Kázal P. Stanisław
Ługowski
MIC, farář v Drietome na Slovensku
Pochválen buď Pán Ježíš Kristus!
Milí otcové, moji spolubratři, sestry a bratři,
milí poutníci,
v poslední době dochází k velkému znechucení.
Mnozí starší a zkušení lidé mají velké obavy a my ostatní začínáme
jejich rezignaci chápat. I my sami prožíváme hluboké znechucení v
souvislosti s vývojem nejen u nás, ale v celém světě. Celkem vážně
se obáváme, že to 21. století bude nakonec ještě krvavější než
století 20.. Nejde jen o materiální bídu, o to, že dnes skoro všechny
peníze utratíme za stravu, za placení šeků, i když mnozí
pracujeme velmi těžce. O to ale nejde, protože základní lidská,
národní a křesťanská solidarita nám všem říká, že mnozí se
mají ještě mnohem hůř
a ve svém regionu, ve své vlasti nezažívají ani ty požitky, které
máme my, ať už tvořivé nebo konzumní.
V posledních týdnech můžeme každý den sledovat na obrazovkách
televize lidi, kteří ztratili všechno. Zůstaly jim jenom holé životy.
Vyhnáni ze svých domovů, ze své vlasti, odděleni od svých příbuzných
a stále nemající naději, že se situace změní. Mnozí se tedy
mají mnohem hůř a ve své vlasti neprožívají ani tu „bídu“,
kterou prožíváme my a na kterou si často stěžujeme. Trápí nás všechny
ty nepravosti, které se šíří dnešním světem, ta nevyhnutelná
realizace zla a jeho obrovské zintenzivnění v určitých časových a
dějinných úsecích. Podívejme se alespoň krátce do dějin světa,
do minulosti. Před vypuknutím napoleonských válek, před vypuknutím
1. i 2. světové války docházelo k obrovskému rozmachu toho, co se
biblicky nazývá pýcha očí a pýcha života. A po výbuchu této
pýchy a nečekaných perspektiv přichází právě tak nečekaná
apokalypsa. Při rozmachu říše a jejím obrovském lesku právě tak
vzrůstá bída a beznaděj širokých vrstev lidí, bída
nesoucí s sebou příznaky budoucích katastrof a úpadku, ve
kterém pochodeň naděje udržovalo jen Kristovo učení a jeho svatá
církev. Tyto historické paralely by se daly hledat do nekonečna. Ať
už vzpomenu rozkvět vrcholu středověku a renesance a následné
vypuknutí náboženských válek, anebo ekonomický a demokratický
rozkvět Francie, po kterém následovala krvavá revoluce a právě tak
krvavé napoleonské války. Sestry a bratři, koho ale za to všechno
obvinit? Koho zatýkat, koho trestat, koho znovu bombardovat? Ve všech
těchto případech nám na mysl přichází jen jediná prevence,
jediný lék, a to ono staromódní čištění lidské duše. Orgie
konzumu a vyvolávání závisti, nenávisti a chamtivosti u tak širokých
vrstev lidí, jak se tomu děje nyní, asi logicky nemohou vyústit do
ničeho jiného, než do toho, co se právě děje a co se odehrává i
před našima očima. Je čas zabíjet i čas léčit,
čas bořit i čas budovat, čas plakat i čas smát se, čas
boje i čas pokoje. V jakém čase jsme se to ocitli a koho je to vina?
V jakých časech žijeme a koho máme obviňovat, koho trestat a koho
zachránit? Sestry a bratři, modleme se. My, lidé různých
národností, profesí a náboženství, modleme se, aby se na nás
nesesypalo to, co jsme si svým dlouhodobým špatným chováním a
nezodpovědným a egoistickým přístupem už dávno zasloužili. Padněme
na kolena, abychom ušli tomu, co na nás číhá za nejbližším
rohem. Už nejsme malé děti, abychom se navzájem strašili a ani já
nejsem soudce, abych kohokoliv obviňoval. Chci jen říci to, že když
vykoupení nepřináší láska, snášenlivost, odpuštění, přináší
jej utrpení. Přímo úměrně nedostatku lásky a vzrůstu sobectví
vzrůstá i obludnost a hrůzostrašnost našich společných trápení.
A proto stále platí ta věta z evangelia: „Čiňte pokání a věřte
evangeliu.“ A proto stále platí i slova, která před 82 lety řekla
Panna Maria ve Fatimě: „Čiňte pokání, modlete se, modlete se, čiňte
pokání.“ Ježíšovo přikázání lásky je v dnešním světě, v
němž se vzmáhá násilí, stále výsostně aktuální. V jeho jménu
a s jeho pomocí můžeme do tohoto světa vnést pořádek a pokoj.
Máme vědce, umělce a odborníky, ale jen umění skutečné lásky zůstává
stále neznámé. Ale naštěstí občas vytryskne v heroických činech
skromných a bídných lidí, zbožných a ctnostných, těch, kteří
vydávají svědectví o Kristu uprostřed nás. Vzpomeňme alespoň
Pátra Pia, kterého sv. Otec 2. května prohlásil za blahoslaveného.
Sestry a bratři, milí poutníci, uprostřed takovéto doby a časů,
které si my, zde přítomní, ani nepřejeme, uprostřed takového
vývoje nám naštěstí vychází vstříc Panna Maria, Matka
Milosrdenství. Připomínáme si 82. výročí jejího zjevení ve
Fatimě. Ona je Matkou Milosrdenství, protože její Syn, Ježíš
Kristus, byl od Otce poslán jako zjevení Božího Milosrdenství. Nepřišel
lidi soudit, ale odpouštět jejich hříchy, prokazovat milosrdenství.
„Nesmírné milosti toužím udělovat duším, které důvěřují
mému Milosrdenství“, zapsala bl. sestra Faustyna. Podmínkou je důvěra.
„Duše, která důvěřuje mému Milosrdenství, je nejšťastnější,
neboť já sám se o ni postarám“, řekl Pán Ježíš. A když člověk
na tuto výzvu odpoví s upřimným srdcem: „Ježíši, důvěřuji
ti“, utiší se všechen jeho nepokoj a strach. To vyhlásil sv. Otec,
Jan Pavel II., ve své encyklice O Božím Milosrdenství a dodal:
„Skrze Marii“. Sestry a bratři, v deníčku bl. sestry Faustyny
Pán Ježíš 34x vyzývá k důvěře a 9x o ní hovoří jako o
podmínce, kterou je nutné splnit, abychom získali milosti a
dobrodiní spojená s praktizováním pobožnosti k Božímu
Milosrdenství. Největší milosrdenství spočívá v tom, že přebývá
uprostřed nás a volá nás, abychom mu spěchali vstříc a spolu se
sv. Petrem vyznali, že on je Synem živého Boha. Není takového
lidského hříchu, není takového zločinu, který by mohl uhasit Boží
Milosrdenství, anebo zabránit, aby se vylila všechna jeho vítězná
síla. Když jej prosíme, tak právě kvůli hříchu ještě mocněji
září láska Otce, který obětoval svého Syna, aby vykoupil otroka.
Jeho Milosrdenství je naším vykoupením. Toto Milosrdenství dosahuje
plnosti skrze dary Ducha svatého, který plodí a vyžaduje nový život.
I když se mu do cesty staví jakkoliv velké a početné překážky
vyvolané lidskou slabostí a vinou, díky Duchu sv., obnovujícímu
tvář země, může nastat zázrak dokonalého uskutečnění dobra.
Taková obnova, která člověka uzpůsobuje konat dobro, ušlechtilé,
pěkné, milé Bohu a v souladu s jeho vůlí je jistým způsobem květem
darů Milosrdenství, které osvobozuje z otroctví zla a dává
schopnost více nehřešit. Skrze dar nového života nás Ježíš činí
účastnými na své lásce a vede nás v Duchu k Otci. Maria je Matkou
Milosrdenství i proto, že jí svěřil Ježíš svou církev, celé
lidstvo. Pod křížem, kde přijímá Jana za svého syna, kde spolu s
Ježíšem prosí Otce, aby odpustil těm, kteří nevědí, co činí.
Díky Duchu svatému smí Maria okusit bohatství, univerzálnost Boží
lásky, která rozšiřuje její srdce a činí ji schopnou pojmout do něj
celé lidské pokolení a každého z nás. Tak se stává Matkou všech,
každého z nás, Matkou, která nám vyprošuje Boží Milosrdenství.
Maria je zářivým a nejkrásnějším příkladem mravného života.
Maria byla taková, že pouze život jí jediné je poučením pro všechny.
Kdo je vznešenější než Matka Boží? Kdo září jasnějším světlem
než ta, kterou si vyvolil Jas. Maria žije a uskutečňuje svou svobodu
oddávajíc se Bohu a přijímajíc do svého nitra Boží dar: vtěleného
Božího Syna chrání ve svém panenském lůně až do jeho narození.
Živí jej, vychovává a provází jej až po nejvyšší čin svobody,
kterým je totální oběť života. Svým sebedarováním vstupuje
Maria do plánu Boha, který se odevzdává lidem, přijímá do svého
srdce tyto události, kterým vždycky nerozumí, ale uvažujíc o nich
stává se příkladem pro všechny, kdo poslouchají Boží slovo a
zachovávají ho. Zaslouženě se nazývá Trůnem moudrosti. Touto
moudrostí je sám Ježíš Kristus, věčné Boží Slovo, které
zjevuje a dokonale plné vůli Otce. Maria z Fatimy, která je uprostřed
nás, Maria, přítomná i v této milostivé, nádherné soše, zve každého
z nás, každého člověka přijmout tuto moudrost, ukázat důvěru, přijmout
pravdu Božího slova a poslouchat Božího a jejího Syna Ježíše, našeho
Spasitele. I nám doporučuje konat to, co na svatbě v Káni
Galilejské, když přikázala služebníkům: „Udělejte všechno, co
vám můj Syn přikáže.“ Sestry a bratři, Maria se s námi dělí o
naše lidské postavení, je otevřena působení Boží milosti. I když
se nedopustila žádného hříchu, dokáže prominout každou slabost a
každý hřích. Chápe hříšníka a miluje ho mateřskou láskou.
Právě proto stojí na straně pravdy a spolu s církví snáší část
jejího břemene vždy, když všem lidem připomíná mravní požadavky.
Z toho důvodu nedovoluje, aby hříšníka klamal člověk, který předstírá
lásku k němu tím, že schvaluje jeho provinění, neboť dobře ví,
že tak vychází nazmar oběť Ježíše Krista, jejího Syna. Žádné
rozhřešení udělované shovívavými filozofickými nebo
teologickými naukami nemůže učinit člověka skutečně šťastným.
Jedině kříž a sláva zmrtvýchvstalého Krista mohou přinést pokoj
jeho svědomí a záchranu jeho života. Toto všechno nám dnes říká
Panna Maria, naše nejlepší Matka, Matka Milosrdenství, jež stála u
pramene Milosrdenství, který ukázal Bůh v Ježíši Kristu. Sestry a
bratři, modlitbou a upřimnou prosbou za to, aby ve všech lidských
srdcích, i v těch nejtvrdších, zavládl pokoj, můžeme přispět všichni.
Až potom může na zemi zavládnout opravdový pokoj. Špatný vztah
národa k národu, války mezi národy začínají špatným vztahem člověka
k člověku. Skromnou, pokornou modlitbou jako malým zrnkem můžeme už
nyní přispět k tomu, aby jednou v budoucnosti, třeba i z malých napětí
nevznikla hora nenávisti a nové války. Ó Maria, Matko
Milosrdenství, ochraňuj nás všechny, aby Kristův kříž nebyl
zbytečný, aby člověk nesešel z cesty dobra a aby neztratil vědomí
hříchu, ale aby vzrůstala jeho naděje v Boha, který je bohatý na
Milosrdenství. Aby z vlastní vůle konal dobré skutky, které Bůh předem
připravil a aby tak činil po celý život na chválu jeho slávy. Ó
Maria, Matko Milosrdenství, ochraňuj nás všechny, aby Kristův kříž
nebyl zbytečný, aby člověk nesešel z cesty dobra, abychom
neztratili naději v srdci a abychom ukázali celým svým životem, že
jsme plni důvěry ve Tvé Milosrdenství.
Ó
Maria, Matko Milosrdenství, ochraňuj nás všechny. Amen