Sex a charakter

Položme si otázku: Může sexuální volnost nebo naopak sexuální zdrženlivost nějak ovlivnit charakter?

   Než si odpovíme, chtěl bych ti vyprávět tři příběhy. Tentokrát budou z Bible, ale jsou velice známé a mnoho umělců se po staletí snažilo je ztvárnit. S obrazy na jejich téma se sejdeš na každém zámku a ty možná při prohlídce ani nevíš, o koho jde. Ber tedy mé vyprávění jako obohacení svého vzdělání.

   První muž, o kterém ti budu vyprávět, se jmenoval Samson. Žil v Izraeli asi v r. 1130 př.n.l. a patří k největším soudcům Izraele. Samson byl od narození Bohem vyvolený, aby vysvobodil Izrael z rukou Pelištejských. Měl výjimečné schopnosti, byl bystrého ducha a nikdo nebyl tak fyzicky silný jako on. Ale tento výjimečný mladý muž měl jednu slabůstku. Velice se mu líbily krásné ženy. Nejprve se zamiloval do mladé dívky z nepřátelského tábora. Jenže dívka ho ještě o svatbě zradila. Když se to Samson dozvěděl, ve vzteku pobil třicet mužů. Tím samozřejmě otevřel cestu novému válečnému konfliktu. Samson byl chytrý a měl obrovskou sílu, takže dokázal lstí i vlastní bojeschopností pobít tisíc mužů a tím zajistil Izraeli dvacet klidných let. Po letech se však opět v jeho životě projevila slabost na ženy Nejen že navštívil prostitutku, ale vyhlédl si novou krasavici, která se jmenovala Dalila. Dalila dostala za úkol vyzvědět od Samsona, co by mohlo jeho sílu oslabit. K získání této informace používala všeho milostného umění, které znala, a představ si, že Samson, ačkoliv věděl, že Dalila vyzvídá, pod vlivem sexuálního okouzlení tajemství své síly prozradil. Jeho síla spočívala v jeho vlasech.

     Nazírství. Z hebr. nazír, „ten, který se zdržuje“, čili „odloučený“, „zasvěcený“. Jde o starozákonní podobu trvalého nebo dočasného náboženského zasvěcení u Židů. Vyžadovalo vzdát se opojných nápojů, nosit dlouhé vlasy a dodržovat obřadní čistotu (Lv 10, 8; 21, 5-11; Nu 6, 1-21). Víme, že k nazírství patřili Samson (Sd 13-16), Samuel (1 Sam  1, 11) a Rekábejci (Jer 35, 6), možná i Jan Křtitel (Lk 1, 15)  a sv. Pavel (Sk 18,18; 21, 23). 

   Dalila tedy Samsona ve spánku oholila a on, když byl přepaden, se už nedokázal ubránit, protože nevěděl, že Boží síla od něho odstoupila. Pelištejci mu vypíchli oči a odvlekli ho do jejich hlavního města. Protože to byl národ praktikující pohanské modloslužebné rituály, mezi něž patřila i homosexuální prostituce, rozhodli se ponížit Samsona tím, že ho při velké veřejné slavnosti chtěli zneužít. Postavili ho v obrovském domě mezi dva sloupy, aby si s ním mohli nevázaně pohrávat. Dům byl plný mužů i žen, byla tam všechna pelištejská knížata. I na střeše bylo na tři tisíce mužů a žen a všichni chtěli přihlížet nevázaným hrám se Samsonem. A tehdy zavolal Samson naposled k Hospodinu a poprosil ještě jednou o nadpřirozenou sílu. A Bůh ho vyslyšel. Samson pevně objal prostřední nosný sloup, vzepřel se, sloup povolil a dům se zřítil. Nepřátel, které tehdy Samson zabil, bylo víc než těch, které usmrtil zaživa, ale on sám zaplatil také životem.

    Druhý příběh je ještě starší a pojednává o Jákobovu synu Josefovi. Jákob měl dvanáct synů a Josef patřil k těm mladším. Byl to chytrý chlapec a jeho otec ho měl tak rád, že bratři trochu žárlili. Josef míval zajímavé sny, vyprávěl je bratrům, a protože v těch snech hrál významnější roli než ostatní, šel bratrům na nervy. Dokonce ho chtěli zabít, ale nakonec ho prodali do otroctví. V Egyptě mladého muže koupil faraónův dvořan Potífar. Bůh Josefa provázel, takže Potífar brzy poznal, že je to schopný, charakterní mladík a ustanovil ho svým správcem. Potífar měl mladou, hezkou ženu. Ta si brzy všimla, že Josef má krásnou postavu a příjemné chování, a začala na něho bezostyšně naléhat: „Spi se mnou!“ Josef se ale bránil: „Tvůj muž mi svěřil všechno, co má, jak bych se mohl dopustit takové špatnosti a prohřešit se proti Bohu?“ Ale ta žena naléhala denně. Jednou dokonce    v domě nikdo nebyl a tehdy popadla Josefa za oděv a žadonila: „Spi se mnou!“ Josef se však nedal, vysmekl se, ale zůstal jí v ruce jeho plášť. Ona začala křičet: „Chyťte ho, chyťte toho Hebreje, on mě chtěl znásilnit v domě mého muže.“ Samozřejmě uvěřili mladé dámě spíš, než služebníkovi utíkajícímu ve slipech, takže Josefa zavřeli do vězení.

   Mohl bys říci: „Že se s ní raději nevyspal. To já bych byl chytřejší. Nechal bych se od ní vydržovat a mohl bych se mít dobře.“ Určitě i pro mladého Josefa bylo pokušení veliké, ale poslouchej, co bylo dál.

   Josef byl ve vězení dva roky úplně nevinně. V té době měl faraón sny, které mu neuměl nikdo vyložit. A tu si vzpomněl jeho číšník, že když byl ve vězení, sešel se tam s mladíkem Josefem, který dokonale sny vykládal. Zavolali Josefa k faraónovi a Josef nejen že sny dovedl vyložit, ale uměl také navrhnout, jak má faraón jednat, aby období sucha, které mělo přijít po sedmi letech, Egypt nezničilo. Faraóna Josefova moudrost tak překvapila, že učinil Josefa správcem celého Egypta a Josef pak mohl zachránit i svůj národ.

   Příběh třetí:  Brutalita a bezohlednost  

                      – pravdivá tvář nezřízené, chlípné vášně.

   Amnón a Támar. Davidův syn Abšalóm měl krásnou sestru jménem Támar. Do ní se zamiloval Davidův syn Amnón. Amnón se tak soužil, že až pro svou sestru Támaru onemocněl; byla to panna a Amnónovi připadalo nemožné něco si s ní začít. Amnón však měl přítele jménem Jónadaba, syna Davidova bratra Šimey. Jónadab byl muž velmi protřelý. Ten se ho zeptal: „Proč tak den ode dne chřadneš, královský synu? Nepovíš mi to?“ Amnón mu odvětil: „Miluji Támaru, sestru svého bratra Abšalóma.“ Jónadab mu poradil: „Ulehni na lůžko a předstírej nemoc. Tvůj otec se na tebe přijde podívat a ty mu řekneš: „Nechť přijde prosím má sestra Támar a posilní mě jídlem. Ale ať dělá ten posilující pokrm před mýma očima, abych se mohl dívat a jíst z jejích rukou.“ Amnón tedy ulehl a předstíral  nemoc. Král se na něho přišel podívat. Amnón králi řekl: „Nechť přijde prosím má sestra Támar a udělá před mýma očima dvě srdíčka, abych se z její ruky posilnil“. David poslal k Támaře do domu vzkaz: „Jdi prosím do domu svého bratra Amnóna  a udělej mu posilující pokrm. Támar tedy šla do domu svého bratra Amnóna. On ležel. Vzala těsto, uhnětla je a před jeho očima udělala srdíčka a připravila je. Pak vzala pánev a vyklopila je před něho, ale on odmítal jíst. Poručil: „Ať jdou všichni pryč!“ Všichni tedy šli pryč. Pak řekl Amnón Támaře: „Přines ten posilující pokrm do pokojíku a já se posilním z tvé ruky.“ Támar vzala srdíčka, která udělala, a přinesla je do pokojíka svému bratru Amnónovi. Když k němu však přistoupila, aby mu dala jíst, uchopil ji a řekl jí: „Pojď, spi se mnou, má sestro!“ Odvětila mu: „Ne, můj bratře, neponižuj mne! To se v Izraeli přece nedělá! Nedopouštěj se té hanebnosti! Kam bych se poděla se svou potupou? A ty budeš v Izraeli jako nějaký hanebný bloud. Promluv nyní s králem, on mě tobě neodepře. On však na to nedal  a neposlechl; zmocnil se jí, ponížil ji a spal s ní. Pak ji však Amnón začal převelice nenávidět. Nenávist, kterou k ní pociťoval, byla větší než láska, kterou ji miloval. Amnón jí poručil: Ihned odejdi!“ Řekla mu: Nemám proč. To, že mě vyháníš, je mnohem větší zlo než předešlé, jehož ses na mně dopustil.“ Ale on ji nechtěl slyšet. Zavolal mládence, který mu posluhoval, a poručil: „Ať ji hned ode mne vyvedou! A zavři za ní dveře.“ Měla na sobě pestře tkanou suknici; takové řízy totiž oblékaly královské dcery panny. Jeho sluha ji tedy vyvedl a zavřel za ní dveře. Támar si posypala hlavu prachem a roztrhla pestře tkanou suknici,  kterou  měla  na  sobě,  položila  si ruku na hlavu a odcházela s úpěnlivým nářkem … Když král David uslyšel o všech těchto věcech, velice vzplanul

(Druhá kniha Samuelova 13, 1-21; 

srov. také 2 Sam 11, 1 – 12, 24; Ž 51)

   Když porovnáš tyto příběhy, vidíš jasně jednu věc. Samson i Josef, měli od Boha mnoho velkých darů i talentů. První ale neuměl ovládat svou sexualitu a to ho nakonec zcela zničilo. Druhý byl naopak poddán Božím zákonům ohledně sexuality, svou sexuální touhu ovládal a to zbudovalo jeho charakter natolik, že se mohl stát na mnoho let nejpřednějším mužem v tehdejším kulturním světě.

Sexualita je jako dynamit.

   Máš volbu: Můžeš si pohrávat s dynamitem, až on sám tě zničí, a nebo naopak začneš vládnout ty jemu. Jakmile se naučíš vládnout sexu v sobě, posiluješ automaticky i svůj charakter.

   Možná za to sklidíš posměch, to asi ano, ale čím pevnější bude tvůj charakter, tím snadněji obstojíš i v těch nejsložitějších situacích, které v životě mohou přijít. Sexuální zdrženlivost totiž buduje jeden z hlavních pilířů silného charakteru a tím je sebeovládání. Nedávno vzrušila naši veřejnost zpráva o mladém otci, který přikryl plačícího kojence polštářem, aby ho pláč nebudil ve spánku (jako by dítě bylo jen zvonící budík). Dítě tím udusil. Asi nebyl profesionálním vrahem. Jen jednal v sobecké neuvážlivosti. Mnoho malých dětí u nás je týráno. Proč? Jejich rodiče mají možná obrovské sexuální zkušenosti, ale naprosto jim chybí vypěstované sebeovládání, smysl pro sebekontrolu a zodpovědnost. Sex mají bohatý, děti plodí, ale jejich charakter je špatný

   V naší zemi je sexuální smýšlení velmi liberální a volné, ale lidí se silným charakterem, kteří dovedou čelit i životní nepřízni, stát za svým přesvědčením a nehrbit se, tu mnoho nenajdeš.

   Vy, mladí lidé jedenadvacátého století, můžete nastoupit lepší cestu, než byla cesta vašich rodičů a prarodičů.

   Něco ti prozradím. Často se mi stává, když mluvím ve třídě o panenství, že začnou některé dívky plakat. Poprvé mě to šokovalo. Dívčí pláč je pro muže tak bolestný! Ale ono se to často opakuje. Při mých přednáškách pláčou dívky, které odhodily své panenství. Někdy bych si tebe a tvé vrstevníky nejraději nacpal do kapes, abys to tajně mohl pozorovat a viděl ten pláč. Všechno je jim náhle jedno, rozteklé šminky, opuchlé oči, rozcuchané vlasy. Je to pláč, který jako by obmýval. Snad i trochu osvobozuje, nevím. Vím jen, že ještě nikdy neplakala dívka panna. Vždycky pláčí ty zkušené. Ony už vědí, o co se připravily anebo o co je chlapci připravili.

   Mám pro tebe návrh. Nevnucuji ti ho, ale nabízím. Co takhle obnovit starou, vyzkoušenou cestu. Obnovit úctu k ženě, k panenství dívky i úctu ke svému mužství a svému panictví. Nevěřím, že jsi bezvýznamný NOBODY - nikdo. Naopak věřím, že máš vysokou cenu. Tvůj život není nesmyslné žití ze dne na den. Tvůj život ti dal tvůj Stvořitel, protože tě miluje. On to byl, kdo tě stvořil v lůně tvé matky, Jeho oči tě viděly už v zárodku. On to také je, kdo dnes pozoruje tvé dospívání. Jsi svobodný mladý muž, jsi svobodná dívka a žijete ve svobodné zemi. Nemusíte splynout s davem. V Bibli se píše o dvou cestách. Po široké cestě se valí mnoho lidí, ale ta cesta vede do zahynutí. Existuje však také úzká cesta, jít po ní není snadné, a proto po ní jde jen někdo. Ale ta cesta vede k opravdovému, ryzímu životu. Já se domnívám, že úzká cesta se nachází uprostřed té široké, ale vede opačným směrem, proti proudu.

   Můžete žít jedinečný život a věřím, že většina lidí po tom touží. Každý chce být v něčem dobrý, dokonce výjimečný. Jen je potřeba udělat si svůj vlastní názor a nenechat se spláchnout davem. 

   Předložil jsem vám, co v sexualitě přináší štěstí nebo naopak zranění. Opravdu nechci nikomu nic vnucovat. Zastav se, přemýšlej, vybírej, který názor je dobrý, rozvažuj. Ne každá reklama, ne každá nabídka je pravdivá a nejlepší.

    Jejich vinou je stihlo zlé neštěstí, protože ti, po jejichž způsobu života bažili  a jež ve všem napodobovali, stali se jejich nepřáteli a trýzniteli. Vždyť neúcta k Božím zákonům se nevyplácí, jak se (vždy) v pravý čas ukáže.

                                                             (Druha kniha Makabejská 4, 16-17)

Srov.: Tomáš Řehák; Sex: šlehačka na dortu, 
Nakladatelství Křesťanský život – Albrechtice, 2001