Kázal
P. Antonín Kupka, farář v Luhačovicích
Milí
bratři a sestry,
jsem tady
dnes mezi vámi poprvé. Dovolte mi na začátku takovou otázku. Kolik
let už fatimská setkání konáte? "Pátý rok". Ptám se
hlavně kvůli tomu, že když jsem tak seděl tady, tak jsem měl
pocit, že přicházím do rodiny, že za ta léta, co se tady scházíváte,
jste vytvořili okruh lidí, kteří mají rádi Pannu Marii, kteří
mají rádi samozřejmě Pána Ježíše, kteří mají rádi církev.
A právě
Ježíš přišel na svět proto, aby z nás ze všech udělal jednu správnou
Boží rodinu. Víte, že On sám většinu svého pozemského života
žil v rodině, v Nazaretě. A když potom začal veřejně působit, měl
kolem sebe stále nějaké lidi. Především ty své nejbližší, těch
12 vyvolených a tato rodina se velmi brzy začala rozšiřovat. Bylo
ti, jak říká evangelium, 72, které ještě On sám začal posílat
do všech městeček a míst, kam chtěl sám přijít. A tím, že tito
apoštolové a učedníci chodili ve jménu Ježíšově, uzdravovali
nemocné, vyháněli zlé duchy a hlásali Ježíšovo Boží slovo, jak
uměli, tak Duch sv. oslovoval skrze ně nové a nové lidi, jež se přidávali
k této rodině a ta se začala stále více rozšiřovat a mohutnět.
Je
pravda, že když Pán Ježíš jakoby všechno prohrál na kříži,
tak se zdálo, že se tato rodina rozpadla. Nezbyl z ní skoro nikdo,
jen sv. Jan a Panna Maria, kteří zůstali věrně stát pod křížem.
Ale není to přece jen poslední slovo, protože Bůh dokáže skrze svého
Ducha z ničeho začít znovu. Tak i ta těžká a bolestná situace,
která nastala v této Kristově Boží rodině po Ježíšově smrti,
nebyla situace, která skončila rozpadem této rodiny, ale naopak,
skrze sv. Ducha znovu Pán shromažďuje tuto rodinu a rozšiřuje ji o
nové a nové zástupy, a nakonec, jak sami víte, dnes tady stojíme
my, kteří patříme rovněž ke stejné rodině Božích dětí.
A když
jsem tu myšlenku Boží rodiny vzpomněl, položme si ještě otázku,
co by asi měla mít správná rodina, aby se mohla nazývat Ježíšovou,
abychom si mohli říct, že jednou nás Pán Ježíš bude také považovat
za členy své rodiny. Jednou budeme všichni stát před Kristovou tváří.
Budeme stát i před tváří jeho matky, Panny Marie. A v té chvíli
buď v jeho očích zazáří úsměv nebo světlo poznání, světlo přátelství,
světlo lásky, jako by chtěl říci: "Ano, ty jsi členem mé
rodiny. Patříš ke mně a chci, aby jsi ke mně patřil navždycky. Ježíš
ale již v evangeliu mluví o situaci, kdy může říct: "Neznám
vás". A to by jistě žádný z nás nechtěl slyšet. Myslím si,
že i to je jeden z důvodů, proč sem chodíte. Aby jste se čím dál
více stávali spřátelenějšími, blízkými srdcím Pána Ježíše
a Panny Marie.
Co tedy máme
dělat, abychom byli dobrou rodinou, nejen v této chvíli, nejen jednou
za měsíc, ale hlavně tam, kde každý den žijeme, kde máme svůj
domov? Napadají mě dvě věci. První věcí je, že charakteristikou
rodiny, kterou Pán Ježíš založil, je Jeho přítomnost. Když tam
není On a není tam ani jeho matka, tak rodina přestává fungovat. On
sám řekl, že jedině tam, kde jsme shromážděni v jeho jménu, a
mohou to být jenom dva, nebo tři, On sám je uprostřed nás. Jistě,
že je v této chvíli mezi námi přítomen a jeho matka je přítomna
i tím, že Pán Ježíš je skryt v eucharistii a tam ho tím lidským
viditelným způsobem nevidíme. On je přítomen zde na oltáři a zároveň
chce s námi jít tam, kde žijeme, chce být přítomen i v našich
rodinách, skrze to, abychom se znovu a znovu ptali sami sebe: Chovám
se k tomu svému manželovi, ke své manželce, k dětem, k lidem kolem
sebe, chovám se k nim tak, že když si nečekaně položím otázku:
Mohl by být v této chvíli Ježíš se mnou spokojen: Mohl by se ke mně
hlásit? Mohl by se se mnou pochlubit?, že by odpověď byla kladná? A
nebo je to někdy tak, že kdybych si tuto otázku položil, musel bych
odpovědět: "Pane, ale teď bych raději, aby jsi tady
nebyl". Nebo bych musel říci: "Pane, asi by jsi teď ze mě
moc radosti neměl." Sami víte, že Pán Ježíš není ten, kdo
by neznal naše slabosti a ubohosti. Vždyť On byl přítelem celníků
a hříšníků, ne v tom smyslu, že by miloval jejich špatné chování,
ale věděl, že tito lidé, potřebují nejvíce Jeho lásku. A tak se
k nám Ježíš sklání i v těch chvílích, kdy selžeme, když si říkáme:
Pane, v této chvíli by jsi se ke mně nehlásil", On zůstává věrný,
i když, jak říká sv. Pavel, vy jsme někdy nevěrní.
Tak to je
ta první věc. Abychom mohli zůstat Ježíšovou rodinou, nestačí
jenom tady se společně setkat, modlit se a zpívat, a mít radost, že
patříme k sobě. Měli bychom si odnášet tu radost, tu snahu žít s
Ježíšem i uprostřed našich domovů, a chovat se k lidem tak, aby se
On za nás nemusel stydět, aby On z nás mohl mít radost.
Ale ke každé
rodině patří ještě plno dalších věcí, aby ta rodina mohla
fungovat a byla dobrá. V této chvíli je aktuální ještě jedna věc.
Protože jsme slavili svátek P. Marie Lurdské, a sv. Otec si přeje,
aby tento den byl dnem nemocných, tak je na místě, abychom udělovali
svátost nemocných. Je na místě si vzpomenout, že rodina a nemoc patří
bohužel také k sobě. Která rodina nemá nějakého nemocného nebo
neměla nějakého nemocného? Každá rodina si je vědoma toho, že
jsou situace, ve kterých je najednou potřeba změnit trošku styl života
a přizpůsobit se tomu, aby nemocný mohl dostat naši péči a naši lásku.
Vzpomínám
si na jednu rodinu, kterou jsem chodíval navštěvovat. Měli babičku,
která se nemohla ani pohnout, byla strašně nemocná, každý sebemenší
pohyb jí působil bolest, jen ležela. A když jsem tam přišel, tak
její dcera se o ni velmi pečlivě starala, byla hezky, čistě oblečena
a její tři dcery, vnučky této babičky, také stály blízko a pomáhaly
své mamince. Nikdy na tento obrázek nezapomenu, protože jsem si tehdy
uvědomil, že tato dcera nemusí mít o sebe do budoucnosti strach,
protože naučila i své děti starat se a pečovat o nemocnou babičku.
Naučila se sloužit nemocným, naučila je všimnout si nemocného, naučila
je mít soucit s tím, který je vedle nich a kterého Bůh navštívil
nemocí. To je pro každého z nás obrovská zkušenost, že co zasíváme,
to také sklízíme. Když se snažíme pomoci nemocným lidem, když se
snažíme je navštívit, když jim prokážeme kousek lásky, tak ono
se to jakoby střádá a potom, až nás Bůh navštíví, oni nám to
vrátí tím, že na nás nezapomenou.
Ale to,
co platí, milí bratři a sestry, v té malé rodině, to platí i v té
naší velké rodině, v církvi. Církev je obrovská rodina, která má
také své bolesti, také své nemocné. Kdysi jsem byl v Itálii, je to
už čtyři roky, s bratry kněžími, bylo to kousek od Padovy, a tam
jsme navštívili dům, který nese název - Dům prozřetelnosti Boží
svatého Antonína. Dům byl postaven v 60. letech a tamnější biskup,
který v té diecézi v těch letech nastoupil, dělal vizitaci, navštěvoval
farnosti a všiml si, že je hodně nemocných lidí a že by pro ně
bylo potřeba něco udělat. Tak dal dohromady tak velké dílo. Dnes je
tam umístěno 800 tělesně i duševně postižených, o které se obětavě
starají spousty lidí. Ale co je zajímavé, ten kněz ředitel nám řekl:
"Náš obrovský dům je vydržován čistě z Boží prozřetelnosti".
My jsme se ptali, jak je to možné a on řekl, že spoléhají jen na
Boží prozřetelnost. A vysvětloval nám, že už se jakýmsi způsobem
zaužíval způsob, jak která farnost, jak která část, jak který
podnik pravidelně přispívají na to, aby tento dům mohl dál
fungovat. Proč to říkám? Uvědomujeme si, že církev nikdy nezapomínala
na své nemocné bratry a sestry?
Bratři a
sestry, P. Maria je naše matka. Ona také nezapomíná na nemocné,
jako každá dobrá matka. Stačí vzpomenout na všechna poutní místa,
jak se tam lidé s důvěrou obracejí, nejenom se svými těžkostmi a
bolestmi těla, ale i se svými problémy, ať už osobními nebo rodinnými.
Víte, že už se v Lurdech událo mnoho zázraků, že tam bylo mnoho
lidí uzdraveno. Ale co je nejhlavnější, není jenom to, že P. Maria
má pochopení pro naše nemoci a vyprosí častokrát lidem tělesné
zdraví, ale hlavní je to, že nikdo z těchto poutních míst neodchází
bez obnovy naděje. Poněvadž pro každého, kdo je navštíven nemocí,
je nejhorší to, že si uvědomí, že neví, co ho čeká. Cítí, že
vstupuje do období plného nejistoty, a také i období, které může
skončit i odchodem z tohoto světa. V té chvíli je to pro každého
zkouška naděje, zkouška víry.
Vzpomínám
na sv. Bernardetu, o které její životopis píše, že se modlívala k
P. Marii a ta jí jednou řekla: "Ten pramen, který jsi ty pomáhala
vlastníma rukama objevit, nabídnout lidem, který se stane zdrojem
uzdravení pro mnohé", a už za jejího života byli mnozí
uzdraveni, tak "ten pramen pro tebe není. Ty zdraví z tohoto
pramene nedostaneš. Na světě budeš mít bolest, ale po smrti budeš
šťastná.
Je to
takové zvláštní, že právě ta, která se stala prostřednicí těch
některých darů, které P. Maria rozdává v Lurdech, z těchto darů
nemohla přijmout dar zdraví. Ale proč to asi tak P. Maria udělala,
proč jí řekla, že to pro ni není? Možná proto, že chtěla zdůraznit,
že největší dar, který chce dávat na tomto místě, na všech
poutních místech a každému, kdo se k ní obrátí, není dar tělesného
zdraví, je to především dar naděje, dar víry, protože Pán Ježíš
nepřišel na svět proto, aby nás všechny uzdravil, abychom jsme se měli
dobře. On přišel proto, abychom my mohli mít jednou podíl na Jeho
životě. A k tomu si potřebujeme uchovat především to zdraví duše,
tzv. víru, naději a lásku. Kéž nám P. Maria svojí přímluvou
vyprosí a obnoví v nás tyto velké dary. Amen.