Kázal P. Josef Červenka, farář ze Šternberku
Chvála Kristu a Marii!
Nemohu si pomoci, ale mám trému. To se u mě
stává málokdy. Byl jsem tady u vás poprvé před třemi lety a tehdy
to bylo ještě takové učňovské. Vždyť otec Wladyslaw mě vlastně
vytáhl z mojí primice, kterou jsem měl ve Slavičíně. Tehdy jsem po
mši svaté stihnul sníst jen porci polévky, protože otec Wladyslaw
prosil, abych s ním jel tady k vám jen udělit novokněžské požehnání.
Ale až v autě mi řekl, že to bude celá mše svatá i s kázáním.
To bylo tehdy jen velmi jednoduché.
Dnes bych se však chtěl s vámi zamyslet nad
velkým darem, který nám Pán Ježíš dává a tím darem je Panna
Maria. Panna Maria jako dar a síla pro život každého z nás. Než Ježíš
odešel z této země k Otci, dal nám úplně všechno co měl, zcela
se nám odevzdal. V Janově evangeliu, ve velekněžské modlitbě Ježíš
říká - Slávu, kterou Otec dal mně, teď dávám vám. Sílu a moc,
kterou Otec dal mně, dávám vám. Budete konat ještě větší věci
než jsem konal já mezi vámi. Vzápětí nám Ježíš daroval svoje tělo
a svou krev jako pokrm a nápoj v eucharistii. Dal nám svůj život, každou
kapku své krve. A jako největší dar byl dar Ducha svatého. Zbývá však ještě jeden, veliký
a jedinečný, jeho i naše matka, Panna Maria. Tu nám daroval v
posledním okamžiku svého života, na Kalvárii. A když člověk
dává něco v posledním okamžiku svého života, dává to nejcennější
a nejdražší. Svou matku dává Janovi. My se v něm můžeme vidět,
s ním stojíme pod křížem, pokud máme rádi Ježíše, pokud s ním
chceme žít. Abychom mohli žít s Ježíšem, mohli žít duchovní život,
musíme žít z Ducha svatého, který je v každém z nás přítomen
skrze přijaté svátosti křtu, eucharistie, biřmování, každou
svátost smíření. Přimlouvá se za nás nevyslovitelnými vzdechy a
volá - „Abba, Otče“. Aby tento Duch byl v nás činný, aktivní,
abychom i my dokázali žít z Ducha svatého, potřebujeme Pannu Marii.
Kdekoliv je Panna Maria, je i Duch svatý. Při zvěstování říká
anděl Gabriel Marii: „Počneš a porodíš syna...“ - z moci Ducha
svatého. Při navštívení je Alžběta po Mariině pozdravu naplněna
Duchem svatým. I dítě v jejím lůně se pohnulo z naplnění Ducha
svatého. Při obětování Ježíše v chrámě je stařec Simeon také
naplněn Duchem svatým. Tryská z něj ohromné proroctví, z Ducha
svatého chválí Boha a vydává svědectví - „Nyní můžeš, Pane,
propustit svého služebníka v pokoji, protože moje oči uviděly tvou
spásu“... 85-ti letá prorokyně Anna je při setkání se svatou
rodinou též naplněna Duchem svatým a chválí Boha a všem vypravuje
o tom dítěti.
Kdekoliv je Panna Maria, je i Duch svatý. Ona je
plná Ducha svatého. Kdokoliv se jí dotkne, pozná, že je velmi nakažlivé
získat skrze ni Ducha svatého. Proto nacházíme Ježíše tam, kde je
Maria. Proto se s Bohem setkáváme a obrácení dosahujeme na místech
zasvěcených Matce Boží. Ona zde působí tak zvláštním, ale tak
silným vlivem, předává Ježíšova ducha těm, kdo přijdou k ní.
Nepředává svého ducha, žádného svého ducha nemá, Mariin duch je
Duch svatý. Její osobnost je naplněna Duchem svatým. Naše osobnost
je naplněna pýchou a od té radši dál. Proto na naší duchovní
cestě potřebujeme Pannu Marii. Řada lidí se ji bojí uctívat, protože
jsou přesvědčeni, že když uctívají ji, berou úctu Pánu Ježíši.
Ale není se čeho bát. Maria nikdy nezaujme Ježíšovo místo. Maria
je zde, aby nám Ježíše dala, ne, aby se s ním vyměnila. Je tady,
aby nás k němu vedla. Sv. Maxmilián Kolbe řekl: „Pokud se
znepokojujete, že Pannu Marii milujete příliš, pak zjistěte, jestli
ji milujete víc než ji miluje Ježíš.“ Co myslíte? Miluje ji někdo
víc než Ježíš? Pokud ji milujete víc než Ježíš, pak se
znepokojujte, ale pokud ne, tak se snažte ji milovat. Proč vlastně
potřebujeme Pannu Marii ve svém životě? Protože nám pomáhá žít
hlubší duchovní život. Uvádí nás do úzkého osobního vztahu s
Pánem, do kontemplace, do duchovního nazírání. S Pannou Marií člověk
nikdy nezakrní, s ní roste, rozvíjí se. Psychologové říkají, že
v každém člověku jsou dvě dimenze. Mužská a ženská. V každém
z nás, ať jsme muž nebo žena je mužská i ženská dimenze. Samozřejmě,
že ženská dimenze je silnější u žen a mužská u mužů. Ale v každém
z nás je určitý duchovní život, cesta za Pánem, přesto, že je to
více ženskou dimenzí. Stačí se třeba podívat zde k oltáři, kde
je více mužů než v lidu. Tahle pouť je vyloženě ženská záležitost.
A proč? Protože víra je něco, co se dotýká více srdce než mysli
a rozumu. A my muži jsme více takoví rozumáři. My si všechno potřebujeme
dokázat a zdůvodnit. Určitě mi některé z vás žen potvrdí, že
když jste dnes opět odjížděli do Brumova, tak vám doma manželé
řekli: „Prosím tě, proč tam jedeš? Vysvětli mně, proč tam zase
jedeš?“ Že tomu tak bylo? Oni totiž potřebují mít všechno zdůvodněné,
i to, proč moje žena jede každého 13. do Brumova. A i když mu to nějak
vysvětlíte, muž to stejně nepochopí, protože rozumem se nedá
pochopit, proč jsme tady. Milovat a duchovně komunikovat s Bohem je
zase ženskou dimenzí, ženským rozměrem. Neříkám - ženská záležitost.
To musíme rozlišit. I muž přece umí milovat, ale tak, že v sobě
pomalu probouzí tu ženskou dimenzi, pochopení toho, co Bůh po nás
žádá, aniž by při tom uplatňoval svoji logiku, svůj rozum. A
proto se žena sbalí a jede 13. dne do Brumova a muž zůstává doma.
Žena si totiž nepotřebuje nic zdůvodňovat. Jako správná máma
ví, kde je její místo a jde se modlit za svého rozumáře, který zůstal
doma, který si spíše rozumově zdůvodní, proč půjde večer na
pivo, ale nezdůvodní si, proč jeho manželka bude celé odpoledne a
večer v kostele. Ale právě proto bychom měli dokázat ten ženský,
kontemplativní rozměr více rozvíjet. Proto potřebujeme pro svůj život
z víry tak blízko Pannu Marii. Muži i ženy. A muži o hodně víc.
Protože jsme rozumáři, proto se potřebujeme víc kontaktovat s
Matkou Boží, aby v nás bylo alespoň něco citového, něco
duchovního. Právě ona, žena, je vrcholem toho ženského rozměru.
Na naší cestě za Ježíšem máme mít nějaké
cíle, ke kterým chceme dojít. A jedním z těch cílů je právě
kontemplativní duchovní život. Žít kontemplativně znamená, že
osobně komunikuji s Pánem, a že se spíše těším z jeho přítomnosti,
než abych s ním rozmlouval slovy. To je něco mnohem víc, než bezmyšlenkovitě
odhrkávat růženec, a modlit se od rána do večera to, co jsme se naučili,
když jsme byli malí. Kontemplace je třeba jen tak sedět a vnímat,
že Bůh je se mnou a já jsem s ním. My si často myslíme, že když
v modlitbě neřekneme dostatek přímluv, když před Pánem
nevzpomeneme nějakou konkrétní věc, tak že se nemodlíme. Potřeba
říkat Bohu stále mnoho věcí, to není kontemplace. Prožívat ten
kontemplativní rozměr znamená nic neříkat, nemluvit, neprosit,
pouze se na něj dívat a těšit se z jeho přítomnosti. Je to, jako
když naleznete krásnou kytku, podíváte se na ni a řeknete: „Jé,
to je krása!“ Má cenu té kytce něco říkat? Ne! Vezmete ji do
ruky, nebo ji dáte do vázy, pak si sednete a díváte se na ni a
obdivujete, jak je krásná. Stačí se na ni dívat. A co cítím?
Pohodu, klid, uvolnění, pokoj. Protože se jenom dívám a vnímám.
To je kontemplace. Není to nic těžkého. Člověk je ale rozumář. I
v ženách je kousek mužské dimenze, která říká: „Co bych se
modlil, kdybych odložil ty naučené modlitby, já bych se vůbec
nemodlil. Vždyť to není modlitba jen sedět a dívat se na Pána.“
Ale je. A je hlubší a opravdovější. Panna Maria je kontemplativní
žena. Ona sama v evangeliu moc nemluvila, o ní by se toho moc napsat
nedalo. Řekla málo, ale i to málo za něco stojí. Abychom se dostali
do kontemplativního rozměru, potřebujeme ženskou mariánskou
dimenzi. My ale používáme jen náš rozum, chceme mít všechno vysvětlené,
zdůvodněné, a tak se nemůžeme dostat do stavu kontemplace.
Když jsem byl kaplanem na Slovácku, tak každý
první pátek jsem jezdil navštěvovat nemocné a jedna babička se mi
pokaždé zpovídala, jak je při modlitbě roztržitá. Já jsem se jí
tedy zeptal, co se modlí, když je pořád roztržitá. A ona mi řekla,
že se každý den modlí dva růžence a ráno a večer Otče náš,
Zdrávas, Věřím v Boha, desatero, Pod ochranu, Anděle Boží,
Zdrávas Královno, Anděl Páně. A já jsem jí řekl: „Babi, povězte
mi, co se modlíte a nevyjmenovávejte mi kancionál.“ A ona řekla:
„Ale já se to všechno modlím. Ráno a večer.“ A já na to: „To
se nedivte, když se nic jiného nemodlíte, že jste pak roztržitá. Už
jste zkusila něco jiného?“ „Ne! To se modlím od mala.“ „A vy
jste se nikdy jinak nemodlila?“ „Ne! Proč?“ Dovedete to pochopit?
Ona už se 60 let modlí a pořád stejně. Dá se tomu říkat
duchovní růst? Udělala ona vůbec něco se svojí vírou? Vyrostla,
změnila něco? Přizpůsobila
se Bohu? Vůbec ne! Ona ho má pořád za nějakého pantátu na obláčku
jako ve 3. třídě, když ji pan katecheta vedl k prvnímu svatému přijímání.
Tak jsem jí řekl: „Babi, za pokání se do příštího měsíce
nebudete modlit.“ „A co budu dělat?“ „To je jedno, dělejte si
co chcete, ale tyto modlitby se nebudete modlit.“ „To já neudělám.“
„tak já vám nedám rozhřešení.“ V té chvíli jsem to viděl
jako jedinou možnost, jak tu babičku naučit se modlit. Protože,
jestliže se modlí a pak se z toho zpovídá, tak má to cenu? K čemu
je modlitba, která nás vede do zpovědnice, že jsme při ní roztržití.
Potřebuje Pán, abychom si ho upláceli modlením, nějakými skutky,
zásluhami? Myslíte, že budeme svatější, když se více namodlíme?
Proč jsme svatí? Skrze nás, nebo skrze Ježíše Krista, který nás
vysvobodil z hříchu? To je potřeba si uvědomit. Je opravdu lepší
méně, neboť i méně někdy znamená více. Často chceme v modlitbě
říct Pánu Ježíši všechno. Pomodlit se za zemřelé, za kmotra,
který je nemocný, za děti, které jsou neposlušné, za manžela,
který pořád chodí do hospody. To nám potom ani nestačí den, než
to všechno vyjmenujeme. Jsme nespokojení, že jsme neřekli všechno,
nebo neprosili za to a za to. Prožíváme chvíle ticha před
Eucharistií? Pan farář vystaví Nejsvětější Svátost a řekne, že
bude chvíle ticha. A co teď? Tak vytáhnu růženec a „jedu“. Nebo
si hned otevřu kancionál a modlíme se. Ale já neumím být v tichu.
Neumím upřít své oči na Pána a jenom se dívat, modlit se. Já vždycky
musím to ticho něčím vyplnit. Třeba tím, co jsem Pánu ještě neřekl.
Pořád mu musím něco říkat , ale k čemu to
je, když pak pan farář chvíli ticha ukončí a my si stěžujeme,
že to bylo krátké, že jsme nestačili říct všechno. Pán Ježíš
všechno, co mu chceme říct, ví. Jen se na něj dívejme a to stačí.
Prožívejme jeho přítomnost mezi námi. Vždyť tomu se nevyrovná žádná
naše modlitba, žádný růženec. Já vás tím nechci zrazovat od
modlitby růžence. Modlete se jej dobře a rádi, ale nepřestaňte
vnímat to, že Ježíš mezi námi je víc, než jakákoliv snaha o
modlitbu. Najděme Ježíše mezi námi, v našem životě, žijme s
ním. To je kontemplace. To je něco, co nám nikdo nemůže vzít, z čeho
nás nikdo nevyruší, kdy nebudeme roztržití, z čehož se pak
nemusíme zpovídat. My potřebujeme vnímat Ježíše jako toho, kdo o
nás všechno ví. Když jde malý chlapec s nějakým průšvihem za
svým tátou, má ukazováček v puse a zkroušeně říká: „Prosím
tě, tati,...“ „Nic mi neříkej, všechno vím.“ Můj taťka vždycky
říkal: „Z které strany chceš?“ A když jsem od něj dostal,
zeptal se: „Víš za co?“ A já jsem vždycky řekl, že ano, neboť
kdybych řekl, že ne, tak bych ještě dostal. Správný otec ví, co
jeho děti potřebují. Ježíš taky ví. Přece nechcete říct, že
Ježíš neví o našich problémech a starostech.
Potřebujeme Pannu Marii, aby nám pomohla najít a
prožít tento rozměr dívání se na Pána jinak, než skrze to, co
jsme byli naučeni. Máme se naučit rozlišovat, poznávat, rozeznávat
Boží smysl věcí, Boží vůli. Skrze různé teologické diskuse, čtení
z katechismu a nařízené poučky nejsme schopni poznat Boží úmysly
s námi. Často nevíme, proč nás Ježíš žádá zrovna o to a ne o
něco jiného. V jedné kapitole Skutků apoštolů je popsán příběh,
jak sv. Pavel evangelizuje Malou Asii a jak chce jít do Troady, ale
skrze vnuknutí Ducha svatého jde úplně někam jinam. Představte si,
že by nám Duch svatý zakázal evangelizovat. Vnukl by nám myšlenku
evangelizovat jen určité lidi, třeba polovinu lidí v kostele. Že se
vám to zdá nenormální? Jak tedy máme poznat plán Ducha svatého s
námi? Nestačí vědět, že něco je dobré. Je možné, že něco je
dobré, ale Pán nám říká, abychom to nedělali, i když je to
dobré. Pokud to zjišťujeme naším rozumem, můžeme se pěkně
spálit. Zde tedy potřebujeme dar rozlišení, který nám dává Duch
svatý. A jak s tím souvisí Panna Maria? Tím, že je žena. Vy, ženy,
máte totiž ohromný dar, který můžete buď využít, nebo pěkně
zneužít. Jedna z oblastí ženské dimenze je intuice. To, že
dospíváme k úsudku ne rozumem, ale srdcem. U mužů je tato intuice
poměrně malá. Když pláče malé dítě a přijde k němu muž, tak
neví, co má dělat. A dítě pláče ještě víc. Zatřepe s ním.
„Co je ti?“ A dítě pláče ještě víc. Ale žena! Žena, když přijde
k dítěti, ví, co s ním, protože jej chápe a jedná ne pod vlivem
rozumu, ale podle srdce. Chápe vše díky své ženské dimenzi, které
říkáme intuice. To, co je intuice v lidsky psychické oblasti, je
totéž i v oblasti duchovní. I zde musí člověk intuitivně jednat,
žít. Pokud chceme rozlišit Boží vůli, musíme mít silnou intuici,
silnou schopnost rozlišování.
Maminky, když jsme jako děti někdy přišly domů,
tak vy jste jako první věděly, že něco není v pořádku. Poznaly
jste pětku v žákovské, kdejaký průšvih, poznaly jste, když jsme
se mezi sebou porvali. Ale proč tuto intuici nepřenést do duchovního
života? Poznat, co Bůh po mně žádá jako po ženě, matce, poznat,
jak jednat při výchově svých dětí, jak je vést k Bohu. Panna
Maria jako žena plná Ducha svatého je ochotná nám pomáhat. Když
budeme mít potřebu rozlišit Boží vůli od vůle své, volejte k
Panně Marii. Budete-li ji mít vedle sebe, pak vás naučí rozlišovat
a lépe plnit Boží vůli. A posledním rozměrem je zcela se svěřit
do rukou Ježíšových. Nechat jej, aby vedl on mě a ne já jeho. To
je velmi důležité na mé cestě k Bohu. V ženské povaze je přijímat
a v mužské zase dávat. Ženský rozměr je přijímání. Pro náš
duchovní život je toto přijímání zásadní a velmi důležité.
Ale my si myslíme, že jsme duchovními lidmi jen tehdy, když něco
dáváme, obdarováváme druhé, když je náš život plný aktivit pro
Pána Boha, plný služby, charity, modliteb, dobrých skutků, poutí
atd.. Máme za to, že čím víc děláme, tím víc jsme svatí. Ale
to není pravda. Svatý není ten, kdo dává, i kdyby se rozdal, ale
ten, kdo ví, jak přijímat vše, co mi Bůh nabízí a dává. Já
nemám takovou a takovou cenu podle toho co dělám a jak to dělám,
ale podle toho co jsem a jaký jsem v přijímání Ježíše v mém
osobním životě. Pokud se mu svěřím, tak jej nechám, aby mě vedl,
místo toho, abych si sám naplánoval svůj život, své duchovní
aktivity a dal to Ježíši na papíře jen podepsat. „Tak mi to Pane
Ježíši podepiš a já už to budu konat.“ Tak si to mnohdy představujeme.
Potřebujeme jen Boží svolení, ale nechceme, aby se nám více Bůh
do života pletl. To je řešení mladé a střední generace. Mnozí z
řad těchto lidí namítnou: „Pane faráři, vy nám dítě pokřtěte
a víc se nestarejte. Vy nás sezdejte a víc se nestarejte. Na přípravu
vám chodit nebudu a jestli mě budete otravovat se čtyřmi
setkáními, tak já raději půjdu do vedlejší farnosti, kde jsou
jenom dvě a tam pan farář toho po mně nebude tolik chtít.“ Moc
se, bratři a sestry, neusmívejte, protože vy ty mladé v tomhle
mnohokrát podporujete. Ale život s Pánem je úplně něco jiného.
Já svůj život nemohu naplánovat, nemohu si naplánovat, co budu dělat
a pak, aby mi to Ježíš jen podepsal. Život s Ježíšem znamená
podepsat čistý papír a nechat na Ježíši, aby vše vyplnil za mě,
aby on dal mému životu náplň, aby napsal, co mám dělat. Tak jedině
bude můj život za něco stát, protože to bude život v Ježíšově
duchu a ne můj lidský, pustý výmysl. Toto je odevzdání se do Ježíšových
rukou.
Panna Maria je nejkrásnější odevzdané stvoření
na tomto světě. V jejím životopise nenajdeme nic zvláštního, a přesto
ji celé generace nazývají požehnanou.
Protože Bůh viděl pokoru a odevzdanost této ženy, její
schopnost bezmezného odevzdání, která v nicotě ukázala Ježíšův
obraz v ní. Současní papežové - Pavel VI., Jan Pavel II. hodně ve
svých encyklikách mluví o Panně Marii. Pavel VI. říká, že Panna
Maria je velká ne pro svá privilegia, kterými je obdařena jako
neposkvrněné početí, nanebevzatá, matka církve, ale proto, protože
je Ježíšovým učedníkem, protože šla za ním, i když byla jeho
matkou, protože ho nikdy neopustila. byla mu věrnější než apoštolové,
protože to byla správná máma. Nazýváme ji královnou a ona jí
skutečně je. Tak, jako je Ježíš králem. On řekl: „Přesto, že
jsem král, nepřišel jsem, aby mi bylo slouženo, ale abych sloužil.“
Ježíš se představuje jako služebník, který mi myje nohy a říká,
že žádný služebník není větší než jeho mistr. Abychom my
mohli být Ježíšovými učedníky, musíme být jeho služebníky. A
protože je Panna Maria učedníkem Ježíše Krista, je zároveň i naší
služebnicí a dělá to ráda. Panna Maria jako služebnice - to
neznamená ztrátu naší úcty, ale tak lépe chápeme, co to znamená,
že je matkou církve. Kdo je Matka? Ta, co doma dělá všechno to, co
ostatní členové rodiny neudělají. Manžel přijde z práce, naleje
si pivo, vypije ho a už sedí u televize. A kdo to uklidí? - Taťka?
Zlaté oči. Mamka! - Dcera
jde na diskotéku a v pokojíku zanechá obrovský nepořádek. A kdo ho
uklidí? - Mamka! - proč by to dělala dcera, ta už má jistě plnou
hlavu frajerů, tak to uklidí mamka. Ona je ta, která slouží, slouží,
protože miluje. Je to služba, která pochází z lásky. Maria, matka
církve, je i moje matka, i mně slouží. Snaží se mě získat, když
se vzdaluji od Ježíše, pomáhá mi vstát, když padám, pomáhá mi,
když se modlím, když se snažím hledat a rozlišit Boží vůli. Je
služebnicí mou i tvou. Především se mi ale snaží ukázat, jak žít
z plodů Ducha svatého. Učí mě být trpělivým, klidným, mírným,
radostným, jemným, jak se ovládat, jak být věrný svým závazkům.
To je Maria. Mějme k ní důvěru. Znáte cizí slovo konfident? Nezní
sice moc pěkně, ale původní význam je důvěrník a vzniklo z
latinského slova konfides, což znamená věřit s někým a mít důvěru
k někomu. Důvěra k Panně Marii znamená věřit Marii, věřit s
ní, kráčet s ní po cestě za Ježíšem. Na II. vatikánském
koncilu se dlouze diskutovalo mezi biskupy. Jedni zastávali názor
vydat celý koncilový dokument o Panně Marii a zakotvit v něm všechna
privilegia, dogmata. Druzí zase byli proti dokumentu a chtěli jen
jednu kapitolu. Do dokumentu pak zařadili kapitolu o církvi v dnešním
světě, ve kterém je zakotveno učení, že Maria není nic mimořádného,
že je to žena z nás, že jde s námi. Je tu pro nás a jde s námi k
našemu společnému Bohu. Vždyť co je lepší? Jen se Marii klanět,
a nebo vědět, že Maria jde se mnou, že se k ní vždycky mohu
utéct, že jí všechno mohu říct, že mě má ráda a já ji můžu
mít rád tak, jako mám rád své děti, své blízké. Nemusíme
zvedat hlavy, abychom hledali Pannu Marii někde na výšinách, ale
naopak ji můžeme pociťovat velmi blízko, jak s námi kráčí k
Bohu. Proto je Panna Maria pro naši cestu za Ježíšem tak velmi důležitá.
My všichni přece v životě potřebujeme mámu. Bez ní je život těžký.
Bez mámy se nemůžeme narodit, bez mámy nemůžeme žít a bez mámy
v našem duchovním životě nemůžeme kráčet dál a žít s Ježíšem.
Maria je jeden z největších darů, které nám Ježíš daroval. Je
to to nejkrásnější a nejvzácnější, co jsme kdy mohli dostat. Pojďme
nyní, při této bohoslužbě poděkovat Ježíši za tento dar.
Opravdu a upřímně poděkovat, že je to i naše máma. Pokusme se prožít
tu zkušenost s Marií, že je s námi a kvůli nám. Pokusme se ji
poprosit, aby tady s námi byla, nejen rozumem, ale srdcem, jak to vy,
ženy - matky, umíte. Není zde jen jako socha, ale je zde přítomná
skrze Ježíše. Pocítíte, jak vás Maria objímá, jak vás, které něco
trápí a bolí, hladí, jak vás těší ve vašich bolestech. Prožívejte,
jak vás miluje, poslouchejte, jak vám říká - Nebojte se! Já jsem s
vámi, jdu s vámi i se svým synem.
„Děkuji ti, Ježíši, že jsi mi daroval Marii,
do mého života, do mé rodiny, mým dětem. Pomoz mi Maria, abych
dokázal lépe rozlišovat. Pomoz mi, abych se dokázal úplně svěřit
do Ježíšových rukou. Pomoz mi při modlitbě méně mluvit a více
naslouchat, kontemplovat. Maria, buď zkušeností v mém životě. Když
já tě zakusím, ať o tobě opravdu vím. Kdykoliv, Panno Maria,
uvidíš, že padám, že jsem slabý, podej mi ruku a veď mě k Ježíši.“Amen