Kázal P.
ing. František Kuběna SI, farář v Lidečku
Milí
spolubratři v kněžské službě, milí bratři a sestry, milí mariánští
poutníci, vy, které spojuje úcta k Panně Marii Fatimské a nosíte v
srdci její odkaz,scházíme se společně na tomto poutním místě
letos poprvé a určitě všichni cítíme, že letošní rok 2000 je
mimořádný, v určitém smyslu jedinečný, jubilejní, svatý. My, křesťané
říkáme, že jeho mimořádnost spočívá v jedinečném okamžiku,
který naplnil zbytek lidských dějin jejich pravým významem. Velké
Jubileum roku 2000 je a zůstane největším jubileem našeho života.
Ani naše narozeniny, rodinné události, svátky a různá jubilea jej
nepřevýší. V letošním roce totiž oslavujeme událost, která
natrvalo ovlivní náš další život. Narození Vykupitele, Ježíše
Krista, jeho příchod na naši zem v lidském těle. Nejde však jen o
vzpomínky na to, co se odehrálo kdysi dávno někde v Palestině. Pro
nás je až příliš aktuální očekávaný druhý příchod Ježíše
Krista se vší slávou na konci časů. Pán Ježíš řekl: „Já
jsem s vámi po všechny dny až do skončení světa“. Toto Jubileum
oslavíme nejlépe hlubokým prožitím události, která se stala v našem
životě nejzákladnější, prožitím živého setkání s vtěleným,
ukřižovaným, zmrtvýchvstalým Ježíšem uprostřed nás, který je
láskou, jež zná každého vlastním jménem a volá: „Pojď za mnou
a následuj mě!“
Jubileum tohoto roku nám pomáhá
pochopit Boží nabídku k osobnímu obrácení a pokání. To je počátkem
cesty obnovení člověka, podmínkou opětovného obnovení přátelského
vztahu s Bohem, získání jeho milostí a nadpřirozeného života,
který může naplnit ty nejhlubší touhy lidských srdcí. K obrácení,
k pokání, k novému životu a k modlitbě vybízí při každém
svém zjevení Panna Maria.
Vyzývá nás, abychom se odvrátili od zla, od hříchů, od všeho, co
tak silně uráží Boha a jeho Božské Srdce.
Protože jsme poutníci a zde se scházíme
jednou za měsíc, tak bych chtěl připomenout, že poutě patří ke
zvláštním znamením letošního svatého roku. Dosvědčují víru a
posilují zbožnost křesťanského lidu. Každý člověk by měl chápat
svůj život jako pouť. Vyšli jsme z Božích dlaní a do Boží náruče
se toužíme zase vrátit. Pouť byla vždy v životě věřících i v
dějinách církve důležitou událostí. Připomíná osobní putování
po stopách Ježíšových. Pouť je pokání za lidské slabosti, stálou
bdělostí nad vlastní křehkostí, vnitřní přípravou k obnovení
srdce. Skrze bdění, půst a modlitbu postupuje poutník po cestě křesťanské
dokonalosti a za pomoci Boží milosti se snaží dojít k uskutečnění
Kristovy milosti, jak píše sv. Pavel v Listu Efezanům.
Radost z Jubilea by však nebyla úplná,
kdyby náš pohled nezaletěl k té, která pro nás v naprosté poslušnosti
k Otci darovala život vtělenému Božímu Synu. Když se přijela do
Betléma zapsat ke svému rodu, naplnil se čas, kdy měla porodit.
Naplněna Duchem svatým porodila prvorozeného z nového stvoření.
Panna Maria, žena, která setrvávala v tichosti a naslouchání, oddaná
do rukou nebeského Otce. Ji vzývají všechna pokolení. Ji chválíme
i zde na fatimské pobožnosti. Ji, blahoslavenou, která dokázala
poznat působení Ducha svatého. Nikdy nepřestaňme vzývat Matku
milosrdenství a vždy nacházejme útočiště pod její ochranou.
Žijeme ve společnosti bohaté na
hmotné statky, ale zároveň v hluboké duchovní bídě. Přes značné
duchovní podněty, včetně Velkého Jubilea, vidíme kolem sebe úpadek
víry i náboženského života. Kolik za posledních deset let ubylo věřících,
křtů, svateb, nově vysvěcených kněží a řeholníků. Místo
toho, abychom rostli, zmenšujeme se. a na druhé straně má zelenou
konzumní, liberální způsob života s pádem do nevěry, lhostejnosti
a novopohanských pověr. Kolik těch moderních strašáků má moderní
svět bez Boha. Vzpomeňme si na
nedávné zatmění Slunce. Kolik zbytečných řečí se kolem této události
vyslovilo, kolik tragédií s ním spojených se předpovídalo, kolik
neštěstí a katastrof spojených s koncem roku 1999 a příchodem roku
2000 jsme slyšeli od astrologů a hvězdopravců. Ale, my, křesťané,
jsme věděli, že vše oslavíme v klidu a míru. To je ten veliký
rozdíl mezi námi a novodobými pohany. My věříme Bohu, a proto se
nemusíme bát nějakého zvláštního letopočtu, ani zatmění. Jsou
to věci zcela přirozené, tak proč bychom se jich báli. Nejsme pověrčiví,
nemáme modly. Ale přece můžeme vidět značný úpadek víry, a to i
v našich katolických rodinách. I zde v kostele dnes převládá ta třetí
generace. Ta generace mladší tady nepřichází, protože ona Matku Boží,
ani Boha nepotřebuje. A proč to všecko? Protože dnešním věřícím
schází láska k Bohu a k jeho církvi. Proto ten velký úpadek víry
a mravů a to po deseti letech od největšího fatimského zázraku, od
pádu komunismu v naší zemi. Vzpomeňme na slova pana kardinála Tomáška,
který ještě v době zloby, temnoty a nenávisti citoval slova Panny
Marie: „Moje Neposkvrněné srdce zvítězí!“. A to srdce opravdu
zvítězilo a Bůh nám dal svobodu slyšet jeho hlas a uvědomit si, že
ta změna byla největší fatimský zázrak.
Podstatou poselství z Fatimy je úcta
k Neposkvrněnému srdci Panny Marie. Dnes však z našeho každodenního
života vymizela. A proč? Mnozí říkají, že je to otázka citů, a
přitom víme, jak je zejména mladá generace plná citů povrchních.
Při koncertech zpěváků jsou často mladí lidé, hlavně dívky,
schopni v extázi nad svými idoly padat do bláta. Kolik povrchnosti je
v lidech. Snad hlubších citů ani nejsou schopni.
Svatý Jan Eudes píše o úctě k
Neposkvrněnému srdci Panny Marie toto: „Srdce naplňuje celý život
člověka, ale přesto je především symbolem lásky. Jestliže ctíme
Mariino srdce, máme na mysli nejen určité tajemství, úkon,
vlastnost nebo dokonce nejvznešenější osobu, ale samostatný zdroj a
původ, odkud všechny tyto věci čerpají svoji hodnotu, svatost a lásku
k Bohu a k bližnímu. Toto podivuhodné srdce je vzorem srdcí našich,
jenž se mají stát jeho obrazy. Stejně jak ve svém srdci chovala
Panna Maria svého syna Ježíše, tak v něm chová a navždy bude
chovat všechny Ježíšovy následovníky, své děti, které miluje a
neustále Bohu nabízí jako plody svého mateřského srdce“.
Ve Starém i Novém zákoně je slovo
srdce kořenem mravního i náboženského vztahu k Bohu. Představuje
zde střed duševního, mravního a náboženského života. V něm se
utváří naše dobré i špatné sklony. Naše srdce je nestálé, pokřivené
a mnohdy hříšné, a proto potřebujeme srdce nové. Když budeme chtít
dobře poznat Pannu Marii, mít k ní hluboký, osobní vztah, dokážeme
pak i my naslouchat Bohu, milovat jeho Syna Ježíše a následovat jej.
Bez osobní úcty k srdci Panny Marie a k Srdci Ježíšovu nemůžeme mít
ve svých srdcích pravou hlubokou zbožnost. Je přece tak důležité,
kam naše srdce směřuje, koho miluje a jak velikou mírou lásky. Lásce
k Neposkvrněnému srdci nás Panna Maria
vybízí při druhém a třetím zjevení ve Fatimě. I tehdy
byla doba zlá. Portugalsko byla země rozvrácená, žilo tam mnoho nepřátel
církve, a právě tam se Panna Maria zjevila třem snad nejprostším dětem.
Kolik nenávisti, zloby a posměchu musely tyto děti zakusit od lidí
moderních, světáckých. Ta nenávist má hluboký základ v ďáblově
útoku. On ví, co všechno Panna Maria koná pro svět a proto ji nenávidí.
Ale ona přece stojí na hlavě hada a ďábel je stále pokořovaný.
Chtějme být dnes spolu se třemi pasáčky ve Fatimě a slyšet tu nádhernou
povzbuzující větu: „Moje Neposkvrněné srdce zvítězí!“.
A na závěr
jednu krátkou modlitbičku:
Svatá
Maria, Matko Boží, zachovej naše srdce čisté a průhledné jako
pramen, vypros nám srdce prosté, které se nermoutí, srdce vznešené,
jež se dává, něžné v soucitu, srdce věrné a velkodušné, které
nezapomíná na žádné dobro a nevzpomíná na žádnou křivdu. Daruj
nám srdce tiché a pokorné, milující bez nároků na odplatu, jež
se nevypíná před tvým Božským Synem nad jinými, srdce velké a
nezlomné, jež žádná lhostejnost neunaví. Srdce usilující o
oslavu Ježíše Krista, zraněné jeho láskou, srdce, jehož rána
bude uzdravena až v nebi. Amen