Kázal
P. Jirí Lukáš Šebák, OFMCap.
Chtěl
bych se spolu s vámi, bratři a sestry, chviličku zamyslet nad Pannou
Marií. Nad tím, co samotné Písmo sv. o Panně Marii říká. Nechci
opakovat, co častokrát o Ní říkají lidé, a co nám někdy brání
pochopit její velikost.
Snad to největší, co kdo o Panně Marii řekl, jsme slyšeli
dnes na závěr evangelia. Její příbuzná Alžběta říká následující
slova: „Blahoslavená, která jsi uvěřila, že se splní to, co ti
bylo řečeno od Pána!“ Je to další z evangelijních blahoslavenství,
kromě těch, které řekl Pán, a nejen jak je máme zaznamenány v
Matoušově evangeliu. Je to jakési podhoubí všech blahoslavenství,
ze kterého ta ostatní mohou vyrůst. Tam, kde se Bůh u člověka
nesetká s postojem víry, tam, kde se Bůh u člověka nesetká s vnitřním
postojem přijetí Boha do svého života,
tam se nemohou, bratři a sestry, naplnit ostatní blahoslavenství,
která říká.
Co znamenalo pro Matku Boží uvěřit v to, že je plná
milosti? Jak říká evangelista Lukáš, uvěřit v to, že ona počne
Božího Syna? Vzpomínám si na slova,
spisovatele Charlese de Foucaulda v jedné z jeho knih. Popisuje,
jak procházel pouští a setkal se zde s domorodými obyvateli a podařilo
se mu s nimi navázat přátelství. Říká: „Moje oko ulpělo na
jednom krásném páru mladých lidí, kteří byli zasnoubeni. Věděl
jsem, že se mají brát.“ Potom od toho kmene odchází a po několika
letech se vrací. Jednoho z domorodců se ptá: „Jak se daří těm
mladým lidem, kteří se měli spolu vzít?“ Po této otázce vidí,
jak se mění klima uprostřed celého kmene. Pak pozdě v noci si ho
jeden jeho přítel bere stranou a říká, co se s těmi mladými
stalo, konkrétně s tou mladou dívkou. Říká: „Ona byla ukamenována,
protože se ukázalo, že v okamžiku, kdy uzavřeli sňatek už nebyla
pannou. A proto ji podle místního zvyku museli vyvést z vesnice a její
otec byl první, kdo po ní musel hodit kámen.“ A autor dodává:
„Tehdy jsem pochopil, v jaké situaci byla Maria, když se setkala s
Božím poslem. Tehdy jsem pochopil velikost a dramatičnost jejich
slov: „Buď vůle Tvá!“ Ona byla úplně ve stejné situaci.“
Další, co vidíme v životě Panny Marie je to, že Ona je
milosti plná, jak říká evangelista Lukáš. Chci se ptát spolu s vámi,
co to znamená pro člověka, co to znamená pro Marii být omilostněn
Bohem. Co znamená, že člověk je plný milosti? Ve Starém zákoně
najdeme dva odlišné významy slova milost. Ten první znamená něco
jako krása, kterou člověk má. Stačí si vzpomenout na Píseň písní,
kde snoubenka ženichova je právě těmito termíny popsána. Je to ta,
která je omilostněna. Ale to je jen jeden a nyní pro nás nepodstatný
význam slova milost. Jistě, že Panna Maria byla krásná, ale její
krása spočívala v něčem hlubším a podstatnějším. A to je druhý
význam slova milost, jak ho nacházíme ve Starém zákoně, a je
korunován okamžikem zvěstování. Znamená, že člověk, který je
Bohem omilostněný, žije v situaci, kdy se k němu Bůh jedinečným
způsobem sklonil. Tak vidíme, že žít v milosti, znamená žít v příklonu
Boha.
Ale ptejme se konkrétně. Jestli jsem řekl, že nejenom Maria
je omilostněna, ale každý z nás, tak jak máme žít, abychom zůstávali
v milosti? Aby se na nás nevyplnila ta hrozná slova, která říká
apoštol Pavel Římanům,, že by Boží milost v nás zůstala ležet
ladem.
Tudíž, bratři a sestry, jak žít? Stačí se podívat na
postavu Panny Marie a na to, co uvedlo dnešní evangelium a co dále
bychom našli v evangeliu sv. Lukáše. Ptejme se, jak reaguje Maria na
to, že Bůh se k ní sklání jedinečným způsobem, že ji zahrnuje
svým milosrdenstvím.
Pochopitelně Bůh obdarovává člověka. Žít s Bohem pro nás křesťany
neznamená na prvním místě něco pro Boha dělat, ale přijat Boží
dar, který Bůh člověku nezaslouženě dává. Maria je toho vzorem.
A poté, co rozpoznáme, každý osobně, tak jako Maria, konkrétní
obdarování Boha, je potřeba, abychom se postavili do nejpřirozenějšího
Mariina postoje, který jsme slyšeli na závěr evangelia. Maria řekla:
„Velebí má duše Pána a můj duch jásá v Bohu, mém Spasiteli!“
Tedy jak má žít člověk, který je obdarován Bohem, který konečně
procitne a uvidí Boha ve svém životě, který pochopí, že Bůh
netrestá člověka, ale že jej miluje tak, jak to objevila Maria? Je
pravda, že tomu způsobu prokazování lásky pokaždé nemusíme rozumět.
Tou základní odpovědí každého z nás má být vděčnost, chvála,
klanění, adorace.
Možná řeknete, že v Mariině Magnifikatu nenacházíme jediné
slovo, kterým by Maria Boha chválila v našem významu. Ne proto, že
ta původní řeč Panny Marie (je to řeč semická) nezná naše slovo
chvála. Když Izraelita viděl, že Bůh ho obdaroval, tak jednoduše a
prostě žehnal Bohu. Když si uvědomil, že Bůh žehná jemu, on
„chválil“ Boha tím, že vyvýšil jeho jméno, že mu v duchu zpětně
vrátil, co mu Bůh daroval, že byl vděčný vůči němu, protože
viděl, že žije v totální životní závislosti na Bohu. Jestliže
jsme skutečně dětmi Panny Marie, tak by to mělo platit v životě každého
z nás.
Svatý František z Assissi říká pro mě jednu úžasnou myšlenku,
v čem spočívá hřích člověka. Člověk po té, co mu Bůh něco dá,
si to přivlastní, schová pro sebe, nerozdělí se o to s bližním
a v duchu to nevrátí Bohu. Tento člověk není chudý duchem. O Marii
víme, že o ní platí všechna evangelijní blahoslavenství. Ona je
tichou, chudou v duchu, čistou, pokornou. Tak tedy přijměme Mariinu výzvu
k životu s Bohem.
Bratři a sestry objevme jako Maria konkrétní celoživotní
obdarovávání ze strany Boha. Po té, co jej objevíme, nenechme si ho
pro sebe, ale buďme vděčni Bohu. Kéž o nás platí, že milost se
stane pramenem naší radosti. V řečtině jsou slova milost a radost
stejného kořene. Milost se řekne řecky charis
a radost je chara. V Marii
vidíme jak se tato dvě slova skutečně spojují, Maria se dokáže
radovat v milosti a radost v Ní není oddělena od toho, čím ji Bůh
obdarovává. Kéž se tedy dokážeme nechat inspirovat tou, která je
zrcadlem církve. Jak říká papežský kazatel v jedné své knize:
„Maria je pro církev zrcadlem, kterým církev hledí. Učí se od Ní
jednat s Bohem, žít s Bohem. Církev v Marii objevuje to, čím má být,
a také to, čím jednou jako oslavená bude.
Amen