Co je víra?

Začneme otázkou. Kolik procent lidí ve vašem městě je věřících ? Můžeš slyšet nejrůznější odpovědi. Ti, kteří chodí do kostela, udávají méně procent než ti, kteří tam nechodí. Někdo vychází ze zkušenosti, jiný z představ o počtu věřících. Kdo četl statistiky, vychází z nich. Představa ani zkušenost zde nemají přesná čísla. Statistika už vůbec ne.

   Spisovatel G. B. Shaw říkal, že zná tři druhy lží. Velkou lež, malou lež a statistiku.

   Protože nikdo nemá věrometr, nemůže mít ani věročet. Nejblíže pravdě je skutečnost,  že věří skoro každý, až úplně každý. Představ si následující situaci:

   Institut pro výzkum veřejného mínění bude v okresním městě provádět šetření  o tom, kolik lidí je a kolik není věřících. Na místním autobusovém nádraží položí otázku také muži středního věku. Ten odpoví, že je nevěřící. A je to právě ten muž, kterého obvodní lékař  u nich v obci poslal do okresní nemocnice na odborné vyšetření. Kde je nemocnice, však muž neví. Zeptá se a jde tím směrem, kam mu ukáží. Na vrátnici v nemocnici se táže na patřičného lékaře. Dá na radu vrátného  a v nalezeném oddělení usedá před muže v bílém plášti a sděluje mu potíže. Muž v bílém napíše cosi na papír a žena v lékárně vydá krabičku. Muž se vrací na autobusové nádraží a kupuje si lístek do místa bydliště. Klidně usedá a čeká, až autobus vyjede.

   Zvláštní nevěřící. Věřil náhodnému chodci, který ho poslal k nemocnici, zde věřil vrátné, věřil, že muž, který sedí před ním, je opravdu lékař a ještě patřičného oboru, věřil, že mu napsal lék a ne jed, věřil, že žena v lékárně je magistra a nikoli uklízečka, věřil, že recept dobře přečetla, věří, že muž sedící za volantem má řidičský průkaz a je střízlivý, věří, že autobus jede tam, kam má psáno.

   Kdyby náš člověk byl opravdu nevěřící, jak tvrdí, chtěl by u lékaře vidět jeho občanský průkaz, který by srovnal s lékařovým diplomem. Tak by postupoval i v lékárně. A řidiči za volantem by nechal dýchnout do detalko trubičky a možná by mu přezkoušel i zrak. Neudělal nic z toho, věřil.

   Slyším už námitku, že bez takové víry by byl život nemyslitelný. Věříme tomu, že učitel učí naše děti správnému pravopisu, věříme, že v samoobsluze je v krabici to, co nápis hlásá. Věříme.

   Ale přesto to není ta víra, kterou měli výzkumníci z Institutu na mysli. Tu bychom mohli spíše charakterizovat jako důvěru. Co je tedy víra?

   Je to dar, je to milost. Dar, který dává Bůh a na který člověk odpoví ano. A navíc je to postoj. Víra není filozofický nebo světový názor, víra je styl života, víra je uskutečněná odpověď na Boží výzvu. Víra je přijetí Božího Syna Ježíše Krista do našeho života. Víra je krok do tajemství, je to intimita s Bohem, je to kvas nového života. Víra je něco, co přesahuje definici víry. Víra není póza, víra není „jakoby“.

Čím je a čím není, to přiblíží dvě následující přirovnání:

Provazochodec

   Na pouť přijely do vesnice nejrůznější atrakce. Mezi nimi i provazochodec. Postavil si dva vysoké sloupy a vysoko mezi ně natáhl lano. Vylezl nahoru a chodil po provaze sem a tam. Dole se shromažďovali lidé a tleskali. Když jich bylo stále více, nechal si artista vytáhnout nahoru trakař a jezdil mistrně sem a tam. Lidí přibývalo a jejich obdiv k provazochodci vzrůstal. Artista si nechal na trakař položit dva pytle plné brambor a jezdil vysoko mezi sloupy. Jistě a bezpečně. Když dole pod lanem utichl potlesk diváků, zvolal na ně: Věříte, že bych každého z vás bezpečně převezl na druhý konec? Všichni dole volali: Věříme!

   Mistr se odmlčel a za chvíli řekl: Tak pojďte někdo nahoru a nechte se přepravit od jednoho konce na druhý. Nenašel se ani jeden, který by výzvy uposlechl.

   Jak jednoduché je stát a volat Věřím. Jak náročné je vstoupit do Ježíšovy náruče   a nechat se přenést ze starého do nového života.

   Slyším to stále kolem sebe. Věřím, věřím, věřím … jsem věřící, já také věřím …

   Ale ty, které slyším volat, nevidím vystupovat k Mistrovi, který by je přenesl a se kterým by se vydali na cestu. Jak jednoduché je volat a nekonat. To není víra, to je póza.

Trosečník

   Představ si, že by ses oženil a ještě o svatebním dni bys musel odcestovat lodí na zámořskou cestu. Loď ztroskotá a ty zůstáváš sám na pustém ostrově. Za čtyřicet roků tě objeví námořníci jako trosečníka. Zapomněl jsi už skoro mluvit. Nevíš už  o své minulosti mnoho. Jen se hrdě hlásíš k tomu, že jsi už čtyřicet let výborný manžel. Jaký manžel? Se ženou jsi nežil, nepracoval, nechodil, nespal, neradoval se. O své manželce nevíš nic, protože jsi ji viděl o svatebním dni naposled.

   Stejní jako onen trosečník mi připadají lidé, kteří se prohlašují za pravé a veliké křesťany jenom proto, že je nechala babička pokřtít, když jim bylo 14 dnů. Tím dnem skončil celý jejich kontakt s Ježíšem, církví a vírou. Ke svému křtu se sice hlásí, ale jsou více než podobni tomu ženatému trosečníkovi. Nežili vztah. V případě trosečníka není jisté, zda ta, se kterou uzavřel  o svatebním dni smlouvu, mu byla celé roky věrná a není jisté, zda na něho čekala  a jestli ho po návratu na pevninu ještě přijme.

   V případě našeho pokřtěného je nad slunce jasné a jisté, že Bůh, který s ním o dni jeho křtu uzavřel smlouvu, mu zůstal věrný, čeká na něho a pokud se k němu vrátí, přimkne ho.Bůh narozdíl od lidí je věrný, čeká a odpouští.

   Záleží jen na člověku, zda je ochotný vystoupit tam nahoru a nechat  se bezpečně nést samotným Tvůrcem vesmíru.

   Většina lidí o to veliké životní dobrodružství nestojí. Stačí jim, když stojí tam dole a pokřikují kolem sebe Věřím.

   Proč Bůh jedná tak velkoryse s tím, kdo se od něho vzdálil? Protože je spravedlivý a ví lépe než lidé, kdo již malému dítěti zatarasil přístup na cestě k Němu. Protože je Láskou, která touží po člověku. Přesto, že je člověk ve srovnání s tělesy vesmíru jen nepatrné nic, jde Bohu o člověka více než o všechnu hmotu v prostoru a čase. Proto poslal na svět svého Syna Ježíše Krista, aby svou smrtí zachránil každého z nás. Bůh stvořil člověka ke svému obrazu. Člověk je více než jen vyšší vyvinuté zvíře nebo vylepšená opice. Pokud svůj původ vidí někdo v opicích, neberu mu to. Já osobně vidím svůj původ a původ všech lidí v Bohu. Je to více než otázka pohledu. Pominula doba, kdy se našinec vehementně holedbal ateismem. Pokud možno s přívlastkem vědecký, protože to znělo patřičně hrdě. Ale je to právě věda, která prokazuje ateismu (neznabožství, popírání Boha) medvědí službu. Stačí odcitovat opravdové vědce, kteří skrze vědecké poznání přišli k víře nebo ji ani přes své učení neztratili.

   V boji proti Bohu není žádné vítězství absolutní. Poslední slovo bude vždy mít On.
podle: Maxe Kašparů – „Malý kompas víry“ a „Věroměr“


Uvěřit může jen ten, kdo chce uvěřit.
Kromě toho, kdo má nějaký důvod pro to, aby Bůh nebyl (v jehoživotě), Boha nikdo nepopírá. Často člověk jen věří, že věří,
a stejně často zas jen věří, že nevěří.


                                                                Strom

  Požádáte-li malé dítě, aby vám namalovalo strom, namaluje nejspíš vodorovnou čáru a nad ní kmen a větve. Když namítnete, že to není celý strom, přidá dítě na obrázek ještě listy. Pokud       i to označíte za nedostatečné, přimaluje ještě plody a na větev ptáčka. Dál už nemá co přidat. Dítě nenakreslí kořeny.   Zaprvé z toho důvodu, že kořeny nejsou  běžně  vidět,  a  také  proto,  že s nimi  jako  se  součástí  stromu  vůbec  nepočítá.  A  přesto  jsou  kořeny  velmi  důležité …

   Někdy má strom své kořeny rozloženy jen povrchně, jakoby do vějíře. Bývá tomu v případě, že semeno, ze kterého kdysi vyrostl, padlo na skalnaté podloží  a strom nemohl zapustit kořeny do hloubky. Taková poloha kořenů má tři nevýhody. Strom žije jen z toho povrchního. A to bývá často chudé. V případě, že není dostatek vláhy, strom rychleji usychá. A je zde také nebezpečí, že při silné bouři a větru se snadno takové kořeny vyvrátí.

   Tato tři nebezpečí nehrozí stromům, které mají kořeny hluboko. Svoje živiny sají z bohatších ložisek, za dlouhého sucha mají vláhu a odolávají lépe náporům větrů.

Svoji víru můžeme ke stromům přirovnat …

   Jsou-li kořeny víry jen povrchní, prosákne do jejich blízkosti kdejaká svrchní nečistota. Také hrozící období duchovní vyprahlosti může nadělat více škody a zničit i celý strom. A když přijde bouře v podobě duchovní krize, má strom s hluboko zapuštěnými kořeny vždy větší šanci na přežití než jeho kolega s kořeny jen na povrchu. Povrchnost je nebezpečná v každém směru. Dobře to vědí studenti, kteří neuspěli u zkoušky jenom proto, že nezajeli ve zkoušeném tématu na hlubinu, čerpali pouze z povrchu a nápor otázek zkoušejícího je vyvrátil.

   Cesta na hlubinu patří k živé křesťanské víře.

   Zkoumejme čas od času kořeny své víry a hledejme pro ně cestu k hlubokým životodárným pramenům. K evangeliu, tradici církve, modlitbě a svátostem.Nespokojujme se s tím, co známe, s modlitební rutinou, obřadnictvím a duchovním stereotypem.

   Ježíš doporučoval svým apoštolům u Genezaretského jezera, aby zajeli na hlubinu (Lk 5, 4). A jeho výzva platí dnes i pro nás.


KATECHISMUS  KATOLICKÉ  CÍRKVE

150 Víra je především osobní přilnutí člověka k Bohu; a zároveň neodlučně je svobodným souhlasem s celou pravdou, kterou Bůh zjevil. Křesťanská víra se liší od víry v nějakou lidskou osobu tím, že je osobním přilnutím k Bohu a souhlasem s pravdou, kterou zjevil. Je dobré    a správné naprosto se svěřit Bohu a bezvýhradně věřit tomu, co říká. Bylo by lehkomyslné a klamné mít takovou víru v nějakého tvora.  (Jer 17, 5-6; Ž 40,5; 146, 3-4)

143  Vírou člověk plně podřizuje Bohu svůj rozum i vůli. A celou svou bytostí dává svůj souhlas Bohu, který se zjevuje.

Tuto odpověď člověka Bohu nazývá Písmo svaté poslušností víry (Řím 1, 5; 16, 26).

144  Poslouchat ve víře znamená svobodně se podřídit slyšenému slovu, protože jeho pravdivost zaručuje Bůh, který je pravda sama. Vzorem této poslušnosti, jak nám ji předkládá Písmo svaté, je Abrahám. Jejím nejdokonalejším uskutečněním je Panna Maria.

156  Důvodem k víře není skutečnost, že se zjevené pravdy jeví jako pravdivé a pochopitelné ve světle našeho přirozeného rozumu. Věříme pro autoritu samého Boha, který se zjevuje; on se totiž nemůže mýlit, ani nás nemůže klamat. A přece, aby naše poslušné podřízení se víře odpovídalo rozumu, Bůh chtěl, aby vnitřní pomoc Ducha svatého byla doprovázena vnějšími důkazy jeho zjevení. Tak zázraky Krista i světců (Mk 16, 20; Žid 2, 4), proroctví, rozšíření a svatost církve, její plodnost a její stálé trvání jsou naprosto bezpečnými znameními Božího zjevení, přizpůsobenými pro chápání všech, jsou to důvody věrohodnosti, které ukazují, že souhlas víry není „nějaké slepé hnutí ducha“.

158  Víra se snaží pochopit; je příznačným rysem víry, že věřící chce lépe poznat toho, v něhož uvěřil,     a lépe chápat, co on zjevil; pronikavější poznání bude opět vyžadovat větší víru a stále vroucnější lásku. Milost víry otevírá srdce (Ef 1, 18) pro živé pochopení obsahu zjevení, to je celého Božího plánu a tajemství víry, souvislostí mezi nimi a Kristem, středem zjeveného tajemství. Aby se i nadále prohlubovalo porozumění Božímu zjevení, týž Duch svatý stále zdokonaluje víru svými dary. A tak podle výroku sv. Augustina věřím, abych chápal, a chápu, abych lépe věřil.

159  Víra a věda. I když je víra nad rozumem, nikdy nemůže být opravdový rozpor mezi vírou a rozumem. Poněvadž tentýž Bůh, který zjevuje tajemství a sděluje víru, vložil také do lidského ducha světlo rozumu; tento Bůh nemůže ani popřít sám sebe, ani pravda nemůže odporovat pravdě. Když se tedy provádí metodické bádání ve všech vědních oborech skutečně vědecky a podle mravních zásad, nebude nikdy ve skutečném rozporu s vírou, protože věci světské i věci víry pocházejí od jednoho  a téhož Boha. Kdo se snaží pokorně a vytrvale zkoumat tajemství skutečnosti, ten je, třeba i nevědomky, jakoby veden Bohem, který udržuje všechny věci a působí, že jsou to, co jsou.

179  Víra je nadpřirozený Boží dar. Člověk potřebuje vnitřní pomoc Ducha svatého, aby věřil.

180   Věřit je lidský úkon, vědomý a dobrovolný, který plně odpovídá důstojnosti lidské osoby.

181   Věřit je církevní úkon. Víra církve předchází, rodí, udržuje a živí naši víru. Církev je matka všech věřících. Nikdo nemůže mít Boha Otcem, není-li jeho matkou církev.

182   Věříme všemu, co je obsaženo v Božím slově, psaném nebo předávaném, a co církev předkládá jako Boží zjevení.

183   Víra je ke spáse nezbytná. (Mk 16, 16)

184   Vírou předem vychutnáváme poznání, které nás učiní blaženými v budoucím životě.

 


Vírou  člověk odpovídá Bohu.

   Víra, když se neprojevuje skutky, je sama o sobě mrtvá. …Ty věříš, že je jeden Bůh? Zcela správně. I zlí duchové věří, a přesto se třesou hrůzou … Abrahám uvěřil Bohu,  a byl za to uznán za spravedlivého a stal se Božím přítelem. Vidíte, že Bůh může přijmout člověka jen tehdy, když svou víru dokazuje skutky … Neboť jako tělo bez duše je mrtvé, tak i víra beze skutků je mrtvá. (Jak 2, 14-26)

Vím, komu jsem uvěřil !  (2 Tim 1, 12)

Věřím, Pane, pomoz mé slabé víře ! (Mk 9, 24)