Kázal
P. Josef Kuchař, farář
ve Vlachovicích
Bratři
a sestry,
umělci různých období umělecké tvorby zobrazovali Pannu
Marii tak, jak se jim nejvíce líbila. Tak to dělají i umělci
současnosti, na Západě,
i u nás. Na Východě, v Asii, kde převládá pravoslavné náboženství,
tomu tak nikdy nebylo a není ani dnes. Tam
umělci vždy dodržovali určité předlohy a vzory, podle kterých
museli svá díla co nejdokonaleji zobrazit. Tito umělci se často
divili umělcům ze Západu, že malují tak odvážné podoby Panny
Marie. Zvlášť v době
renesance italští malíři a sochaři zobrazovali Pannu Marii jako
jednu z nejkrásnějších Italek.
I dnešní zpodobování Panny Marie mi připadá až moc
současné. Na některých obrazech se jeví jako nějaká fešanda s
nabarvenými vlasy, nalíčenou tváří a namalovanými rty.
Možná ji chceme mít právě tak, jak je to moderní v dnešním
světě. Vidíme však příliš současnost, ale tak málo nebe a Pána
Boha. Obrazy se mění a zase se budou měnit. Ale nepřenášejme tyto
změny do svého myšlení, do svého života, do své zbožnosti a úcty.
Mnozí
se jistě ptáte, proč o tom mluvím. Pokusím se vám to vysvětlit. V
Novém zákoně je obsaženo asi patnáct scén, ve kterých vystupuje i
Panna Maria. Ale je jen pět scén, ve kterých
Panna Maria něco říká. Ve zbývajících scénách mlčí.
Při dřívějších zjeveních, jako v Lurdech, ve Fatimě, Panna Maria
také příliš nemluvila a přicházela jen jednou za měsíc. Dnes se
zjevuje každý den a stále hovoří. Jako by to v nebi nemohla
vydržet. Přichází pořád. Vzpomínám při těchto slovech právě
na Medžugorje, kde se tak stále děje. Byl jsem tam jednou. Navštívil
jsem tehdy jednoho františkána. Měl ve svém pokoji velké množství
knih. Byl jsem tím udiven a tázal jsem se ho, co je to za knihy.
A on mi odpověděl, že to všechno je evangelium podle Panny
Marie, že to všechno jsou slova, která řekla a která chtěla, aby
františkáni zapsali a vydali až tehdy, až sama dá k tomu povolení.
Víte, myslím si, že evangelium Lukášovo, Matoušovo, Markovo
i Janovo už nám nestačí. Přejeme si jiné evangelium. Takové, ve
kterém by bylo více takové víry, kterou bychom chtěli my, lidé, a
ne víry, kterou nám přinesl Ježíš Kristus. Chceme si víru
upravovat podle sebe a řídit si ji jako auto. Ale i to má plyn a
brzdu. Aby mohlo jet, má plyn, ale aby mohlo zastavit, nebo aby
nezavinilo nějakou dopravní nehodu, musí brzdit. Tímto přirovnáním
bych vás chtěl povzbudit k takové víře a k takovému způsobu
života. K tichosti a skromnosti Panny Marie a věrnosti evangeliu Pána
Ježíše. Evangelium, které nám přinesl, se nám někdy zdá těžké
a náročné. Proto hledáme snadnější a nám milejší cesty. Ale je
dobré vrátit se k tomu původnímu. Např. ve včerejším evangeliu
vystupovali tři farizeové, kteří se snažili získat k tomu, co už
měli, ještě něco navíc. Chtěli prožívat nádherné prožitky,
chtěli mít slávu a úctu ve svém společenství. Tak si vymýšleli,
jak by využili svoji víru a obohatili si svůj život. Ale zpříjemňovali
si jej tak, že je za to Pán Ježíš nemohl pochválit.
Kdybychom tak chtěli mít my takovou víru, díky níž bychom
toužili znovu a znovu začínat
žít svůj život podle evangelia! Ale nesměli bychom chtít nic navíc,
nic mimořádného, čím bychom se chtěli potěšit, ozdobit,
obohatit. To by přece bylo farizejské jednání.
Raději chtějme být tou chudou vdovou, která do chrámové
pokladnice přinesla všechno, co měla - to poslední. Neobohacujme se
tedy příliš pozemským potěšením a pozemskou krásou, ale všeho
se zříkejme a věřme v sílu skromného způsobu života podle Ježíšova
evangelia. Věřme v sílu Boží odměny.
Pán Bůh vidí i to, co je skryté a to odmění. Amen