Kázal
o. Jan Jelínek, jáhen z Nedašova
Milé sestry a bratři,
snad nejpopulárnějším slovem v dnešní době je slovo
svoboda. Zamyslíme-li se nad obsahem tohoto slova, poznáme, kolik času
uběhlo od dob nevolnictví, otrokářství. Bůh ale nerozlišuje lidi
na svobodné a otroky. Před ním jsou si všichni lidé rovni. Pro nás
to znamená, že lidská svoboda pramení v nitru člověka. I přes
vydobytí jakékoli svobody, národní, politické, nebo sociální, může
člověk žít jako otrok doby nevolnictví. Právě tehdy, když
zapomene na Boha, Pána všeho.
Už odedávna nazýval křesťanský
svět Pannu Marii Osvoboditelkou. I
první chrám Panny Marie v Římě nesl jméno Panny Marie
Osvoboditelky. A u nás od staletí putuje moravský lid k Panně Marii
Osvoboditelce.
Sestry a bratři, snad není ani jedné
nemoci a bolesti, aby se lidé neutíkali k Panně Marii s prosbou o
pomoc. Nyní v měsíci květnu ji oslavujeme litaniemi loretánskými.
Je to nejstarší mariánská modlitba církve a sahá do dob, kdy ještě
východní a západní církev byla jednotná a byla řízena římským
biskupem. V měsíci říjnu oslavujeme Pannu Marii modlitbou růžence.
Růženec je takovým stručným životopisem Pána Ježíše. Úcta
Panny Marie pozvedá lidi a mnoho z nich z otroctví vášní, smyslností
a hříchů. O lidském životě se říká, že je to boj. Boj se
sebou, se všemi zlými pudy, ze sobectvím, jež vede v sráz. Boj zla
proti dobru, těla proti duši, světa proti nebi. Jistě mi dáte
zapravdu, že každý z nás potřebuje v tomto boji pomoc. Křesťané
mají tuto pomoc v Panně Marii. Jsme vyhnanými syny Evy. Ona byla příčinou
slz. Panna Maria však tyto slzy z lidských tváří stírá. Samozřejmě
proto, že nás má ráda.
Lidské matky dávají život dětem a
uchovávají ho. Já ale myslím, že by to nestačilo. Bylo by příliš
málo, kdyby člověk žil jen podle těla a jeho duše přitom byla
mrtvá. Všichni dobře víme, že naší duši dává život Pán Ježíš.
On sám řekl: „Já jsem cesta, pravda a život“. Máme tedy být
Panně Marii hodně vděčni za život naší duše. Proto ji nazýváme
naší dobrou nebeskou matkou.
Zamyslíme-li se nad posláním matek,
žen a dívek, musíme přiznat, že jejich úkolem je dávat život,
pozvedat dítě z kolébky, nemocné na lůžku a povznášet. To dělají
řeholní sestry v misiích, když přivádějí duše pohanů k Bohu.
To je smysl života matek, žen a dívek. Naopak žena a dívky, které
kráčí příliš daleko od Boha, nepozvedají, nepovznášejí, ale
strhávají do propasti. pokušitel se totiž lehce vetře jako můra klíčovou
dírkou. Pokušení čekalo na Josefa Egyptského a chytilo jej za šaty
pěstěnou rukou paní Potifarové. Na Davida zase čekalo na střeše
domu po dobrém obědě. A Samson se nechal pokušením ukolébat na klíně
Dalily. Pokušení neunikne žádný člověk. Ani když kolem sebe uděláme
kruh svěcenou křídou, ani, když vykropíme místo svěcenou vodou. Před
ním nás může uchránit šestá prosba modlitby Otčenáše, pomoc a
ochrana Panny Marie.
Je měsíc květen a v něm oslavujeme
svátek matek. Děti přinášejí svým maminkám kytice květů a na
rtech přání. Ty děti, které už své maminky ztratily, přinášejí
kytice květů na hřbitov a na rtech modlitbu. My však máme ještě
jinou maminku, Pannu Marii, Královnu máje, a ta je nade všechny
matky. Celý máj je jí zasvěcen. Uctíváme ji májovými pobožnostmi.
Pro nás je letošní jubilejní máj
zvláště významný. Před týdnem, 30. dubna kanonizoval Svatý otec
Jan Pavel II. řeholní sestru Faustýnu Kowalskou. A dnes beatifikoval
ve Fatimě dvě děti z fatimských zjevení, která se udála před 83
lety. Jsou to Hyacinta a František. Hyacinta byla starší. narodila se
11. 3. 1910. Kdy se narodil František jsem nedokázal zjistit. tyto děti
vyrůstaly v prostředí klidu a upřímné lásky. Hyacinta zemřela
20. 2. 1920 a František 4. 4. 1919. Pro nás jsou tytto zprávy nesmírně
vzácné, protože se opět rozšířil počet ve společenství svatých,
ve kterých máme přímluvce u Boha. Děkujme Bohu za to a vzpomeňme
si v modlitbě i na Svatého
otce, který si dnes připomíná také den atentátu.
U Boha neexistuje nahlášení na audienci. Nebem vane
nejdemokratičtější duch a místo zde má aristokracie duše. Ne těla.
Duše! Svatí jsou ojedinělými perlami, kolem nichž svět chodí jako
kolem bezvýznamných oblázků. Ze všech těch svatých a světic Božích
je nejsvětější Panna Maria. Kdo ji viděl kdysi na Kalvárii pod křížem,
jak plakala, netušil, ba ani nemohl tušit, že vidí Pannu, která v
prstech přejímá vřeteno příze nových dějin lidstva.
Východní národy si vyprávějí
takovou pověst: Bůh už všechno stvořil. Všechno už bylo. Jenom člověka
nebylo. Rozhodl se jej stvořit. Sestoupil k velké řece a bral do ruky
hlínu. V tom okamžiku jej kousl do prstu rak, který se skrýval v blátě.
A z té Boží krví smočené hlíny stvořil srdce první matky. Sv.
Jan Zlatoústý přirovnává rodinu k trnovému keři. Sotva se jedna rána
zahojí, hned vás píchne druhý trn. Přísloví dodává, že srdce
matky by mělo být tak ušlechtilé, aby zušlechťovalo otce i děti.
Proto má být srdce matky velmi blízko Boha. U Panny Marie tomu tak
je. Ta je blízko Boha proto, aby se za nás mohla přimlouvat. Volejme
k ní: „Maria pomoz! Vždyť jsi naše matka!“
A na závěr
krátká modlitba:
Až se
poslední den schýlí,
k soudu nás
pozve tvůj Syn.
Maria, v
poslední té chvíli,
za nás
oroduj.
Neodmítej
dítek svých
v tomto
kroku rozhodném.
Po vítězném
boji,
ať na tvém
srdci spočinem.
Amen