Kázal o. Marek Kurzyński
MIC
Milovaní
bratři a sestry,
pozemský
život je jedinečný. Snažíme se jej všemi prostředky ochránit. Zápasíme
se smrtí, bojujeme o zdraví, o přežití. Tolik si našeho života
ceníme.
Na trávníku
si hraje houf dětí, radostně výskají a smějí se, jsou bezstarostné.
Každá buňka jejich tělíčka volá žít, žít, chceme žít, život
je krásný. Dvě děvčátka vyskočí a utíkají naproti ženě, která
jde po chodníku. Maminka se usměje a něžně obejme svoje děti.
Vezme je za ruce a společně odcházejí domů. Radost si přinášejí
z ulice do rodinného kruhu. Zdá se, že jsou v bezpečí a nic se jim
nemůže stát. Možná právě tentýž den, právě na periferii města,
se bude dlouho do noci svítit. Matka klečí u postýlky svého nemocného
dítěte a probdí u něj celou noc. V rukou drží rozpálenou ručku
své dcerky a hlavu sklání k tiché modlitbě k Bohu. Ví, že život
člověka je velmi křehký, a proto jej vkládá s důvěrou do rukou
nebeského lékaře. Ještě před svítáním se ulicemi města rozezněla
siréna. Sanitka, která odváží těžce raněného muže, uhání
velkou rychlostí z místa nehody do nemocnice. Za okamžik se už rozsvěcují
světla na operačním sále. Muže položili na operační stůl, přichází
operační tým. Pracuje se potichu, přesně a rychle. Také tady se svádí
boj o život.
Bratři a sestry, ve světě se odehrává ale i jiný zápas. Je
to zápas o věčný život. Přece jednou náš pozemský život skončí
a co bude dál? Kde budeme trávit věčnost? Máme se především
postarat o věčný život. Ale jak jej můžeme získat? Z Písma sv. víme,
že se stala velká duchovní katastrofa, do světa totiž vešel hřích
a skrze hřích smrt. A tak smrt zasáhla všechny, protože všichni zhřešili.
Člověk si uzavřel cestu k věčnému životu sám. Hřích smrtelně
zranil každého člověka, ať už si to připouští, nebo si toho není
vědom. Musíme rychle na operační stůl. Přežije jen ten, kdo
dostane nové srdce.
Boží Láska se setkává s lidskou bídou. Bůh chce zachránit
celý svět obětí Pána Ježíše na kříži. Začíná velký zápas
o duchovní přežití člověka. Zahrada v Getsemane, je hluboká, tmavá
noc. Všichni klidně spí, jen jeden nemůže spát, Ježíš Kristus,
modlí se. Usilovně zápasí, na zem padají krvavé krůpěje potu. Zápasí,
aby každého hříšníka vytrhl z moci hříchu a smrti. Zápasí za
celý svět. Zápasí za mne i za tebe.
Na kamennou dlažbu nádvoří dopadá blikání světel pochodní.
Nelítostné rány bičů zraňují hlavu i celé tělo nevinně
odsouzeného beránka. Pána Ježíše vyvedli na Golgotu, přibili a
pověsili na dřevěný kříž. Ještě ten den zemřel za hříchy celého
světa. Jeho tělo odnesli do hrobu, ale víme a věříme, že vstal třetího
dne z mrtvých. Operace duše se našemu lékaři podařila.
Bratři a sestry, každý z nás chce mít jistotu, že má věčný
život, že má možnost přebývat v nebeském domově. Tam - podle
Božího zaslíbení - nebude žádná bolest, slzy, trápení, ani
strach o život. Dnes může každý z nás přijímat do svého života
radostnou zvěst. O věčný život už nemusíš bojovat. Tento boj
vybojoval Pán Ježíš Kristus na kříži za každého hříšníka,
za tebe i za mne. Teď jen stačí v pokoře a ve víře přijít pod
jeho kříž, uvědomit si, že jsem hříšník. Protože tě Bůh
miluje, chce tě zachránit a dát ti věčný život. Musíš však chtít
i ty.
Bratři a sestry, když se člověk duševně hroutí, nepomůže
mu politika, ani literatura. Odpověď může dostat jen od Boha. Ježíš
říká ukřižovanému lotrovi: „Ještě dnes budeš se mnou v ráji.“
U Boha neplatí zda jsme byli celý život slušní, chce naše srdce. I
srdce zločince je mu drahé. Tak běžme, bratři a sestry, pod kříž
pro odpuštění, běžme pod kříž pro nový život. Chceš se stát
novým člověkem? Běž pod kříž. Toto je pozvánka k nebeskému lékaři,
k Ježíši. Odhodlej se nyní a pojď k němu. Pán Ježíš tě očekává,
ale potřebuje tvůj souhlas k operaci. „Můj synu, dej mi své
srdce.“ Když poslechneš radu Ježíše a dáš mu své srdce, bude
to tvoje znovuzrození, budeš mít nové srdce. Do nitra ti vloží nového
ducha, odstraní z tvého těla srdce kamenné a dá ti srdce z masa. To
všechno můžeme mít a máme v Ježíši Kristu, v jeho kříži, v
jeho oběti.
Víme také, že Ježíš nás zve, abychom s jeho křížem
spojili náš životní kříž, kříž, který má každý. Máme
spojit svou oběť s jeho obětí. Sv. Pavel říká: „Jsem ukřižován
spolu s Kristem.“ Proč je oběť tak důležitá? Chceš-li, aby se
naše manželství lišilo od všech ostatních, která zkrachovala, pak
budeš muset přinést oběť. Chceš-li zakoušet ten vzácný dar přátelství,
jakožto vztah hloubky a intimity, pak budeš muset něco obětovat.
Budeš-li chtít rozvíjet svůj vnitřní život tak, aby byl pramenem
míru a síly, chceš-li se denně modlit, pravidelně meditovat, pak
budeš muset něco obětovat. Budeš-li chtít být šťastný a žít
plný život s radostí z toho, co jsi, co děláš, pak budeš muset něco
obětovat. Budeš-li se snažit o splnění svého snu, jak realizovat
svoji nejvlastnější touhu, pak tomu budeš muset něco obětovat. My
to známe z našeho života.
Ve svém románu „Rodinný život“ Ivana Osofina vypráví
Osofin o mladém muži, který byl v takové depresi, že přemýšlel o
sebevraždě. Zdá se mu, že se na každé životní křižovatce vydal
špatným směrem a teď prožívá život jako dokonalou beznaděj. Přišel
k jistému stařečkovi kouzelníkovi a snažně ho prosil, aby s ním
provedl nějaké své kouzlo. Mladík si myslel, že s novou šancí
naloží lépe, prosil tedy kouzelníka, aby ho vrátil do časů jeho
zrození, aby mohl žít svůj život znovu. Kouzelník ho odmítl s tím,
že u něho žádné kouzlo nic nesvede, ale mladík prosil a prosil, až
mu stařeček vyhověl. Tak byl mladý muž vrácen na začátek svého
života. Přestože věděl,
co ho na každé životní křižovatce čeká, přesto nebyl schopen se
předchozích omylů vyvarovat, žil jako před tím.
Když prožil svůj život podruhé, uvědomil si, že opět svůj
život promarnil a v depresi ještě hlubší přišel za stařečkem
kouzelníkem. Kouzelník mu řekl: „Milý synu, bez oběti nelze nic získat.
Člověku může být dáno jen něco, čeho dokáže využít. A on dokáže
využít jen to, co je schopen pro to obětovat. A tak chce-li někdo
dostat nové síly nebo poznání, musí obětovat něco jiného, co je
pro něj v tu chvíli důležité. Může dostat jen tolik, kolik je za
to schopen dát.“ Mladík se zeptal: „A jiné cesty neexistují?“
A kouzelník odpověděl: „Myslíš tím cesty, při nichž by nebyla
nutná žádná oběť? Ne, takové cesty neexistují.“
Bratři a sestry, u Ježíšova kříže stála jeho matka, Panna
Maria. Ta, která byla Bohu věrná až do konce. Panna Maria ve svém
životě uskutečnila všechno, pro co Kristus podstoupil cestu kříže.
Opravdovost a upřímnost lidství, čistotu lásky. Maria první žila
v Kristu jako Nový člověk, člověk, který nevěří egoismu, nekrouží
kolem vlastního „já“, ale naopak se od něho oprošťuje. Ježíš
Kristus zemřel za všechny, kteří jsou nebo chtějí být jako Ona.
Amen.