Kázal
otec Wladyslaw Ciaglo MIC
Milovaní bratři a
sestry, milé děti, drahá mládeži. Přicházíme dnes jako každý měsíc,
abychom rozjímali o Panně Marii, o jejím životě a srovnávali život
náš s životem Jejím.
Ve svém životě zakoušíme těžkosti, které mnohdy přichází
zcela nečekaně. Tehdy je dobré si připomenout závažnou skutečnost
naší víry: Pokud tyto problémy přijímáme bez reptání, v pokoře,
v důvěře v Boží moc, sílu a milosrdenství, potom Bůh projevuje
svou moc, ujímá se řešení, naše trápení zužitkuje a proměňuje
v dobro.
Přemýšlím nad tím,
co se dnes stalo. Jedna paní upadla do bezvědomí. Zachraňovali jsme
ji, na chvíli ožila, ale srdce bylo slabé, zemřela. Smrt je pro nás
projev zla. Je dědictvím hříchu. Každého člověka Bůh stvořil
pro život a přeje si, aby každý člověk žil. Jestliže i smrt přijímáme
v pokoji a důvěře, Bůh ji proměňuje v naše dobro, v život
věčný. A proto se učíme nikdy nezoufat a s nekonečnou pokorou přijímat
vše, co v životě potkáváme. Přitom nikdy nepochybujme o Boží
moci, lásce a milosrdenství. Nemoc, smrt jsou pro nás v jistém
smyslu nevyhnutelnosti. A proto především tenkrát prosme Boha o důvěru
a pokoj. Rozjímejme nad otázkou
smrti v přítomnosti Panny Marie. Ona byla sama přítomna kruté smrti
svého Syna. Pokusme se vžít do této chvíle. Myslela tenkrát na Ježíšovy
bolesti nebo už na Jeho vítězství, na Zmrtvýchvstání? …
Touto pravdou Bůh dnes oslovuje každého z nás.
Koncem
našeho pozemského života je smrt. Ale není koncem života. Byli jsme
přece Bohem Otcem stvořeni z lásky a pro lásku. On svou Lásku do nás
vložil a v této lásce máme dozrávat. Hříchem se ale všechno
tak zamotalo, že už ani nepoznáváme, co je v našem životě nejdůležitější
a co je láska. Ocitáme se v situaci zákoníka, který přišel
za Ježíšem s otázkou: „Co je v životě nejdůležitější?“
Sobota? Půst? Dobrý skutek? Modlitba? Čeho se držet především?“
Ježíš odpovídá: Miluj
Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou
myslí. To je největší a první přikánzání. Druhé je podobné:
Miluj svého bližního jako sám sebe.“ Ježíš zdůrazňuje
lásku. Ona je nejdůležitější v našem životě.
Jestliže každý člověk je stvořen pro lásku, zvlášť je
to výrazné u ženy.
Jsme
na pobožností věnované Panně Marii. Ženě, která je požehnaná
mezi ženami, a proto bych se rád s vámi podělil o úvahy o životě
ženy ve světle lásky.
Srdce ženy, zdá
se, je první všude tam, kde se rodí láska. Je nádobou určenou k naplnění
láskou. Ale pouze lidská láska nestačí. Jen nekonečná láska Boží
je schopna tuto nádobu naplnit až po okraj, protože jenom Bůh, tvůrce
duše a srdce ženy může dokonale vnímat nejhlubší potřeby jejího
života a lásky.
Když žena nežije
lásku, kterou ji Bůh zahrnuje, strádá. To lze jasněji pozorovat v případech
ztráty milovaného manžela, kdy na ni doléhá opuštěnost a
zoufalství, protože se na svého manžela silně navázala. Jindy zase
si můžeme všimnout jak žena prožívá zklamání v lásce,
protože v životě nedostala opětovanou lásku ani od manžela
ani od děti, od nikoho z blízkých. Je mnoho dalších příkladů,
toho, že lidská láska je omezená a nikdy nemůže naplnit srdce stvořené
pro lásku bez hranic, pro lásku Boží. Ženy po poznání této
pravdy přicházejí k Bohu. Když mluvíme o lásce, máme na
mysli lásku, kterou vystihuje řecké
slovo „agape“. To je láska, kterou nás miluje Ježíš, láska
která se neustále obětuje a která se neustále dává. To je také láska
Panny Marie. Tehdy, kdy je nejmenší důvod milovat, miluje, je schopna
přijmou ponížení, výsměch. A právě tehdy se malá láska stává
láskou velkou, a člověk je schopen prosit Boha: „Otče odpusť“.
K takové lásce jsme povoláni a k takové lásce máme dozrát.
Biskupové, kněží, řeholníci, řeholnice, manželé, ovdovělí,
osamělí i svobodní. To je láska, se kterou se vstupuje do nebe.
Během
života se každému stává, že jeho láska selže. Přicházejí okamžiky,
kdy člověk začíná od začátku. Jsou to ty chvíle, kdy se
rozhoduje pro pravou lásku. V některém období života člověk prožije
nepochopení a zklamání od jiného člověka. A pak k němu znovu hledá
cestu. Cestu k člověku, který mu byl Bohem svěřen. Mladí
lidé se rozhodují pro lásku v manželství. Zastavme se na okamžik
nad láskou dvou lidí, začínajících si věřit. Z jejich vzájemné
důvěry vzniká láska, se kterou pak přicházejí před Boha. Proč
právě před Boha? Zeptejme se jinak. Kam jinam mají přijít se svou
láskou než před Boha? Proč? Protože Bůh lásku posvěcuje, rozmnožuje
a upevňuje. Mnozí jste přijali svátost manželství. Do kostela jste
přišli sami dva a odcházeli jste společně s Kristem tři. S Ním
máte záruku odpovědnosti za lásku, záruku pevného vztahu. Každou
svátost provází proměna. Když rodiče přinesou dítě ke křtu a
ono je ve Jménu Otce, Syna i Ducha svatého pokřtěno, pak si odnáší
nejen své dítě, ale už i dítě Boží. Tak i láska se kterou k
Bohu přicházíme, už není jen lidskou láskou, ale i láskou Boží.
Bůh ji posvěcuje a proměňuje. Stejně tak na obětním stole v rukou
kněze se uskutečňuje tajemná proměna, kdy chléb se stává
Eucharistií. A všichni poklekáme, protože je to Kristus, náš
duchovní pokrm.
Při svátosti manželství se lidská náklonnost proměňuje.
Do manželského svazku vstupuje sám Bůh. Je dobré napsat si doma na
dveře: „Kde jste dva nebo tři v mém jménu, tam jsem já uprostřed
vás“. Bůh je tam, kde jsme se setkali v jeho jménu. A manželství
snad není setkání v Jeho Jménu? Bůh v našich domech nebydlí? Když
jste před Bohem v kostele slíbili lásku, úctu a věrnost svému
partnerovi, tak jste ji slíbili i Kristu. Tehdy se ve vašem životě všechno
proměnilo a vy jste začali všechno dělat pro manžela, manželku,
rodinu a tím i pro Krista. On všechno posvěcuje: manželský život,
výchovu dětí, dobré skutky. Často jsou pro ženu práce doma opakující
se pořád dokola únavné. Je doma s dětmi, uklízí, vaří, a myslí
si, že tuto práci nikde není vidět a také jí nikdo ani nepoděkuje.
Obdivuji sv. Františka, který měl v srdci touhu stále mluvit o
Bohu. Tradice říká, že kázal i
přírodě, protože stále žil s Kristem. Podobně jako sv.
František pamatujme na to, že cokoli děláme doma, v práci, nikdy to
neděláme sami. Proto je užitečné, vše vědomě dělat s Kristem.
I ty běžné domácí práce. A Kristus si naše počínání, naše úkony
píše ve svém srdci, nejenom do knihy, jak se to zmiňuje ve Starém Zákoně.
Ježíš vše píše do svého srdce, protože On se našeho srdce dotýká.
Je životním partnerem každému z nás. Partnerem, který se nám
věnuje. Partnerem, který očekává naše opětování lásky. I přes
manželskou lásku dozráváme až k Jeho lásce a k Němu
samotnému. Kdyby vás např. opustil manžel, kdyby odešel a vy jste zůstaly
stát na cestě. I tehdy zůstaňte věrné Kristu, protože svazek
s Kristem je jenom jeden. On je s vámi, On neopouští,
On je s každým, kdo se mu svěří. A je s Ním je možné unést tíhu
tragických a těžkých situací, které nás raní a berou nám sílu.
Kristus jde s námi. Svátost manželství prožíváme s Kristem,
který neopouští, který vynahradí všechny ztráty, jen ať Mu zůstaneme věrní. Jinak by skutečně nebyl Spasitelem,
kdyby neuměl nahradit to, co život
vzal. Bůh má dost času i moci na to, aby nám nahradil vše, čím život
každému ublížil, jen když zůstaneme s Ním. To je jediná vážná
podmínka. „Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou
svou myslí.“
Řekl mi jednou
jeden pán: „Co se mnou bude? Manželka ode mně odešla po dvou
letech manželství. Později jsem si vzal mladší děvče. Máme tři
děti, chodíme do kostela. Nemám žádnou šanci před Bohem?“
Před Bohem máme šanci vždycky. Lidem se to zdá nemožné,
ale ne Bohu. Před ním máš šanci vždycky. Jestli budeš celým
srdcem toužit po nebeském pokrmu, který dává silu, přijde čas, že
budeš moci jít ke sv. zpovědi a ke sv. přijímání.
(Ježíše Krista v Eucharistii lze přijímat pouze tehdy, když
se dodržuje každé Boží přikázání, to znamená v tomto případě
i šesté. Jsou lidé žijící v páru, kteří si navzájem pomáhají,
ale přitom zachovávají šesté přikázání, to znamená, že žijí
jako bratr se sestrou. Tehdy mohou prostřednictvím faráře požádat
otce biskupa o povolení přistupovat ke sv. zpovědi a sv. přijímání.)
Naše víra nezná
situaci, že ti Bůh nemůže pomoci, že ti nemůže dát , co obzvlášť
potřebuješ. Někdo se ocitne v těžké situaci a řekne, že
se to již nedá napravit, vychovává děti a nějak věří, že Bůh
o nás ví a zná tisíce způsobů, jak nám dát alespoň své požehnání
a jednou vše vyřeší a budeme překvapeni. Jak? Tato cesta je pro
mnohé velmi složitá, náročná a těžká. Proto choďme cestou přímou,
ne komplikovanou, komplikovanou k životu náruživosti. Pojďme cestou
jednoduchosti a prostoty, cestou, kterou šla Panna Maria. I ta
jednoduchost je někdy náročná a stojí nás hodně, abychom byli
prostí. Jedna žena mi vyprávěla: „Když mi odešel velmi brzy manžel,
bylo to se mnou zlé. A právě tehdy jsem uzavřela nový sňatek, bylo
to neplatné manželství. A když jsem v kostele, nikdo si nedovede představit,
jak trpím“. Zvláštní slova. Přichází do kostela a zde trpí.
„Nejvíce trpím, když vidím jít lidi ke sv. přijímání a já
nemohu.
Divím se těm, kteří
ke sv. přijímání jít mohou a nejdou.“ Myslím si, že tento případ,
je zvláštní z toho důvodu, že Bůh se této ženě dal
poznat skrze její zkomplikovaný život. Tak se
ptám - Kdo zná více Boží lásku? Ten, který stojí a nejde
ke sv. přijímání, nebo ten, kdo složitostí svého života
trpí tím, že nemůže jít ke sv. přijímání a nemůže se
tak setkat s Kristem? Kdo více miluje?
Opravdu
v lásce se dozrává, dospívá a to během celého života.
Spolu s Kristem, ve svých rodinách. Kolik je příležitostí, abychom
poznávali chuť lásky a bohatství života? Láska
dozrává v oběti, a proto vždy, když máme příležitost
k oběti, máme příležitost k lásce. Na Západě vyšla knížka
pod názvem „Láska bez slz“. Ale taková
láska neexistuje, protože slzy, to je oběť a někdy i bolest.
Žena obdržela do svého srdce silné frekvence obětavé lásky. Je
schopna prožívat a překonávat bolest jak v
manželství tak i v mateřství. V manželství se setkávají
lidé různých povah (výchova dětí v rodinách s velkými rozdíly
mezi výchovou muže a výchovou ženy). Muž vše prožívá zcela
jinak, a přece tito dva
lidé dokáží spolu žít, obdarovávat se láskou a svou různorodostí
se doplňovat. Někdy se zdá, že
manželství nevyšlo a říkáme: Proč právě já mám takto
trpět? Jiné ženy jsou šťastné, chodí se svým mužem
na procházku, do kostela , muž jim pomáhá a věnuje se jim. A
ten můj muž, škoda mluvit. Možná, že ti Bůh tak důvěřuje a dal
ti právě tohoto člověka na starost. A on jednou řekne: „Bez tebe
bych dopadl ve svém životě velice špatně.“ Nevíme všechno,
ale víme, že Bůh nás neopouští. A právě v takových
situacích láska dozrává. Je to
skrze bolest v srdci ženy. Dozrává v důvěře Bohu, aby naše
srdce zahojil, aby rány přestaly
krvácet a abychom se stali silnými v lásce. Víme, že církev
dovoluje i manželskou rozluku. To je v těch případech, když
manželé neberou na svá ramena kříž vzájemného pochopení a spolužití.
Někdy se stane, že muž propadne alkoholu a chodí každý den domů
podnapilý. Děti trpí, žena trpí, muž je i bije. A my obdivujeme tu
obrovskou ženinu statečnost. Někdy
si žena připadá jako služka, jako trpitelka, jako mužova ošetřovatelka.
Může to tak být a někde to tak
dokonce je. A těchto situacích je těžké věřit, že nic není
úplně zbytečné. A přesto, když tyto těžkosti prožíváme ve víře,
když se rozhodneme od Boha přijmout pomoc a otevřeme Mu své srdce,
nic neztratíme. Naopak budeme získávat stále více a více lásky.
Člověk plný víry je právě v těchto situacích schopen široce
otevřít srdce Božímu působení. Je zajímavé, že tento člověk už
nemluví o tom, že je trpitelem nebo obětí svého manžela. Když nás
Bůh stvořil, tak si všechno důkladně promyslel. A stále nás vyzývá
k hlubokému zkoumání jeho díla i přítomnosti Panny Marie. Ona ve
svém srdci prožívala sedm hlubokých ran mečem. My též, když prožíváme
sedm ran, dozráváme v agape, v té obětavé lásce. Je deformující,
když člověk vzrůstá a
najednou se zastaví nebo začne klesat. Moji milí, jsme stvořeni k tomu,
abychom si vzájemně pomáhali při vzrůstu lásky, abychom si nedělali
problémy, ale přispívali k rozvíjení druhého. To obsahuje i přijetí různých napětí, která vyplývají z nezralosti
druhého člověka a on prožívá situace jinak než my sami. Prosme
o moudrost, o pochopení a o sílu uskutečňovat projevy obětavé
lásky. A přes malé oběti přijde chvíle, kdy už budeme zralí pro
velikou lásku a pro velké oběti, které přináší především
nemoc a smrt. A my si tenkrát nebudeme
zoufat, protože už
budeme bezpodmínečně věřit.
I měsíc květen je příhodný k tomu, abychom naslouchali
Panně Marii, když chce mluvit
o lásce. Ta má být pěkná jako květ. Má kvést, být živá, krásná,
bohatá... Vnímáme rychlé jarní proměny. Jaro dozrává, květ se
proměňuje v plod, srno, ovoce. Stejně tak to, co vzniká z krásné
lásky, mění se v úrodu, v užitek. Pokusme se ve svém životě
proměňovat krásu
pochopení, krásu víry a lásky v ovoce. Aby naše láska mohla
dozrát, nechejme ji proměňovat Kristem a to právě v těch situacích,
kdy je nám těžko. Bůh
se nás dotýká, zve nás k proměně, v nezdarech, ve zkouškách,
v selháních, v nemoci, ve smrti. Je dáno, že pozemská krása
rychle pomíjí. To platí jak ve světě přírody tak i ve světě
lidském, i krásný vzhled u žen podléhá této pomíjivosti. Pouze láska
může krásu člověka zachovat. Ten kdo miluje, stále zůstává krásný.
Jednoduchý recept na krásu, že? Ať vás proměny měsíce května
povzbuzují k proměnám obětavé lásky. A Panna Maria ať vás
provází, abyste dokázali spolu
s ní využívat příležitosti k projevům lásky vůči
Bohu a bližnímu. Amen.