních. Můžeme prožít
něco z toho, co prožívala Panna Maria.
A tak jako na
přímluvu královny se zachránil člověk v pohádce, tak na přímluvu
Panny Marie v Káni Galilejské vykonal Pán Ježíš první zázrak,
kterým zjevil svou slávu a lidé v
něj uvěřili. I v našem křesťanském životě je pro nás Panna
Maria velkou oporou a přímluvkyní
na jejíž přímluvu se mohou i v dnešní době stát zázraky. A toho
je škoda nevyužít.Amen.