Položme
si otázku: Může sexuální volnost nebo naopak sexuální zdrženlivost
nějak ovlivnit charakter?
Než
si odpovíme, chtěl bych ti vyprávět tři příběhy. Tentokrát
budou z Bible, ale jsou velice známé a mnoho umělců se po staletí
snažilo je ztvárnit. S obrazy na jejich téma se sejdeš na každém
zámku a ty možná při prohlídce ani nevíš, o koho jde. Ber tedy
mé vyprávění jako obohacení svého vzdělání.
První
muž, o kterém ti budu vyprávět, se jmenoval Samson. Žil
v Izraeli asi v r. 1130 př.n.l. a patří k největším soudcům
Izraele. Samson byl od narození Bohem vyvolený, aby vysvobodil
Izrael z rukou Pelištejských. Měl výjimečné schopnosti, byl
bystrého ducha a nikdo nebyl tak fyzicky silný jako on. Ale tento
výjimečný mladý muž měl jednu slabůstku. Velice se mu líbily
krásné ženy. Nejprve se zamiloval do mladé dívky z nepřátelského
tábora. Jenže dívka ho ještě o svatbě zradila. Když se to Samson dozvěděl, ve vzteku
pobil třicet mužů. Tím samozřejmě otevřel cestu novému válečnému
konfliktu. Samson byl chytrý a měl obrovskou sílu, takže dokázal
lstí i vlastní bojeschopností pobít tisíc mužů a tím zajistil
Izraeli dvacet klidných let. Po letech se však opět v jeho životě
projevila slabost na ženy Nejen že navštívil prostitutku, ale
vyhlédl si novou krasavici, která se jmenovala Dalila. Dalila
dostala za úkol vyzvědět od Samsona, co by mohlo jeho sílu
oslabit. K získání této informace používala všeho milostného
umění, které znala, a představ si, že Samson, ačkoliv věděl,
že Dalila vyzvídá, pod vlivem sexuálního okouzlení tajemství
své síly prozradil. Jeho síla spočívala v jeho vlasech.
Nazírství.
Z hebr. nazír, „ten, který se zdržuje“,
čili „odloučený“, „zasvěcený“. Jde o starozákonní
podobu trvalého nebo dočasného náboženského zasvěcení u Židů.
Vyžadovalo vzdát se opojných nápojů, nosit dlouhé vlasy a dodržovat
obřadní čistotu (Lv 10, 8; 21, 5-11; Nu 6, 1-21).
Víme, že k nazírství patřili Samson (Sd
13-16), Samuel (1 Sam 1,
11) a Rekábejci (Jer 35, 6), možná i Jan Křtitel (Lk
1, 15) a sv. Pavel (Sk
18,18; 21, 23).
Dalila
tedy Samsona ve spánku oholila a on, když byl přepaden, se už
nedokázal ubránit, protože nevěděl, že Boží síla od něho
odstoupila. Pelištejci mu vypíchli oči a odvlekli ho do jejich
hlavního města. Protože to byl národ praktikující pohanské
modloslužebné rituály, mezi něž patřila i homosexuální
prostituce, rozhodli se ponížit Samsona tím, že ho při velké veřejné
slavnosti chtěli zneužít. Postavili ho
v obrovském domě mezi dva sloupy, aby si s ním mohli
nevázaně pohrávat. Dům byl plný mužů i žen, byla tam všechna
pelištejská knížata. I na střeše bylo na tři tisíce mužů a
žen a všichni chtěli přihlížet nevázaným hrám se Samsonem. A
tehdy zavolal Samson naposled k Hospodinu a poprosil ještě jednou o
nadpřirozenou sílu. A Bůh ho vyslyšel. Samson pevně objal prostřední
nosný sloup, vzepřel se, sloup povolil a dům se zřítil. Nepřátel,
které tehdy Samson zabil, bylo víc než těch, které usmrtil zaživa,
ale on sám zaplatil také životem.
Druhý
příběh je ještě starší a pojednává o Jákobovu synu Josefovi.
Jákob měl dvanáct synů a Josef patřil k těm mladším. Byl to
chytrý chlapec a jeho otec ho měl tak rád, že bratři trochu žárlili.
Josef míval zajímavé sny, vyprávěl je bratrům,
a protože v těch snech hrál významnější roli než
ostatní, šel bratrům na nervy. Dokonce ho chtěli zabít, ale
nakonec ho prodali do otroctví. V Egyptě mladého muže koupil
faraónův dvořan Potífar. Bůh Josefa provázel, takže Potífar
brzy poznal, že je to schopný, charakterní mladík a ustanovil ho
svým správcem. Potífar měl mladou, hezkou ženu. Ta si brzy všimla,
že Josef má krásnou postavu a
příjemné chování, a začala na něho bezostyšně naléhat:
„Spi se mnou!“ Josef se ale bránil: „Tvůj muž mi svěřil všechno,
co má, jak bych se mohl dopustit takové špatnosti a prohřešit se
proti Bohu?“ Ale ta žena naléhala denně. Jednou dokonce
v domě nikdo nebyl a tehdy popadla Josefa za oděv a žadonila:
„Spi se mnou!“ Josef se však nedal, vysmekl se, ale zůstal jí v
ruce jeho plášť. Ona začala křičet: „Chyťte ho, chyťte toho
Hebreje, on mě chtěl znásilnit v domě mého muže.“ Samozřejmě
uvěřili mladé dámě spíš, než služebníkovi utíkajícímu ve
slipech, takže Josefa zavřeli do vězení.
Mohl
bys říci: „Že se s ní raději nevyspal. To já bych byl chytřejší.
Nechal bych se od ní vydržovat a mohl bych se mít dobře.“ Určitě
i pro mladého Josefa bylo pokušení veliké, ale poslouchej, co bylo
dál.
Josef
byl ve vězení dva roky úplně nevinně. V té době měl faraón
sny, které mu neuměl nikdo vyložit. A tu si vzpomněl jeho číšník,
že když byl ve vězení, sešel se tam s mladíkem Josefem, který
dokonale sny vykládal. Zavolali Josefa k faraónovi a Josef nejen že
sny dovedl vyložit, ale uměl také navrhnout, jak má faraón
jednat, aby období sucha, které mělo přijít po sedmi letech,
Egypt nezničilo. Faraóna Josefova moudrost tak překvapila, že učinil
Josefa správcem celého Egypta a Josef pak mohl zachránit i svůj
národ.
Příběh
třetí: Brutalita
a bezohlednost
– pravdivá tvář nezřízené, chlípné vášně.
Amnón
a Támar.
Davidův syn Abšalóm měl krásnou sestru jménem Támar. Do ní se
zamiloval Davidův syn Amnón. Amnón se tak soužil, že až pro
svou sestru Támaru onemocněl; byla to panna a Amnónovi připadalo nemožné něco si s ní začít.
Amnón však měl přítele jménem Jónadaba, syna Davidova bratra Šimey.
Jónadab byl muž velmi protřelý. Ten se ho zeptal:
„Proč tak den ode dne chřadneš, královský synu? Nepovíš mi
to?“ Amnón mu odvětil: „Miluji Támaru, sestru svého bratra Abšalóma.“
Jónadab mu poradil: „Ulehni na lůžko a předstírej
nemoc. Tvůj otec se na tebe přijde podívat a ty mu řekneš:
„Nechť přijde prosím má sestra Támar a posilní mě jídlem.
Ale ať dělá ten posilující pokrm před mýma očima, abych se
mohl dívat a jíst z jejích rukou.“ Amnón tedy ulehl a předstíral
nemoc. Král se na něho přišel podívat. Amnón králi řekl:
„Nechť přijde prosím má sestra Támar a udělá před mýma očima
dvě srdíčka, abych se z její ruky posilnil“. David poslal
k Támaře do domu vzkaz: „Jdi prosím do domu svého bratra
Amnóna a udělej mu posilující pokrm. Támar tedy šla do domu
svého bratra Amnóna. On ležel. Vzala těsto, uhnětla je a před
jeho očima udělala srdíčka a připravila je. Pak vzala pánev a
vyklopila je před něho, ale on odmítal jíst. Poručil: „Ať jdou
všichni pryč!“ Všichni tedy šli pryč. Pak řekl Amnón Támaře:
„Přines ten posilující pokrm do pokojíku a já se posilním
z tvé ruky.“ Támar vzala srdíčka, která udělala, a přinesla
je do pokojíka svému bratru Amnónovi. Když k němu však přistoupila,
aby mu dala jíst, uchopil ji a řekl jí: „Pojď, spi se mnou, má
sestro!“ Odvětila mu: „Ne, můj bratře, neponižuj mne! To se
v Izraeli přece nedělá! Nedopouštěj se té hanebnosti! Kam
bych se poděla se svou potupou? A ty budeš v Izraeli jako nějaký
hanebný bloud. Promluv nyní s králem, on mě tobě neodepře.
On však na to nedal a
neposlechl; zmocnil se jí, ponížil ji a spal s ní. Pak
ji však Amnón začal převelice nenávidět.
Nenávist, kterou k ní pociťoval, byla větší než láska,
kterou ji miloval. Amnón jí poručil: Ihned odejdi!“ Řekla
mu: Nemám proč. To, že mě vyháníš, je mnohem větší zlo než
předešlé, jehož ses na mně dopustil.“ Ale on ji nechtěl
slyšet. Zavolal mládence, který mu posluhoval, a poručil: „Ať
ji hned ode mne vyvedou! A zavři za ní dveře.“ Měla na sobě
pestře tkanou suknici; takové řízy totiž oblékaly královské
dcery panny. Jeho sluha ji tedy vyvedl a zavřel za ní dveře.
Támar si posypala hlavu prachem a roztrhla pestře tkanou
suknici,
kterou měla
na sobě,
položila si ruku
na hlavu a odcházela s úpěnlivým nářkem … Když král
David uslyšel o všech těchto věcech, velice vzplanul
(Druhá kniha Samuelova 13, 1-21;
srov. také 2 Sam 11, 1 – 12, 24; Ž 51)
Když
porovnáš tyto příběhy, vidíš jasně jednu věc. Samson i Josef,
měli od Boha mnoho velkých darů i talentů. První ale neuměl
ovládat svou sexualitu a to ho nakonec zcela zničilo. Druhý byl
naopak poddán Božím zákonům ohledně sexuality, svou sexuální
touhu ovládal a to zbudovalo jeho charakter natolik, že se mohl
stát na mnoho let nejpřednějším mužem v tehdejším kulturním
světě.
Sexualita
je jako dynamit.
Máš
volbu: Můžeš si pohrávat s dynamitem, až on sám tě zničí, a
nebo naopak začneš vládnout ty jemu. Jakmile se naučíš
vládnout sexu v sobě, posiluješ automaticky i svůj charakter.
Možná
za to sklidíš posměch, to asi ano, ale čím pevnější bude tvůj
charakter, tím snadněji obstojíš i v těch nejsložitějších
situacích, které v životě mohou přijít. Sexuální zdrženlivost
totiž buduje jeden z hlavních pilířů silného charakteru
a tím je sebeovládání. Nedávno vzrušila naši veřejnost
zpráva o mladém otci, který přikryl plačícího kojence polštářem,
aby ho pláč nebudil ve spánku (jako by dítě bylo jen zvonící
budík). Dítě tím udusil. Asi nebyl profesionálním vrahem. Jen
jednal v sobecké neuvážlivosti. Mnoho malých dětí u nás je
týráno. Proč? Jejich rodiče mají možná obrovské sexuální zkušenosti,
ale naprosto jim chybí vypěstované sebeovládání, smysl pro
sebekontrolu a zodpovědnost. Sex mají bohatý, děti plodí, ale
jejich charakter je špatný
V
naší zemi je sexuální smýšlení velmi liberální a volné, ale
lidí se silným charakterem, kteří dovedou čelit i životní nepřízni,
stát za svým přesvědčením a nehrbit se, tu mnoho nenajdeš.
Vy,
mladí lidé jedenadvacátého století, můžete nastoupit lepší
cestu, než byla cesta vašich rodičů a prarodičů.
Něco
ti prozradím. Často se mi stává, když mluvím ve třídě o
panenství, že začnou některé dívky plakat. Poprvé mě to šokovalo.
Dívčí pláč je pro muže tak bolestný! Ale ono se to často
opakuje. Při mých přednáškách pláčou dívky, které odhodily
své panenství. Někdy bych si tebe a tvé vrstevníky nejraději
nacpal do kapes, abys to tajně mohl pozorovat a viděl ten pláč. Všechno
je jim náhle jedno, rozteklé šminky, opuchlé oči, rozcuchané
vlasy. Je to pláč, který jako by obmýval. Snad i trochu
osvobozuje, nevím. Vím jen, že ještě nikdy neplakala dívka
panna. Vždycky pláčí ty zkušené. Ony už vědí, o co se připravily
anebo o co je chlapci připravili.
Mám
pro tebe návrh. Nevnucuji ti ho, ale nabízím. Co takhle obnovit
starou, vyzkoušenou cestu. Obnovit úctu k ženě, k panenství
dívky i úctu ke svému mužství a svému panictví. Nevěřím, že
jsi bezvýznamný NOBODY - nikdo. Naopak věřím, že máš vysokou cenu. Tvůj
život není nesmyslné žití ze dne na den. Tvůj život ti dal tvůj
Stvořitel, protože tě miluje. On to byl, kdo tě stvořil v lůně
tvé matky, Jeho oči tě viděly už v zárodku. On to také je, kdo
dnes pozoruje tvé dospívání. Jsi svobodný mladý muž, jsi
svobodná dívka a žijete ve svobodné zemi. Nemusíte splynout
s davem. V Bibli se píše o dvou cestách. Po široké
cestě se valí mnoho lidí, ale ta cesta vede do zahynutí. Existuje
však také úzká cesta, jít po ní není snadné, a proto po ní
jde jen někdo. Ale ta cesta vede k opravdovému, ryzímu životu.
Já se domnívám, že úzká cesta se nachází uprostřed té široké,
ale vede opačným směrem, proti proudu.
Můžete
žít jedinečný život a věřím, že většina lidí po tom touží.
Každý chce být v
něčem dobrý, dokonce výjimečný. Jen je potřeba udělat si svůj
vlastní názor a nenechat se spláchnout davem.
Předložil
jsem vám, co v sexualitě přináší štěstí nebo naopak zranění.
Opravdu nechci nikomu nic vnucovat. Zastav se, přemýšlej, vybírej,
který názor je dobrý, rozvažuj. Ne každá reklama, ne každá
nabídka je pravdivá a nejlepší.
Jejich vinou je stihlo
zlé neštěstí, protože ti, po jejichž způsobu života bažili
a jež ve všem napodobovali, stali se jejich nepřáteli a
trýzniteli. Vždyť neúcta k Božím zákonům se
nevyplácí, jak se (vždy) v pravý čas ukáže.
(Druha
kniha Makabejská 4, 16-17)
Srov.: Tomáš Řehák;
Sex: šlehačka na
dortu,
Nakladatelství Křesťanský život – Albrechtice, 2001