P.
Jan Můčka, děkan, farář v Újezdě
Drazí bratři a sestry,
snad jste byli mnozí účastni audience se Svatým
Otcem - navštívil dvakrát naši Moravu - a možná jste se také účastnili
té generální audience v hale Pavla VI. v Římě. Tam Svatý Otec vždycky
prochází uličkou mezi poutníky, zdraví je, žehná a také tu a tam
podává ruku. Je to dojemné, jak se lidé snaží přiblížit k Svatému
Otci, dotknout se ho, podat mu ruku. Vzpomínám na hluboký zážitek
jedné řeholní sestry z Velehradu, když se jí podařilo dostat do blízkosti
Svatého Otce a potřást si s ním rukou. Je to zážitek, který pro
člověka znamená poctu. Po letech se vzpomíná: „Ano, byl jsem v blízkosti
Svatého Otce.“ Dotek, který způsobuje poctu. Víme také, že dotek
může léčit, uzdravovat. Dítě, které je ztiženo horečkou a volá
maminku, jak úžasně blahodárně na něj působí, když mu ona
pohladí čelo, setře pot, když jej vezme za ruku a ujistí: „Neboj
se, já jsem tu s tebou.“ Dotek ruky může posvěcovat. Víme, že bývá
zvykem u nás křesťanů, že rodiče, když vydávají své dítě,
tak na začátku toho svatebního dne dávají dítěti požehnání.
Jak hluboce působí vkládání rukou primicianta, který vyprošuje Boží
požehnání těm, kteří se s ním setkávají. Dotek posvěcuje.
Dotek ruky je symbolem jednoty. V Písmu svatém máme zprávu o tom,
jak se apoštolská knížata Petr a Pavel setkali v Jeruzalémě. A když
Pavel předložil nauku víry, kterou hlásal mezi pohany, víme, že způsob
života křesťanů obrácených ze židovství a křesťanů obrácených
z pohanství byl už
tehdy odlišný. Protože pohané nedovedli chápat a přijímat Mojžíšův
zákon, proto bylo třeba nějakých změn. A tehdy na znamení jednoty
těchto dvou - Petr podal
Pavlovi ruku. A tento dotek znamenal jednotu židokřesťanské a
pohanokřesťanské církve. A to víme dnes po dvou tisíci letech.
Jestliže tak úžasně působí dotek mezi lidmi, co všechno působí,
když se dotkne třikrát svatý Bůh. A takový dotek Boží ruky se udál
v životě Matky Boží Panny Marie. Bůh na ni shlédl a anděl ji nazývá
milostiplná. Protože Bůh dovolil, aby jeho Syn přijal lidskou přirozenost
a k tomu si připravil Matku Boží. Snad ani nedokážeme vystihnout,
tak úžasnou velikost a závažnost tohoto doteku Božího. Můžeme si
to přirovnat takto: představme si paprsky slunce, které intenzitou světla
osvěcují zemi. Jarní zem ještě vlhká, studená a v ní je zaseto
semeno, které nevidíme. Ale ten paprsek slunce proniká tu zem a způsobuje,
že to zrníčko vyklíčí a
vyroste. A co lidé? Teplo slunce jim dá chuť k životu, k práci -
tak úžasně působí! A něco daleko úžasnějšího, daleko krásnějšího
způsobuje dotek Boží, protože se dotýká Ten, který to slunce stvořil.
Proto Maria - milostiplná. Učitelský úřad Církve - církevní
otcové se snaží vyjádřit velikost tohoto působení Božího v životě
Matky Boží a ustanovit takzvaná mariánská dogmata - články víry
o Matce Boží. Tato předložili křesťanskému světu, aby v Marii věřil.
A tak víme, že článek víry o Matce Boží říká, že byla od počátku
své existence bez dědičného hříchu. Víme, že Matka Boží s tělem
i duší vzata do nebeské slávy. Poslední dogma vyhlásil 1. 11. 1950
svatý otec Pius XII. a tehdy už v tom můžeme vidět svět, který se
nakláněl k náboženské vlažnosti a na druhé straně bratry
protestanty - kteří málo
ctí Matku Boží - a kteří
volali: „ Už toho bylo o Panně Marii řečeno dost, už není potřeba
dalších dogmat!“
Je možné, aby člověk za 1996 let vystihl všechno
o té, které se dotkl Bůh, a
že by nebylo už co povědět, a že by už nebylo co předložit křesťanům
k věření? Jak dlouho trvá svět? Tisíce, milióny let . . . Jak
dlouho ještě bude tato Země, tato planeta a jak dlouho na ní bude život
lidí? Co je to těch necelých 2 000 let, aby křesťané všechno
poznali o Matce Boží a především o tom, že Bůh na ni shlédl, že
Bůh se jí dotkl svou láskou. Anděl Gabriel ji nazval milostíplnou.
My prožíváme a uvědomujeme si tu velikost Boží lásky - to Boží
dílo - do kterého byla uvedena Matka Boží Panna Maria, když rozjímáme
tyto události v modlitbě svatého růžence. Při těchto pobožnostech
důležitou součástí oslavy Boží a Panny Marie je právě modlitba
svatého růžence. Modlitba tak uznávaná a vážená, modlitba,
kterou někteří odmítají. Zdá se jim, že modlitba svatého růžence
je jakási mechanická. Byl jsem včera na svatém Hostýně a vzpomínám,
jak jsem tam byl s jedním malým ministrantem
- prvňáčkem - když
byla postavena větrná elektrárna. Šli jsme se tam nahoru podívat a
ten chlapec mi řekl, že se mu to nelíbí, že se to otáčí pořád
dokola, že na tom není nic zajímavého. Jakoby tenkrát řekl: „
Ano, je to vrtule, točí se pořád dokola.“ Ale vyrábí elektrickou
energii, úžasnou sílu, která se dá použít, která osvěcuje tady
tu horu Matky Boží, která vyrábí teplo. Ten mechanický, jednotvárný,
na první pohled nezajímavý pohyb dává úžasnou sílu. Moji drazí,
a něco podobného je modlitba svatého růžence. Rytmické opakování
zdrávasů a úžasná síla, kterou člověk přijímá z této
modlitby od Ducha svatého. Děkujme Bohu za Marii a zároveň si uvědomme
to, že tak jako se Bůh dotkl Matky Boží Panny Marie - a ona je skutečně
milosti plná, milostí naplněná - takový dotek Boží lásky se udál
v životě každého z nás. Vždyť Pán Ježíš jako ovoce svého
utrpení na kříži nám zde zanechal svátosti Církve. Zdroje nadpřirozené
milosti Boží. Tedy i v nás sídlí Boží milost, jestliže se otevřeme
těmto prostředkům. Jestliže přijmeme Krista do svého života a
neseme jej světu. Dnešní svět potřebuje lidi, kteří by žili v úzkém
kontaktu právě skrze milost, kteří by proměňovali tento svět
kolem nás, kteří by ukazovali, že ta správná cesta - šťastná
cesta životem člověka - je právě život v milosti, život v přátelství
s Bohem. A tak bychom my křesťané podpoření mocnou ochranou a přímluvou
Matky Boží vytvářeli na této planetě stále krásnější a Bohu
milejší život. O to prosme při modlitbě svatého růžence, při všech
svých modlitbách, kterými chválíme Boha a uctíváme jeho svatou
Matku. Amen.