Kázal
o. Miroslav Ślełdzinski
MIC, kaplan v Brumově
Drahé sestry a bratři,
Musím se vám přiznat, že mě napadla dosti neskromná a hloupá
myšlenka, jako by se 13. května za Fatimou zavřela vrata. Svatý otec
blahoslavil dvě děti z Fatimy, Hyacintu a Františka a kardinál Sodáno
se souhlasem Svatého otce odhalil třetí fatimské tajemství.
Zanedlouho bude zveřejněno pro celý svět a my se všechno dozvíme.
Díky tomu nás může napadnout myšlenka, že tedy od fatimských
zjevení nebudeme moci čekat nic nového a senzačního. Ale je tomu
skutečně tak? A co Lurdy , La Salletta a jiná mariánská poutní místa,
ta že by už také měla patřit minulosti? A kdybychom dále přemýšleli
o této tak příliš smělé myšlence, mohli bychom říct, že i
Panna Maria již patří minulosti?
K teologii patří jisté zásady, které nám říkají, že o
Panně Marii ještě nikdy nebylo řečeno dost, že úcty k ní a jejího
oslavování je pořád málo. Jaký má být tedy opravdový
obsah našich myšlenek? Z
odkazů Fatimy se stále ještě máme co učit. Celé 20. století je
poznamenáno uskutečňováním fatimských předpovědí. Tolik utrpení,
bolesti lidí, pronásledování a vlády totalitních režimů, to všechno
je ukázkou toho, co se stane s člověkem, který nepřijme Boha. O tom
všem k nám hovoří Panna Maria ve svých zjeveních.
Drazí, předevčírem jsme prožívali slavnost Seslání Ducha
svatého. Druhý den po této slavnosti je podle ustanovení II. Vatikánského
koncilu svátkem Panny Marie, Matky církve. Maria je matkou církve a církev
je zároveň matkou nás všech. Panna Maria byla pověřena velikým úkolem
božského mateřství. Je v těsném spojení s církví. Je pro nás
vynikajícím a jedinečným vzorem Panny a Matky. A tak církev, která
neustále rozjímá o její tajemné svatosti, napodobuje její lásku a
plnění Otcovy vůle. přijetím Božího slova se stává matkou, k
nesmrtelnému životu rodí dítě počaté skrze Ducha svatého, a
zrozené z Boha.
Chtěl bych se pozastavit nad krátkým úryvkem z věroučné
konstituce církve, jenž vystihuje celé Mariino tajemství. „Maria,
která tak hluboko vstoupila do dějin spásy, jistým způsobem v sobě
popisuje a vyzařuje největší skutečnosti víry. Oslavovaná a uctívaná
volá věřící ke svému Otci, k oběti svého Syna. Tak církev
usiluje o oslavu Krista, stává se podobnější svému vznešenému
vzoru, roste ve víře, naději a lásce a ve všem hledá a plní Boží
vůli.“ Panna Maria vstoupila velmi hluboko do dějin spásy. Měli
bychom si to všichni dobře
uvědomit a podle toho žít. Život každého z nás jednotlivě je dějinami
spásy. Je prostorem pro naši víru a důvěru. Uvědomujme si, že naše
dějiny spásy prožíváme spolu s Marií.Náš život přece není náhoda,
nikdo z nás zde není zbytečný, zapomenutý, Bůh na nás nezapomněl.Naše
dějiny spásy jsou však ohroženy naším někdy tak příliš povrchním
prožíváním víry. Naše
srdce by měla přetékat touhou a hladem po poznání Boha a jeho
znameních. Z Panny Marie vyzařují největší skutečnoxsti víry.
Poznáme je? Kolik času věnujeme tomuto poznání? Máme zájem o různé
události ve světě. S napětím dokážeme sledovat třeba fotbalové
Mistrovství Evropy. Jsou lidé, kteří si nedokáží odpustit ani
jeden jediný fotbalový zápas v televizi. Ale na co se skutečně dívají?
Na stále stejný obraz. Dvacetdva mužů běhá po zeleném trávníku
za kouskem kůže s gumovou duší uvnitř. Myslíme si, že většiny z
nás se to netýká, ale není tomu tak. Každý z nás má jakýsi svůj
fotbal, kterému zasvětil svůj život, své touhy i zvědavost. Ale
pro nás, věřící, by mělo být nevynechaným fotbalovým zápasem
poznání skutečností víry. Jak nádherný je Pán. Co všechno nám
připravil. Proč to všechno chceme poznávat raději z časopisů a
knih, které častokrát víru zkreslují? Máme zájem o různá hnutí,
netradiční způsoby léčení, o tom všem mezi sebou dokážeme hovořit
celé hodiny. Ale nechat proniknout skutečnosti víry do našich myšlenek
a tužeb, to je pro nás veliký problém. A nejen to. I všechny naše
hříchy, prožívání víry naplno. A to proto, že nemáme zájem o
opravdové poznání svých slabostí. Máme totiž strach, že když
objevíme nějakou svoji slabost, hřích, budeme mít stejný pocit,
jako má Bůh. Že když ucítíme sami k sobě určitý vzdor, bude ho
mít vůči nám i Bůh. Ale to vůbec není pravda. Bůh nás volá k
sobě, dává nám šanci k obrácení. Člověk se však neobrátí a
nezmění svůj život, dokud nebude ochoten podívat se pravdě do očí.
Žijeme v domnění, že je to vždycky někdo jiný, kdo ohrožuje naši
víru, naši svatost.Kdybychom snad žili někde jinde a svět okolo nás
byl jiný, pak teprve by bylo všechno perfektní. Ale takové domněnky
jsou postavené na hlavu. Panna Maria volá všechny věřící ke svému
Synu Ježíši a k jeho oběti, k lásce k Otci. Volá ve Fatimě, v
Lurdech a na jiných poutních místech. My však si myslíme, že oběť
pro Boha je až příliš velikým nárokem na náš život, že Bůh nám
vezme radost. Čím více se k němu přiblížíme, tím více radosti
nám vezme. Že budeme muset přinést obrovskou oběť, a teprve tím
si zasloužíme Boží lásku. právě proto má tolik lidí strach z
Boha. Spojuje Boha a víru v něho s obětí, kterou musí přinést,
aby si ho tak nějak podplatili. Ale Bůh to přece nechce.
Maria stále roste ve víře, naději a lásce. Ve všem hledá a
plní Boží vůli. A jak to děláme my? Je naše představa o Bohu správná?
Není to spíše jakési negativní chápání ohrožení a obav? Lidé
mluví o Boží vůli nejraději tehdy, když se jich dotkne neštěstí,
něco se jim nedaří, hroutí se jejich vymyšlený svět. Napadne je
myšlenka, že to zasahuje Bůh. Tak ať se stane jeho vůle. Vidí ji
ve smrti příbuzného, blízkého člověka, ve spoustě smutných a
bolestných událostí, které sami sobě ani jiným, nepřejí. Častokrát
spojujeme představu Boží vůle s něčím, co je v rozporu s naším
očekáváním a touhami. Proto o ni máme tak malý zájem. Nechceme to
tak, jak to uspořádal Bůh. Chceme mít na Boha takový vliv, aby uspořádal
svět podle našich představ, tak, jak se to co nejvíce líbí nám. K
tobě se Pane Bože modlíme, protože jsi mocný. Chceme pro sebe využít
tvé moci a tvého božství, k uspořádání světa podle našich představ.
Ano. Kdyby se tak stalo, teprve tehdy bys byl fantastickým Bohem. Až
tehdy bychom tě opravdu milovali. Panna Maria nás chce naučit úplně
něčemu jinému. Tomu, abychom nechali proniknout Boha a jeho vůli do
našich životů, do všech událostí, do všech srdcí. Boží vůle
je přece pro každého to nejlepší. Naše víra spočívá v důvěře
v Boha, v důvěře, že Bůh pro náš život není nebezpečný. A přesto.
Proč svět tak těžce přijímá Boha a Marii? Její odkazy tak málo
chápeme a tak těžce přijímáme. To vše, co řekla dětem ve Fatimě,
se přece vyplnilo. Jen my se mýlíme, děláme chyby a vzpíráme se
Bohu. Ne on, ale my se musíme změnit a obrátit se. Ne Bůh musí
sestoupit ze své pozice, ale svět. Vše se vyplnilo a my jsme toho svědky.
Žijeme v čase, kdy církev oficiálně odhaluje a zveřejňuje třetí
fatimské tajemství. Jaké asi budou naše komentáře, jaký vliv bude
mít toto tajemství na náš život, rozhodování, touhy, modlitbu,
zpytování svědomí, zpověď. To je tajemství našeho života. Schází
nám jistota, že se v nás něco skutečně změní. O to ale můžeme
už nyní prosit Pannu Marii, Matku církve, která je naplněna Duchem
svatým. Můžeme ji prosit o pomoc, o její přítomnost při našem
otevírání se a přijímání Boží vůle, Božího světla, Ducha
svatého, který je Boží mocí. Prosme každý den o Ducha svatého,
Ducha poslušnosti, Ducha hledání Boží vůle.
Amen